Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-30, 11:46   #1
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Tillfälligt viktnedgång för att sedan öka i vikt?

Jag har märkt det så tydligt flera gånger när jag vill justera vikten nedåt. När jag tex legat kring 85kg i vikt och har en uppskattat underskott om minst 500kcal så efter ett tag så vips åker vikten ner några dagar kring kanske 82-83kg. Trots att jag håller koll på min aktivitet och kcal så hoppar vikten upp på kanske 84-84,5 någonstans. Och jag fortsätter enligt planen med ett underskott om ca 500kcal så går ju vikten nedåt igen. Men det kan ta flera veckor innan den stabiliserar sig på dom där 82kg som jag nämnde ovan.

Har ni någon rimlig förklarar på detta? Jag tappar ju lite suget att fortsätta då vikten går upp. Men ändå vet jag ju att om jag fortsätter med kcal- så minska ju vikten på sikt.
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-30, 16:43   #2
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Men vänta?!? Det du beskriver låter ju 100% normalt.

Från 85-82 på 500kcal underskott borde ju ta ungefär 6veckor.

Och att en viktnedgång inte är linjär (vätskefluktuationer (stavning?!?) etc) är också normalt.

Så antingen missuppfattar jag något (vilket är långt från orimligt) eller så låter allt precis som det rimligtvis borde.

Har du gått från 85 till 82 har väl vikten INTE gått upp??
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2021-04-30 klockan 16:47.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-30, 17:12   #3
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Det har väl med vätska och glykogen att göra då antar jag. Men det är så tydligt varje gång jag ligger på ett konstant underskott så v sjunker vikten 1-2kg ganska snabbt och ligger där i ca 3 dagar och sedan upp igen. Och det tar flera veckor av underskott innan jag hamnar på den där låga vikten konstant. Men det är bara att köra på då antar jag.
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-30, 18:04   #4
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Det har väl med vätska och glykogen att göra då antar jag. Men det är så tydligt varje gång jag ligger på ett konstant underskott så v sjunker vikten 1-2kg ganska snabbt och ligger där i ca 3 dagar och sedan upp igen. Och det tar flera veckor av underskott innan jag hamnar på den där låga vikten konstant. Men det är bara att köra på då antar jag.
1-2 kg på 500kcal underskott borde inte ta dagar det borde ta veckor (vätsketapp borträknat) så inget konstigt alls.

Jag började dieta i måndags. Ligger just nu minus 1,7kg kommer med all jäkla säkerhet ha gått upp 1.5ish i morgon eller övermorgon. Så är det alltid (för mig, tydligen för dig och för mååånga andra) som sagt inga konstigheter alls.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2021-04-30 klockan 18:06.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-02, 08:48   #5
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
1-2 kg på 500kcal underskott borde inte ta dagar det borde ta veckor (vätsketapp borträknat) så inget konstigt alls.

Jag började dieta i måndags. Ligger just nu minus 1,7kg kommer med all jäkla säkerhet ha gått upp 1.5ish i morgon eller övermorgon. Så är det alltid (för mig, tydligen för dig och för mååånga andra) som sagt inga konstigheter alls.
Precis som jag trodde igår plus 0,7 och idag plus 0,6. Min gissning är att morgondagens invägning kommer landa på något/några hekto mindre och därmed kommer nedgången sett över veckan hamna på ungefär 0,5-0,6kg.

Jag har ätit mer eller mindre identiskt (m.a.p. macros och kalorier) alla dagar och rört på mig samma omfattning som vanligt.

Som tidigare konstaterat, fullt normalt och helt enligt förväntningar.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)