Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-17, 16:18   #181
millosh
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Hallstahammar (strax utanför Västerås )
Inlägg: 66
Tackar
millosh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 17:28   #182
arthax
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2011
Ort: Tidigare bodde jag där, nu bor jag här
Inlägg: 1 644
Fick rådet av Robin Sjögren (Mapa?) att träna Sheiko eftersom jag tillhör nybörjarskiktet. Tänkte höra vad ni veteraner har att säga om sheiko, russian routine, norsk mengdeprogram?

Hur ser ert upplägg ut? Tränar ni på känsla eller finns det andra program som är värda att kolla upp?
arthax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 17:29   #183
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av arthax Visa inlägg
Fick rådet av Robin Sjögren (Mapa?) att träna Sheiko eftersom jag tillhör nybörjarskiktet. Tänkte höra vad ni veteraner har att säga om sheiko, russian routine, norsk mengdeprogram?

Hur ser ert upplägg ut? Tränar ni på känsla eller finns det andra program som är värda att kolla upp?
Robin är duktig så jag tycker du kan lyssna på honom. Jag har kört dom scheman som du nämner och alla fungerar bra. Testa en månad med sheiko#29 till att börja med.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 17:36   #184
arthax
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2011
Ort: Tidigare bodde jag där, nu bor jag här
Inlägg: 1 644
Det är där jag befinner mig nu. Är inne på andra veckan av #29 enligt Robins förmaning. Jag vet att det tagits upp tidigare, men går det att få klarhet i vilken ordning programmen är tänkta? Är det den totala volymen som avgör eller finns det en given ordning?

Samt, jag upplever att bänken är förvånande lätt. Jag har skummat igenom resten av programmet och det tycks inte bli tyngre. Finns det en mening med detta eller är det okej att höja sitt 1RM?

tack för ditt svar, Spoon
arthax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 18:08   #185
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av arthax Visa inlägg
Det är där jag befinner mig nu. Är inne på andra veckan av #29 enligt Robins förmaning. Jag vet att det tagits upp tidigare, men går det att få klarhet i vilken ordning programmen är tänkta? Är det den totala volymen som avgör eller finns det en given ordning?

Samt, jag upplever att bänken är förvånande lätt. Jag har skummat igenom resten av programmet och det tycks inte bli tyngre. Finns det en mening med detta eller är det okej att höja sitt 1RM?

tack för ditt svar, Spoon
Som jag förstår det så är programmen fristående. Så det finns ingen given ordning. Däremot så finns det program som sträcker sig över längre tid. Tanken är att bänken ska vara relativt enkel. Man blir starkare ändå

Får du bra resultat av #29 så tycker jag du kan köra en eller två vändor till. Sen kanske du kan ge dig på mängdprogrammet som ligger på Norges styrkeløfts hemsida. Jag ser Sheiko mer som ett toppningsprogram och mengde som mer omfattande då det innehåller både grund och toppning i samma schema.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 19:41   #186
arthax
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2011
Ort: Tidigare bodde jag där, nu bor jag här
Inlägg: 1 644
Innan jag började träna SL för drygt ett år sedan (Innan Sheiko följde jag 5x5 och Wendler). Så tränade jag Thaiboxning och har alltid sysslat med någon kampsportsform. Jag har alltid uppskattat att ha en god grundkondition och Tränar idag SL 3 ggr/v men jag har dem senaste veckorna lagt in lätt jogg 20min på tis/tor/lör. Och efter joggen stretchat och tänjt lite extra.

Tror ni att det kan ha en negativ effekt på styrketräningen?
arthax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 19:45   #187
jokem
Registered User
 
jokems avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 1 897
Är det bevisat att stretching är dåligt för muskeluppyggnad?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av LillaFluff
Över 1000 i RAWtotalen är man stark. Det där är inte starkt.
jokem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 19:46   #188
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av arthax Visa inlägg
Innan jag började träna SL för drygt ett år sedan (Innan Sheiko följde jag 5x5 och Wendler). Så tränade jag Thaiboxning och har alltid sysslat med någon kampsportsform. Jag har alltid uppskattat att ha en god grundkondition och Tränar idag SL 3 ggr/v men jag har dem senaste veckorna lagt in lätt jogg 20min på tis/tor/lör. Och efter joggen stretchat och tänjt lite extra.

