Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-08, 17:42   #46
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Nativitetet bland sekulära svenskar är under 2.1 per kvinna som är minimum för att säkerställa befolking ej utraderas över tid.

De vetenskapsfientliga muslimerna är de nya "kristna", de har en betydligt högre nativitet, faktum är att dessa monoteistiska religioner som härstammar från abraham uppmuntrar en livsstil som ligger mer harmoni med darwins lagar än ateism.
Med tanke på att ateism inte har en livsstil så har du helt rätt.
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 18:37   #47
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Gällande vad jag skulle svara om mitt barn frågade mig om gud så hade jag svarat att det finns ingen som vet om gud finns eller ej. Det finns dem som tror och de som inte tror. Man får bestämma själv vad man tror på. Det enda som är viktigt är att man inte ska försöka tvinga andra till att tycka som man själv gör.
+1, Kunde inte sagt det bättre själv.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 18:45   #48
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Ateism verkar vara som en slags religion för vissa. Att prata om Gud är ungefär som att häda, man missionerar sin ateism och känner sig sådär (religiöst) upplyst och som man har insikt i något, det kan bli rätt likt religion i uttryck.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 18:46   #49
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Du är gud
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 18:49   #50
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Ateism verkar vara som en slags religion för vissa. Att prata om Gud är ungefär som att häda, man missionerar sin ateism och känner sig sådär (religiöst) upplyst och som man har insikt i något, det kan bli rätt likt religion i uttryck.
Exakt så känns det. Sen är de ännu mer irriterande än Jehovas, och är mer övertygade än den värsta kolozzeum-träningsnooben att de är sååååååå smarta och mentalt utvecklade, när deras argumentering/debattförmåga är patetiskt dålig. Är själv inte troende men grupperar mig hellre med FI än ateister.

edit: alltså hur kan ni edgy fedora-a(u)teister inte själva se hur era framskridna ledare magnus betnér och the amazing atheist inte är såna man skryter om och dyrkar?
__________________
Winners win

Senast redigerad av Rikard Jansson den 2020-07-08 klockan 18:51.
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 19:01   #51
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Exakt så känns det. Sen är de ännu mer irriterande än Jehovas, och är mer övertygade än den värsta kolozzeum-träningsnooben att de är sååååååå smarta och mentalt utvecklade, när deras argumentering/debattförmåga är patetiskt dålig. Är själv inte troende men grupperar mig hellre med FI än ateister.

edit: alltså hur kan ni edgy fedora-a(u)teister inte själva se hur era framskridna ledare magnus betnér och the amazing atheist inte är såna man skryter om och dyrkar?
Låt oss se förbi att ateism i sig bara är att man inte tror på gud, så kan man ju säga att amazing atheist får typ 20k views på youtube. Så jag vet inte riktigt vilken halmgubbe du försöker elda
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 19:07   #52
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Låt oss se förbi att ateism i sig bara är att man inte tror på gud, så kan man ju säga att amazing atheist får typ 20k views på youtube. Så jag vet inte riktigt vilken halmgubbe du försöker elda
Han har 1 miljon följare och hans videos har totalt 415 miljoner views? anledningen till att folk har tröttnat på hans content är för att ja, det är ganska cringe och de flesta har kommit förbi sin edgy fedora phase.
__________________
Winners win

Senast redigerad av Rikard Jansson den 2020-07-08 klockan 19:08.
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 19:47   #53
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Han har 1 miljon följare och hans videos har totalt 415 miljoner views? anledningen till att folk har tröttnat på hans content är för att ja, det är ganska cringe och de flesta har kommit förbi sin edgy fedora phase.
Ja han hade en fas, men det var många år sen. Så vet inte riktigt var dessa amazing ateister är som du pratar om längre. Finns alltid några få som är lite edgy, men de flesta ateister jag pratat med tror bara helt enkelt inte på gud. De hade nog haft samma reaktion på amazing atheist som du.
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 20:06   #54
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Tycker det är jättesvårt själv.
Har du barn?

Om ja. Hur gick det till själv för dig som barn och hur tyckte du att det blev i slutändan när du tittar tillbaka på det?

Utifrån det svaret så är det bara att välja hur du själv som förälder(?) skall göra för just ditt barn. Låta dem upptäcka "sanningen" eller "sin tro" själv eller du berätta det med raka rör?

