Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-19, 22:16   #1
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Ländsryggskada under knäböj

Körde knäböj idag på gymmet, rätt så tungt för mig (5x5 kör jag) och på sista repetitionen knakade det till i ländryggen i bottenläget och jag släppte bak vikten bakåt direkt. Vet att jag ibland kan trycka ut ländryggen om jag går djupare än 90 grader men saknades spegel på detta gym och jag vet inte hur djupt jag gick. Just nu (ca 2h senare) kan jag röra mig utan problem men gör jag en knäböj eller sitter framåtlutad gör det ont.

Bakgrund;
Haft en liknande skada för kanske 5 år sen och då blev jag i princip helt paralyserad i ländryggen, kunde inte räta upp kroppen eller något med hjälp av den utan fick räta upp mig med hjälp av armarna. Ingen nämnvärd smärta vad jag minns. Var hos sjukgymnast då men han kunde inte se några fel. Gick över av sig självt men fått ont i ryggen sedan dess när jag sitter framåtlutad.

Någon som vet vad det kan röra sig om och bör jag kontakta en sjukgymnast? Finns det något jag kan göra just nu för att hjälpa mig själv typ voltaren, tigerbalsam, foamroller etc

Jättetacksam för alla svar!
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-19, 22:21   #2
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Har inget av värde att komma med men jag tänkte om någon vet hur vanligt det är att man endast har sträckt en muskel när liknande sker?

Jag var med om liknande i somras, det högg till i ryggen, och jag kunde i ett par dagar efterråt inte ens röra mig. Hade dock gått bort helt efter en vecka.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 00:21   #3
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 867
Du kan prova höra av dig till en sjukgymnast/fysioterapeut efter helgen om du fortfarande har besvär, ibland går det över av sig självt.

Angående dina äldre besvär så kan du absolut höra av dig till en SG/FT.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 00:47   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det låter ju som nåt ryggskottsliknande. Vilket jag antar är att diskarna har en tendens att vilja bukta ut bakåt (oftast). Om jag fattat det rätt så är det en lindrigare variant av diskbråck. Ifall det vorde diskbråck så skulle diskarna buktat ut ännu mer.

Hur som helst tror jag det är rätt riskfritt att testa McKenzie-övningar på denna typ av problem.



DEt är vad jag skulle ha testat i alla fall. Men jag är inte sjukvårdsutbildad.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 13:12   #5
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 867
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Hur som helst tror jag det är rätt riskfritt att testa McKenzie-övningar på denna typ av problem.



DEt är vad jag skulle ha testat i alla fall. Men jag är inte sjukvårdsutbildad.
Jag håller med om att det borde vara ofarligt att prova så länge man är uppmärksam på hur smärtan förändras, om den förändras. Blir den värre och fortsatt värre ju mer man gör bör man undvika detta om man inte har någon som bedömer och har en plan bakom det hela.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)