Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-03-16, 09:19   #106
inZane
Registered User
 
inZanes avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 175
Absolut, testa, jag har en stång på balkongen i lägenheten och tillgängligheten är A och O
Att måsta kunna göra 15st är väl en sanning med mod. så kör på med lite vikt om du känner för det. Det är kul!
inZane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 10:42   #107
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag blev sugen att testa att se hur mycket extravikt jag kunde ta i chins. Jag gjorde en rep med 32,5-kiloshantel, jag är alltså tretton gånger starkare än wintersnowdrift! Det var inga problem alls att hålla den med fötterna.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 11:06   #108
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag blev sugen att testa att se hur mycket extravikt jag kunde ta i chins. Jag gjorde en rep med 32,5-kiloshantel, jag är alltså tretton gånger starkare än wintersnowdrift! Det var inga problem alls att hålla den med fötterna.



Som jämförelse. Vad gör du i maxreps med enbart kroppsvikt?
Försöker komma fram till vad själv håller på med. Maxar 1 rep med 32kg kettlebell, klarar dock endast 8 strikta med kroppsvikt.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 11:53   #109
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag blev sugen att testa att se hur mycket extravikt jag kunde ta i chins. Jag gjorde en rep med 32,5-kiloshantel, jag är alltså tretton gånger starkare än wintersnowdrift! Det var inga problem alls att hålla den med fötterna.



Mest impad av avgrundsvrålet (närapå ett värdigt förlossnings-bröl) samt hur smidigt du lyfte hanteln med fötterna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 11:56   #110
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Som jämförelse. Vad gör du i maxreps med enbart kroppsvikt?
Försöker komma fram till vad själv håller på med. Maxar 1 rep med 32kg kettlebell, klarar dock endast 8 strikta med kroppsvikt.
Ett problem för mig när jag ska högreppa är just striktheten (som jag ju har jobbat mkt på sen jag startade tråden). Klart jag kan göra fler reps om jag börjar göra fulchins, men det känns ju fel? Därmed blir känslan inte riktigt att jag maxar ur.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 12:23   #111
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Som jämförelse. Vad gör du i maxreps med enbart kroppsvikt?
Försöker komma fram till vad själv håller på med. Maxar 1 rep med 32kg kettlebell, klarar dock endast 8 strikta med kroppsvikt.
Exakt samma för mig. Klarar typ 8 strikta med kroppsvikt. Jag har börjat med nioreppare nu i min träning, men de är inte 100 % strikta.

Först tyckte jag att det var ett konstigt ratio, men när jag tänker efter är det inte så konstigt... Säg att man gör 10 reps på 90 i bänk, då är det rätt normalt att ha 120 som 1RM (alltså 30 kg mer).

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg


Mest impad av avgrundsvrålet (närapå ett värdigt förlossnings-bröl) samt hur smidigt du lyfte hanteln med fötterna.


(Återigen, fötterna är jättestarka på det hållet - tänk på vilken superkort hävarm det blir! Jag rekommenderar dig att bara sitta på en stol eller nåt och testa att lyfta en tung hantel med fötterna, you might be surprised.)

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Ett problem för mig när jag ska högreppa är just striktheten (som jag ju har jobbat mkt på sen jag startade tråden). Klart jag kan göra fler reps om jag börjar göra fulchins, men det känns ju fel? Därmed blir känslan inte riktigt att jag maxar ur.
Jag kan aldrig heller riktigt bestämma mig för hur strikt jag ska reppa. När jag högreppar brukar jag luta bak överkroppen lite så "rodd-musklerna" hjälper till. Har även börjat "kippa" en aning.

Jag tror att även riktigt fula reps bygger muskler och styrka, men jag är mest rädd att skaderisken ökar...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 18:01   #112
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Aha, så man ska bara låta vikten hänga och inte "dra åt" kedjan något alls? För det var vad jag försökte göra, trodde bältet skulle åka nedåt annars (särskilt om man hänger på tyngre vikter så småningom). Men det kanske det inte gör? Får testa.

Ja, typ. Dock kan det nog kännas skönt att knäppa ihop den på nåt sätt så loopen inte kan glida hur långt utåt som helst. Det är lite samma grej som när man hänger en sked på nästippen...



Jooo jag fattar att jag inte "behöver" hänga på vikter för att bli starkare då jag fortfarande befinner mig på beginner level. Men precis som du inZane börjar jag bli lite trött på att köra högreps p.g.a. har gjort exakt det sen jag startade tråden, i princip Det där Fighter pullup såg lite kul ut, det kanske jag ska testa faktiskt! Särskilt som jag har en chinsstång hemma på gården och lätt kan gå och hänga några minuter någon gång under dagen, man behöver ju inte ens byta om.
Ja, tycker man det är trist att köra oviktat så klart man kan köra viktade. Det är ju inte skadligt på nåt sätt.

