Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-05-12, 13:39   #11746
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Känner igen mig i detta (springer dock inte lika mycket). Tränar 7 dagar i veckan, oftast 2 ggr per dag (kardio och styrka), äter strikt i veckan osv. Trodde att jag kan unna mig lite på helgen. Resultatet blir att jag pendlar mellan 84-86 hela tiden och kommer inte ner 1gr i vikt.

Har också stillasittande jobb och livsstil i övrigt (sitter när jag jobbar, går till lekparken med ungen, kanske tar ett litet varv med familjen i området där vi bor, men annars mest sitta hemma typ). Svårt att öka aktiviteten dock eftersom man måste jobba.

Ska sluta unna mig skit på helgerna, men funderar även på att öka fastan så att jag endast äter en gång per dag typ.
Ja, det är synnerligen irriterande. Säger också mycket om hur stor påverkan ens icke-tränings-vardag har på förbrukningen. Gissar att jag hade fått kämpa för att behålla vikten om jag t.ex. hade varit snickare och arbetat med kroppen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-12, 13:47   #11747
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 723
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja, det är synnerligen irriterande. Säger också mycket om hur stor påverkan ens icke-tränings-vardag har på förbrukningen. Gissar att jag hade fått kämpa för att behålla vikten om jag t.ex. hade varit snickare och arbetat med kroppen.
Antagligen. Farsan jobbar inom bygg och tränar aldrig men håller sig viktstabil oavsett vad han äter typ.
Carlzzon85 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-17, 18:16   #11748
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Hur fort kan man gå ned samtidigt som man minimerar muskelförlust? Ligger på 87-88, hade velat gå ned till ca 80, gärna så fort som möjligt. 0.5 kg i veckan låter alldeles för långsamt, samtidigt som man har sett studier på att det går att gå ned bra mycket fortare än så?

Jag har inga problem med aptit under deff
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-17, 18:23   #11749
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Hur fort kan man gå ned samtidigt som man minimerar muskelförlust? Ligger på 87-88, hade velat gå ned till ca 80, gärna så fort som möjligt. 0.5 kg i veckan låter alldeles för långsamt, samtidigt som man har sett studier på att det går att gå ned bra mycket fortare än så?

Jag har inga problem med aptit under deff
Till 10%bf kan du gå ner till med 1 kg/vecka. Jag ska försöka sätta igång med samma resa, 89 kg och neråt, med start nästa vecka förhoppningsvis.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-17, 20:05   #11750
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Till 10%bf kan du gå ner till med 1 kg/vecka. Jag ska försöka sätta igång med samma resa, 89 kg och neråt, med start nästa vecka förhoppningsvis.
Vad tror du om 2kg per vecka? Är muskelförlust ett faktum?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-17, 21:27   #11751
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad tror du om 2kg per vecka? Är muskelförlust ett faktum?
Vet inte, pröva och återkom gärna

Jag har kört vlcd två gånger. För länge sedan. Jag var tvungen att käka melatonin varje natt för att kunna sova. Magen blir kass. Det rinner bort drygt 2 kg per vecka och ingen upplevd muskelförlust, men jag orkar bara hålla på så i drygt 10 dagar. Det känns inte hälsosamt iaf, hellre nöta på längre tid och kunna äta riktig mat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-18, 13:38   #11752
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag har fastnat i den klassiska löparfällan. Det innebär att man springer utav helvete mycket och anser att man har råd att trycka i sig lite vad som helst och ändå gå ned i vikt. Det har gjort att jag vägde 88 kg i februari och väger 88 kg idag. Så trots att jag springer 100 km eller mer per vecka(sprang 135 km förra veckan) så har jag behövt ge mig godisförbud för att något ska hända. Jag tror att det som ställer till det är mitt stillasittande jobb samt mitt stillasittande när jag inte tränar. För att gå ned i vikt behöver min vardag se ut som igår:

- Lunch: stor portion pasta och köttfärsås.
- "Middag": tre mackor.
- Kvällsmat: en proteinshake.

Igår sprang jag 16,5 km och styrketränade en timme så ni kanske förstår att jag anser min kaloriförbrukning vara rätt absurd. Tanken är att försöka hålla dieten ovan mån-fre och sedan fuska lite på helgen. Fusket får dock vara mindre än det har varit hittills. Tror uteslutandet av snacks kommer göra susen. Då kan jag ändå behålla ölen och skitmaten.
Känner igen detta så väl. Springer ca 12mil i veckan samt 3-4 timmar styrketräning i veckan. ”Du kan ju äta vad och hur du vill”.
Nja inte riktigt. Men önskade att det var så
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-18, 18:45   #11753
Nattuggl4
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2020
Inlägg: 9
Jag har ett helt annat dilemma som jag vill dela med mig av och hoppas på att någon kan/vill komma med synpunkter.

Min deff går bra om man går efter prestationen på gymmet, orken och vågen. Men det har inte hänt en cm på bålen på de senaste två veckorna. Normalt att det stannar upp?
Går ner mellan 0,6-0,75 kg/vecka men just omkrets midja/mage står helt stilla.
Jag tycker att jag redan ligger lågt på kcal och vågen går ju ner. Men psyket tar det på lite när inget händer på den fronten.

Skulle ju kunna minska lite mer på kcal så att man ligger på en nedgång runt 0,8-0,9 kg/vecka men jag är osäker på om det kommer hålla i längden.

Tankar?
Nattuggl4 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-18, 19:12   #11754
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Vet inte, vågar inte väga mig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-19, 09:30   #11755
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 723
Går inte alls nu. Legat hemma sjuk nästan 1 vecka nu och inte kunnat träna. Har heller inte orkat äta deffmat, men har blivit kalorisnålt ädå bara för jag inte kan äta när jag är sjuk.

