Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-11-28, 23:48   #106
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-11-28
Tid: 19:30- 21:00
Plats: Lärarhögskolan

Kommentarer

Fick ta det lugnt efter den lite väl intensiva uppstarten förra veckan. Hostan tog sig episka proportioner och det saknades en hel del skin på vänsterhanden. Men det är glömt och dagens pass gick nästan helt utan hosta. Uppvärmningen var ganska rejäl, vi måste ha gjort cirka 100 killer-suburi (hugg +knäböj). I god Bushido och Kolozzeum-anda var det ATG som gällde för mig men de flesta övriga verkade mer kör kvarts-hockeyböj. Så efter ett tag var det bara att räta i sig i leden då jag skulle få bryta annars. Efter lite waza blev det närmare en timme keiko. Jag kände mig lite tvivlande till att det skulle funka men som Bob påpekade så var det keiko och inte shiai vi skulle träna. Därför fokus på snygga och meningsfulla tekniker inte att mata på för kung och fosterland.

Ganska varierande resultat. Mina första två var riktigt bra och jag kunde jobba på mitt maai vilket alltid brukar ge resultat. Mina haraier sög och jag missade svärden men jag satte en del kote-men och en eller två snygga debana-kote. Min seme och seme-ashi börjar kännas bra. Där efter var det ömsom bra och dåligt men några OK kote fick jag in. Keikon mot Mats var ganska ensidig men jag fick in en men som han godkände, mer kan jag inte kräva egentligen. Efteråt så fick jag beröm från Bob att jag hade haft snygga, raka tekniker. Jag vill tro att han menade det och med tanke på att han brukar sitta på san-dan juryn så är det ett gott tecken. Full fart framåt helt enkelt.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-01, 08:43   #107
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-11-30
Tid: 18:30- 20:00
Plats: Lärarhögskolan

Kommentarer

När det är så här kort tid kvar så gäller det att gå på alla träningar man kan. Onsdagar har dessutom en mycket bättre tid, 18:30 innebär att jag knappt behöver jobba över och är hemma någolunda tidigt. Nåja hemma innan tio i alla fall.

Ganska jobbigt pass måste jag säga. Åter igen så var det ganska lite waza och mycket keiko med inslag av kakari-geiko och men(-kote)-hiki-men. Eftersom vi var jämna par så blev det bara utanför post vi ett fåtal tillfällen. Det var bra motstånd idag. Fick köra ippon-shobu mot Jun och Henrik från Wäsby samt keiko mot Mats. De två förstnämnda var över på max en minut och inte så mycket att tala om egentligen, min keiko mot Mats var en helt annan historia. Det kändes som närmare tio minuter men var säker inte mer än fem jobbiga minuter. Det var inte så att det var non-stop anfall och kakari-geiko men med honom så kan man aldrig riktigt slappna av. Han har verkligen förmågan att dominera centrum och med hans kamae så behöver han knappt röra på sig för att hindra alla anfall. Det blev väl som mest ett eller två lyckade hugg men det ska jag ändå var nöjd över, han ger inte bort vad som helst.

Händerna var ganska trasiga redan innan men tog inte så mycket stryk. När förhårdnaden vid lillfingret spruckit så var det värsta över. Benen var däremot ganska stumma efter måndagens killer-suburi genomkörare. Fast om man envisas med att gå ATG så är det kanske att räkna med. Jag kommer nog skipåpa träniongen på fredag så att händer och ben får återhämta sig lite innan SM. Jag vill helst inte springa runt med enn halvtrasig kropp när det verkligen gäller.

På styrkefronten så går det frampåt och jag har lyckats få kontakt med någon på SAK som kan sälja mig ett medlemskap. Nästa veckan ska jag höra av mig så kommer han dit så jag kan lösa medlemskap. Det rör på sig, inte fort men åt rätt håll.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 13:25   #108
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-12-03/04
Tid: Hela dagen
Plats: KTH-hallen

Kommentarer:

Då var den här dagen jag önskar jag hade tränat länge inför. Men i ärlighetens namn så har de senaste två årens kendoträning varit på tok för oregelbunden. Att jag dessutom varit förkyld och fortfarande hostar gjorde ionter saken bättre.Därför gick jag inte med väldigt låg stälda mål, att inte bli passiv och att inte göra bort mig. Lördagen inleddes lugnt för min del eftersom det var junior- och damtävling på morgonen. Med andra ord gott om tid att snacka med folk och värma upp ilugn och ro. Tyvärr var vi en man kort i laget och skulle få lämna en WO-match. Men sådana petitesser kan man inte låta sig hindras av, det finns ju fyra matcher till vi har chans att vinna. Dessutom så hade de andra två lagten i polen också få få tävlanden, fyra respektive tre så det skadae int oss särklit mycket. Vi kom överens om att jag skulle gå som sempo (förste man) eftersom det passar min offensiva stil bäst.