Men jag vet inte om jag tycker 8-9 reps är "högreps" direkt...

Det jag menade är att jag tror det går snabbare att nå 15 reps i ett maxset om man gör som jag skrev iställer för att börja med viktade "för tidigt".

Sen är jag osäker på vilken metod som gör att man snabbare bygger muskelmassa i ryggen. Men helt klart är i alla fall att man någon gång bör köra viktade pullups för detta ändamål om man inte vill göra pullups dagarna i ända.

Fighter pullups har jag också testat, och gillar. Tror många missar att det ska vara riktigt lång vila mellan seten dock.

Citat:
SB, GTG is very fine and even preferable for this program. To be considered "GTG", rest periods must be 15min or more.
https://www.strongfirst.com/communit...-program.2388/

Själv gillar jag detta upplägg
http://armstrongpullupprogram.com/
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 18:31   #113
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Tror många missar att det ska vara riktigt lång vila mellan seten dock.
Det verkar gå okej med kortare vila också - från din länk:

Citat:
Rest periods for the fighter pull up program are not specified. You rest just long enough to be able to get all the reps, or you could spread the sets out throughout the day.
Citat:
I've run it a few times and personally, I found that starting a few reps lower than my actual RM, resting ~2 minutes between sets, and alternating those sets with sets of presses worked best.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 18:43   #114
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det verkar gå okej med kortare vila också - från din länk:
Jo, då jag körde det så har jag för mig att jag körde med 3-5min vila en vända. Och att jag körde med typ 15-20min vila en annan gång, fast då gjorde jag andra övningar mellan, så det blev inte total vila.

Jag har även kört det med handstående armhävningar, funkade bra där med. Då hade jag lite mer än 5min vila tror jag.

Så många varianter funkar säkert. Men det jag länkade till var Pavels (han som skapat programmet) egna åsikt om hur man borde lägga upp det. Och kör man programmet med att börja med ett maxset (eller rätt nära) så blir det rätt slitsamt om man inte har ordentlig vila, och risken blir att man inte klarar att göra alla reps.

"GTG" som nämndes i den tråden betyder alltså Grease The Groove. Vilket betyder att vänja nervsystemet och "bana in en rörelse" så att man blir starkare genom att få bättre teknik och koordination.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 20:36   #115
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Exakt samma för mig. Klarar typ 8 strikta med kroppsvikt. Jag har börjat med nioreppare nu i min träning, men de är inte 100 % strikta.

Först tyckte jag att det var ett konstigt ratio, men när jag tänker efter är det inte så konstigt... Säg att man gör 10 reps på 90 i bänk, då är det rätt normalt att ha 120 som 1RM (alltså 30 kg mer).
Såpass. Vilken metod har du tänkt dig framöver då? Svenbanan hade ju en trevlig metod.

(4r+60s vila)x12
Vad var det mer han skrev? Maxset några gånger i veckan?

Ska ge mig på detta pullupsuppdrag! Åkte inlines igår med barnen (jag är snart 40 och rätt lång). Stod stilla med raka ben och flög plötsligt bakåt. Handleden och vänstra skinkan fick betala den räkningen. Släpper planchelean-progression ett tag och kör på detta.

Ska vi tre inte enas om ett upplägg och köra det likt under en månad? Och så dra slutsatser därefter.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 21:07   #116
inZane
Registered User
 
inZanes avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 175
Kuriosa.
Uppe och nosar på 14,12,10,8,6 nu och det börjar ta emot utan riktigt generös vila, 3-4 min iaf.

Kände inte för att köra högreps idag dock så gjorde tvärtom och gjorde 15 set a 4 reps med en minuts vila. Gick väldigt lätt och 60 chins totalt men på väldigt låg ansträngning.
inZane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 21:43   #117
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jo, då jag körde det så har jag för mig att jag körde med 3-5min vila en vända. Och att jag körde med typ 15-20min vila en annan gång, fast då gjorde jag andra övningar mellan, så det blev inte total vila.

Jag har även kört det med handstående armhävningar, funkade bra där med. Då hade jag lite mer än 5min vila tror jag.

Så många varianter funkar säkert. Men det jag länkade till var Pavels (han som skapat programmet) egna åsikt om hur man borde lägga upp det. Och kör man programmet med att börja med ett maxset (eller rätt nära) så blir det rätt slitsamt om man inte har ordentlig vila, och risken blir att man inte klarar att göra alla reps.

