Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-05-11, 10:53   #1321
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Har en fråga angående chins och uthållighet.

Säg att jag klarar 17-20 reps första set. Då orkar jag 12-14 set nästa set. 6-8 reps tredje set. Blir helt färdig och har ingen uthållighet där känns det som.

Hade det varit en poäng att köra 14 reps första set och därmed eventuellt klara åtminstone en rep extra andra och tredje set?

Totalvolymen kanske skulle kunna gå upp då. Men det kan väl finnas en poäng i att ta ut sig på ett set också.
Hur brukar du köra i andra övningar? Det är väl inte så många som lastar på 100kg i knäböj o kör till failure varje set så de klarar 15, 10, 5, 3?

Eller finns det någon anledning till att chins ska skilja sig från det?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-11, 11:27   #1322
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Hur brukar du köra i andra övningar? Det är väl inte så många som lastar på 100kg i knäböj o kör till failure varje set så de klarar 15, 10, 5, 3?

Eller finns det någon anledning till att chins ska skilja sig från det?
I andra övningar t.ex. bänk kan jag köra nästan en amrap men ändå ha energi till nästa set. Så är det inte med chins. Där är min uthållighet väldigt mycket sämre. Så jag kan träna @9 i bänk i åtminstone tre fyra set utan att så märkbart minska i volym eller intensitet.

Men det kan ju ha med repsmängden att göra också. Jag kör inte 20 reps i bänk visserligen.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-11, 12:43   #1323
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
[quote=

Senast redigerad av Melker2 den 2021-05-11 klockan 12:45. Anledning: Z
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-31, 14:20   #1324
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Har börjat nöta på planches i en trappa som komplement.
Det blir en lite annan vinkel och där med mycket lättare (så klart)

Men funderar på om det ändå skulle kunna vara en ganska bra överföring (som ett progressions-steg typ)
Jag har ju hela kroppvikten på händerna, händerna är nära min höft, så vinkeln mellan kropp och arm är inte helt orimlig (för en "riktig" planche)

Sjuka krafter känns det som man leker med iallafall (är 183 och väger ungefär 90kg...)

Typ så här (om länken nu fungerar..)

https://imgur.com/OyCbHly

Det är bara händerna som är i kontakt med trappan ingenting av resten av kroppen. även om det bara är frågan om någon halvcentimeter mellan =)=)

Vad tror ni? har detta någon "överförbarhet" mot mitt slutmål med en "riktig Planche" (eller "stödvåg, som min gymnastvän envisas med att kalla det)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2021-05-31 klockan 14:22.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-02, 09:59   #1325
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Liten uppdatering på förra inlägget. Det verkar ha bra överförbarhet. har blivit märkbart bättre på tucked planche på bara ett par dagar sen jag fann den nya metoden =)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-02, 18:36   #1326
traininglove1
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Inlägg: 5
Hej allihopa!
Jag har arbetat ett tag nu med en träningsapp och jag ville dela med mig av min resa och få lite feedback från er här på kolezzeum. Sedan appen startade igång har jag främst försökt att tackla ett huvudproblem som uppstår kring träning, nämligen teknik och skador. Med denna app kan du därför korrigera samt kolla exakt noga vart man gör fel och hur man kan förbättra ens teknik och form för att optimalt utvecklas men även undvika skador. För tillfället består betaversionen av appen endast fåtal funktioner, där det ena är att du kan jämföra dina bilder/ övningar med antingen dig själv, vänner eller varför inte en etablerad träningsprofil. Därmed kan du på så sätt korrigera och jämföra teknik, form och hur du kan utvecklas samt förbättras.
Då betaversionen endast består av få funktioner slutar inte min kamp mot att förbättra teknik, form samt skador. Jag har därför sammanställt ett par frågor kring appens framtida funktioner och vill veta ifall ni gillar konceptet. Det skulle verkligen uppskattas om ni tog er tid och svarade på dessa frågor, det inte mer än 1 min.

Klicka här för enkäten; https://forms.gle/AcCUD7M7KNiGHkxa7

Ladda ner betaversionen här; https://play.google.com/store/apps/d...m.unity.unifys
traininglove1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-03, 04:38   #1327
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
1. Har denna app med calisthenics att göra primärt?
2. Är din tes att det finns en ”rätt” teknik som är optimal och att efterlikna andra är något eftersträvansvärt?
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-03, 09:58   #1328
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 035
Angående min förra fråga så även om jag inte fick svar av er så tror jag att det är de höga repsen som gör att jag verkligen tappar i uthållighet. När jag gör 18+ reps i bänk blir jag ju trött på samma sätt. Så jag kan ju hänga på en tia och köra all in istället. Harder than last time.


