Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-07, 10:03   #1
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Överkroppsträning med brutet båtben

Blev påkörd igår på vägen till jobbet, hade flyt och klarade mig hyfsat. Dock blåslagen från foten upp till höften så benträning går bort ett tag. Tyvärr bröt jag båtbenet i höger hand och är nu gipsad.

Talade med läkaren på akuten om det gick att träna trots frakturen men han kunde inte riktigt svara på om det gick bra eller inte, förutom när det gäller pressövningar som belastar på ett dåligt sätt.

Funderar på om det kan gå att köra roddövningar/latsdrag där jag bara greppar med fingertopparna.

Är det någon som tränat igenom den typen av brott och har några goda råd?
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 10:15   #2
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Hade en kompis som litade hockey i elitserien som fortsatte träna med fuckat båtbeb vilket i sin tur ledde att han dig lägga ner hockeyn.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 10:18   #3
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Gör det inte ont så kan du ju testa. Men just båtbenet kan vara förjävligt svårt att leva och träna med, brutet. Tar lång tid innan det blir bra i många fall.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 10:26   #4
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Hmm, jag gör nog bäst i att undvika all form av belastning som kräver att jag greppar. Det suger men får väl gilla läget, det finns iaf ett par maskiner på gymmet som jag kan köra en variant av flyes och baksida axel utan att behöva hålla i med händerna. Mage går ju också och kanske ryggresningar utan vikt.
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 10:58   #5
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
https://www.styrkelabbet.se/behall-muskelmassan-skador/

Inget specifikt om just din skada, men lite allmänt om träning vid skador, kan vara intressant i sammanhanget tänker jag
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 11:41   #6
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
https://www.styrkelabbet.se/behall-muskelmassan-skador/

Inget specifikt om just din skada, men lite allmänt om träning vid skador, kan vara intressant i sammanhanget tänker jag
Tack det var matnyttig information. Ska försöka hålla igång de kroppsdelar som går. En tanke, kanske en dum sån men skulle det kanske kunna ge nån effekt att flexa musklerna i den skadade armen 🤔

Jag kan ju trots allt spänna musklerna både i överarm och underarm utan någon som helst smärta.
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 14:12   #7
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av clavain Visa inlägg
Tack det var matnyttig information. Ska försöka hålla igång de kroppsdelar som går. En tanke, kanske en dum sån men skulle det kanske kunna ge nån effekt att flexa musklerna i den skadade armen 🤔

Jag kan ju trots allt spänna musklerna både i överarm och underarm utan någon som helst smärta.
Utan att ha något som helst stöd för detta är min spontana tanke att det definitivt kan vara en bra idé. Av den enkla anledningen att all aktivitet, även minimal sådan, rimligtvis är bättre än ingen aktivitet alls. Du har ju absolut inget att förlora på det iaf, så kör på.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 15:14   #8
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Det här är endast anekdotiskt, men jag bröt angränsande trapezium relativt nyligen och kan bara rekommendera att du tar det lugnt med allt som ger känningar och belastar.

Jag vilade handen helt i över två månader och körde sedan lite lätt gummibandsträning (i slutet av gipsfasen) där jag fäste band mellan armväck och skada för att få lite motstånd att kontraktera mot. För egen del kände jag dock direkt vid minsta belastning och fick undvika pressövningar ytterligare över en månad efter att gipset var borttaget, innan det började kännas OK att ens lasta på lättare vikter i bänk, militärpress etc. Undvik även att lyfta ungar och matkassar (lättare sagt än gjort).

Tränade dock en del underkropp, mage/bål samt mycket löpning under perioden. Bättre att anpassa sig än att chansa då ett illa läkt ben i handen kan leda till mycket längre frånvaro från träningen än någon eller några månader.
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 18:55   #9
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 449
Det är nog bäst att du låter det läka. Händerna är inget man ska jävlas med... Om man är intelligent d.v.s.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 19:11   #10
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Hitta en kabel maskin och ett fästa som funkar halvvägs ner på underarmen
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 12:19   #11
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Det gick förvånansvärt bra ändå. Kunde köra en variant på flyes och reverse flyes utan grepp, sidolyft i maskin, belly backs plus armträning för den oskadade armen och mage.

Inte optimalt men det är ändå något.

Provade att fästa underarmen i en kabel med ett spänne men det var svårt att få till det bra. Ska testa det nästa gång också, bättre med nån form av belastning än ingen alls.

Ja och ska flexa också, det kanske inte ger något men det lär inte skada heller.

Tack för alla tips och råd.
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)