Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-14, 08:13   #1471
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
Så även om jag trodde allt med fjällvandring bara är för tråkiga jävlar som stiger up kl 05 på söndagsmorgnar för att leka Skogsmulle och var sjukt skeptisk, så är det fan rätt najs och underskattat enormt. Får en att uppskatta livet på något vis och man blir lätt djup av sig när man ser någon maffig och mäktig utsikt.
Tack för de magiska bilderna! Ytterligare 3 st "want to go" i min Google maps
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 11:21   #1472
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Springer du via Nallo och Vistas så slipper du tjäktjapasset och snön och stenskravlet där. Så det är ungefär samma lika. Övre delen av Vistasvagge (dvs den del du skulle passera) är väldigt fint, typ nr2 i området efter Tarfala skulle jag säga.

Tack för svar. Det blir ju ca 13 km längre och dagen efter är en lite längre dag, så det blir ett beslut på morgonen.

Har varit kring keb (oftast på väg förbi) en handfull gånger men inte tagit mig till Tarfala ännu. Det finns i bakhuvudet att fara förbi nu idag på vägen upp mot keb med vädret ser sådär ut och det vore skönt att inte komma fram för sent på kvällen.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 19:20   #1473
Kryss
Fortfarande ofyndig
 
Krysss avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 504
Citat:
Ursprungligen postat av Burksoppa Visa inlägg
Köp eller låna "Fjällvandra i Sarek" (tror den finns på biblioteket). Väldigt bra bok att kolla igenom om man ska vandra i Sarek. Där finns flera olika rutter beskrivna som är görbara på 10 dagar.
Den är "på väg in" på bibblan här men kanske är värt 300 bagis för att plocka hem.

Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Nikkaluokta - Vakkotavare - Kvikkjokk kanske skulle vara ett alternativ. Smidigt att hålla sig längs leden men inget jätteäventyr kanske. Borde blir 10 dagar.
Bra tips men har gått kungsleden i sin helhet och etapper tidigare. Därför jag sneglar på andra turer nu.
Kryss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-22, 20:38   #1474
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Padjelantaleden är fin. 15 mil
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-22, 21:28   #1475
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Själv skulle jag rekommendera att inte gå/springa på lederna öht (iaf inte i Padjelanta) om man inte har väldigt svårt med karta och kompass. Det är väldigt lättorienterat annars. Dessutom är lederna ofta mer steniga än marken i övrigt (eftersom de blir nednötta antar jag).

Men då blir man ju tvungen att släpa på tält, så det kan ju vara knepigt kanske ifall man ska springa. Annars är det ju skönt att inte behöva sova i stuga och lukta på andras fjärtar och fotsvett.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 12:41   #1476
egge
Det var en gång en tråd-master!
 
egges avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: E4 Norr
Inlägg: 952
Ni som har gått Jämtlandstriangeln, hur lägger man smartast upp dit- och hemresan? Funkar det att ta nattåget upp natten till fredag och hem natten till måndag eller bör man åka upp en dag tidigare?
__________________
Tacka vet jag konstruktivt livsknarkande. - Doctor Snuggles

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 14:57   #1477
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Själv skulle jag rekommendera att inte gå/springa på lederna öht (iaf inte i Padjelanta) om man inte har väldigt svårt med karta och kompass. Det är väldigt lättorienterat annars. Dessutom är lederna ofta mer steniga än marken i övrigt (eftersom de blir nednötta antar jag).

Men då blir man ju tvungen att släpa på tält, så det kan ju vara knepigt kanske ifall man ska springa. Annars är det ju skönt att inte behöva sova i stuga och lukta på andras fjärtar och fotsvett.
Att springa över oledad fjällhed är kanske mer tilltalande för hängivna orienterare men vill man ha något flyt i löpningen så är led the way to go. Är ju lite skillnad i hur många som gått Padjelanta och kungs, alla leder ska inte dras över samma kam
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 14:58   #1478
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av egge Visa inlägg
Ni som har gått Jämtlandstriangeln, hur lägger man smartast upp dit- och hemresan? Funkar det att ta nattåget upp natten till fredag och hem natten till måndag eller bör man åka upp en dag tidigare?
Blir en lång dag på fredagen men det går. Du blir ju inte trött i bena av tåg o buss
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 20:06   #1479
Kryss
Fortfarande ofyndig
 
Krysss avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 504
Citat:
Ursprungligen postat av egge Visa inlägg
Ni som har gått Jämtlandstriangeln, hur lägger man smartast upp dit- och hemresan? Funkar det att ta nattåget upp natten till fredag och hem natten till måndag eller bör man åka upp en dag tidigare?
Tre dagar räcker för triangeln om man inte har några fysiska hinder. Gjorde just så själv, tog ledigt på fredagen och var tillbaks på jobbet på måndag. En rejäl bastu+middag på Blåhammaren gjorde sitt.
Kryss är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)