Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-05-08, 21:05   #1
Carbie
Registered User
 
Carbies avatar
 
Reg.datum: May 2021
Inlägg: 5
”Fitnesscouple” - hur mycket åsikter om varandras kost & träning är ok?

Jag har en fråga till er som är i en relation där en eller båda tränar och har det som ”livsstil”.
Jag och sambon har alltid haft träning och kost som gemensamt intresse, han något striktare än mig. Det fanns en tid då jag var väldigt nitisk med detta, hade förvisso skitsnygg kropp men det fick konsekvenser för mitt sociala liv, fick anpassa hela livet efter mitt kostschema och hoppade över många roliga saker pga att jag inte ville ”förstöra” något.
Ska tillägga att jag aldrig tävlat eller haft någon sådan ambition.
Började efter några år bli slappare med kosten men tränade på, fortfarande snygg kropp (enligt mig).
Hur som haver, för 1,5 år sen fick jag barn, både träning och kost har fått stå tillbaka, jag är inte överviktig eller så, bara ”out of shape”, nu försöker jag komma tillbaka.
Sambon försöker peppa mig att komma i form igen men jag kan uppleva att han lägger sig i väldigt mycket ibland. Han kan t ex kommentera om han tycker att jag redan har cheatat för veckan och gör det en gång till samma helg.
Jag tycker det kan vara rätt påfrestande att hela tiden få kommentarer om vad jag äter och när jag gör det.
Han säger att han försöker stötta mig men jag kan ibland uppleva det som att han blir någon slags förmyndare.
Ska också tillägga att jag inte sitter och trycker chips och pizza varje dag utan äter sötsaker på helgen och på vardagarna äter jag ”vanlig” husmanskost eftersom det ofta blir samma som jag lagar till barnet.
Förut åt vi nästan bara fitnessmat.
Han tycker också att eftersom han är i bra form och har snygg kropp så borde jag också det, och att jag inte hade velat att han ”gick ner sig”.
Jag bara undrar hur andra tränande par har det? Lägger ni er i varandras kost och träning? Är ni måna om att båda gör likadant och hur ser ni på om den ena hamnar ur form? Behöver bolla lite tankar kring detta.
Carbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-08, 21:18   #2
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Svarar lite kortare än jag skulle vilja...
Jag är väldigt strikt och hård mot mig själv. Trivs med det och triggas av att försöka ”härda ut”. Har levt så i många år. Min älskade fru tränar också hyfsat hårt och mycket, men är inte alls som jag kör det gäller kost - hon äter gärna sötsaker, dricker vin och ”unnar sig”. Det skulle aldrig någonsin falla mig in att kritisera eller ha åsikter! Skulle jag mot förmodan yppa något skulle jag troligen få sova i garaget! Observera att detta gäller eftersom jag vet att hon _vill_ ha det så! Skulle hon gnälla över osynliga muskler eller dålig ork skulle jag inte vara tyst! Men hon är nöjd, glad, tillfreds och lycklig. Det är det enda viktiga!
Så om du är nöjd och glad tycker jag din man ska vara det också!
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-09, 04:48   #3
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Tycker inte det låter som att han stöttar dig som han påstår, utan som att han ställer krav som han inte har någon rätt att ställa. Jag kan tycka det är rimligt att lägga sig i om man ser ett eskalerande ohälsosamt beteende (överätning, begynnande alkoholism eller liknande) men är han besviken på att du inte tänker ha em fitnesskropp hela livet så är det en besvikelse han får stå för och lära sig hantera utan att belasta dig. IMO.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-09, 05:24   #4
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Be rövhatten laga mat åt barnet så kan du gå och träna. Graviditeter är inte helt självklara saker att hantera fysiskt & mentalt, men det borde din sambo ha lite förståelse för.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-09, 10:07   #5
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av illustrerade mannen Visa inlägg
svarar lite kortare än jag skulle vilja...
Jag är väldigt strikt och hård mot mig själv. Trivs med det och triggas av att försöka ”härda ut”. Har levt så i många år. Min älskade fru tränar också hyfsat hårt och mycket, men är inte alls som jag kör det gäller kost - hon äter gärna sötsaker, dricker vin och ”unnar sig”. Det skulle aldrig någonsin falla mig in att kritisera eller ha åsikter! Skulle jag mot förmodan yppa något skulle jag troligen få sova i garaget! Observera att detta gäller eftersom jag vet att hon _vill_ ha det så! Skulle hon gnälla över osynliga muskler eller dålig ork skulle jag inte vara tyst! Men hon är nöjd, glad, tillfreds och lycklig. Det är det enda viktiga!
Så om du är nöjd och glad tycker jag din man ska vara det också!
+1
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-09, 10:51   #6
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Vad är "fitnessmat"?

