Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-12-28, 10:14   #1
Gust87
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 137
Inte linjär viktminskning?

De senaste 10 veckorna så har jag legat på ett ca 4-500 kaloriers underskott, men något som jag har noterat då jag väger mig dagligen när jag är nyvaken är hur icke-linjär viktnedgången är. Förra månaden så stod jag som exempel stilla på samma vikt i två veckor, men på dag 15 så visade vågen 1,1 kilo mindre. Nu är det samma sak igen, fast nu har den stått stilla i 2½ veckor. Hur kommer det sig att det är så icke-linjärt? Är det så för er med? Sist jag deffade var för ca 5 år sedan, så jag kommer inte ihåg om det var så då med.
Gust87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-28, 10:19   #2
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
eftersom kroppen vid olika tidpunkter håller olika mängd vätska och olika mängd tarminnehåll med mera så kommer aldrig en viktnedgång att vara linjär.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-28, 12:35   #3
Gust87
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 137
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
eftersom kroppen vid olika tidpunkter håller olika mängd vätska och olika mängd tarminnehåll med mera så kommer aldrig en viktnedgång att vara linjär.
Det är sant, men jag äter exakt samma mat och mängd varje dag, så det borde väl inte spela en så stor roll då?
Gust87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-28, 12:47   #4
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Gust87 Visa inlägg
Det är sant, men jag äter exakt samma mat och mängd varje dag, så det borde väl inte spela en så stor roll då?
jo eftersom kroppen påverkas av andra saker som exempel
salt
Stress
Sömn
olika hård träning
stimulantia
Hormoner
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-29, 11:32   #5
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Säkraste kortet för min del är att gå på någon form av medelvärde, t.ex. veckovikt och jämföra över tid. Sedan är spegelbild och midjemått relativt säkra kort, det senare i vart fall om man har mer än några få kilo att tappa.

Sedan är den bistra sanningen att kroppen anpassar sig efter ett kaloriunderskott och står man still för länge så återstår bara att sänka ytterligare eller öka cardio. Om man inte deffar för ett specifikt datum utan mer långsiktigt eller har en lite längre deff framför sig så skulle jag även lägga in 1-2 veckor på balans med adekvat kolhydratintag för att ge leptin, ghrelin, övriga hormoner etc. en chans att återhämta sig.
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-29, 19:06   #6
Gust87
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 137
Citat:
Ursprungligen postat av Dk1ng Visa inlägg
Säkraste kortet för min del är att gå på någon form av medelvärde, t.ex. veckovikt och jämföra över tid. Sedan är spegelbild och midjemått relativt säkra kort, det senare i vart fall om man har mer än några få kilo att tappa.
Det gör jag, jag väger mig dagligen och efter varje vecka så räknar jag ut medelvärdet.

Citat:
Ursprungligen postat av Dk1ng Visa inlägg
Om man inte deffar för ett specifikt datum utan mer långsiktigt eller har en lite längre deff framför sig så skulle jag även lägga in 1-2 veckor på balans med adekvat kolhydratintag för att ge leptin, ghrelin, övriga hormoner etc. en chans att återhämta sig.
Motverkar detta att ämnesomsättning blir försämrad? Brukar du göra det när du deffar?
Gust87 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)