Jag var rätt taggad inför första matchen mot FSKA:s första lag. Min motståndare Max visade sig vara snabb och farlig men ganska yvig. Precis som planerat så tog jag initiativet och lyckades rätt bra med att behålla det. Tyvärr så var inte min furiösa offensiv nog bra för att landa poäng och han lyckas med sina kontringar ta ett poäng på mig. Men under den tiden har jag lagt märke till två saker. Max backar och är ofta farligt nära kanten vilket gjort att jag lyckats få ut honom så han fick en varning samt att han inte håller kamae utan gör ganska regelbundna vippningar nedåt. Direkt när striden börjar om slänge jag därför in en kote-men taitari men taiatari vilket skikcar ut honom och den resulternade varningen gör att jag kvitterar. Nu så är vi jämbördiga och jag försöker att öka pressen. Det lyckas hålla honom i schak ända till slutet men sekunden innan slutsignalen går så tar han ett poäng till och vinner. Resten av laget förmår inte rädda situationen och vi förlorar lagmatchen. Men samtliga gav allt och prsterade bra, men motståndarna var helt enkelt bättre.

Inför match två börjar jag bli lite spänd men är ännu mer taggad, det två hör ofta ihop. Denna gång är det mot Kibos Isak. Isak är bra, snabbt och stark så jkag vet att jag måste skärpa mig. Det är knappast den mest tekniska matchen jag varit utan mer brutal och ful. Jag försöker att ligga på och hålla prsssen uppe, det är alltid bättre att vara aktiv även om det slutar i förlust. Ungefär halvvägs in så gör jag en kote-men från to-ma ta honom med fullständig överraskning och sitter bra. Jag ser att domarna drar flaggor. Tyvärr så får Isak två på sin kontring och jag bara en, fördel Isak. Nu byter matchen karaktär. Jag försöker att pressa vidare men vi hamnar allt mer i tsuba-zeriai. Inget jag gillar men som inte gynnar Isak. Då deras lag kommer få två WO-förluster så bör han försöka samla alla poäng han kan. Nu blir det ganska fult. Ett av mina kotehugg fastnar i hans ärm och jag försöker pressa ut honom. Han verkar bli irriterad eftersom jag efter det får ta emot ett antal väl dolda slag mot hakan när vi kommer in i närkontakt och att han försöker skrämma mig med upprepade mune-tsuki. Men som en sann norrbottning så är det inget som rör mig i ryggen utan jag krigar vidare. Ytterligare en helt OK kote-men kommer igenom men matchen slutar 1-0 till Isak. Det är i sig en seger för mig då jag definitivt var underdog. Allt mitt slit gav resultat, nästa match vinner vi på WO, därefter oavgjort för Joel, WO-vinst och förlust med 2-0 i sista. Det gör att lagmatchen slutar oavgjort och att vi får till oavsgjort och går vidare som tvåa ur polen. I nästa match blir vi helt och hållet krossade av Wäsby som går vidare och vinner hela SM, därmed bryts FSKA:s tioåriga vinstsvit. Bra jobbat Wäsby och väl förtjänt.

Individuella på söndagen är en ganskla sorglig historia för min del, prestationsmässigt. I polen är det bara klubbkamrater. Dessutom har jag ont i halsen efter lördagens tävlingar. Jag förlorar båda matcherna men känner mig inte så brytt, fokus låg på lagtävlingen. Så jkag accepterar min roll som assisten under resten av dagen. All övriga går vidare från polen. Niklas åker i första elimineringen efter en lite passiv men bra match. Joel gör en riktigt bra match mot gott motstånd och vänder 0-1 till 2-1. Men mot Hamilton tar det stopp. Joel kommer aldrig in i matchen utan tvingas hela tiden att svara på motståndarens handlingar. synd då det fanns mycket mer att ge. Tar sig ur första utslagningsronden men stöter sedan på patrull i form av landslagskaptenen Jun. Tappert kämpat men Juns erfarenehet och styrka blir för mycket. Inga resultat att tala om men bara undertecknad underpresterade i individuelle, bra jobbat.

Efter tävlingen så bjuds det på en öppen träning och naturligtvis är det Norrlandsklubbarna som ta täten. Vi är först upp och sås snart den besökande tränare Kurihara är ombytt så står vi i kö för att få träna. Det blir ett hårt men rak igenom roligt pass. När pressen från tävlingen har släpt så kan vi hitta tillbaka till att träna för att det är kul. Kurihara visade sig vara en mycket bra träningspartner som tempoväxlade och var lagomt offensiv. Han varken förnedrade en genom att krossa eller stod och var en sorts passiv slagdocka. Mycket lärorikt. Nisse satte sedan fingret på det jag egentligen visste att min aggressiva stil inte backas upp av min förmåga att ta poäng. Han visade ett nytt tänk för seme och seme-ashi som jag ska pröva. Det gör att jag inte behöver komma för nära om min seme misslyckas. Mycket handlar det naturligtvis om att göra som man ska och lite på den egna förmågan.

