Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-21, 00:51   #27496
nitz
Godisgris
 
nitzs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 1 451
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Snuggles: Det där är nog en av de snyggaste sweeps/nedtagningar jag sett.



Påminner mig om ett annat försök till hoppknä
nitz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 01:06   #27497
Tigerkotten
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 367
Känns inte riktigt som GSP "fullföljer" sina slag. Utan mera poängträffar istället.
Tigerkotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 07:16   #27498
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Enligt Mazagatti är regeln att lillfingret måste röra vid örat för att det inte ska räknas som baksidan av huvudet.
Tycker det ser ut som de flesta slag är olaglig ändå.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 07:49   #27499
dared
Know what im sayin´?
 
dareds avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 1 449
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkotten Visa inlägg
Känns inte riktigt som GSP "fullföljer" sina slag. Utan mera poängträffar istället.
Håller med att han inte fortföljer sina slagkombos som vissa andra, alltså att verkligen skada o söka tko/ko. Dock så följer han ofta upp sina slagserier med en nedtagning istället. Typ 2 explosiva slag så den andra kryper ihop/blockar, och istället för att sätta ex. leverkrok och knä för att följa upp så väljer han ofta nedtagningen.

Är ju en väldigt säker strategi med de nedtagningarna och topcontrol, men ger ju få (t)ko's. Vet inte om jag nödvändigtvis skulle kalla det poängstriking, men taktiskt för att kontrollera fighten och undvika skada mot sig. Men det kan man ju tycka vad man vill om och sätta olika benämningar på iofs.

Senast redigerad av dared den 2012-11-21 klockan 07:51.
dared är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 13:33   #27500
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Tror inte att Georges kroppsbyggnad lämpar sig för att lägga mycket press och fortfölja slagkombinationer ståendes. Alldeles för mycket muskelmassa, och sedan går han alltid 5 ronder till skillnad från många andra. Han ju en brottare i första hand, så hans stand-up handlar mer om fotarbete, defensiv och snabba/korta kombinationer eller enskilda slag som han använder dels för att få poäng, och dels för att mixa med nedtagningar.

Kändes som han tog i lite extra mot Condit, speciellt på marken.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 16:03   #27501
jahaa
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Tror inte att Georges kroppsbyggnad lämpar sig för att lägga mycket press och fortfölja slagkombinationer ståendes. Alldeles för mycket muskelmassa, och sedan går han alltid 5 ronder till skillnad från många andra. Han ju en brottare i första hand, så hans stand-up handlar mer om fotarbete, defensiv och snabba/korta kombinationer eller enskilda slag som han använder dels för att få poäng, och dels för att mixa med nedtagningar.

Kändes som han tog i lite extra mot Condit, speciellt på marken.

Han går väl just 5 ronder för han inte vill slå ut sig fall han inte skulle lyckas knocka? Just det som är poängen att han kör safe. Sen är han väl knappast en brottare i första hand? Karate är väl det han börja träna och det är ju striking.
jahaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 17:37   #27502
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Det jag menar är att han har titeln, så alla hans matcher är 5-rondare. Och nu måste han klassas som en grappler/brottare i första hand, eftersom att det är hans styrka. Men han har tillräckligt bra striking för att vinna över dem flesta ståendes ändå. Vad man börjar med är skitsamma egentligen.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 17:55   #27503
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Skitsamma är det inte, det är väldigt få som kan bli såpass bra brottare utan någon bakgrund i det. Fast jag tror inte han är en toppbrottare egentligen, utan hans styrka är just själva mma-gränslandet mellan alla kampsporterna - han väver ihop det perfekt.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2012-11-21 klockan 17:56.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 18:19   #27504
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Om jag kallar någon en "striker", så menar jag att personens styrka är striking. Eller det man använder som grund när man tävlar. Inte hade jag kallat Anderson en brottare om han nu hade tränat brottning innan han började med striking.

Georges hade nog fått spö av t ex Koscheck i en vanlig brottningmatch, men det är inte bara transitions mellan striking/brottning som han är så bra på.



Utöver det fick han ned Koscheck med en halvmåne-singleleg (vad den nu heter), och fick ned Hughes säkert 3 gånger från clinchen utan att mixa in slag i en av deras matcher.

När han väl kommer ned på marken använder han, till stor del, sin överlägsna jiujutsu för att kontrollera sina motståndare. Så han borde benämnas som en brottare/grappler.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 18:30   #27505
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Nja, han använder sin mma-jutsu/brottning för att utgrappla folk. Detta inkluderar slag.
Dessutom så finns det t.ex. regler mot stalling i brottning, just för att det är lättare att behålla en dominant position utan att göra något med den än det är att reversa den. GSP har bemästrat vissa grundläggande saker mycket väl. Han är uppenbarligen bra på alla kampsporterna, men hans mästerskap ligger främst i att koka ihop allting. Vilket är något som jag tror fortfarande är relativt underutvecklat inom mma.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2012-11-21 klockan 18:32.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 18:37   #27506
olwe
Registered User
 
olwes avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 673
I mina ögon känns han helt enkelt mest genomtänkt. Proffsig till en högre grad än andra. Låter förenklat men jag tror det grundar sig i det.
__________________
“Does God exist? Well, I would say, 'Not yet.'” - Ray Kurzweil
olwe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 18:57   #27507
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Jack Slack gör en serie om Alex:
http://www.bloodyelbow.com/2012/11/2...a-UFC-on-fox-5
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 19:08   #27508
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Nja, han använder sin mma-jutsu/brottning för att utgrappla folk. Detta inkluderar slag.
Dessutom så finns det t.ex. regler mot stalling i brottning, just för att det är lättare att behålla en dominant position utan att göra något med den än det är att reversa den. GSP har bemästrat vissa grundläggande saker mycket väl. Han är uppenbarligen bra på alla kampsporterna, men hans mästerskap ligger främst i att koka ihop allting. Vilket är något som jag tror fortfarande är relativt underutvecklat inom mma.
Vad var "nja" till? Inget i mitt inlägg säger emot detta.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 19:14   #27509
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Ni sett alla Belchers vlogs? Har gjort en massa:
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 19:15   #27510
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Vad var "nja" till? Inget i mitt inlägg säger emot detta.
Att han ska benämnas brottare/grappler. Han är mer en allround-fighter än någonting. Maia är en grappler. Fitch är en brottare. GSP does it all, well.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)