Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-29, 09:58   #16
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer Visa inlägg
Det är lite delade läger där. Vissa tycker att klockor är bra och gillar att nörda ner i statistik och följa upp hur man förbättras. Andra tycker att klockor bara är blaha eller att det bara är ett stressmoment.

Jag är den förstnämnda typen och gillar statistik.
Jag köpte mig en Garmin forerunner 45 som har både puls och GPS. Har haft den typ ett halvår och är nöjd med den. Det är en förhållandevis billig instegsmodell. Rätt slimmad och smidig men ändå rätt mycket funktioner. Listpris är väl kring 1900:- men det är rätt ofta kampanjer på den och då brukar den ligga kring 1500:-
Det tycker jag i alla fall kändes som ett helt ok pris om man vill prova springa med pus/gps-klocka.
Finns också en variant som heter 45s. Det enda som skiljer är någon millimeter tunnare ram. Fråga mig inte varför Garmin ens har orkat ta fram två modeller med så liten skillnad
Nice, följer pulsbandet med, eller köps det alltid separat?

Pallar du posta nått screenshot eller två så man ser vad för statistik man får i appen?
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-29, 10:09   #17
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Vänta nu vafan, eftersom det bara är pulsmätningen jag är ute efter verkar det ju som att jag kan köpa bara ett sånt här band och koppla direkt till mobilen utan klocka!

https://www.kjell.com/se/produkter/m...uetooth-p90816
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-29, 10:11   #18
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Verkligen inte. Det handlar mest om att jag ändå har med telefonen för musik+runkeeper, och då känns det onödigt att klockan har GPS och massa dyrt tjafs som bara slukar batteri.

Har läst på en stund nu och verkar definitivt som man ska ha en klocka med ett sånt där band. De flesta som verkar "bra" tycks tyvärr ha GPS och massa annat tjafs, så får väl grubbla lite över detta!
Ok. Det är klart att man kan komma undan billigare ju fler funktioner man utesluter men jag skulle ändå råda dig att tänka till en gång till angående att köpa en klocka med GPS. Min upplevelse är att det blir mer korrekta mätningar med klocka. Du slipper dessutom höra den där hemska Runkeeper-rösten utan ser hela tiden vilket tempo du ligger i. Batteriet är verkligen inget problem om du "bara" springer två gånger i veckan. Min Forerunner 235 drar typ inget batteri om GPS:en inte är igång. Min har 3-4 år på nacken och fixar nio-tio timmars aktivitet i sträck innan den dör. En vanlig vecka springer jag ca tio mil per vecka och laddar klockan en-två ggr/vecka.

Jag är ju på en helt annan intressenivå jmf med dig men klockan är lätt mitt bästa köp någonsin. Finns det goda ekonomiska anledningar till att utesluta GPS så gör det men försäkra dig om att du inte gör det för att du är "dumsnål" Det är ju segt om man köper en klocka och någon månad senare inser att "fan, hade varit rätt gött med de där funktionerna ändå".
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-29, 10:11   #19
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Vänta nu vafan, eftersom det bara är pulsmätningen jag är ute efter verkar det ju som att jag kan köpa bara ett sånt här band och koppla direkt till mobilen utan klocka!

https://www.kjell.com/se/produkter/m...uetooth-p90816
Det funkar ju också
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-29, 10:22   #20
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Ska börja med ett sånt band, sen kan man ju bara köpa till en klocka senare om man vill
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-29, 11:49   #21
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ok. Det är klart att man kan komma undan billigare ju fler funktioner man utesluter men jag skulle ändå råda dig att tänka till en gång till angående att köpa en klocka med GPS. Min upplevelse är att det blir mer korrekta mätningar med klocka. Du slipper dessutom höra den där hemska Runkeeper-rösten utan ser hela tiden vilket tempo du ligger i. Batteriet är verkligen inget problem om du "bara" springer två gånger i veckan. Min Forerunner 235 drar typ inget batteri om GPS:en inte är igång. Min har 3-4 år på nacken och fixar nio-tio timmars aktivitet i sträck innan den dör. En vanlig vecka springer jag ca tio mil per vecka och laddar klockan en-två ggr/vecka.

