Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-29, 11:08   #3271
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Är det vanligt i mindre samhällen att man bor granne med sina egna föräldrar?
Jag bor i ett litet samhälle där det är vanligt (ej uppväxt där), själv skulle jag aldrig vilja bo så nära mina föräldrar.
Inte mycket relation till styrketräning i denna posten, antar att du tänkte lägga den i "allmänt"...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=128799
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-31, 20:23   #3272
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Tänkte börja gå med vikter i trap bar, men vet inte vilket pass jag klämma in det på. Kör 3 pass i veckan, mage o ben, rygg o armar, bröst o axlar. Var går den lämpligast in och varför?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-01, 10:33   #3273
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Inte mycket relation till styrketräning i denna posten, antar att du tänkte lägga den i "allmänt"...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=128799
Fel av mig, tack.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-23, 07:38   #3274
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Ska börja med en lättare deff och kört bodybuilding balett senaste tiden. Men ska ju inte vara optimalt program vid deff då det är ganska saftig volym. Har ni något förslag på liknande upplägg som passar bättre vid deff? Eller kan jag bara köra på med samma upplägg men sänka volymen/antal set?
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-23, 08:55   #3275
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Ska börja med en lättare deff och kört bodybuilding balett senaste tiden. Men ska ju inte vara optimalt program vid deff då det är ganska saftig volym. Har ni något förslag på liknande upplägg som passar bättre vid deff? Eller kan jag bara köra på med samma upplägg men sänka volymen/antal set?
Hur mycket volym/intens är det?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-23, 22:00   #3276
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hur mycket volym/intens är det?

Beror på muskelgrupp men till exempel armar sista veckan är det 28 set biceps och triceps, bröst 19 set, axlar 24 set, rygg 24 set utan marklyft inräknat. Ju längre in i programmet man kommer desto tyngre vikter kör man med också.

Första veckan ligger bröst på 14 set, armar 22, axlar 16, för att ge lite exempel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-24, 12:34   #3277
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Jag skulle behållt intensiteten och kört på volymen kroppen tillåter utan att slita ner dig.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-11, 13:03   #3278
daawg
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 21
Jag har kört starting strength nu ett tag och känner att det blir slitsamt att köra tunga knäböj varje pass, speciellt när jag ibland bara har en dags vila mellan passen. Jag undrar om jag på ena passet kan köra lite lättare knäböj alternativt pausböj?
Kanske dum fråga men det finns säkert en djupare tanke bakom upplägget som jag inte vill förstöra. Körde senast 130 kg om det spelar någon roll.
Tack på förhand!
daawg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-11, 14:07   #3279
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av daawg Visa inlägg
Jag har kört starting strength nu ett tag och känner att det blir slitsamt att köra tunga knäböj varje pass, speciellt när jag ibland bara har en dags vila mellan passen. Jag undrar om jag på ena passet kan köra lite lättare knäböj alternativt pausböj?
Kanske dum fråga men det finns säkert en djupare tanke bakom upplägget som jag inte vill förstöra. Körde senast 130 kg om det spelar någon roll.
Tack på förhand!
Slitsamt för psyket eller kroppen eller en kombo?
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-11, 14:23   #3280
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av daawg Visa inlägg
Jag har kört starting strength nu ett tag och känner att det blir slitsamt att köra tunga knäböj varje pass, speciellt när jag ibland bara har en dags vila mellan passen. Jag undrar om jag på ena passet kan köra lite lättare knäböj alternativt pausböj?
Kanske dum fråga men det finns säkert en djupare tanke bakom upplägget som jag inte vill förstöra. Körde senast 130 kg om det spelar någon roll.
Tack på förhand!
Det är ett cookie cutter-program. Så länge du inte är klen och lipar så fort det blir lite jobbigt kan du modifiera det om du har kunskapen.

Skickat från BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-11, 14:48   #3281
daawg
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Slitsamt för psyket eller kroppen eller en kombo?
Skulle inte säga något av det. Gillar att träningen blir tyngre, speciellt nu när jag kommit förbi mina tidigare arbetsvikter och kroppen känns ändå relativt fräsch.
Jag reagerade dock på att senaste passet när jag körde på 130 kg så kändes det väldigt tungt kontra två dagar tidigare då 127,5 kg flög upp. Min upplevelse var att det kändes tungt för jag var trött i benen innan passet börjat och inte fick samma "power" som tidigare. Min tanke var då att jag kanske når en platå tidigare än vad jag skulle behöva pga jag inte är tillräckligt återhämtad.
Så tänkte därför fråga här och se om någon upplevt samma sak, alternativt om det hade gått att modifiera på något sätt då min förhoppning är att följa schemat året ut

Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Det är ett cookie cutter-program. Så länge du inte är klen och lipar så fort det blir lite jobbigt kan du modifiera det om du har kunskapen.

Skickat från BÖJRACKET
Okej, tack! Har nog inte kunskapen skulle jag säga. Får ta och läsa på lite om att modifiera det i framtiden om jag skulle uppleva att det behövs!
daawg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-11, 16:45   #3282
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Hur "lär" man sig explosivitet/lära sig använda hela kroppen i en rörelse eller slag?
Menar t.ex. ett slag i boxning, golf swing, tennis slag, sparka på en fotboll osv.

Om du ska göra dessa saker bra så måste du ju lära dig att få in hela kroppen och "explodera"/"snärta" in i slaget/sparken whatever.

Går det att lära ut eller lära sig själv på ett snabbt sätt eller är det något som bara kommer med erfarenhet?

Ganska flummig fråga, men började tänka på hur många som jag vet t.ex. som spelar tennis på en amatörnivå och gjort detta i många år men klarar ändå inte att få till den där explosionen in i slaget. De har liksom inte motoriken på något sätt.(detta är folk som gått hos olika privata tränare i flera år som försökt lära ut detta) Medans andra greppar det ganska snabbt. Personligen så har det blivit mycket lättare att få in det i nya sporter genom åren som jag antar har med att jag hittat den rörelsen i andra sporter innan dess.

Jag antar att det är lite liknande som att få en muscle mind connection i styrketräning där för några år sen så kunde jag inte ens spänna/känna mina lats men nu är det väldigt enkelt efter att ha tränat upp dom en del.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-13, 14:23   #3283
Carbie
Registered User
 
Carbies avatar
 
Reg.datum: May 2021
Inlägg: 5
Kan man bygga en ok fysik med bara 3 pass i veckan? Ben/röv, rygg och överkropp
Carbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-13, 15:35   #3284
stargate
jag älskar min kropp
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 143
Citat:
Ursprungligen postat av Carbie Visa inlägg
Kan man bygga en ok fysik med bara 3 pass i veckan? Ben/röv, rygg och överkropp
Ja
stargate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-17, 10:56   #3285
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av stargate Visa inlägg
Ja
Tycker också ja.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)