Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-02, 16:02   #91
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Alltså jag kan ju säga att det lär dröja ett tag innan jag är uppe på +30 kg, det är nästan halva min kroppsvikt Såatteh, jag lär ju börja med typ 2 kg eller nåt.
Du kan ju börja med "min" metod då. Hantlar är pga sin form väldigt lätta att sätta mellan fötterna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 16:27   #92
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Du kan ju börja med "min" metod då. Hantlar är pga sin form väldigt lätta att sätta mellan fötterna.
Verkar jobbigt för fötterna?

...och, hur får man dit hanteln om man hoppar upp (som jag gör när jag tränar på jobbets gym)?
Iofs kanske man inte kan hoppa med ett bälte heller även om man har en lätt vikt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio

Senast redigerad av wintersnowdrift den 2018-11-02 klockan 16:28.
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 18:28   #93
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Jag gjorde ett av ett rep och två karbinhakar. Så har du det liggande tar det bara ett par minuter att ordna.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 15:27   #94
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163


Gjorde mitt livs första viktade chins idag! (Eller ok, jag kunde fortfarande göra en eller två chins när jag var gravid i vecka 22 med typ 8 kg extra på kroppen men det räknar jag inte). Hängde på en 2,5 kilosvikt så det var ju inte mycket för världen. Måste testa vad min maxvikt är, kanske klarar jag en chin på +10 kg? Dock fick jag inte riktig kläm på hur jag skulle fästa vikten. Turligt nog har jag inga pungkulor, för då hade nog min variant inte funkat så bra Jag har det här bältet, någon som kan förklara eller länka till en film på hur man bäst fäster vikten i bältet?

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 15:52   #95
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Grattis! Själv jagar jag min första 10 reppare innan jag börjar med de viktade. Klarade 7+7+7+6+6 igår, så det går frammåt! Ska ner 3kg i kroppsvikt så är nog 10:an nära
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 15:59   #96
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg


Gjorde mitt livs första viktade chins idag! (Eller ok, jag kunde fortfarande göra en eller två chins när jag var gravid i vecka 22 med typ 8 kg extra på kroppen men det räknar jag inte). Hängde på en 2,5 kilosvikt så det var ju inte mycket för världen. Måste testa vad min maxvikt är, kanske klarar jag en chin på +10 kg? Dock fick jag inte riktig kläm på hur jag skulle fästa vikten. Turligt nog har jag inga pungkulor, för då hade nog min variant inte funkat så bra Jag har det här bältet, någon som kan förklara eller länka till en film på hur man bäst fäster vikten i bältet?

Beror lite på hur långt det är men det vanliga sättet ser väl ut att kunna fungera?
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 16:07   #97
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Verkar jobbigt för fötterna?

...och, hur får man dit hanteln om man hoppar upp (som jag gör när jag tränar på jobbets gym)?
Iofs kanske man inte kan hoppa med ett bälte heller även om man har en lätt vikt?
Inte alls jobbigt! Fotlederna är skitstarka på det hållet (jättekort hävarm).
Man får ställa hanteln på något som är så högt att man kan nå den när man hänger där.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 17:04   #98
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Beror lite på hur långt det är men det vanliga sättet ser väl ut att kunna fungera?
Men vad är det vanliga sättet? Haha, jag kanske borde posta detta i någon tråd för dumma frågor men jag tyckte inte att jag fick vikten att hänga jämt mellan benen sas. Spelar ingen större roll med 2,5 kg men ska jag köra lite tyngre sen tänker jag mig att man vill ha vikten i jämvikt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 17:06   #99
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Lipservice Visa inlägg
Grattis! Själv jagar jag min första 10 reppare innan jag börjar med de viktade. Klarade 7+7+7+6+6 igår, så det går frammåt! Ska ner 3kg i kroppsvikt så är nog 10:an nära
Tack Jag klarar 10 reps om jag gungar liiiite med benen de sista två. Tänkte också att jag är för svag för viktade chins men insåg att det kanske skulle gynna mig att köra riktigt tungt ibland och inte bara nöta 6-8 reps varje pass, där jag mestadels ligger just nu.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 18:26   #100
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Knäpp inte ihop bältet så tajt skulle jag säga.

Hellre en längre slinga som går snett uppifrån och ned från höfterna ner mot strax över knähöjd.

Dvs ett längre bälte som liksom hänger över höftkamen och utsidan av rumpan.


Ungefär såhär kanske:

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 18:28   #101
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Tack Jag klarar 10 reps om jag gungar liiiite med benen de sista två. Tänkte också att jag är för svag för viktade chins men insåg att det kanske skulle gynna mig att köra riktigt tungt ibland och inte bara nöta 6-8 reps varje pass, där jag mestadels ligger just nu.
Absolut värt att köra viktade om du vill ha progression samt negativa.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 18:35   #102
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Knäpp inte ihop bältet så tajt skulle jag säga.

