Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är du kristen?
Ja. Jesus är min herre och frälsare. 29 17.26%
Nej. Jag är för lat för att läsa bibeln och avfärdar den i ignorans. 26 15.48%
Nej. Jag har läst hela bibeln och det är ren smörja. 53 31.55%
Nej. Jag är agnostiker/jude/muslim/buddist/hindu/scientolog/asatroende 60 35.71%
Antal röster: 168. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-13, 14:58   #1231
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Tror man inte så tror man inte. Det går inte att bestämma sig för att tro på nånting. Det är att fejka. Kanske kan man önska att man var troende och djupdyka i bibelstudier och gå på gudstjänster och andra kyrkogrejer i förhoppningen att man ska börja tro någonstans på vägen. Men att bara säga att man tror och följa religionsläran är inte samma sak som att tro. Det kanske iofs räcker för att komma till himlen (om den nu mot förmodan skulle existera), och kanske räcker det för att få "terapi" nog för sin psykiska ohälsa om nu detta är anlednignen. Men att tro är att faktiskt tro.
Så tänker inte jag. Jesus har gjort mig lugn. Känner inte att jag behöver vara rädd längre eller ensam. För bibeln säger att Gud aldrig lämnar mig. Hebrews 13:5.

Medicinering är bra men det räcker inte. Och konstigt nog är den bästa medicinen mot bipolär sjukdom ett speciellt typ av vatten. Vetenskapen kan inte ens förklara varför det fungerar. Vem kunde tro det?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 15:07   #1232
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Vars i bibeln står det att homosexuella inte får finnas?
Fråga Mike Pence. Hans fru lär veta med tanke på hennes anti-LBTGQ+ skola hon är lärare vid.

Hursomhelst så har du rätt att "homosexualitet" överhuvudtaget ens nämns i bibeln eftersom konceptet inte fanns på den tiden när den skrevs.

Jag hade fel och erkänner mitt misstag vilket är något män 40+ inte klarar av att göra. Tur att jag är knappt halvvägs till 40...

Förresten, vad säger kristna om "homosexualitetens ursprung": är den "medfödd" eller "inlärd" som om det går att "lära bort sig den"? (jag tänker på dessa kontroversiella konversionsläger för homosexuella)

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2020-07-13 klockan 15:08.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 15:46   #1233
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Så tänker inte jag. Jesus har gjort mig lugn. Känner inte att jag behöver vara rädd längre eller ensam. För bibeln säger att Gud aldrig lämnar mig. Hebrews 13:5.

Medicinering är bra men det räcker inte. Och konstigt nog är den bästa medicinen mot bipolär sjukdom ett speciellt typ av vatten. Vetenskapen kan inte ens förklara varför det fungerar. Vem kunde tro det?
Du kan såklart ha gått från att inte tro, till att blivit troende. Men ifall du var aktivt inte troende (dvs du hade tänkt igenom saken och kommit till slutsatsen att du inte tror det existerar någon gud) så har jag svårt att se att du skulle kunna bestämma dig för att tro. Det låter orimligt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 16:06   #1234
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Fråga Mike Pence. Hans fru lär veta med tanke på hennes anti-LBTGQ+ skola hon är lärare vid.

Hursomhelst så har du rätt att "homosexualitet" överhuvudtaget ens nämns i bibeln eftersom konceptet inte fanns på den tiden när den skrevs.

Jag hade fel och erkänner mitt misstag vilket är något män 40+ inte klarar av att göra. Tur att jag är knappt halvvägs till 40...

Förresten, vad säger kristna om "homosexualitetens ursprung": är den "medfödd" eller "inlärd" som om det går att "lära bort sig den"? (jag tänker på dessa kontroversiella konversionsläger för homosexuella)

Enligt kristendomens problemformulering är homosexualiteten en synd tror jag och vissa hävdar att det startades efter syndafallet, själv tror jag det är en neuro-endokrin/biologisk anomali homosexualitet har ingen positiv
darwinistisk funktion så därför borde det ej betraktas som "normalt"
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 16:08   #1235
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Enligt kristendomens problemformulering är homosexualiteten en synd tror jag och vissa hävdar att det startades efter syndafallet, själv tror jag det är en neuro-endokrin/biologisk anomali homosexualitet har ingen positiv
darwinistisk funktion så därför borde det ej betraktas som "normalt"
Vad har "positiv darwinistisk funktion" med normalt att göra?
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 16:13   #1236
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Vet inte tillräckligt men tror inte det spelar någon roll varför man blir troende? Jag har blivit det av helt själviska skäl. Kan verkligen rekommendera det.

