Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-12-07, 16:02   #6361
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Då är jag med på noterna.

Ja den där sista stöten ser faktiskt inte fel ut IMO. Armbågarna skakar till lite om man tittar i 0.25 slow-mo, men inget extremt, det är ju pga rebound från stången

Hårt! :/
Det som syns dåligt på vinkeln är att han fångar stången med böjda armbågar, och sen pressar ut, tillsammans med axlarna. Men samtidigt var juryn ojämn i sitt bedömande. Vi hade t.ex. Neisi Dajomes i -75kg som var en klar efterpress-situation, men hon klarade sig. Samtidigt blev amerikanskan Jenny Arthur bortdömd för en klart mindre skavank, bara ett eller två lyft senare, som skulle gett henne bronsmedalj i totalen.

Senast redigerad av Rahf den 2017-12-07 klockan 16:07.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 11:17   #6362
meanrock
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 91
Hur funkar det här med kvalgränser? Jag har fått för mig att någon sagt till mig att man tex kan kvala till SM i -105 på en tävling där man går i +105 förutsatt att man inte väger för långt över. Stämmer detta och kan jag isåfall läsa om detta någon stans?
__________________
Instagram

Nyfrälst Lyftare, påväg ned till -85!
meanrock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 12:24   #6363
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av meanrock Visa inlägg
Hur funkar det här med kvalgränser? Jag har fått för mig att någon sagt till mig att man tex kan kvala till SM i -105 på en tävling där man går i +105 förutsatt att man inte väger för långt över. Stämmer detta och kan jag isåfall läsa om detta någon stans?
Du måste klara vikterna för kval i den klassen du går i på tävligen. Men kan sedan välja att anmäla dig i en annan viktklass.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 12:27   #6364
meanrock
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Du måste klara vikterna för kval i den klassen du går i på tävligen. Men kan sedan välja att anmäla dig i en annan viktklass.
Så om jag väger 100kg och får en total på 265kg, kan jag då anmäla mig till -94 som har en kvalgräns på 260? Eller måste jag göra 260+ i en tävling där jag väger -94?
__________________
Instagram

Nyfrälst Lyftare, påväg ned till -85!
meanrock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 12:42   #6365
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Tror faktiskt den här frågan är så specifik att man nästan måste fråga förbundet. Det vore roligt om de inte har praxis på detta
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 12:47   #6366
meanrock
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Tror faktiskt den här frågan är så specifik att man nästan måste fråga förbundet. Det vore roligt om de inte har praxis på detta
Hörde nämligen i Tyngre radio att Herr Ågren sa att han var tvungen att väga typ 106 för att få kvala till -105. Jag genomgår just nu en deff och är därför nyfiken på detta men hittar ingen info på deras hemsida.

Skall skicka ett mail till STF och se vad de har att säga, återkommer med svaret i tråden!
__________________
Instagram

Nyfrälst Lyftare, påväg ned till -85!
meanrock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 13:44   #6367
Primitiv
Registered User
 
Primitivs avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 492
Citat:
Ursprungligen postat av meanrock Visa inlägg
Hörde nämligen i Tyngre radio att Herr Ågren sa att han var tvungen att väga typ 106 för att få kvala till -105. Jag genomgår just nu en deff och är därför nyfiken på detta men hittar ingen info på deras hemsida.

Skall skicka ett mail till STF och se vad de har att säga, återkommer med svaret i tråden!
Det handlar om kvalgränserna till em/vm, där får man väga över några procent enligt STF. Kval till sm går via den viktklass du kvalar. Väger du 94.6 måste du göra 270 sammanlagt, hade du vägt 94 på pricken hade 260 räckt.
Primitiv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 13:45   #6368
meanrock
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av Primitiv Visa inlägg
Det handlar om kvalgränserna till em/vm, där får man väga över några procent enligt STF. Kval till sm går via den viktklass du kvalar. Väger du 94.6 måste du göra 270 sammanlagt, hade du vägt 94 på pricken hade 260 räckt.
Aaaahmen då förstår jag. Tack för förtyfligandet.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
__________________
Instagram

Nyfrälst Lyftare, påväg ned till -85!
meanrock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-09, 13:44   #6369
Wequ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Behdad Salimi från Iran fick två av sina clean and jerks underkända nu på VM. Första håller jag med om beslutet men tycker faktiskt sista lyftet skulle varit godkänt. Svårt att se från en livestream jämfört med där domarna & juryn sitter dock.



Det hela började på OS i fjol då alla hans ryck blev underkända, inklusive vad som skulle ha varit ett nytt världsrekord på 216kg. Alla ryck underkända innebär att han inte fick en total och missade eventuell medaljplats.
Hans sista stöt blev väl underkänd eftersom att han efter ned signalen inte följer med stången och släpper taget i nivå/under axel höjd, man ser tydligt att han nonchalant släpper den en bra bit över.
Wequ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-09, 14:07   #6370
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Wequ Visa inlägg
Hans sista stöt blev väl underkänd eftersom att han efter ned signalen inte följer med stången och släpper taget i nivå/under axel höjd, man ser tydligt att han nonchalant släpper den en bra bit över.
Återigen: kollar man den officiella inspelningen så ser man efterpressen på alla hans underkända stötar. Den här vinkeln är värdelös.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-09, 14:10   #6371
Wequ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Återigen: kollar man den officiella inspelningen så ser man efterpressen på alla hans underkända stötar. Den här vinkeln är värdelös.
Visst, håller med om efterpressen, men att han släpper ner stången ovanför axel höjd är också en anledning att underkänna lyftet.
Wequ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-09, 14:12   #6372
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Wequ Visa inlägg
Visst, håller med om efterpressen, men att han släpper ner stången ovanför axel höjd är också en anledning att underkänna lyftet.
Helt klart, men under de 5-6 år jag följt EM och VM har jag inte sett juryn döma ned någon för det.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-09, 15:24   #6373
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Helt klart, men under de 5-6 år jag följt EM och VM har jag inte sett juryn döma ned någon för det.
Nej, domarna brukar fånga upp det. Jag har sett det ske en gång de senaste tre åren. Tror det var EM 2015.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-09, 18:29   #6374
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Wequ Visa inlägg
Hans sista stöt blev väl underkänd eftersom att han efter ned signalen inte följer med stången och släpper taget i nivå/under axel höjd, man ser tydligt att han nonchalant släpper den en bra bit över.
Håller med, han släpper den för högt. Jag kan dock tycka det är fånigt, men absolut, har man satt regler så måste man ju respektera dem också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-09, 19:29   #6375
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Nej, domarna brukar fånga upp det. Jag har sett det ske en gång de senaste tre åren. Tror det var EM 2015.
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Håller med, han släpper den för högt. Jag kan dock tycka det är fånigt, men absolut, har man satt regler så måste man ju respektera dem också.
Men denna gång var det p.g.a. efterpress. Juryn dömde inte ned honom för släppet.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)