Hellre en längre slinga som går snett uppifrån och ned från höfterna ner mot strax över knähöjd.

Dvs ett längre bälte som liksom hänger över höftkamen och utsidan av rumpan.


Ungefär såhär kanske:

Detta tyckte jag var det bästa när jag körde viktade chins/dips. Körde även med vanligt bälte/skärp ett tag där jag fäste en kedja i och hängde sedan vikter i den, funkade rätt OK.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 18:43   #103
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag skulle inte bemödat mig med viktade pullups ifall jag kunde göra 10 som mest med lite cheating på sista repsen.

Ifall 8 reps är riktigt utmanande att göra i 3-5 set så borde det ge tillräckligt med styrkeökningar.

Jag skulle hellre kört färre repetitioner (kanske 4-5 reps per set) och fler set uppåt 10-12 set för att få ökad volym. Detta går att göra på ett sådant sätt att det inte är extremt slitsamt, så man kan göra det typ 5 dagar per vecka.

Ovanstående i kombination med att man kör ett par tre set till failure en gång i veckan har funkat väldigt bra för att ta sig från c:a 6 reps till c:a 15 reps i ett maxset på ett par månaders träning.

Detta är kanske inte det optimala sättet ifall man vill bygga massa, men ifall man vill bli bättre på chins så är det svårslaget.

När man väl är kapabel att göra c:a 15 reps i ett maxset kanske man behöver lite extravikt för att kunna forsätta öka.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 08:40   #104
inZane
Registered User
 
inZanes avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 175
Håller med Banan om att när man nått ca 15st kan man börja fundera på extravikt. Personligen blir jag uttråkad av högreps i chins f.f.a samt att det känns coolt att hänga på lite. En personlig favorit som jag tagit till många gånger efter uppehåll är en månad med frekvent hängande ala Fighter pullup.

http://www.kbnj.com/FighterPullupByPavel.htm

Ökar snabbt med detta och går bekvämt från typ 10 max till 15 max på en månad. Och detta med rätt generös setvila.
inZane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 09:07   #105
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Knäpp inte ihop bältet så tajt skulle jag säga.

Hellre en längre slinga som går snett uppifrån och ned från höfterna ner mot strax över knähöjd.

Dvs ett längre bälte som liksom hänger över höftkamen och utsidan av rumpan.


Ungefär såhär kanske:

Aha, så man ska bara låta vikten hänga och inte "dra åt" kedjan något alls? För det var vad jag försökte göra, trodde bältet skulle åka nedåt annars (särskilt om man hänger på tyngre vikter så småningom). Men det kanske det inte gör? Får testa.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag skulle inte bemödat mig med viktade pullups ifall jag kunde göra 10 som mest med lite cheating på sista repsen.

Ifall 8 reps är riktigt utmanande att göra i 3-5 set så borde det ge tillräckligt med styrkeökningar.

Jag skulle hellre kört färre repetitioner (kanske 4-5 reps per set) och fler set uppåt 10-12 set för att få ökad volym. Detta går att göra på ett sådant sätt att det inte är extremt slitsamt, så man kan göra det typ 5 dagar per vecka.

Ovanstående i kombination med att man kör ett par tre set till failure en gång i veckan har funkat väldigt bra för att ta sig från c:a 6 reps till c:a 15 reps i ett maxset på ett par månaders träning.

Detta är kanske inte det optimala sättet ifall man vill bygga massa, men ifall man vill bli bättre på chins så är det svårslaget.

När man väl är kapabel att göra c:a 15 reps i ett maxset kanske man behöver lite extravikt för att kunna forsätta öka.
Citat:
Ursprungligen postat av inZane Visa inlägg
Håller med Banan om att när man nått ca 15st kan man börja fundera på extravikt. Personligen blir jag uttråkad av högreps i chins f.f.a samt att det känns coolt att hänga på lite. En personlig favorit som jag tagit till många gånger efter uppehåll är en månad med frekvent hängande ala Fighter pullup.

http://www.kbnj.com/FighterPullupByPavel.htm

Ökar snabbt med detta och går bekvämt från typ 10 max till 15 max på en månad. Och detta med rätt generös setvila.
Jooo jag fattar att jag inte "behöver" hänga på vikter för att bli starkare då jag fortfarande befinner mig på beginner level. Men precis som du inZane börjar jag bli lite trött på att köra högreps p.g.a. har gjort exakt det sen jag startade tråden, i princip Det där Fighter pullup såg lite kul ut, det kanske jag ska testa faktiskt! Särskilt som jag har en chinsstång hemma på gården och lätt kan gå och hänga några minuter någon gång under dagen, man behöver ju inte ens byta om.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)