Sammanfattningsvis en jobbig, frustrerande men framför allt rolig helg i goda vänners lag. Det gav mersmak och trots mina svaga resultat så visade det att jag är på rätt väg och att mitt matchtänk förbättrats. Jag är proaktiv istället för reaktiv vilket är den rätta vägen framåt även om det kan ta åratal innan det lönar sig. Med ett år av förhoppningsvis kontinuerligt tränande så ska det nog se ännu bättre ut nästa år. Det enda som var dåligt var dn ganska kroniska sömnbristen det ger. Man vill sova efter en hård dag men den sociala biten är så stark. Tur att det är en ny arbetsvecka så jag kan vila upp mig.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-08, 14:32   #109
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-12-07
Tid: 19:30- 21:00
Plats: Lärarhögskolan

Kommentarer

Ganska stillsam träning idag. Många är lite slitna sedan SM och andra känner väl att det inte är läge att lägga ner så mycket tid på kendo just nu. Jag kan inte klaga då jag själv skippade träningen på måndagen. Av den anledningen så blev det lite samträning mellan nybisarna och avancerade gruppen. Det är alltid bra för folk att få hugga på en mer erfaren motodachi. Som en av dem påpekade, det är så mycket lättare när mottagren vet vad den gör. På waza fronten var det do-hugg som gälde vilket jag hade varierande framgång i. Jag kan inte riktigt påstå att jag gillade deras tänkt helt och hållet. Att gå rakt in är bra men inte om man ska göra det som en kontring, det blir oftast för nära. Hade ganska bra hugg och fina träffar även om de små do-huggen kanske var lite väl spretiga och spetsen gick bakåt.

På keikon så låg fokus på att tillämpa den typ av seme-ashi som Nisse förordat. Det gick definitivt bättre än förväntat, ialla fall mot vissa personer. Problemet å min sidan var att jag hade svårt att hitta balansen mellan att reagera snabbt på den öppning jag fick med att inte bara kasta mig in. Ibland fastnade jag och vid andra tillfällen så slängde jag in fel attack. Men jag ser att det finns potential. Sen så fick jag dessutom en kul nitomatch. Det är alltid svårt men jag har i alla fall sedan länge kommit över chocken. Visst fick jag en hel del pisk men satten även några OK men-hugg. Så överlag så går det åt rätt håll.

Nu har jag dessutom skaffat mig ett gymmedlemskap, det tog "bara" en månad. Det blev på SAK eftersom det var billigt, rätt nära skolan och kändes rätt pretentionslöst. Så förhoppningsvis har jag ett medlemskort och passerkort i brevlådan när jag kommer hem. I så fall så blir det träbna av på fredag. Då alla andra ska på jullunch så är det ett perfekt tillfälle att smita iväg lite tidigare och träna.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System

Senast redigerad av LoveMachine den 2011-12-08 klockan 14:34.
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-10, 19:47   #110
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-12-10
Tid: 15:00 - 16:00
Plats: SAK

Knäböj

5x40, 5x40, 5x60
3x80, 3x80, 3x80, 3x80, 3x80

Betydligt mycket tyngre än innan flytten. Då var 80 kg en uppvärmningsvikt för mig. Speciellt med tanke på att jag bytt till 3x5. Men jag höll igen lite eftersom det annars lätt kan bli en enorm träningsverk dagarna efter. Målet är att komma igång och börja lyfta regelbundet, inte att skada mig. På den fronten kändes det bra och ryggen sa inte ett pip. Däremot så tyckte höger skinka att det var rätt jobbigt, men det gör inget.

Bänkpress
5x40, 5x40, 5x50
3x60, 3x60, 3x60, 3x60, 2x60

Stabilt men svag insats. Sista repen kom aldrig upp utan jag fick ta ner den på magen. Det var en ny men inte speciellt traumatisk upplevelse. Det lär bli mer av den varan i framtiden. Svårt att få ner axlarna i bänken och de ville som smyga fram under lyften. Måste fundera på hur det ska gå att lösa.

Stångrodd
5x40, 5x40, 5x50
3x60, 3x60, 3x60, 3x60, 3x60

Den i särklass lättaste övningen för dagen, det var verkligen bara att köra. Tyngre än jag förväntade mig men över lag snyggt och stabilt. Dagen guldkorn helt enkelt.

Kommentarer
Första styrkepasset sedan flytten. Det var med viss spänning och förväntan jag tog mig ner till Gruvan. Passerkortet fungerar på andra försöket och jag drar en lättnadens suck. Lokalen är tom, fast det är inte så konstigt med tanke på att det var någon klubbaktivitet idag. Men det passat mig utmärkt eftersom jag gillar att träna utan allt för mycket folk runt mig.

