Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-10, 07:33   #61
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Underbara bilder. Känns som jag äntligen ska få tummen ur och prova på den där fjällvandringen jag alltid tänkt göra.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 10:24   #62
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Nu börjar jag gråta.
+ 5 miljoner mygg. Ser fantastiskt ut, Helena, härligt att ni hade det bra!

Jag ska gå en minitur från Grövelsjön och in i Norge i år med ett par tältnätter. Ser det som en uppvärmning inför nästa sommar, då vill jag iväg på en riktig expedition igen.

//Kristin
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 15:12   #63
Helena B
Japp, så är det!
 
Helena Bs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 6 526
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
Nu börjar jag gråta.
Eller hur. Ändå gör inte bilderna platsen och naturen rättvisa.

Citat:
Ursprungligen postat av Kryss
Hur sent på hösten är det fortfarande behagligt att vandra i de där trakterna egentligen? Fantastiska bilder..
Tack! Säsongen börjar efter midsommar och fortsätter skulle jag tro ända in i september. När jag har läst på olika vandringsforum så verkar augusti vara den månad med minst mygg. Men i Abisko där jag var så brukar de inte alls ha mycket mygg överhuvudtaget.


Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Underbara bilder. Känns som jag äntligen ska få tummen ur och prova på den där fjällvandringen jag alltid tänkt göra.
Tack! Det tycker jag att absolut att du ska göra. Jag blev helt såld och vill tillbaka igen.

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift
+ 5 miljoner mygg. Ser fantastiskt ut, Helena, härligt att ni hade det bra!

Jag ska gå en minitur från Grövelsjön och in i Norge i år med ett par tältnätter. Ser det som en uppvärmning inför nästa sommar, då vill jag iväg på en riktig expedition igen.

//Kristin
Tack så mycket!

Det låter kanon. Vad är det för expedition du ska på nästa sommar? Eller är det bara i planeringsfasen?
Helena B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 15:16   #64
bedlam
Registered User
 
bedlams avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Umeå
Inlägg: 340
Sarek/Aktse
__________________
Brannigans law is like Brannigans love, It´s HARD, and FAST
bedlam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 15:24   #65
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av Helena B Visa inlägg
Tack! Säsongen börjar efter midsommar och fortsätter skulle jag tro ända in i september. När jag har läst på olika vandringsforum så verkar augusti vara den månad med minst mygg. Men i Abisko där jag var så brukar de inte alls ha mycket mygg överhuvudtaget.
Som jag förstått det hela förskonas Abisko från en hel del nederbörd tack vare norska fjäll som suger åt sig regn och snö.

Det är ännu mindre mygg i september. För att inte tala om april. Ska man ge sig ut på vinterfjäll är Abisko kring påsken stället att besöka.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-23, 14:16   #66
Olsson
Registered User
 
Olssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: helsingborg
Inlägg: 1 786
Härliga bilder Helena_B!

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag ska gå en minitur från Grövelsjön och in i Norge i år med ett par tältnätter. Ser det som en uppvärmning inför nästa sommar, då vill jag iväg på en riktig expedition igen.

//Kristin
Jag gick från Grövelsjöns fjällstation över till Svukuriset och tillbaka för 10-12 år sedan nånting. Där finns riktigt härlig natur och det är inte så översvämmat med folk som uppe i Jämtland.

Var faktiskt uppe i dalarna förra veckan och gjorde 2 dagsturer från Grövelsjön. Det är fortfarande jäkligt fint Sitter nu o spånar på hur jag ska bära mig åt för att komma iväg o fjällvandra mer.
__________________
”I ett oändligt universum i en oändlig tid kommer allt att hända. Så allt är oundvikligt, även det omöjliga.”

Min mountainbikeblogg
Olsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-23, 14:41   #67
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Ser härligt ut Helena.

Själv sitter jag på ett tåg norrut. Imorgon börjar vandringen i Sarek.
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-23, 14:55   #68
Olsson
Registered User
 
Olssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: helsingborg
Inlägg: 1 786
Citat:
Ursprungligen postat av Jax Visa inlägg
Ser härligt ut Helena.

Själv sitter jag på ett tåg norrut. Imorgon börjar vandringen i Sarek.
[avundsjuk]fan ta dig![/avundsjuk]

Hoppas du får det riktigt trevligt!
__________________
”I ett oändligt universum i en oändlig tid kommer allt att hända. Så allt är oundvikligt, även det omöjliga.”

