Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-10-16, 15:58   #32881
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
Gå till ett kök och fråga om du får gå som lärling ett par dagar i veckan i nån månad?

Sen är det våldsamt romantiserat att vara kock, att typ alla som har kockyrket på större restauranger är linjekockar som står och gör extremt monotona jobb, din station är biff rydberg idag---> värma redan färdig stekt lök, potatis och kött i 10h. Mer hantverkare än kockar. Vad folk förknippar med yrket "kock" är ju egentligen kökschefen, dit väldigt få når. Så att bli mer som en "kock" är ingen garanti på att du faktiskt förbättrar ditt egna matlagande hemma, förutom att ditt hantverk (hur snabbt du jobbar i köket, hackande, skärande, skalande osv) kommer bli betydligt vassare.
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse
anvihl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-16, 18:08   #32882
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Kock är ett skitgöra enligt mig. Stressigt som fan, varmt, dåliga arbetstider och miljö, enformigt och dåligt betalt. Man måste verkligen brinna för att överleva.
Skaffa en kokbok och börja laga mat. Utveckla maten och din smakpalett genom att laga mer mat. Lär dig råvaror. När jag gick mina år inom restaurangskolan "lärde " man sig ganska lite om själva matlagningen. Man tränade mest på att hacka lök och att steka diverse köttbitar. Kock är lite som murare, erfarenhet och yrkeskunnande är det som räknas och det får man inte i skolan.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-16, 18:50   #32883
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg


Vad är det för något som sitter monterat på hjälmarna?
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Ser ut som sensorer som säger att du är träffad när du övar strid mot varandra. Folk kör med lösplugg och en lasersändare på vapnet och har sensorer på kroppen som piper när man blir träffad.

Om jag minns rätt.

Du minns helt rätt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-16, 19:46   #32884
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Du minns helt rätt
De nyare är rätt avancerade då du kan använda träningsgranater och minor, dessutom håller de koll på hur allvarlig träffen skulle varit.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-17, 08:23   #32885
Minikubik
Kramgo tjockis
 
Minikubiks avatar
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Under din säng
Inlägg: 821
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Kock är ett skitgöra enligt mig. Stressigt som fan, varmt, dåliga arbetstider och miljö, enformigt och dåligt betalt. Man måste verkligen brinna för att överleva.
Skaffa en kokbok och börja laga mat. Utveckla maten och din smakpalett genom att laga mer mat. Lär dig råvaror. När jag gick mina år inom restaurangskolan "lärde " man sig ganska lite om själva matlagningen. Man tränade mest på att hacka lök och att steka diverse köttbitar. Kock är lite som murare, erfarenhet och yrkeskunnande är det som räknas och det får man inte i skolan.
Sökte faktiskt till kock i skolan, så jävla glad att jag hade för dåliga betyg
__________________
"Morituri te salutant"
Minikubik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-17, 10:16   #32886
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
En fd kollega är utbildad kock och jobbade som det i 2 år på ganska fina restauranger, för att ha varit precis "nyexaminerad". Han säger att han aldrig kommer att göra om det, inte ens under pistolhot.
Sjukt enformigt och stressigt enligt hans tycke.

Har dock en kompis som jobbar som kock på ett hotell, han stormtrivs. Kan inte sätta mig in i hur olika/lika deras arbetsuppgifter är/var.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-10-17 klockan 10:17.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 19:19   #32887
Kimball
Registered User
 
Kimballs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 351
Kul med såpass mycket respons!

Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Beställ hem såna där matkassar med recept i. Har hört från flera att det är ett väldigt bra sätt att bredda och utmana sig i köket.
Det är absolut en tanke för att bredda sitt receptvokabulär! Ska faktiskt på en 5h "kurs" i vegetarisk matlagning strax och hoppas få liknande inspiration därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Riktigt bra kockar skjuter väl ifrån höften mycket?
Så är det ju, och jag likaså, damen blir alltid vansinnig när hon frågar vad det är i rätter hon tycker om lite extra, för det är sällan hugget i sten.

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Läs på om maträtterna du vill laga. Lär dig om råvarorna. Smaka på allt och prova fram vilka kombinationer som funkar bra.

Jag brukar tänka i termer om smak, färg och textur; hur jag kan få en bra och balanserad smakprofil, använda lämplig teknik/process för att lyfta fram smakerna och hur allting lirar med varandra. Viktigt också att förstå maträtten och råvarorna.

Sen är det ju lite som att lära sig spela instrument. Lär dig en låt i taget, något du tycker om, som ligger på lämplig nivå. Öva tills du kan spela den grymt bra, sen bygger du din repertoar på det viset.
Sant, borde nog lägga lite mer vikt vid vissa råvaror. Tänker på det till stor del, och har via f.a. matlagningskurser i Thailand börjat tänka väldigt mycket mer på olika konsistenser samt att avväga rätterna i syra, sötma, hetta osv. Men det går ju alltid fördjupa!

