Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-12, 11:51   #91
Brofessorn
Registered User

Reg.datum: May 2015
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Att kalla TS dum är ignorant och oförstående. Att inte inse att folk har olika syn på mat kulturellt, psykologiskt och fysiologiskt är ignorant. Om något forum borde förstå hur mat kan påverka en är det detta forumet, men det är klart att det är lätt att säga åt någon att bara hälla i sig en deciliter olja varje dag.

Att söka sig till någon som är duktig på mat och kan diskutera ett bra kostupplägg är däremot en god idé. Däremot får man ju se till att det inte blir slaviskt och ett tvång, om maten redan tar mycket (negativ) fokus.
Jag utgår från att du syftar på mitt inlägg. Det var implicit att han inte var dum, med tanke på var jag senare leder inlägget.

Senast redigerad av Brofessorn den 2019-09-12 klockan 11:52.
Brofessorn är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 11:55   #92
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Fast att prata om huruvida någon vägrar något leder ju tankarna till att han lättvindigt bara kan göra som råden han fått. Det är som att säga till deprimerade människor att de bara ska rycka upp sig.
Gammal 2019-09-12, 12:02   #93
Brofessorn
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Fast att prata om huruvida någon vägrar något leder ju tankarna till att han lättvindigt bara kan göra som råden han fått. Det är som att säga till deprimerade människor att de bara ska rycka upp sig.
Nej. Det är samma sak som att säga att en deprimerad person behöver hjälp och kanske inte klarar det själv. När du cherry-pickar ordvalet av "vägrar" bortser du alltså från min citat av:

Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Du pratar hela tiden om din mättnad - vilket avhandlades tidigt i denna tråd att den är helt egal.

Efter att ha läst hela denna tråd så anser jag att du behöver hjälp.
Ta hjälp av någon som kan göra ett matschema åt dig. Håll det till 100% i 4 veckor och se vad som händer.
Har du problem med att hålla schemat (förutsatt att det är vettigt och lagt för dig) så bör du söka professionell hjälp för din ätproblematik, för det är svårt att klara detta på egen hand.
Gammal 2019-09-12, 14:31   #94
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Nej. Det är samma sak som att säga att en deprimerad person behöver hjälp och kanske inte klarar det själv. När du cherry-pickar ordvalet av "vägrar" bortser du alltså från min citat av:
Jag är medveten om att jag cherry-pickar. Och jag håller med dig i övrigt.
Gammal 2019-09-13, 20:49   #95
Musique
Registered User

Reg.datum: Oct 2016
Är det vanligt att bli hungrigare med tiden när man börjar äta mer? Upplever att jag kan äta mycket mer på kvällarna nu. Kanske beror det på att maten är godare, med mer fett/kolhydrater, och/eller så beror det på att jag tränar hårdare? Ibland är jag som ett svart hål på kvällarna, och försöker verkligen äta så mycket jag kan och "utnyttja" den hungern. Har inte riktigt upplevt den känslan tidigare. Det är som att magen bara skriker efter mat. Kan bli obehagligt till och med då jag är mätt, i buken, men fortfarande känner mig lite hungrig.

Jag blir dessutom som en duracellkanin när äter mer känns det som, men det kanske bara är placebo/inbillning.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-13, 22:25   #96
Brofessorn
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Är det vanligt att bli hungrigare med tiden när man börjar äta mer? Upplever att jag kan äta mycket mer på kvällarna nu. Kanske beror det på att maten är godare, med mer fett/kolhydrater, och/eller så beror det på att jag tränar hårdare? Ibland är jag som ett svart hål på kvällarna, och försöker verkligen äta så mycket jag kan och "utnyttja" den hungern. Har inte riktigt upplevt den känslan tidigare. Det är som att magen bara skriker efter mat. Kan bli obehagligt till och med då jag är mätt, i buken, men fortfarande känner mig lite hungrig.

Jag blir dessutom som en duracellkanin när äter mer känns det som, men det kanske bara är placebo/inbillning.
Bra! Jag var smal som ett skelett förut. I början fick jag helt enkelt trycka i mig tills det stockades upp i halsen. Men med tiden vande sig kroppen och hungern anpassades till mitt påtvingade matintag.

Du får positiv feedback, lägg värde och ta tillvara på den!

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:19.