Tror ni att det kan ha en negativ effekt på styrketräningen?
Bra rörlighet är bara bra. Att ha en bra grundkondition är också bra. Tuta och kör
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 19:59   #189
arthax
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2011
Ort: Tidigare bodde jag där, nu bor jag här
Inlägg: 1 644
Citat:
Ursprungligen postat av jokem Visa inlägg
Är det bevisat att stretching är dåligt för muskeluppyggnad?
Var detta ämnat mot mig?
Det min fråga avsåg var om löpningen kan vara skadlig. Jag trodde i mitt stilla sinne att stretching var bra, men så kanske inte är fallet?
arthax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 20:00   #190
arthax
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2011
Ort: Tidigare bodde jag där, nu bor jag här
Inlägg: 1 644
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Bra rörlighet är bara bra. Att ha en bra grundkondition är också bra. Tuta och kör
Tack. Då fortsätter jag. Min ansökan till Polishögskolan väntar på bedömning så det gör ju inget att klara fysen om man blir kallad.
arthax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-25, 19:23   #191
TorbjornFred
Registered User
 
TorbjornFreds avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Östersund/Luleå
Inlägg: 528
Sommaren närmar sig och i nuläget står jag som arbetslös i 3 månader innan skolan drar igång igen. Att vara arbetslös tänkte jag vända till något positivt i min träning, funderar på att öka på intensiteten från 7pass/vecka till 10-12pass/vecka genom att köra ett morgonpass och ett kvällspass. Jag är främst intresserad av styrkelyftökningar men vill även hålla resten av kroppen hyfsat uppdaterad också.

Min fundering är då, hur tycker ni jag ska dela upp passen? Finns det något program som skulle passa? Något starkt argument till varför jag INTE bör köra så mycket som jag planerat?

Lite basfakta: 26år, 178cm, 83kg, tränat 3år.
Från NM i bollnäs 2012-05-20: Böj 175kg, Bänk 125kg, Mark 230kg.

I nuläget kör jag med mitt hemmasnickrade schema, oftast blir det 2-5 reps och 5-8set på SL-övningarna och 6-8reps med 3-5set på komplementövningar.
Måndag: Mark, chins, stångrodd, underarm
Tisdag: Bänkpress, dips, hantelflyes, rotatorcuff
Onsdag: Knäböj, frontböj, raka mark/lårcurl, vader
Torsda: Bänkpress, axlar, snebänk, hantelflyes
Fredag: Mark, chins, stångrodd/rodd, shrugs
Lördag: Biceps, triceps, underarm
Söndag: Knäböj, frontböj, raka mark/lårcurl

Tidigare har jag testat russian squat routine, mm2k, och damien thormes haldin/shieko/mm2k. Av de tre tyckte jag att russian gav överlägset mest på nerlagd tid så gärna nått i samma "tempo"

I och med att jag tänkt köra så mycket så lägger jag mej på kaloriöverskott för att ha tillräckligt att bygga och återhämta mej på.
Självklart kommer jag inte hålla strikt varenda dag och helg utan måste unna mej lite livskvalité nån dag då och då men ändå ha som ambition att köra strikt träning och kost majoriteten av dagarna.
TorbjornFred är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-01, 13:16   #192
häftig
Registered User
 
häftigs avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 567
Tjena!
Har kört 3x10 nu ett tag, men idag bytte jag och ökade till 5x10. Tänkte senare gå över i ett 5,3,1 program men borde jag kanske köra deload före den perioden? Eller ska jag ta det efter?
__________________
Journal
häftig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-01, 15:01   #193
Tsubodai
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 578
Citat:
Ursprungligen postat av TorbjornFred Visa inlägg
Att vara arbetslös tänkte jag vända till något positivt i min träning, funderar på att öka på intensiteten från 7pass/vecka till 10-12pass/vecka genom att köra ett morgonpass och ett kvällspass. Jag är främst intresserad av styrkelyftökningar men vill även hålla resten av kroppen hyfsat uppdaterad också.
Hur har det gått?
Tsubodai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-20, 10:19   #194
TorbjornFred
Registered User
 
TorbjornFreds avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Östersund/Luleå
Inlägg: 528
Citat:
Ursprungligen postat av Tsubodai Visa inlägg
Hur har det gått?
För att göra en lång historia kort; det kom en tjej i vägen....Gynnade inte min träningsambition riktigt :/
TorbjornFred är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-04, 23:42   #195
toymonster
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: bengtsfors
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av TorbjornFred Visa inlägg
För att göra en lång historia kort; det kom en tjej i vägen....Gynnade inte min träningsambition riktigt :/
tjejer kan aldrig komma ivägen
__________________
ett jävla annama!
toymonster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)