Utfallet var väl inte det bästa. Att inte träna på en månad är i sig självt nog för att man ska underprestera. Att dessutom ha gått ner i vikt är på gränsen till dumdristigt. Men så ligger landet. Att gå ner i vikt är ett mål för de närmaste 6-7 månaderna. Förhoppningen är naturligtvis att göra det på ett kvalitativt sätt. Men i vilket fall så ska jag ner en bit, förhoppningsvis till 80 kg. Nu när jag kan träna styrkan så kommer det nog bli lite bättre i alla fall. Den som lever får se, deff eller döden.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 14:10   #111
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-12-13
Tid: 11:30 - 12:15
Plats: SAK

Knäböj

5x40, 5x60, 3x70
3x85, 3x85, 3x85, 3x85, 3x85

Mycket lättare och smidigare än i söndags. Jag inledde med en stretch för baksida lår som rekommenderats på SL5x5 hemsidan om man har problem med butt-wink. Svårt att säga om det gjorde någon egentlig skillnad men jag tyckte att det gick betydluigt smidigare att komma ner och att knöligtheten som plågat mig till och från var som bortblåst. Lite fult lyft på sista repetitionen på set tre. Det blev lite väl mycket framåt lutad hållning och bryt i ryggen. Men det kändes inte dåligt utan bara fel. Inga känningar i ryggen överhuvudtaget, fast vikten för dagen var förhållandevis låg så det kan ha inverkat. Jag ska foprtsätta med den stretchen och se om det var mer än bara en lycklig slump.

Militärpress
5x20, 5x30, 5x30
3x40, 3x40, 3x40, 3x40, 3x40

Latsdrag
5x30, 5x40, 5x50
3x60, 3x60, 3x60, 3x60, 5x60

Lite för lång kabel så jag kan inte sträcka ut helt och hållet. Men ganska god styrkla så jag kostade på mig en femma på slutet. Borde kanske gå över till lite högre reps på ett sånt här riktigt komplement men jag vill få upp toppstyrka så jag kan köra vanlig chins och pullups.

Inte så mycket att tala om egentligen. Det var tungt men väldigt hanterbart rak igenom. Bra hållning, kontroll och ingen supersvank för att fuska bort lite lyftväg. När rosten tränats bort så kan det blöir riktigt bra.

Marklyft
5x70, 5x90. 5x110
3x130

Bra känsla på de första uppvärmnings setten. Stabila lyft och inte allt för tungt. tredje uppvärmningssetten kändes riktigt tungt och magnesiumet fick komma fram för att vara säker på att greppet inte skulle svika. Men lyftet var snyggt enligt min standard. Arbetssettet var däremot ett riktigt krig. Bra start men viss svårighet att räta ut kroppen. Det smakade riktigt brunt rakt igenom. Sista repetitionen höll på att sluta precis innan jag rätade ut. Det började svartna för ögonen och hörde en avlägsen röst som sa åt mig att kämpa för allt jag var värd. Det kan antingen ha varit min farafar eller kanske marklyftsjesus. Men upp kom vikten tillslut. Tekniskt lite tveksamt men inte på något sätt obehagligt.

Kommentarer
Detta andra pass sedan flytten var långt bättre än det i söndags. Styrka saknas men det märks att kroppen börjar komma ihåg vad det handlar om. träningsvärken under går dagen var däremot inte att leka med, trots att jag tog det lite lugnt. Det kändes som att någon skar mig i baksida lår så fort jag skulle röra mig och gången så ut som att jag skitit på mig. Ryggen var ett kapitel i sig självt men det var bara muskulär smärta och inget klassiskt ryggont. Synd bara att min badrumsvåg dog i den förra översvämningen. Den skiljer sig med ett par kilo från vägning till vägning. Så jag för försöka äta på känn vilket är en ovanligt dålig modell för mig. Men det är bara att harva vidare med deffen och träningen.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-15, 08:57   #112
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-12-14
Tid: 19:30- 21:00
Plats: Lärarhögskolan

Kommentarer

Sista passet innan juluppehållet. Det var ganska segt att träna idag. Dels så var jag inte direkt vråltaggad men framför allt så är jag slut i hela kroppen. Jag tror att de enda musklerna som inte värker efter träningen i tisdags är brösten. Men det är på sätt och vis rätt vackert att vara så slut och öm i hela kroppen utan att det är någon fara. Fokus låg även idag på do-hugg. Det gick något bättre än sist i alla fall initiellt. Mina både sotra och små hugg var ganska raka och med ordentligt klipp. Men fram mot slutet så började jag tappa stilen. Det blev nästan katsugi-do, vilket rent spontant inte känns så bra.

Keikodelen var lite av en besvikelse. Jag tycker att man på FSKA låter dem pågå förlänge, ofta upp emot fem minuter. En kortare keiko ger mer intensitet och man hinner inte falla in i uppkörda spår. Jag försökte jobba vidare på Nisses seme-ashi men det ville sig inte riktigt. Imamura var på tok för nära för att det skulle fungera och körde sitt eget race. Han lyckades däremot välta mig vilket på sätt och vis var en välkommen väckning. Min balans vid taiatari var helt åt helvete. Sen så blev det mycket halvdistanas-vevande och slentrian-hiki från både mig och mina parters. Jag lyckade bara i en keiko för köra lite mer rak och metodisk kendo vilket var skönt. Att jag lik väl fick stryk gjorde inte så mycket. Det visar i all fall på den ganska stora skillnader i klubbkultur mellan FSKA och Bushido. Det ligger en helt annan fokus på att vinna över att träna i keikon. Det är i alla fall min upplevelse. Men u är det nästan ett år till nästa tävling så fokus kommer ligga på att försöka gradera. efter jag tagit 3-dan (när det nu kan tänkas bli) så kanske jag ska tillåta mig själv att testa jodan under ett år. Det skulle pasa min stil och fysik rätt bra tror jag. Sen så vore det lite kul om det skulle finns någon som inte tränar jodan av rehab eller skadeskäl, jag utöver Bob då.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-17, 16:30   #113
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-12-10
Tid: 12:00 - 13:30
Plats: SAK