Citat:
Ursprungligen postat av Drfg Visa inlägg
Har inte heller hittat något riktigt bra, det närmaste det du verkar vilja ha tycker jag är Stella Cullnary Han har ett häfte som han säljer som ska vara lite som en kurs, har dock inte testat. Har också podcasts, texter och videos. Det släpps dock i alldeles för långsam takt eftersom det bara är ett hobbyprojekt.

Annars finns det en hel del hemsidor/böcker med mer avancerade recept om man googlar runt. Sen är det väl bara att börja göra dem så lär man sig till slut vad som funkar :P
Kul! Ska titta närmare på dedär.
Det är ju alltid lätt att finna infon om man har en bra källa att köra från.

Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
http://www.restaurangakademien.se/re...akocken-1-0-2/

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Vore väldigt aktuellt om det inte vore på fel sida landet! Medborgarskolan i GBG har lite liknande grejer jag dock spanat in också.

Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Vad är det som gör att din mat inte är som att käka på ute?
Mycket kan jag göra på "restaurangnivå", jag var egentligen lite lat i min beskrivning i brist på andra ordval i brist på tid / fantasi, missförstå mig rätt osv Men mycket handlar väl egentligen om att nöta basics, jag kan slå en hollandaise / bea osv med recept, men jag många andra grundgrejer känns spontant knepigare. En allmän såskurs hade varit väldigt kul, vilket också finns på medborgarskolan, så det kanske är en bra start!

Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Gå till ett kök och fråga om du får gå som lärling ett par dagar i veckan i nån månad?

Sen är det våldsamt romantiserat att vara kock, att typ alla som har kockyrket på större restauranger är linjekockar som står och gör extremt monotona jobb, din station är biff rydberg idag---> värma redan färdig stekt lök, potatis och kött i 10h. Mer hantverkare än kockar. Vad folk förknippar med yrket "kock" är ju egentligen kökschefen, dit väldigt få når. Så att bli mer som en "kock" är ingen garanti på att du faktiskt förbättrar ditt egna matlagande hemma, förutom att ditt hantverk (hur snabbt du jobbar i köket, hackande, skärande, skalande osv) kommer bli betydligt vassare.
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
En fd kollega är utbildad kock och jobbade som det i 2 år på ganska fina restauranger, för att ha varit precis "nyexaminerad". Han säger att han aldrig kommer att göra om det, inte ens under pistolhot.
Sjukt enformigt och stressigt enligt hans tycke.

Har dock en kompis som jobbar som kock på ett hotell, han stormtrivs. Kan inte sätta mig in i hur olika/lika deras arbetsuppgifter är/var.
Tänkte att jag ville bli kock i många år när jag var yngre, men i efterhand verkar det ju vara lite som ni säger, slitigt och inte värt mödan, tyvärr. Är nog väldigt svårt att nå den där "glorifierade, högsta positionen" där det kanske känns som att man får leva ut sina matfantasier osv på riktigt..!
__________________
Citat:
“Where attention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.”
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 20:48   #32888
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag ville också bli kock men blev avrådd från sjukvården där jag ofta var som ung då jag hade grov fetma från 10 till 15 års ålder. Tur att man lyssnade.
De rekommenderade också att mamma skulle laga äcklig mat så jag inte skulle äta så mycket.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 11:01   #32889
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Varför är jag så svag i benspark? Jag gör typ 10 reps på 27 kg (har testat på två olika gym så jag kan inte skylla på maskinen). Vilken muskel är det som är svag då? Jag tar typ 100 kg i knäböj och 140 i marklyft, känns som att jag borde vara starkare i benspark då.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 11:03   #32890
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
alla bensparkar har olika utväxling. Vissa är lätta att maxa i, vissa är tunga. Men det är ju framsida lår som lackar om något.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 11:04   #32891
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Tänkte om det var en viss del av framsida lår, typ vastus intermedius eller något.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 11:09   #32892
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tänkte om det var en viss del av framsida lår, typ vastus intermedius eller något.
Du kan ju testa om du kan utföra en enbens lårövning utan problem. Som utfall med lite vikt adderad.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 11:11   #32893
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tänkte om det var en viss del av framsida lår, typ vastus intermedius eller något.
Alla muskler hjälper till att sträcka benet
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 11:13   #32894
timpaz
Registered User
 
timpazs avatar
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Varför är jag så svag i benspark? Jag gör typ 10 reps på 27 kg (har testat på två olika gym så jag kan inte skylla på maskinen). Vilken muskel är det som är svag då? Jag tar typ 100 kg i knäböj och 140 i marklyft, känns som att jag borde vara starkare i benspark då.
Det kan vara andra som trollar med vikten. När jag gjorde 200kg i böj körde varje pajkspoling på högre vikter än mig i bensparken.
timpaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 11:18   #32895
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tänkte om det var en viss del av framsida lår, typ vastus intermedius eller något.
Det är väl rectus femoris som får jobba lite extra jämfört med i tex knäböj.
Sen kan ju alla olika maskiner ha olika utväxling, dvs "10 kg" på en maskin kan vara "25 kg" på en annan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)