"GTG" som nämndes i den tråden betyder alltså Grease The Groove. Vilket betyder att vänja nervsystemet och "bana in en rörelse" så att man blir starkare genom att få bättre teknik och koordination.
Ja, i samma tråd sa väl Pavel att GTG är allra bäst? Även om andra sätt funkar.
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Såpass. Vilken metod har du tänkt dig framöver då? Svenbanan hade ju en trevlig metod.

(4r+60s vila)x12
Vad var det mer han skrev? Maxset några gånger i veckan?

Ska ge mig på detta pullupsuppdrag! Åkte inlines igår med barnen (jag är snart 40 och rätt lång). Stod stilla med raka ben och flög plötsligt bakåt. Handleden och vänstra skinkan fick betala den räkningen. Släpper planchelean-progression ett tag och kör på detta.

Ska vi tre inte enas om ett upplägg och köra det likt under en månad? Och så dra slutsatser därefter.
Jag ska försöka jobba mig upp till att klara fem tior utan vikt, tror jag, sen börja lägga på lite vikt och hela tiden precis försöka klara fem tior.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 23:35   #118
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ja, i samma tråd sa väl Pavel att GTG är allra bäst? Även om andra sätt funkar.





Jag ska försöka jobba mig upp till att klara fem tior utan vikt, tror jag, sen börja lägga på lite vikt och hela tiden precis försöka klara fem tior.
Jo. Men enligt vilket upplägg? Bara nöta maxset?
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 00:15   #119
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Såpass. Vilken metod har du tänkt dig framöver då? Svenbanan hade ju en trevlig metod.

(4r+60s vila)x12
Vad var det mer han skrev? Maxset några gånger i veckan?

Ska ge mig på detta pullupsuppdrag! Åkte inlines igår med barnen (jag är snart 40 och rätt lång). Stod stilla med raka ben och flög plötsligt bakåt. Handleden och vänstra skinkan fick betala den räkningen. Släpper planchelean-progression ett tag och kör på detta.

Ska vi tre inte enas om ett upplägg och köra det likt under en månad? Och så dra slutsatser därefter.
Jag lade in en länk med armstrong pullups program nånstans här ovanför. Det har jag kört då jag var superklen och inte orkade mer än fem-sex reps, och höll igång med detta tills jag grejade mer än femton. Minns inte exakt hur lång tid det tog men kanske ett halvår.

Enligt det programmet så ska man alltså göra följande (och även tre set med pushups till fail på morgonen):

: 5 x maxreps (till fail) @90s vila
Jag körde bara tre set under ett antal månader vill jag minnas.

ti: pyramid/stege
Jag körde inte stege så ofta, jag körde oftast maxantal-T-set@60s vila även här (se torsdag).

ons: greppvarianter (Dvs 3set chins, 3set pullups, 3set smala chins. Antalet reps per set är samma som för T-set, se torsdag).

to: maxantal-T-set@60s vila (Dvs så många set (träningsset) som möjligt med ett förutbestämt antal reps. T-set betyder träningsset och ifall man gör 8reps i ett set till fail så kanske man kör 3reps i träningsseten. Ifall man klarar fler än 10x3 så kör man 5 reps nästa pass då man använder T-set. Ifall man inte grejar minst 4 (eller kanske 5) träningsset så minska antalet reps.

fre: jobbigaste passet i repris
Jag brukade nog oftast köra viktade pullups dessa pass. I alla fall en bit in då jag grejade 10 reps eller mer i ett maxset. Jobbigaste passet var annars helt klart måndagspassen!


Jag skulle gärna köra en vända pullups då jag troligen är nere på nåt slags bottennotering nu igen. Har dock haft jävligt risig armbåge och får ont varje gång jag ens försöker hänga i en stångjävel. Dock har jag lyckats lista ut att det beror på dålig rörlighet (och svaghet) i skuldran så jag håller på och rehabar detta som bäst nu.

Jag tror inte jag vågar pullups riktigt ännu. Men kanske kan jag försöka smyga igång om en vecka eller två.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-03-17 klockan 00:18.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 11:37   #120
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
OK jag hade egentligen tänkt ha vilodag idag men ingen har ju dött av lite extra chins.

Först var jag bara tvungen att se vad jag maxar i viktade. Failade tyvärr på 10 kg Men det var ju inte åratal bort iaf.


Strax innan klarade jag tre reps (förvisso inte helt strikta) på 5 kg.


Sen påbörjade jag fighter-programmet. Valde att ge mig själv en snäll start och började på 6-5-4-3-2 vilket gick hyfsat enkelt. To be continued. Ni andra får väldigt gärna redovisa era framsteg i tråden också, samt vald metod.

PS. Ber om ursäkt för ljudet i videosarna, det är min kära vän El-Björn som skapar lite värme i mitt annars oisolerade uthus-gym.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)