Knäböj

5x40, 5x60, 3x70, 3x80
3x90, 3x90, 3x90, 3x90, 3x90

Inledde med att stretcha baksida lår och det verkar göra mycket för djup och smidighet. Jag betydligt piggar i benen idag, inte som tidigare då jag kände mig helt slaktad. Det låg ett bälte och skräpade så jag prövade att böja med det under set 2-4. Första gången så kändes det markant bättre men sen så fick jag det inte att sitta rätt och det märktes inte av så mycket. Lite slitigare för ryggen men inte mer än lite obekvämt.

Bänkpress
5x40, 5x40, 3x50, 3x50
3x60, 3x60, 3x60, 3x60, 3x60

Fokus på att dra isär stången så att skuldrorna behåller rätt position. I andra settet blev det lite väl mycket fokus på det och för lite på lyftet och jag är en hårsmån ifrån att missa trean. Efter det så var det stabilt i axlarna och stabila men långsamma lyft.

Stångrodd

5x40, 5x40, 3x50
3x65, 3x65, 3x65, 3x65, 3x65

Efter förra veckans stänkare så trodde jag att jag skulle leka upp vikten men så var verkligen inte fallet. Det var kamp för varje centimeter och jag var nära att missa vid ett tillfälle. Ju mer jag tänker på det ju mer undrar jag om jag lastade fel på något sätt. Ja, ja det gick ju vägen och bättre att lyfta lite för tungt än lite för lätt.

Kommentarer
Nu efter jul så blir det att ta standardmässiga höjning 2.5 kg istället för de fem kilo jag använt hittills. Sakta men stadigt framåt är det som är målet. Jag hoppas jag hinner träna en gång till innan jul. Under jul så blir det att passa på att utnyttja de sista dagarna på sitt LAK medlemskap.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-19, 21:33   #114
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-12-19
Tid: 11:30 - 13:00
Plats: SAK

Knäböj

5x40, 5x60, 3x70
3x92.5, 3x92.5, 3x92.5, 3x92.5, 3x92.5

Inte så bra böjar idag. Kände mig stressad och snålade med stretchingen vilket gjorde att jag kände mig lite klumpig och sista uppvärmningssetet tog lite illa i ryggen. Jag lånade bältet som finns och det kanske bara var mentalt eller ökad noggrannhet men det gick mycket bättre och utan ökad känning.

Militärpress
5x30,5x35, 5x35
3x42.5, 3x42.5, 3x42.5, 3x42.5, 2x42.5

Jag försökte verkligen men det gick verkligen inte att få upp den sista. Jag fuskade till och med och prövade ett omtag för att testa men icke. Stången fastnade i ögonhöjd. Än är jag inte tillbaka vid mitt förra max så det ska gå nästa gång.

Marklyft

5x70, 5x90, 5x110
0x135

Lite pinsamt men kanske inte oväntat med tanke på att förra marklyftet var riktigt tungt. Jag lyckades knappt gunga i stången, något lyft var inte ens nära. Det positiva var att ryggen mådde bra. Konstigt att marklyft bara gör min rygg glad, de är ju en ökänd ryggknäckar övning.

Kommentarer
Ganska dåligt resultat. Kan ha att göra med att helgen varit lite slirig. Inte med sprit men med en massa saker att göra. Dessutom så blev det en dag mindre vila än "vanligt" eftersom jag inte hinner träna imorgon. Sen fick jag inte sova speciellt mycket eftersom dygnsrytmen var lite rubbad. Fan, när man lägger på en smygdeff på det så blir det rätt tydligt varför det gick segt.

Det jag tar med mig är hur pass bra det kändes med bälte. Då kan jag ju ändå påstå att jag inte får ut särskilt mycket ur det i nuläget. Men jag upplevde ett visst stöd och kanske viktigare en trygghet. Jag är lite kluven om det gör att jag kan träna bättre och med mindre problem så är det på sätt och vis ett självklart val. Men å andra sidan vill jag inte skaffa mig en sorts snuttefilt jag egentligen inte behöver för att kunna träna. Ju mindre skräp jag gör mig beroende dess då bättre är min inställning. Det är väl därför jag inte gillar PWO:er. Om någon som råkar läsa känner igen sig så uppskattar jag alla tips jag kan få. Det här kräver lite eftertanke och kanske fönstershopping. Det får jag göra under jul. När jag är hemma i Luleå så ska jag försöka hinna med ett besök på LAK och nostalgiträna lite.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System

