Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-11-07, 09:12   #61
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Utan att flytta armbågen blir det svårt att genomföra på ett praktiskt bra sätt. Med en isokinetisk maskin går det säkert.

Vad man däremot kan göra är att dra ett gummiband med hö hand från vä höft till bildens slutposition.

Nu när jag skrivit gissar jag att det var så du menade?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Jag brukar köra bägge varianterna utifall att det kanske spelar nån roll vilken position överarmen har också.

Man kan köra den liggande på rygg också med gummibandet fäst nere vid fötterna ungefär. Då får man lite mer belastad ROM, och det kanske även är lite lättare att hålla armbågen fixerad mot marken.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 09:21   #62
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag brukar köra bägge varianterna utifall att det kanske spelar nån roll vilken position överarmen har också.

Man kan köra den liggande på rygg också med gummibandet fäst nere vid fötterna ungefär. Då får man lite mer belastad ROM, och det kanske även är lite lättare att hålla armbågen fixerad mot marken.
Smart.. . Min hjärna funkar inte riktigt märker jag men det är ju inget nytt!

Blir motståndet okej? Jag brukar rekommendera att använda gummisnodd i en trappa för få till vinkel, avstånd och motstånd i övningen på bilden. Vinkeln brukar uppskattas.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 09:26   #63
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Smart.. . Min hjärna funkar inte riktigt märker jag men det är ju inget nytt!

Blir motståndet okej? Jag brukar rekommendera att använda gummisnodd i en trappa för få till vinkel, avstånd och motstånd i övningen på bilden. Vinkeln brukar uppskattas.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Man får ju mecka runt lite med hur långt gummiband man har, och hur långt ifrån fästpunkten man lägger sig. Men jag har för mig det funkade rätt bra. Det var ett tag sedan jag gjorde den nu.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 09:55   #64
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Här kommer gårdagens chinsande. Från sidan (utan fuskstart). Tycker det syns ganska tydligt att jag är just... svag.


Med gummiband. Jag brukar köra med ett tunnare också, detta avlastar ganska mycket och jag orkar väl typ 15-20 stycken med det egentligen men ville mest visa hur tekniken ser ut. Är det vettigt att köra högreps så här eller nöter jag in fel bana?


Gummiband och negativa chins är inlagt i programmet
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 10:27   #65
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Här kommer gårdagens chinsande. Från sidan (utan fuskstart). Tycker det syns ganska tydligt att jag är just... svag.


Med gummiband. Jag brukar köra med ett tunnare också, detta avlastar ganska mycket och jag orkar väl typ 15-20 stycken med det egentligen men ville mest visa hur tekniken ser ut. Är det vettigt att köra högreps så här eller nöter jag in fel bana?


Gummiband och negativa chins är inlagt i programmet
Är inte säker på att jag förstår vad du är ute efter. Vad är det du vill ändra i ditt utförande?
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 17:43   #66
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Som amatör tycker jag din teknik ser bra ut. Mycke bättre än de flesta på ett gym. Skulle förutom negativa chins se till att göra nersläppet långsammare. Negativ träning ger mer än vad många tror.

Senast redigerad av Starke75an den 2016-11-08 klockan 17:47.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 17:58   #67
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag tycker det där ser riktigt bra ut. Det är inte mycket till gung i bottenläget alls. Skulle jag gjort dessa pullups så skulle jag räknat dem som strikta.

Ifall du orkar max 3 pullups utan assistans, och klarar max 10 med gummibandet så är det väl rätt så perfekt skulle jag säga. Tekniken med gummiband är mer lik vanliga pullups än latsdrag är i alla fall, så ifall du vill göra fler repetitioner för att träna upp CNS så är det bra att variera med sådana.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 23:24   #68
MelpaN
Registered User
 
MelpaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: bynn
Inlägg: 67
http://www.kbnj.com/FighterPullupByPavel.htm

Upplägget ATJL pratade om?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Beron78 Visa inlägg
Jag är på återhämtning efter 102 dagar strikt diet...ska försöka äta lite mer...Men först lite roligt och utekvällar...ville göra en sista ordentlig mat...men nu ha kul i nån vecka. Blir nån hora eftersom jag är ful.
MelpaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-09, 15:13   #69
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Är inte säker på att jag förstår vad du är ute efter. Vad är det du vill ändra i ditt utförande?
... inte jag heller, jag vill väl mest veta om det ser bra ut eller inte . Nu verkar det enligt nedanstående se bättre ut än när jag startade tråden (som möjligen är av historiskt lågt allmänintresse pga alla mina ziljoner chinsfilmer.)

Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Som amatör tycker jag din teknik ser bra ut. Mycke bättre än de flesta på ett gym. Skulle förutom negativa chins se till att göra nersläppet långsammare. Negativ träning ger mer än vad många tror.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tycker det där ser riktigt bra ut. Det är inte mycket till gung i bottenläget alls. Skulle jag gjort dessa pullups så skulle jag räknat dem som strikta.

Ifall du orkar max 3 pullups utan assistans, och klarar max 10 med gummibandet så är det väl rätt så perfekt skulle jag säga. Tekniken med gummiband är mer lik vanliga pullups än latsdrag är i alla fall, så ifall du vill göra fler repetitioner för att träna upp CNS så är det bra att variera med sådana.
Thnx guys, då köttar jag vidare! Stort tack för allas engagemang i mitt chinsande
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-09, 21:47   #70
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Alltid kul med lite chinsfilmer! Du får lägga upp en till när du grejar några fler reps. Kul med andras framsteg, eftersom man inte själv gör några...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-28, 20:17   #71
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Fråga: är det fördel att försöka komma högre upp när man kör chins? Jag kör så stången slår i halsen eller lite högre ändå dvs lite högre än man behöver vid tävlingschins

Senast redigerad av Starke75an den 2016-11-28 klockan 20:18.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-22, 22:25   #72
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
På allmän (nåja) begäran kommer en liten update.

Jag kämpar på. Framstegen är rätt små men inte helt obefintliga (tror jag?).
Idag såg det ut så här:

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-23, 06:41   #73
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Bra jobbat!

Att öka antalet reps med 70% på en månad är ju inte en särskilt liten förbättring dock.
Det låter bara lite eftersom du började med enbart tre reps.

I slutet av januari gör du 8 pullups om du fortsätter öka i samma takt. I slutet av februari 13. Jag tror dock inte du kommer kunna fortsätta öka i så rask takt...

Hur har du tränat sedan sist då?

Senast redigerad av svenbanan den 2016-12-23 klockan 06:43.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-23, 07:41   #74
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Med gummiband. Jag brukar köra med ett tunnare också, detta avlastar ganska mycket och jag orkar väl typ 15-20 stycken med det egentligen men ville mest visa hur tekniken ser ut. Är det vettigt att köra högreps så här eller nöter jag in fel bana?


Gummiband och negativa chins är inlagt i programmet
Jag tycker att det här mer liknar ett utförandet du ska sträva efter. D.v.s. att du drar i en rak bana ner-upp och inte pendlar utåt med kroppen, får med axlarnas rörelse så att de är sänkta när du är i toppen och att du bröstar upp dig ordentligt.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2016-12-23 klockan 07:42.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-23, 08:28   #75
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Bra jobbat!

Att öka antalet reps med 70% på en månad är ju inte en särskilt liten förbättring dock.
Det låter bara lite eftersom du började med enbart tre reps.

I slutet av januari gör du 8 pullups om du fortsätter öka i samma takt. I slutet av februari 13. Jag tror dock inte du kommer kunna fortsätta öka i så rask takt...

Hur har du tränat sedan sist då?
Framför allt har jag försökt nöta chins oftare, varierat fria och gummiband. Är fortfarande lite dålig på att variera greppet, ska verkligen börja tvinga mig till det.

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Jag tycker att det här mer liknar ett utförandet du ska sträva efter. D.v.s. att du drar i en rak bana ner-upp och inte pendlar utåt med kroppen, får med axlarnas rörelse så att de är sänkta när du är i toppen och att du bröstar upp dig ordentligt.
Hm. Att inte pendla utåt med kroppen borde jag kunna tänka på även när jag kör fritt (det är svårt ibland att känna bara om jag pendlar eller är rak, har ju ingen som kollar mig "live"). Det här med uppbröstningen tror jag blir bättre/enklare när jag kör med gummiband pga att det är så pass mycket lättare?

Tack för input!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)