Min mountainbikeblogg
Olsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-23, 15:00   #69
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Citat:
Ursprungligen postat av Olsson Visa inlägg
[avundsjuk]fan ta dig![/avundsjuk]

Hoppas du får det riktigt trevligt!
Såja, bit ihop, pröjsa för resa och packa säcken.
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-24, 09:04   #70
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Olsson Visa inlägg
Jag gick från Grövelsjöns fjällstation över till Svukuriset och tillbaka för 10-12 år sedan nånting. Där finns riktigt härlig natur och det är inte så översvämmat med folk som uppe i Jämtland.

Var faktiskt uppe i dalarna förra veckan och gjorde 2 dagsturer från Grövelsjön. Det är fortfarande jäkligt fint Sitter nu o spånar på hur jag ska bära mig åt för att komma iväg o fjällvandra mer.
Jag har också varit i Grövelsjön tidigare, kanske 13 år sedan nu? (Shiet vad gammal jag börjar bli!)


Även om det inte är Lapplandsfjällen jag ska besöka så ska det bli riktigt skönt att komma iväg. Åker imorgon .

//Kristin
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-24, 09:45   #71
Olsson
Registered User
 
Olssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: helsingborg
Inlägg: 1 786
Haha ja jag märkte det oxå. Fy vad gammal man börjar bli när man kan säga att där var jag för över 10 år sedan.

Bjuder på två bilder från förra veckan. Vet inte varför jag inte tog några fotton från toppen av jakobshöjden för där var riktigt in utsikt. Var nog för upptagen med att dricka varm choklad



__________________
”I ett oändligt universum i en oändlig tid kommer allt att hända. Så allt är oundvikligt, även det omöjliga.”

Min mountainbikeblogg
Olsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-24, 09:49   #72
Olsson
Registered User
 
Olssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: helsingborg
Inlägg: 1 786
Mindre trevligt var det på städjan. Här ca 20 meter sikt, 9 grader, regn och 15+ m/s.

__________________
”I ett oändligt universum i en oändlig tid kommer allt att hända. Så allt är oundvikligt, även det omöjliga.”

Min mountainbikeblogg
Olsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-27, 22:32   #73
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Tar mig friheten att bumpa den här tråden för lite fler fjällbilder (kanske läge för en "Tråden för oss som fjällvandrar eller planerar att göra det..." snart där man fritt kan spamma fjällporr utan att riskera att bli trådkapnings-bannad?). Har varit på en minitur i Gröversjön i dryga två dygn, två tältnätter inkluderat.

Kartläsning, man måste ju veta var(s) man är och var(s) man skall.


Hit, till exempel. Första tältnatten spenderades här.


Vi hade grym tur med vädret. Nyckfullt som sig bör och ett par regnskurar/dag, men kvällarna var oändligt vackra. Jag (liten röd fläck till höger) tar mig en kvällspromenad vid lägerplatsen.


Effekterna av global warming kommer smygande även på kalfjället. Växer en barrskog här om 50 år?


To be continued...

//Kristin
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-27, 22:35   #74
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Pigg och fräsch dag nummer två!


Som började med en timmes letande efter lämpligt vadställe... Med tungan rätt i mun och stavarna till hjälp så gick det.


Andra natten tältade vi vid Rönsjöen (stavas med norskt ö, större delen av vandringen skedde i Norge).


Vacker jokk (vet inte om man får kalla vattendragen så så här långt söderut egentligen?) nära Rönsjöen.


Dalafjällen är ganska fina de också, om än inte lika dramatiska som syskonen längre norrut.


Jäklar vad taggad jag är inför nästa sommar, då blir det garanterat en längre tur. Kan bara inte bestämma mig för var. Kebnekaise lockar lite eftesom jag inte varit på toppen än (känns som ett måste), samtidigt som det är lite väl mainstream. Abisko är bevisligen fint; eller kanske Sarek (hoppas på grym report från Jax som är där nu), eller Padjelanta... Can't wait.

//Kristin
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-28, 09:15   #75
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg

Effekterna av global warming kommer smygande även på kalfjället. Växer en barrskog här om 50 år?

Då hugger jag ned den. Jag leder den militanta falangen i Front Mot Barrskog.

Fina bilder. Det är alltid avkopplande och vackert att gå i natur och fjäll, om än lite låga fjäll.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)