Senast redigerad av LoveMachine den 2011-12-19 klockan 21:35.
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-23, 18:31   #115
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-12-23
Tid: 11:00 - 12:30
Plats: LAK

Knäböj

5x40, 5x60, 3x80
3x92.5, 3x92.5 3x92.5 3x92.5, 3x92.5

Glömde stretcha innan uppvärmningen och då blev det lite knöligt. Efter första setet så fick jag passa på och göra bort det. Inget större fel på styrkan och inte speciellt problematiskt för ryggen. Lite protester under första arbetssetet men sedan gick det av bara farten. Lite oroligt var det men mest obefogat. Måste fortsätta att se till att knäna inte faller inåt vilket de gjorde till och från. Lite grunda börjar vid vissa tillfällen men under parallellt i alla fall.

Bänkpress
5x40, 5x50, 3x55
3x62.5, 3x62.5, 3x62.5, 2x62.5, 2x62.5

Bättre stabilitet än tidigare. Fokus på att dra isär stången hjälper definitivt. Slog i ställningen några gånger och i sista seten var det tillräckligt för att missa trean. Jag tappade helt enkelt spänningen i kroppen och då gick det inte att komma ur bottenläget. Mer teknik- än styrkefail egentligen. Så det ska nog lösa sig till nästa gång.

Stångrodd

5x40, 5x40, 3x50
3x67.5, 3x67.5, 3x67.5, 3x67.5, 3x67.5
Bättre än förväntat men ändå väldigt tungt, ena trean var kanske på gränsen. Men bra hållning och en rörelse som sker i ryggen tas inte ut som en krummning av ländryggen utan en liten upprätning följt av lite böjning av bröstryggen. Inte så mycket men i alla fall så det märks. Synd att man är starkare i rodd än i bänk, Bara att kriga vidare.

Kommentarer

Kul att träna på LAK efter flytten. Det var det vanliga 11:00 gänget där. Världen förändras varje sekund men vissa saker är sig lika, skönt att man kan lita på träningssällskapet i alla fall. Ett förhållandevis bra pass. Men huvudmålet var att inte sega ihop helt och ge ett bra svepsjäl för morgondagens matorgie. Att säga att det bara är jul en gång per år räcker i och för sig men nu kan jag hävda att det är en microbulk och att allt går in i musklerna. För det ÄR så det funkar. Det blir ett till nostalgipass på LAK i mellandagarna innan färden söder ut påbörjas.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-30, 21:12   #116
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-10-07
Tid: 13:10 - 14:30
Plats: SAK
Morgonvikt: 94,2 kg

Knäböj

5x40, 5x60, 3x80, 3x80
3x95 3x95, 3x95, 3x95, 3x95

Riktigt bra dag idag. Hade inte bråttom så stretchingen blev inte forcerad och jag kunde vila i den omfattning jag ville. Fick tipset av en veteran att hålla upp blicken lite mer än jag gjorde. Det jag hört tidigare var neutralt huvud. Men när jag höll upp blicken så kom rakheten och hårdheten i ryggen mer naturligt, utan bälte. Jag har det bättre i ryggen nu än innan träningen. Lite fällnings tendenser på sista repsen men det blev bättre när jag fokuserad på blicken.

Militärpress
5x30, 5x30, 3x35, 3x35
3x42.5, 3x42.5, 3x42.5, 3x42.5, 3x42.5

Mycket lättare än sist. Det var bara två reps som var lite fula. Den ena var på grund av vingel och den andra var den absolut sista där jag var lite seg, ger mer smak.

Marklyft
5x60, 5x90, 5x90, 3x120
0x135

135 kilo gäckar mig ännu. Den här gång fick jag upp stången men inte någon nämnvärd sträcka. Kanske är jag lite feg och rädd om ryggen så det blir ett psykologiskt hinder nu när jag börjar närma mig mitt max. Men hellre feg än trasig. Det lossnar tids nog.

Latsdrag

5x30, 5x40, 5x50, 3x60
3x65, 3x65, 3x65, 3x65, 3x65

Lätt som en plätt. Hela vägen till bröstet och utan några större besvär.

Kommentarer
En historisk dag, första bilden i journalen. Inte mycket att hurra över men i alla fall något att använda som referens senare i deffen. Bara att ta bilden var intressant, då man får se sig själv ur ett lite annat perspektiv. Jag ser lika fet ut som vanligt men benen ser rent mikroskopiska ut. Då behöver jag inte vara rädd för att "bli för grov" av alla böjar. Det är dessutom spännande att se hur mycket som finns kvar trots att jag är 24 kg lättare än min toppnotering. Det säger en hel del om hur fet jag var då. Jag kan se att de cirka tio kilo jag lagt på mig under sommaren inte bara blivit fett, men mer än jag hoppats på. Magen har växt men fläsket på ryggen, armarna och benen har hållit sig i schack, klart manlig fettfördelning. Jag är dessutom inte lika "knotig" kring axlarna och skulderbladen som när jag låg på 86 kg.