Hoppas jag blir frisk snart. Hatar långa uppehåll från träningen. Det kliar typ i hela kroppen
Carlzzon85 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-19, 09:40   #11756
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Nu känner jag att jag har fog för att beklaga mig lite. Varit extremt duktig i en veckas tid. Sprang 100 km f.g. vecka och fick till kanske fyra-fem gympass. Har inte ätit snacks ö.h.t. och somnat hungrig flera gånger. Det jag gjorde som inte var så "dietigt" var att dricka många öl i lördags men det är också enda fusket.

I förrgår åt jag pasta+köttförsås till lunch(en stor portion) och två korv med bröd till kvällsmat. Tränade inget. Igår åt jag pasta+köttfärssås(en stor portion) till lunch, fyra mackor efter jobbet och en proteinshake efter gymmet. Sprang 17 km och gymmade i ca 1,5 h. Blir nästan lite orolig när jag idag väger in mig på samma lägstavikt som förra veckan, ser det som smått absurt. Nu kanske "kilona" rasar av mig under kommande dagar men herregud vad min kcal-förbrukning är låg trots MYCKET träning.

Är väl i och för sig positivt ur en ekonomisk synvinkel
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-19, 09:55   #11757
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Googlade "Pasta+köttfärsås kcal" En portion verkar motsvara 330 kcal. Säg att min stora portion motsvarar två sådana och att det max är 700 kcal. Sedan uppskattar vi mackorna till 300 kcal(hade inget på p.g.a. glömt köpa smör). Till sist adderar vi 1,5 dl Whey 80 som kanske kan vara 250 kcal? Då har vi alltså 1250 kcal och då har jag väl ändå räknat ganska generöst? Känns åtminstone som att det inte kan vara norr om 1500 kcal. Och det är en vanlig dag...

Ajja, får se om det händer något i veckan.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-19, 10:01   #11758
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
MJ, testa att väga maten ett par dagar. En stor portion för en kille som dig kan lätt vara tre av livsmedelsverkets portioner…

Annars kan du börja med forspaddling. När jag höll på med det klämde jag wienerbröd, småkakor och godis hela dagarna utöver enorma mängder mat (lagad på smör och vispgrädde) och tappade ändå i vikt
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-19, 10:03   #11759
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 030
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Googlade "Pasta+köttfärsås kcal" En portion verkar motsvara 330 kcal. Säg att min stora portion motsvarar två sådana och att det max är 700 kcal. Sedan uppskattar vi mackorna till 300 kcal(hade inget på p.g.a. glömt köpa smör). Till sist adderar vi 1,5 dl Whey 80 som kanske kan vara 250 kcal? Då har vi alltså 1250 kcal och då har jag väl ändå räknat ganska generöst? Känns åtminstone som att det inte kan vara norr om 1500 kcal. Och det är en vanlig dag...

Ajja, får se om det händer något i veckan.

330 kcal låter lite lågt. Kan du testa väga och mäta själv en gång? Glöm inte matfettet då. Du har ju 240 per 100 g bara i nötfärsen om det är standard. Vet inte vad övrigt du har i din köttfärssås såklart. Drygar du ut den med mycket tomatsås och inte tillsätter fett blir det väl inte så mycket. Vet bara att jag själv lätt överäter av den rätten.


För egen del tror jag att jag är lite för inaktiv och att jag kanske gör lite för stora matlådor till lunch. Bör stegra upp och göra mer grönsaker och mindre av marinerat. Det blir en hälsosam wrap till lunch nu iallafall. Kanske 20 min crosstrainer efter gymmet för lite blygsam cardio.

Senast redigerad av Ribcage den 2021-05-19 klockan 10:05.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-19, 10:16   #11760
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
MJ, testa att väga maten ett par dagar. En stor portion för en kille som dig kan lätt vara tre av livsmedelsverkets portioner…

Annars kan du börja med forspaddling. När jag höll på med det klämde jag wienerbröd, småkakor och godis hela dagarna utöver enorma mängder mat (lagad på smör och vispgrädde) och tappade ändå i vikt
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
330 kcal låter lite lågt. Kan du testa väga och mäta själv en gång? Glöm inte matfettet då. Du har ju 240 per 100 g bara i nötfärsen om det är standard. Vet inte vad övrigt du har i din köttfärssås såklart. Drygar du ut den med mycket tomatsås och inte tillsätter fett blir det väl inte så mycket. Vet bara att jag själv lätt överäter av den rätten.


För egen del tror jag att jag är lite för inaktiv och att jag kanske gör lite för stora matlådor till lunch. Bör stegra upp och göra mer grönsaker och mindre av marinerat. Det blir en hälsosam wrap till lunch nu iallafall. Kanske 20 min crosstrainer efter gymmet för lite blygsam cardio.
Vägrar av princip att väga maten Men ni har rätt i att min uppskattning av lunchen är i underkant. Blandfärs verkar vara ca 200 kcal/100 g och jag är lat och använder Dolmios färdiga sås till det. Det ger mig 200*2,5+41*2,5= ~600 kcal bara i köttfärssåsen. Jag har ingen aning om hur mycket pasta jag tar, känns hyfsat normalt. En portion är ca 70 g? Säg att jag tar nååågot mer än det, 100 g. Det ger mig 365 kcal från pastan. Sedan hyfsat rikligt med ketchup.

Så snarare än 700 kcal är nog min lunchportion åtminstone 1000 kcal. Det gör ju det hela något rimligare i alla fall.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)