Den psykiska ohälsan verkar stor här på forumet. Att träna och rätt är verkligen bra. Medicinering också om man behöver det. Men det räcker inte. Där kommer Jesus in i bilden.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 16:13   #1237
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Vad har "positiv darwinistisk funktion" med normalt att göra?
Att vilja reproducera sig vilket är huvudsyftet för alla levande djur??
En homosexuell kan ej få avkomma via den sexuella akten, dessutom är det förenat med större risk att sprida sexuellt överförbara sjukdomar.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 16:18   #1238
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Att vilja reproducera sig vilket är huvudsyftet för alla levande djur??
En homosexuell kan ej få avkomma via den sexuella akten, dessutom är det förenat med större risk att sprida sexuellt överförbara sjukdomar.
Och var har det att göra med normalt? Är något inte normalt ifall det inte främjar ens förmåga att föröka sig?
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 16:48   #1239
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Och var har det att göra med normalt? Är något inte normalt ifall det inte främjar ens förmåga att föröka sig?
Jag talade under darwinistiska förhållanden, vilka beteenden som anses "normala" förändras över tid.


The Story of Sodom & Gomorrah
https://www.youtube.com/watch?v=uVWRSrPVa_E
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 17:10   #1240
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Vet inte tillräckligt men tror inte det spelar någon roll varför man blir troende? Jag har blivit det av helt själviska skäl. Kan verkligen rekommendera det.

Den psykiska ohälsan verkar stor här på forumet. Att träna och rätt är verkligen bra. Medicinering också om man behöver det. Men det räcker inte. Där kommer Jesus in i bilden.
Jag har inga problem med att du "bekänner dig till kristendomen" eller vad man nu ska kalla det. Om du menar att "du tror" och "är troende" är samma sak som att "gå i kyrkan" så menar du helt enkelt inte samma sak som mig.

Det jag menar är ett problem är att bestämma sig för att tro. Man kan bestämma sig för att gå i kyrkan och efterleva kyrkans regler etc. Men att helt plötsligt börja tro på något man tidigare inte trodde på låter bara konstigt. Det har inget med att själva anledningen är "självisk".

Eftersom jultomten brukar dyka upp i denna tråden så kan väl jag också ta honom som exempel här. Jag antar att du inte tror på tomten. Skulle du kunna bestämma dig för att faktiskt tro på att tomten existerar och bor på nordpolen med sina renar och nissar?

Det jag menar är att detta låter konstigt. Klarar du det så har du förmodligen faktiskt trott på tomten även innan. Eller så "fejkar du" din tro på tomten nu.

Och när jag säger "fejkar" så menar jag inte att du låtstas tro. Snarare att du "försöker övertyga dig själv" till dess att du faktiskt tror "på riktigt". Dvs "fejk it til you make it".
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 17:38   #1241
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Jag talade under darwinistiska förhållanden, vilka beteenden som anses "normala" förändras över tid.
Jag talar om att bara för att något inte är till fördel vid fortplantning så har det inte mycket att göra med hur normalt det är.
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 20:13   #1242
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Vars i bibeln står det att homosexuella inte får finnas?
Han tänkte väl på 3 mosebok 20:13 antar jag.
Kan man väl tycka får duga.
Att inte läggningen som sådan finns beskriven beror ju på att den inte var "uppfunnen' än.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 21:47   #1243
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Han tänkte väl på 3 mosebok 20:13 antar jag.
Kan man väl tycka får duga.
Att inte läggningen som sådan finns beskriven beror ju på att den inte var "uppfunnen' än.
Det betyder inte att homosexuella inte får finnas. Bara att aktivt utövande av homosexualitet är straffbart med döden för de som är i Guds flock. Enligt gamla testamentet då. I nya testamentet så har de korporeala straffen ersatts av ett andligt straff på domens dag. Det står homosexuella fritt att synda på tills dess. Vill de kalla sig Kristna så får de väl göra det så länge de inte framhäver homosexualiteten som något som Gud ser med blida ögon på.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 23:25   #1244
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Denna PDF är en del av ett utbyte mellan James Tour och en annan jude angående skillnaden mellan det nya och gamla förbundet i bibeln och de etniska implikationerna.

https://www.jmtour.com/documents/Mic...erLawMoses.pdf

I det gamla förbundet rådde lagen given av Moses. I det nya förbundet står var och en som tror på Jesus inför Guds nåd.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 23:26   #1245
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det betyder inte att homosexuella inte får finnas. Bara att aktivt utövande av homosexualitet är straffbart med döden för de som är i Guds flock. Enligt gamla testamentet då. I nya testamentet så har de korporeala straffen ersatts av ett andligt straff på domens dag. Det står homosexuella fritt att synda på tills dess. Vill de kalla sig Kristna så får de väl göra det så länge de inte framhäver homosexualiteten som något som Gud ser med blida ögon på.

Det går bra att vara brottsling så länge de inte begår några brott? Nja, vi ser väl helst att det inte finns brottslingar alls?
Ja fast moseboken är ju inte direkt en parentes inom den kristna tron.

Nja, det kan man väl ändå? Man kan väl vara kristen även om man missförstår hela klabbet - eller delar av den, annars skulle det ju bli en väldigt liten skara som kan räknas som kristna.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)