Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-05-12, 18:53   #61
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Jag har ju alltid fått lära mig att man alltid ska köra de stora muskelgrupperna först innan man ger sig på de mindre. Det skadar inte att testa tänkte jag.

Ökad EMG-aktivitet kanske inte alltid korrelerar med bättre stimulans?

Hursomhaver börjar jag få grepp om kontakt-delen under bröstträning (dvs lätt incline el decline och stången placerad så långt ner jag kan) så den delen bör jag ju utvärdera först.
Men det är ett vedertaget begrepp och inte elda för kråkorna och isolationsövningarna bygger inte riktigt på styrkeprincipen på samma sätt utan handlar mer om arbetskapacitet.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-12, 19:37   #62
Pongu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 154
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Jag har ju alltid fått lära mig att man alltid ska köra de stora muskelgrupperna först innan man ger sig på de mindre. Det skadar inte att testa tänkte jag.

Ökad EMG-aktivitet kanske inte alltid korrelerar med bättre stimulans?

Hursomhaver börjar jag få grepp om kontakt-delen under bröstträning (dvs lätt incline el decline och stången placerad så långt ner jag kan) så den delen bör jag ju utvärdera först.

Vill du maxa hypertrofin av en viss muskel ska du lägga den viktigaste övningen av den muskeln först, oavsett storlek. Det gäller även om det är bakre deltoideus som laggar.
Pongu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-12, 19:48   #63
Pongu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 154
Sen är det ju en bra grundregel att lägga tekniskt komplexa och tunga baslyft tidigt i passet, så man gör dem medan man är fräsch.
Pongu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-15, 20:49   #64
Pongu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 154
Citat:
Ursprungligen postat av Pongu Visa inlägg
Pre-fatiguing kan ju vara ytterligare en anledning att lägga till en övning.
Ska testa att lägga triceps extensionerna först!

Återkoppling:
Normalt kör jag tricepsextensionerna mot slutet av passet. Nu körde jag dem som experiment som första övning, två set, tungt, verkligen nära failure.
Det blev lite långsammare fart på stången i bänkpressen i övre delen och det kändes som att jag låg lite närmare failure än normalt. Fick en rejäl träningsvärk i triceps, framför allt långa huvudet, så triceps fick sannolikt mer stryk än normalt. Upplevde inte någon positiv effekt på pectoralis, i form av tydligt bättre kontakt, mer pump, träningsvärk eller liknande.
Det är såklart omöjligt att dra några säkra slutsatser utifrån ett pass, men utifrån känslan under och efter passet skulle jag snarare satsa på pre-fatiguing/-exhaustion av den muskel jag skulle vilja fokusera mest på.
Det är väl också så tekniken oftast används.
Pongu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-16, 16:41   #65
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Bra undersökt. Om triceps är nästintill maximalt uttröttad blir nog bröst träningen lidande av att synergisterna inte längre kan hjälpa till att sträcka ut armarna. Pecsen kan ju inte göra det själv. Eller kan svagheter i bröst påverka resultatet?

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-16, 16:56   #66
Pongu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 154
Kroppen använder ju de muskler den har att tillgå på ett så effektivt sätt som möjligt och utifrån de rörelsemönster man vant den vid. Jag är ganska deltoideus och tricepsdominant, så jag måste väldigt medvetet retrahera skulderbladen och medvetet kontrahera pectoralerna. Triceps är ju allra viktigast vid lockout, dvs översta delen av pressen. Jag tror det är effektivare i mitt fall att kanske köra en bröstövning innan för att förbättra kontakten, sen satsa fullt på att få bak axlarna (kanske t o m lägga en ihoprullad handduk längs ryggraden?) för att eliminera deltoideus och lägga till Spoto press och/eller bara köra nedre delen av rörelsen, för att maxa pectoralernas inblandning.
Pongu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-22, 16:25   #67
Strixen
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 207
Vill man spara tid och få mest Bang for the buck, så räcker det gott att välja den övning man får bäst kontakt med och köra 10 set av den, istället för att hoppa runt mellan t.ex. 5 olika bicepsövningar. Bättre att variera med några av de bästa övningarna mellan gångerna men inte under samma pass.
Strixen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-22, 18:26   #68
Pongu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 154
Jag tycker om att avsluta med något set av en övning som sträcker muskeln ordentligt, efter den övningen jag egentligen tycker är bäst. Men man skulle ju kunna stretcha istället!
Pongu är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)