Beemel: Tror att jag skulle vara hyfsad på sånt där. I teorin. Jag har haft intresse för liknande hela livet. Men aldrig "tränat" på det. Varje sommar försöker jag gå på händer ute vid stugan t.ex. men tappar fort tekniken efteråt. Utmanat barnen i släkten på gymnastik till sommaren så då får vi se om jag är bäst.

Men stå på händer, det är verkligen något jag borde lära mig. Hur svårt ska det vara egentligen? Jag kan ju några sekunder men inte gå omkring.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-03, 12:05   #1329
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Men stå på händer, det är verkligen något jag borde lära mig. Hur svårt ska det vara egentligen? Jag kan ju några sekunder men inte gå omkring.
Well.. gå på händer är ju långt mycket mer teknik och balans än styrka. Så det är bara att nöta antar jag. Generella tipset är väl att ju mer tid du spenderar "på händerna" ju bättre blir du.
Med det sagt, så är jag värdelös på att stå på händer. =)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-03, 13:23   #1330
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Well.. gå på händer är ju långt mycket mer teknik och balans än styrka. Så det är bara att nöta antar jag. Generella tipset är väl att ju mer tid du spenderar "på händerna" ju bättre blir du.
Med det sagt, så är jag värdelös på att stå på händer. =)

Jo, kanske är en god tanke att vänja sig att stå mot väggen och sånt där. Men orkar inte hålla på i lägenheten inomhus. Nåväl det blir en lång semester för mig så kanske i år.


Annars har jag såna där handtag som jag leger med och brukar stå i L-sit och gå upp till handstående och så.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-04, 09:02   #1331
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Jo, kanske är en god tanke att vänja sig att stå mot väggen och sånt där. Men orkar inte hålla på i lägenheten inomhus. Nåväl det blir en lång semester för mig så kanske i år.


Annars har jag såna där handtag som jag leger med och brukar stå i L-sit och gå upp till handstående och så.
Klarar du att gå från L-sit till handstående så är du LÅÅÅNGT före mig i utvecklingen =)
Jag är inte ens nära sådana äventyr..
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-04, 10:11   #1332
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Klarar du att gå från L-sit till handstående så är du LÅÅÅNGT före mig i utvecklingen =)
Jag är inte ens nära sådana äventyr..
Inte heelt, men från L-sit till att trycka upp benen en bit och sen hoppa upp på fötter åtminstone. Målet är väl att kunna stå kvar där på händerna. Har inte övat sen förra sommaren så vi ser väl!
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-04, 11:08   #1333
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Inte heelt, men från L-sit till att trycka upp benen en bit och sen hoppa upp på fötter åtminstone. Målet är väl att kunna stå kvar där på händerna. Har inte övat sen förra sommaren så vi ser väl!
Jag har antingen för orörliga/svaga axlar och skuldror, för korta armar, för långa ben eller är bara allmänt för stel.
Men jag har stora problem med att gå från l-sit till att få bak benen. Fötterna slår liksom i golvet....
Om jag kör i dipställning eller paralllell bars så sätter styrkan stopp då jag kinte kommer längre än till strax under "tucked" planche position där det tar tvärstopp..

Men men bara att nöta vidare. Tycker det är kul ändå. så de små små framstegen räcker för att motivera mig.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-04, 12:36   #1334
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Well.. gå på händer är ju långt mycket mer teknik och balans än styrka. Så det är bara att nöta antar jag. Generella tipset är väl att ju mer tid du spenderar "på händerna" ju bättre blir du.
Med det sagt, så är jag värdelös på att stå på händer. =)
Jag är ingen expetrt på handstående men jag tror att man bör spendera tid på styrka/teknik plus vighet/rörlighet i kombination med att se till att man inte blir för tung, ingen ölmage etc. Balansen kommer på köpet när man kommer upp lättare på olika sätt men man bör känna efter vas som händer i handflatan mot golvet och veta var tyngdpunkten hamnar så ma kan pressa mot, mest blir det framåt fingrarna, så grepp/handstyrka är bra.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-04, 13:03   #1335
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Jag har antingen för orörliga/svaga axlar och skuldror, för korta armar, för långa ben eller är bara allmänt för stel.
Men jag har stora problem med att gå från l-sit till att få bak benen. Fötterna slår liksom i golvet....
Om jag kör i dipställning eller paralllell bars så sätter styrkan stopp då jag kinte kommer längre än till strax under "tucked" planche position där det tar tvärstopp..

Men men bara att nöta vidare. Tycker det är kul ändå. så de små små framstegen räcker för att motivera mig.

Glömde väl nämna det då. Jag kör med såna där handtag, åtminstone då jag kör utomhus. Har även jag rätt korta armar. Kan nog klara det om jag viker benen bra.


Jo, absolut! Bara att få mer kontroll på min kropp och sådär känns bra.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)