Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-07, 07:57   #976
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 314
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Kopierar in mitt inlägg här också:

Jag kan knappt tro det men i bilen hem från löprundan igår frågade min kompis "har du funderat på att springa över flera dagar med övernattning, typ till Eskilstuna?". Det är helt sjukt för jag har funderat på EXAKT just det Senare på kvällen skrev jag till honom att om vi börjar i Katrineholm så är det ca sju mil till Eskilstuna via Sörmlandsleden. Ett i mitt tycke ganska perfekt tvådagarsprojekt

Ungefärlig löpplan:
- Dag 1, pass 1: Katrineholm till Lundsjön(~15 km). Start 13:00, slut 14:30. Bada, vila och äta.
- Dag 1, pass 2: Lundsjön till Svalboviken(~16 km). Start 17:00, slut 19:00(kanske springer lite mer än 16 km). Hitta ett vindskydd och övernatta.
- Dag 2, pass 1: Svalboviken till Bälgviken(17 km). Start 07:00, slut 09:00. Bada, vila och äta.
- Dag 2, pass 2: Bälgviken till Vilsta(18 km). Start 12:00, slut 14:30.

Stirra er inte blinda på tider eller att kilometerna ovan summerade blir 66 och inte 70 km. Det är en höftning. Vad tror ni är absolut minimum att ha med sig gällande övernattning/kläder samt mat? Käkar ju givetvis mycket innan första passet samt typ en pizza när man har gått i mål i Eskilstuna(Vilsta ligger i Eskilstuna). Det är det däremellan som är intressant. Svalboviken och Bälgviken är små samhällen men ytterst tveksamt om de har ett livs eller en pizzeria. Det hade dock varit sjukt optimalt.

Vad gäller övernattning så är tanken vindskydd men är ju segt om det är upptaget när man anländer till Svalboviken. Finns det tvåmannatält som är jättesmidiga att ha med sig?

I praktiken så är vi ju enbart borta i ett dygn och vi springer genom flera mindre samhällen/byar.
Jag bor i Eskilstuna så jag kan svara på en del frågor.

Sträckan ni planerar är ganska tuff för att vara Sörmlandsleden, mycket upp och ner hela tiden, speciellt mellan Svalboviken - Vilsta (extra tufft just efter Bälgviken skulle jag säga).

Det finns gott om vindskydd mellan Svalboviken och Bälgviken, åtminstone tre stycken (den finaste strax efter att du tagit dig igenom en kohage, nere vid vattnet). Vindskyddet efter (någon mil till) är också helt okej, det är ca 5 km innan ni når Bälgviken.
Det blir ordentligt kallt om natten så en sovsäck och liggunderlag är ett måste. Vindskydd är hårda.
Ta med tändstål/tändstickor så kan ni värma er med eldstäderna.

Svalboviken och Bälgviken är väldigt små ställen, framför allt det förstnämnda ska du inte räkna med att kunna fylla på men det finns gott om vattenkällor på vägen ni springer.
En strax innan vindskyddet i kohagen, en strax efter vindskyddet innan Bälgviken, dock med en avstickare från leden.

När du är framme i Vilsta är det en bit till närmsta pizzeria (typ 10-15 min promenad) men "raststugan" där har en restaurang, fria toaletter etc.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016

Senast redigerad av forslund den 2019-06-07 klockan 07:58.
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 07:58   #977
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
en minimalistisk dunsäck + hängmatta + värmepåsar för matlagning + vatten o mat, då kan du nog nästan få in allt i en löparväst.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 08:32   #978
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Kan annars rekommendera en hängmatta med myggnät. De är riktigt smidiga och tar nästan ingen plats. Då slipper ni både tält och liggunderlag. Finns olika varianter beroende på avancerad man vill att de ska vara.
Hmm, faktiskt ingen dum idé! Ska kolla mer på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Det blir ordentligt kallt om natten så en sovsäck och liggunderlag är ett måste. Vindskydd är hårda.
Ta med tändstål/tändstickor så kan ni värma er med eldstäderna.

Svalboviken och Bälgviken är väldigt små ställen, framför allt det förstnämnda ska du inte räkna med att kunna fylla på men det finns gott om vattenkällor på vägen ni springer.
En strax innan vindskyddet i kohagen, en strax efter vindskyddet innan Bälgviken, dock med en avstickare från leden.

När du är framme i Vilsta är det en bit till närmsta pizzeria (typ 10-15 min promenad) men "raststugan" där har en restaurang, fria toaletter etc.
Tack för svar! Jag har bra koll på sträckan Svalboviken-Vilsta då jag har gått den förut. Min kompis har nog koll på sträckan innan. Har också tänkt på att liggunderlag nog är kritiskt, samt sovsäck. Gissningsvis kommer det att behövas en ryggsäck då min löparväst inte lär räcka till.

Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
en minimalistisk dunsäck + hängmatta + värmepåsar för matlagning + vatten o mat, då kan du nog nästan få in allt i en löparväst.
Jag tror västen blir på gränsen alltså, är inte mycket plats i min Har en handduk(ej badlakan), badbyxor och kalsonger i den idag och den är förvisso inte packad till bristningsgränsen men likväl rätt full. Tror ryggsäck behövs. Men bra tips, det där med hängmatta är fan inte dumt. Gött att slippa tältet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 08:40   #979
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Nu i helgen ska jag och tjejen ut till Svartsö i skärgården och tälta. Någon som varit där och har några tips? Var bör man slå upp tält? Vad bör man inte missa? Alla tips uppskattas!
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 15:26   #980
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag tror västen blir på gränsen alltså, är inte mycket plats i min Har en handduk(ej badlakan), badbyxor och kalsonger i den idag och den är förvisso inte packad till bristningsgränsen men likväl rätt full. Tror ryggsäck behövs. Men bra tips, det där med hängmatta är fan inte dumt. Gött att slippa tältet.
Tror det skulle gå asså. Finns hammockar som tar upp lika mycket plats som en plastpåse, byt ut repsnöret till den mot ett 3mm och hoppas att det håller. Skaffa den lättaste och minsta dunsäck du kan hitta (och tajma turen med varmt väder, vilket iofs kommer straffa sig i en värmefläck där du har sovsäcken mot kroppen). Lite värmeplastpåsar, vattenblåsa och frystorkat på det - en kul utmaning... men men, ryggsäck är ju inte dumt det heller och då får du dessutom ner ett liggunderlag som räddar din rygg från ostbågesmärtor när du vaknar
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 21:32   #981
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Ny fråga: om man vill springa i vackra miljöer under ett par dagar på sommaren i Norge, vart ska man då?

Jag bilar då från Norrköping så en förutsättning är att det inte är i nordligaste delarna av Norge. Tänker inte att jag är borta en hel vecka utan på sin höjd mån-fre. Förutom lite schysta fjordar och miljöer så vore det kul att kunna ta någon bergstopp. En ännu större bonus är om det finns bra leder/stigar så att man tillåts springa upp.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 22:40   #982
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Jotunheimen e nice
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 22:56   #983
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Jotunheimen e nice
Instämmer. Sjukt vackert! Fanns en rätt schysst glaciär vi knata omkring på och Galdhøpiggen som är Nordeuropas högsta berg med sina 2 469 m kan vara kul att bestiga. Finns en liten stuga på toppen där du kan köpa snacks och öl om jag minns rätt, öppettider kan variera dock hehe.... Och to top it all off finns den här rutten i området också som är väldigt häftig ->

Senast redigerad av baggard den 2019-06-09 klockan 22:57.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 06:52   #984
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Jotunheimen e nice
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Instämmer. Sjukt vackert! Fanns en rätt schysst glaciär vi knata omkring på och Galdhøpiggen som är Nordeuropas högsta berg med sina 2 469 m kan vara kul att bestiga. Finns en liten stuga på toppen där du kan köpa snacks och öl om jag minns rätt, öppettider kan variera dock hehe.... Och to top it all off finns den här rutten i området också som är väldigt häftig ->
Såg ut att ligga rätt bra till geografiskt! Tack.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 07:59   #985
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Såg ut att ligga rätt bra till geografiskt! Tack.
Kan verkligen gå i god för både Jotumheimen och den där turen (Besseggen) som är bland det ballaste jag gjort. Men den är tuffare än man tror, kan bara varna om det.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 08:25   #986
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Kan verkligen gå i god för både Jotumheimen och den där turen (Besseggen) som är bland det ballaste jag gjort. Men den är tuffare än man tror, kan bara varna om det.
Låter onekligen lovande. Min polare tipsar om Selfjord, det ligger åtta h bort jämfört med Jotunheimens tio h. Två heta alternativ!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 10:04   #987
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Kan gå i god för både Galdhøpiggen och Besseggen också. Det är dock inga turer man springer, om man inte råkar vara ett fullblodsmonster. Visst, på platån före/efter själva eggen kan man springa, men annars inte.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 11:28   #988
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Allt behöver ju inte springas, bara att bestiga Galdöpiggen vore kul. Det viktiga är väl att det finns schysta stråk att löpa också.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 09:29   #989
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Visst finns det bra löpmöjligheter runt Besseggen, men var beredd på att det är riktigt tekniskt med mycket sten. En trevlig runda är att parkera i Gjendesheim, ta sig till Glittertind, topptur Glittertind, vidare till Memuburu och ta sig över Besseggen tillbaka till Gjendesheim. Dock behöver du övernatta på vägen, antingen typ på fjällstationen i Glitterheim eller om du springer med tält. Glittertind är beroende på snömängd ibland högre än Galdhöpiggen, så de två fightas om att vara Norges högsta berg. Finns sjukt många bra leder att springa på runt Jotunheimen överlag. Rondalen har du inte så långt ifrån Galdhöpiggen heller, men som vanligt, räkna med att allt i Norge tar SJUUUUUUUUUKT lång tid när man kör bil. Det som bara är 2 mil kan ta typ 1,5 timme att köra med 60-vägar, färjor, tunnlar med trafikljus och allt annat.
__________________

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2019-06-17 klockan 09:32.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 15:51   #990
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Var I norge förra veckan, Ålesund och Geirangerområdet.

Jag slås alltid av hur stark kontrasten är direkt när man kör över gränsen till Norge. Allting blir direkt dubbelt mera dramatiskt.

Åre Camping rekommenderas inte om man inte gillar sunk. Vi bodde en natt där både på dit och tillbakavägen.

Öppna bilden i ny tab för full storlek.



Sista gången jag vandrar med min billiga Haglöfsväska också. Köpte en Osprey Talon 33 som jag hittills är väldigt nöjd med.

Vill annars slå ett slag för Darwin on the Trail. Han verkar så sjukt wholesome och har alltid intressanta videos.

__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.

Senast redigerad av Slartibartfast den 2019-07-15 klockan 15:55.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)