Längd: 183 cm
Vikt: 94.2 kg
Bröstkorg (i höjd med bröstvårtorna): 107 cm
Armar (tjockaste punkt): 33/32 cm
Mage (i höjd med navel): 103 cm
Lår (mitten): 60/61 cm

Med nuläget presenterat så är det bara att lägga upp planen. Det är klichéartat att fundera kring träning så här innan nyår. Fast fas tre av evighetsdeffen smygbörjade redan i november och har hittills gett -3.5 kg julmat till trotts. Målet denna omgång är 83.5 kg till första juni med kroppen hel och minimala styrkeförluster. 83.5 för att jag då enligt det något bristfälliga BMI-måttet skulle vara normalviktig. 10.7 kg på 22 veckor är en helt OK takt som inte borde vara allt för stort problem att göra på ett förtjänstfullt sätt.

Problemen har dock redan börjat hopas sig. SAK ska bygga om under januari månad och jag måste hitta en lösning. KTH-gymmet har i och för sig 30 dagars kort. Improvise, adapt, overcome.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg LoveMachine2.jpg (56.0 KB, 19 visningar)
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 13:25   #117
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-12-23
Tid: 11:15 - 12:00
Plats: KTH-hallen
Morgonvikt 96,0 kg

Knäböj

5x40, 5x60, 3x80, 3x80
3x97.5, 3x97.5 3x97.5 3x97.5, 3x97.5

Inledde med att stretcha baksida lår, som vanligt. Fortsatte att tänka på det tips jag fick innan nyår, att hålla upp blicken vilket skulle hjälpa hållningen. Gick myckert bra vad ryggen beträffar. Ingen tendens till smärta varken under träning eller nu lite senare. Bra styrka i benen även om knäna hade en tendens att falla in lite. Det känns som att jag har en hel del kvar att ge. Nästa gång blir det upp på tresiffrigt igen, härligt.

Bänkpress
5x40, 5x40, 5x50, 3x60
3x62.5, 3x62.5, 3x62.5, 3x62.5, 3x62.5

Den ganska kassa ställningen och bänken spökade litet violjket sabbade min rytm till och från. Lite svårt att hålla axlarna i rätt position under de första seten men med ökade vikter så blev det enklare. Ganska jämntungt rakt igenom men aldrig riktigt grisigt.

Stångrodd
5x50, 5x50, 3x60
3x70, 3x70, 3x70, 3x70, 3x70

Inget vidare klipp i dagen roddar. Bra stabilitet men dålig styrka. Blev mer och mer drag mot magen allt eftersom men jag släpper igenom alla reps för den goda sakens skull. Nästa gång blir det en helt oprövad vikt och det får väl ändå anses vara syftet med att gå ner till treor.

Kommentarer
SAK håller på och bygger om så under den följande månaden så kommer jag att träna på KTH-hallen. Det är föredömligt nära men har inte riktigt den utrustning jag behöver. Dessutom räknar jag med att det snabbt kan blir olidligt med all nyårslöften som dyker upp. men det är bara att gilla läget.

Morgonvikten är lite av ett mysterium då den varierar hejvilt. Vågen har en viss känslighet mot temperaturförändringar och min nuvarande lägenhet växlar väldigt mycket. Det blir förhoppningsvis bättre med flytten. Att vara tillbaka på jobbet är bra för deffen eftersom det ger mig mindre tid att sitta hemma och äta. Överlag så brukar det var den viktigaste detaljen för mig, att vara sysselsatt.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-06, 14:33   #118
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2012-01-06
Tid: 11:15 - 12:20
Plats: KTH-Hallen
Morgonvikt: 95,2 kg

Knäböj

5x40, 5x60, 3x80, 3x80
3x100, 3x100, 3x100, 3x100, 3x100

Ytterligare en bra böjdag utan smärta. För ett tag sedan så var det med fruktan jag närmade mig böjracket men nu är det med glädje. Lite strul med att lyfta ur stången då racket är av trappstegsmodell och vid andra setet så slog jag i och fick ordentlig med vingel. Fördelen är väl att den har safety bar så jag inte riskerar att faila hela vägen ner i botten. Lite fällning av ryggen på några lyft, framför allt det absolut sista.

Militärpress

5x30, 5x30, 3x35, 3x40
3x45, 3x45, 3x45, 3x45, 3x45

Lite av vad Börje H har kallat traktorkänsla. Ett personbästa som inte ens med den godaste av viljor kan kallas explosivt men som antyder att det finns mer att ge nästa vecka.

Marklyft
5x70, 3x100, 3x100, 3x120
½x135

Ett steg framåt är inte alltid tillräckligt. Denna gång var det greppet som gav sig först. Det finns ingen magnesium att till gå och stängerna är väldigt hala.Troligtvis är det till stor del psykologi på det här stadiet som gör att jag inte kommer förbi 135. Jag har lite för stor respekt för vikten och inte 100 % tilltro till den egna ryggen. Delaod till nästa gång, kring 120 borde räcka.