Jag minns att jag först trodde på Gud och trodde även att polarstjärnan var ett UFO som en gammal före detta barndomspolare hade inbillat mig när jag var 7 år. Sjukt vidskeplig och lättlurad var jag på den tiden. Ju äldre jag blev desto mer "logiskt" blev det för mig att Gud inte finns och att polarstjärnan inte är ett UFO...

Oerhört och djupt tacksam är jag att jag fann The Skeptics Guide to the Universe sent 2011 när jag trodde seriöst talat att jorden skulle gå under 2012 pga. Mayakalendern.

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2020-07-08 klockan 20:08.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 06:47   #55
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Gällande vad jag skulle svara om mitt barn frågade mig om gud så hade jag svarat att det finns ingen som vet om gud finns eller ej. Det finns dem som tror och de som inte tror. Man får bestämma själv vad man tror på. Det enda som är viktigt är att man inte ska försöka tvinga andra till att tycka som man själv gör.
För mig innebär det att man som förälder likställer fantasi med verklighet. Hade du sagt till din 15-åriga son att hans fantasivänner visst kan vara verkliga, att tomten visst kan finnas, att han får bestämma detta själv?
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 08:33   #56
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Exakt så känns det. Sen är de ännu mer irriterande än Jehovas, och är mer övertygade än den värsta kolozzeum-träningsnooben att de är sååååååå smarta och mentalt utvecklade, när deras argumentering/debattförmåga är patetiskt dålig. Är själv inte troende men grupperar mig hellre med FI än ateister.

edit: alltså hur kan ni edgy fedora-a(u)teister inte själva se hur era framskridna ledare magnus betnér och the amazing atheist inte är såna man skryter om och dyrkar?
Vilka pratar du om egentligen? Jag stöter nästan aldrig på sådana typer förutom något fåtal på YT. Den enda riktigt irriterande kända ateisten jag kan komma på är Krauss. Sedan finns det sådana som är ganska skoningslösa, men de kan ju knappast kallas för patetiskt dåliga.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 08:36   #57
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
För mig innebär det att man som förälder likställer fantasi med verklighet. Hade du sagt till din 15-åriga son att hans fantasivänner visst kan vara verkliga, att tomten visst kan finnas, att han får bestämma detta själv?
Du håller ju flera av dessa fantasier för sanna så du är inte i position att peka finger:

Jämställdhet
Jämlikhet
Ut ur Afrika
Bing bang
Makroevolution genom naturligt urval
Det antropogena klimathotet
64+ könsidentiteter
Black lives matters
Orange man bad
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 08:38   #58
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Vilka pratar du om egentligen? Jag stöter nästan aldrig på sådana typer förutom något fåtal på YT. Den enda riktigt irriterande kända ateisten jag kan komma på är Krauss. Sedan finns det sådana som är ganska skoningslösa, men de kan ju knappast kallas för patetiskt dåliga.
Vi är nog isåfall och rotar i olika kretsar på internet Men både här och på flashback finns det ju folk som tvärsäkert häver ur sig en 14 årings argument för att gud inte finns etc.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 08:56   #59
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Vad menar du med modern vetenskap? Menar du den som har producerat telefonen/datorn som du använder för att skriva dina inlägg?
Det är snarare ingenjörskonst. Här kan du läsa vidare om vad vetenskapen degenerats till i vår era som en direkt konsekvens av vetenskapensmännens gravitering mot ateism:

https://archive.fo/SuJ5F
https://www.nature.com/articles/d41586-019-01307-2
https://answersingenesis.org/what-is...search-flawed/
https://journals.plos.org/plosmedici...l.pmed.0020124
https://dnyuz.com/2019/12/13/genetic...-consequences/

Ironin är att den vetenskapliga metoden har falsifierat tron på vetenskapen, inte tron på Gud.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 09:00   #60
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Resonemanget som underbygger trådens frågeställning är för övrigt fullt av hål. Man behöver inte säga åt ett barn att tomten inte finns eftersom barnet klurar ut det självt. Om man nu "vet" att Gud inte finns så varför skulle man behöva berätta det för barnet? Hur har barnet ens fått uppfattningen att Gud finns till att börja med?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)