Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-27, 18:14   #1696
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Jag har en konstig och jobbig grej för mig, om jag inte äter mig propp mätt så får jag typ lite ångest och tror att jag ej kommer växa. Äter jag och bara blir lagom mätt så tänker jag att det kommer förstöra för mina gains trots att jag vet egentligen att det inte är så, någon som känner igen sig eller är jag bara konstig?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-27, 18:16   #1697
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Låter som ett bra upplägg om Yokozuna-titeln är slutmålet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-27, 18:31   #1698
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Jag har en konstig och jobbig grej för mig, om jag inte äter mig propp mätt så får jag typ lite ångest och tror att jag ej kommer växa. Äter jag och bara blir lagom mätt så tänker jag att det kommer förstöra för mina gains trots att jag vet egentligen att det inte är så, någon som känner igen sig eller är jag bara konstig?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag känner så om jag har konditionstränat bort ~1500 kcal på roddmaskinen eller på vattnet i båt. Men då är det mer i förebyggande syfte för att om jag inte äter en stor portion mat med mycket kolhydrater så orkar jag inte träna hård eller lång konditionsträning dagen efter. Efter ett styrkepass bryr jag mig inte särskilt mycket. Så länge jag får i mig 30-40 gram protein och 80-100 gram kolhydrater. En vanlig portion träningsmat.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-27, 18:54   #1699
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Jag har en konstig och jobbig grej för mig, om jag inte äter mig propp mätt så får jag typ lite ångest och tror att jag ej kommer växa. Äter jag och bara blir lagom mätt så tänker jag att det kommer förstöra för mina gains trots att jag vet egentligen att det inte är så, någon som känner igen sig eller är jag bara konstig?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Var likadant för mig förut tills King Grub en gång svarade att den muskeluppbyggande responsen till 100% är oberoende av mängden kalorier (på kort sikt) Det fick mig att släpp nojan. I de allra flesta fall är det ju träningen som är flaskhalsen för ens gains, inte att man äter för lite. Sedan några månader tillbaka gillar jag att medvetet sluta äta ibland innan jag är mätt när god mat serveras, låta bli att äta upp allt på tallriken etc. samma med att låta bli kaffe och snus på morgonen. Det ska visst stärka ens viljestyrka.
__________________
JOURNAL

Senast redigerad av DerImperator den 2018-05-27 klockan 18:58.
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-27, 18:59   #1700
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Var likadant för mig förut tills King Grub en gång svarade att den muskeluppbyggande responsen till 100% är oberoende av mängden kalorier (på kort sikt)


Den dära King Grub funkar ju bättre än ångestdämpande läkemedel. 🤣


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-27, 20:35   #1701
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Eftersom att allt verkar peka på fördelar med att sprida ut proteinintaget jämnt över dagen, innebär det även att det är fördelaktigt att undvika "långsamt" protein som kasein och ägg under dagen?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-27, 21:04   #1702
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Hur mycket protein per kg kroppsvikt äter ni? Vad är optimalt? Själv ligger jag på kanske 1,5g/kg kroppsvikt en dålig dag och uppåt mot 2g/kg kroppsvikt en bra dag.
Skulle jag fått ut mer av att ligga högre? Ligger på kaloribalans eller överskott.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-28, 14:06   #1703
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Jag har en konstig och jobbig grej för mig, om jag inte äter mig propp mätt så får jag typ lite ångest och tror att jag ej kommer växa. Äter jag och bara blir lagom mätt så tänker jag att det kommer förstöra för mina gains trots att jag vet egentligen att det inte är så, någon som känner igen sig eller är jag bara konstig?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Känner så ibland. Inget konstigt egentligen, man vill ju få ut maximalt av träningen och växa. Om man inte vet hur mycket ens kropp behöver är det inte alltid lätt att veta hur mycket man ska stoppa i sig. Det finns ju personer (ett fåtal?) som har problem med att få i sig tillräckligt med energi för att gå upp i vikt.

Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Eftersom att allt verkar peka på fördelar med att sprida ut proteinintaget jämnt över dagen, innebär det även att det är fördelaktigt att undvika "långsamt" protein som kasein och ägg under dagen?
Nej, det är onödigt. Man vill ju ha lite långsamt så det räcker till nästa måltid. Att undvika det skulle i praktiken innebära att man inte kan äta normala måltider.

Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Hur mycket protein per kg kroppsvikt äter ni? Vad är optimalt? Själv ligger jag på kanske 1,5g/kg kroppsvikt en dålig dag och uppåt mot 2g/kg kroppsvikt en bra dag.
Skulle jag fått ut mer av att ligga högre? Ligger på kaloribalans eller överskott.
Enligt Brad Schoenfeld och Alan Aragon verkar 1.6g - 2.2g/kg vara bra siffror att ligga runt.

Ligger oftast runt 2g/kg kroppsvikt året om, kanske lite mer om hård deff.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-28, 16:00   #1704
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Tråden för dumma frågor

Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg


Enligt Brad Schoenfeld och Alan Aragon verkar 1.6g - 2.2g/kg vara bra siffror att ligga runt.

Ligger oftast runt 2g/kg kroppsvikt året om, kanske lite mer om hård deff.


Bör man ligga inom det högre spannet om man bär på mycket muskelmassa eller spelar det ingen roll?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-28, 17:32   #1705
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Bör man ligga inom det högre spannet om man bär på mycket muskelmassa eller spelar det ingen roll?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du optinojar väldigt mycket. Jag var också där innan, och det är inget att rekommendera. Få i dig dina kalorier från hälsosam mat, träna hårt, vila mycket och gå upp långsamt i vikt.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-28, 17:37   #1706
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
Hur?
Har fått kass mage och blir vattnig av det. Verkar dock gå bra att äta fullkornspasta och antagligen också pasta, så verkar vara lugnt för min del sålänge kolhydratskällan tas upp långsamt
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-29, 08:29   #1707
AriGold
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 53
Tja!

Med risk för att låta som en idiot men: jag är relativt tunn och har cirka 11% kroppsfett. Försöker gå upp i vikt nu och har valt att följa riktlinjerna om att fylla ut med kolhydrater. I snitt äter jag min kroppsvikt x5 i kolhydrater. Då jag inte upplever särskilt god energi av stora mängder kolhydrater i en sittning så väljer jag att sula i mig merparten av dessa typ 2-3 timmar innan läggdags i form av stärkelserika livsmedel (typ musli, bröd och gröt.) Har dock märkt att när jag äter dessa mängder på kvällen blir jag extremt kissnödig och behöver gå flertalet gånger. Även urinen doftar sött.

Diabetes känns osannolikt då jag gjort flertalet blodprov på senare tid och inte upplever några av de andra symptomen. Får också extremt bra tryck i träningen av den höga mängden kolhydrater. Det känns däremot inte särskilt hälsosamt när kroppen reagerar som den gör? Varför händer detta och kan jag timea intaget på något smartare vis?

Tack.

/AriGold
AriGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-29, 08:55   #1708
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Hmm, det där med att urinen luktar udda ibland har jag med. Påminner om doften av kalaspuffar av nån anledning, har inte lyckats hitta ett samband.
Till skillnad från sparris... där går det inte att ta miste.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-29, 09:10   #1709
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Hmm, det där med att urinen luktar udda ibland har jag med. Påminner om doften av kalaspuffar av nån anledning.
Det är kalaspuffar som luktar urin, inte tvärtom. Du kan vara lugn.

Citat:
Ursprungligen postat av AriGold Visa inlägg
jag gjort flertalet blodprov på senare tid
Man kan ha normalt fasteblodsocker även om man har onormalt höga nivåer efter födointag. Kolla blodsockret när du ätit som du beskriver.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-29, 09:32   #1710
AriGold
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 53
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...
Aj fan. Tack för svar. Antar att det är bäst att göra på en icke-träningsdag?

Vänliga hälsningar,
Ari
AriGold är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)