Kommentarer
Vecka ett av året avklarad. Träningsmässigt klart godkända resultat men vikten står och svänger fram och tillbaka. Min invägning på 94.2 verkar mer och mer otrolig med tanke på att jag legat över 95 kg sedan dess. Det blir inga drastiska förändring i kosten annat än att jag försöker var lite mer återhållsam med maten. Proteinintaget ligger i alla fall bra kan jag konstatera. Om det inte rör sig neråt nästa vecka så måste jag göra justeringar. Men att jag gått från att skita minst en gång per dag till endast varannan dag brukar är ett klassiskt deffsymptom och kan maskera morgonvikten lite.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 18:39   #119
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2012-01-08
Tid: 13:15 - 14:30
Plats: KTH-hallen
Morgonvikt 95,2 kg

Knäböj

5x40, 5x60, 3x80, 3x90
3x102.5, 3x102.5, 3x102.5, 3x102.5, 3x102.5

Redigt med kraft idag. Det var aldrig ens nära fail och riktigt bra vändningar. Lite trött i ryggen men bara muskulärt. Lyften hade en helhetskänsla som jag inte känt på länge. Ibland så känner man att alla olika delar av kroppen jobbar separat men idag så lyfte hela kroppen stången. Inget tjafs, bara upp och ner. Går allt som det ska är jag uppe på otestade vikter nästa vecka. Sist jag böjde så här tungt så var det men största möjliga ansträngning och resulterande obeskrivlig smärta. Om jag grisar på lika hårt så ska jag kunna lägga på ett par kilo till med rent pannben

Bänkpress
5x40, 5x50, 3x60
3x65 3x65, 3x65, 2+1x65, 2x65

Den ganska kassa ställningen och bänken spökade igen. Någon form av sprint hindrade mitt utlyft vilket kostade mig ett rep, så jag gjorde ett omtag. Sista tvåan var däremot ren fail. Men det tar sig även i bänken. Med lite tur så får jag snart pröva nya fräscha vikter.

Stångrodd
5x50, 5x50, 3x60
2x72.5, 3x72.5, 2x72.5, 2x72.5, 1x72.5

Första gången på den här vikten men jag vill inte kalla det ett PB då jag inte har något att jämföra med. Gristungt men inte fult.

Kommentarer
Hade inte tänkt träna men jag var pigg i kroppen och behövde något att göra. Det skadar ju inte direkt att få träna tre gånger i veckan istället för två. Vikten börjar krypa neråt och trenden börjar utkristalliseras. Jag använder mig av OpenOfficeCalc. Då kan jag göra en linjär regression på vikten istället för att hålla på med veckomedel. Den visar på att jag hållen en takt på -0.1 kg/dag vilket då skulle vara -0.7 kg/vecka vilket är acceptabelt. Fast det är lite för få mätningar för några kvantitativa bedömningar men jag går definitivt ner i vikt trotts vissa dagliga pendlingar..
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-10, 17:12   #120
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2012-01-10
Tid: 13:30 - 14:50
Plats: KTH-Hallen
Morgonvikt: 94,5 kg

Knäböj

5x40, 5x60, 3x80, 3x90
3x105, 3x105, 3x105, 3x105, 3x105

Kände redan under värmningen att det var dåligt med kraft både mental och i musklerna. Men det var bara att mata på och göra det som jag skulle. Det blev ganska fult till och från då det verkligen krävdes att jag tog i från tårna.

Militärpress
5x30, 5x35, 3x40
3x45, 2x45, 1x45, 1x45, 2x45

I såg redan förra passet att jag hade haft fel vikter på militärpressarna. Det som stod som 45 kg var egentligen 43.75 kg.Jag hade blanda ihop en 2.5:a med en 1.25:a Så mitt goda självförtroende var som bortblåst. Att jag sedan tre gånger slog i en lysrörsarmatur var bara grädden på moset.

Marklyft
5x70, 5x90, 3x100
3x120

Den dåliga styrkan märktes öven här men 120 kg gick upp efter lite bök och pannben.

Latsdrag
3x67.5, 3x67.5, 3x67.5, 3x67.5, 3x67.5

Här stänkte det bara till, personbästa med gott om kraft kvar. Jag hade bredar grepp än vanligt vilket brukar göra att jag blir svag men inte idag. Det blev inte drag till bröstet eftersom stången var någon böjd och att jag därför inte riktigt kunde komma ner helt. Dagens trivselövning.

Kommentarer

Den ganska veka känslan har flera förklaringar. För det första så hade jag just innan skrivit en inte helt lyckad tenta. Det är alltid skönt att träna efter en tenta men inte alltid så effektivt. För det andra så var jag inte helt förutseende med maten- Jag skulle ha tagit med mig en matlåda idag men den blev kvar hemma. Så istället för att äta och ladda om innan passet så blev det rakt på. Då har jag dessutom inte ätit något sedan middagen igår och det var innan kendoträningen. Även om jag inte tillskriver mig OMG-blodsockerfall-skolan så hade det kanske varit smart att äta något efter kendon igår så att det fanns lite mer energi i musklerna. Men böjen gick ju vägen och det var i princip det viktigaste.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)