Är det typ kyckling, tonfisk och ris för idioter fortfarande tror att det är det enda man kan äta för att bli rippad?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-09, 11:33   #7
Lifeis
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 24
Citat:
Ursprungligen postat av Carbie Visa inlägg
Han tycker också att eftersom han är i bra form och har snygg kropp så borde jag också det, och att jag inte hade velat att han ”gick ner sig”.
Jag bara undrar hur andra tränande par har det? Lägger ni er i varandras kost och träning? Är ni måna om att båda gör likadant och hur ser ni på om den ena hamnar ur form? Behöver bolla lite tankar kring detta.
Jag och hustrun har väl tidigare hamnat i lite samma sits som ni har. Han menar väl men uttrycker sig på fel sätt som sårar dig. Nu efter ett par barn har vi hamnat på en mycket bra nivå där vi stöttar och hjälper varandra med kosten. Mitt bästa tips är att prata mycket om det tills man avdramatiserar och ni får en förståelse för varandra. OM ni kan träna tillsammans och planare veckans matschema etc, praktiska saker som gör att sammanhållning kommer bli mycket bättre.
Lifeis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-09, 12:02   #8
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Svarar lite kortare än jag skulle vilja...
Jag är väldigt strikt och hård mot mig själv. Trivs med det och triggas av att försöka ”härda ut”. Har levt så i många år. Min älskade fru tränar också hyfsat hårt och mycket, men är inte alls som jag kör det gäller kost - hon äter gärna sötsaker, dricker vin och ”unnar sig”. Det skulle aldrig någonsin falla mig in att kritisera eller ha åsikter! Skulle jag mot förmodan yppa något skulle jag troligen få sova i garaget! Observera att detta gäller eftersom jag vet att hon _vill_ ha det så! Skulle hon gnälla över osynliga muskler eller dålig ork skulle jag inte vara tyst! Men hon är nöjd, glad, tillfreds och lycklig. Det är det enda viktiga!
Så om du är nöjd och glad tycker jag din man ska vara det också!
Ungefär som för oss, jag är sjukligt nitisk, väger och mäter all mat och gör i stort sätt aldrig några undantag. Jag trivs att leva så och har så gjort i 30 år. Jag och min fru kör 100% av passen tillsammans och hon kör väldigt tungt och hårt men kosten bryr hon sig inte så mycket om och skulle aldrig vilja göra avkall på livets goda. För hälsan skulle hon behöva gå ner 15-20 kg men är inget som jag lägger mig i, vill hon ha råd eller hjälp så får hon be om det. Jag lagar 90% av all mat vi äter både till mig, henne och barnen oftast 2 olika rätter, en ”fitness” måltid och en anpassad mer för barnens behov (mer fett bla.) helt upp till henne att välja vilken av de hon föredrar. Vill din kille stötta dig kan ju han börja hjälpa till med maten.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-09, 13:28   #9
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Jag skiter fullständigt i fruns val av kost. Det är hennes sak. Frågor hon om min åsikt svarar jag, annars lägger jag mig inte i.
Jag väljer stundom att vara väldigt noga med min kost, då lägger hon inte sig i det.
Ömsesidig respekt för den andras val, så enkelt är det.

Jag älskar min fru. och hon får göra precis som hon vill och se ut precis som hon vill så länge hon är nöjd och mår bra.

Det enda "problem" vi har, är att hon inte tycker om att äta onyttigheter "själv" så när hon är sugen på något så går det ibland ut över mig... =)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-09, 15:19   #10
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Många röda flaggor!
Mannens kontrollbehov brukar öka efter graviditeter. Inte okay hur han kommenterar din kropp.

Citat:
Han tycker också att eftersom han är i bra form och har snygg kropp så borde jag också det, och att jag inte hade velat att han ”gick ner sig”.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-09, 17:55   #11
Den Tjocke
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 32
Var tydlig med ditt mål, dvs att du inte tänker vara strikt med träning och kost, så bör han sluta tjata på dig.

Sen kan man ju äta vanligt och leva ett vanligt liv och ändå vara i riktigt god form. Är ju enkelt att bara komplettera med tex en proteindrink eller två om man tycker sig få i för lite protein via måltiderna. Och så behöver man inte äta pizza varje dag.
Den Tjocke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-09, 19:00   #12
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Vad är "fitnessmat"?

Är det typ kyckling, tonfisk och ris för idioter fortfarande tror att det är det enda man kan äta för att bli rippad?
Haha, precis vad jag undrade också. Kanske är typ ”mat” som det står lohilo och sånt på? Pauluns?

Fråga 2 vad är ett fitnesscouple?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-09, 19:19   #13
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Haha, precis vad jag undrade också. Kanske är typ ”mat” som det står lohilo och sånt på? Pauluns?

Fråga 2 vad är ett fitnesscouple?
Jag är nummer tre som undrar detsamma.

Ris, tonfisk och inget fett, då blir man rippad - #FitnessFood.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-09, 19:51   #14
Carbie
Registered User
 
Carbies avatar
 
Reg.datum: May 2021
Inlägg: 5
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Vad är "fitnessmat"?

Är det typ kyckling, tonfisk och ris för idioter fortfarande tror att det är det enda man kan äta för att bli rippad?
Ja exakt så, kyckling, råris, broccoli, när det var som allra striktast knappt någon sås till. Sockerfri kvarg till mellanmål, äggviteomelett till frukost osv
Carbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-09, 20:36   #15
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
För att svara på frågan så bryr jag mig inte ett skvatt om hur eller vad min sambo äter.
Meeen... jag skulle nog ljuga om jag sa att jag inte skulle bry mig om hon blev fet.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)