Jag är ju på en helt annan intressenivå jmf med dig men klockan är lätt mitt bästa köp någonsin. Finns det goda ekonomiska anledningar till att utesluta GPS så gör det men försäkra dig om att du inte gör det för att du är "dumsnål" Det är ju segt om man köper en klocka och någon månad senare inser att "fan, hade varit rätt gött med de där funktionerna ändå".
Jag kör mobil med runkeeper och har stängt av allt vad ljud, tempo etc. Det enda jag egentligen har på är om jag siktar på att springa typ 10km så vill jag att den säger säger till att jag sprungit 5km var 5:e km.. Resten är bara frustrerande, speciellt när den mäter som en kossa.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-30, 16:58   #22
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 733
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Tja, har i många år styrketränat, men bara i perioder haft bra snurr på konditionsträningen.

Vill nu smyga igång smått med denna. Har inga stora ambitioner, utan vill väl bara försöka främja hjärt och kärl-hälsan samt att få lite bättre flås när man väl gör nån aktivitet.

Ni som har koll på ämnet, vad behövs för att få lite såna positiva effekter? Är inte alls insatt utan minns bara kackel från skoltiden om att "springer man inte 45 min minst händer inget".

Har tänkt köra 20min löpning två dagar i veckan (dagar jag ej styrketränar). Tanken är väl att jag i takt med min utveckling ska avverka längre sträckor på denna tid. Räcker detta för att förbättra konditionen? Behövs längre eller fler pass?

Vill ha minimal negativ påverkan på muskelmassan såklart, men det borde väl inte vara nån fara tänker jag. Deffar just nu, så då känns väl detta extra viktigt.
Hade börjat med 30-60 minuter jogg och gång blandat och sedan gått över till jogg / löpning när man är i bättre form. I början är det lätt att skada sig vilket gången motverkar och du får fortfarande rätt bra effekt då snitt pulsen ligger uppe rätt bra tror jag vartfall.

Lycka till!
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-04, 14:48   #23
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer Visa inlägg
Garmin forerunner 45
Efter lite research köpte jag en sådan här + ett pulsband. Tack för tipset Stuffer! Sprang första passet med dem idag.

Är mycket taggad, tycker det känns betydligt roligare när man får lite data att sitta och kolla på, snygga grafer osv

På ett sätt sorgligt att det ska behövas, men det är vad det är!

Planen är fortsatt att komma ut två gånger per vecka och dessa pass är 20 min inledningsvis iaf.
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-04, 18:33   #24
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Efter lite research köpte jag en sådan här + ett pulsband. Tack för tipset Stuffer! Sprang första passet med dem idag.

Är mycket taggad, tycker det känns betydligt roligare när man får lite data att sitta och kolla på, snygga grafer osv

På ett sätt sorgligt att det ska behövas, men det är vad det är!

Planen är fortsatt att komma ut två gånger per vecka och dessa pass är 20 min inledningsvis iaf.
Har med en 45 kul man kan logga och se hur man förbättrar sej .Sen så springer jag lite planlöst in på skogsvägar och stigar o med gps så ser man ungefär hur långt man sprungit
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-08, 09:59   #25
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Håller helt med och det är väl här vi alla har gjort fel flera gånger. Börjar springa, kör järnet och så kommer någon skada - knä, höft, fot eller rygg och så tar all löpning slut och man går åter till gymmet..
Får mig alltid att undra över varför folk väljer att just börja löpa.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-08, 12:25   #26
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Får mig alltid att undra över varför folk väljer att just börja löpa.
För att sen när man går in på gymmet och kör järnet så får kommer någon skada -knä,höft fot, axel eller rygg och så tar allt gymmade slut och man går åter till löpningen..
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)