Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-30, 14:38   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Bulk - effekt på kroppssammansättningen av olika makronutrienter vid överätning

Citat:
Compared to investigations on hypocaloric diets, the effects of chronic overfeeding have been less studied. It has been posited that consuming calories in excess of daily caloric requirements will result in a gain in body weight and in particular fat mass regardless of which macronutrient(s) are consumed. However, recent evidence suggests that there is a quantitative difference in protein versus carbohydrate and/or fat overfeeding as it relates to body composition. Protein overfeeding or the consumption of a high protein diet may not result in a gain in body weight or fat mass despite consuming calories that exceed one’s normal or habitual intake. Therefore, this review will provide an up to date narrative on the current scientific literature on various combinations of macronutrient overfeeding and its effects on body composition.
The Effects of Overfeeding on Body Composition: The Role of Macronutrient Composition – A Narrative Review. International Journal of Exercise Science 10(8): 1275-1296, 2017.

https://digitalcommons.wku.edu/cgi/v...9&context=ijes
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-30, 14:49   #2
Flygplan
Registered User
 
Flygplans avatar
 
Reg.datum: Nov 2002
Inlägg: 475
Intressant. Jag kör vidare på att ligga högt på protein även under bulk.

Citat:
Considering that high protein diets have not been shown to adversely affect kidney, bone, or metabolic health in athletes,(6) the bulking athlete (i.e., his/her primary goal is an increase in body weight and/or lean body mass) appears to be best served by consuming more than 2.2 g/k/d and perhaps as high as 3.4 g/kg/d. Whether consuming more than this provides additional benefit requires investigation
Citat:
In conclusion, it is evident that overfeeding on carbohydrate and/or fat results in body composition alterations that are different than overfeeding on protein. It is commonly believed that 3,500 kcal is equivalent to 0.45 kg (1 pound) of fat and that changing energy balance in accordance with this will produce predictable changes in body weight. However, the overfeeding literature to date does not support this assertion. Dietary protein appears to have a protective effect against fat gain during times of energy surplus, especially when combined with resistance training. Therefore, the evidence suggests that dietary protein may be the key macronutrient in terms of promoting positive changes in body composition.
Flygplan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-30, 15:43   #3
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Flygplan Visa inlägg
Intressant. Jag kör vidare på att ligga högt på protein även under bulk.
samma här! Försöker hamna runt 4g / kv
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-30, 15:44   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Erling Wahlgren hade rätt!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-30, 15:58   #5
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 806
Vet man hur högt man "ska" ligga per dag gällande kolhydrater och fett för att man ska få en positivt förändring av kroppskompositionen.

Om jag får i mig 3.5g/kg protein, hur mycket fett och kolhydrater är rätt mängd?
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-30, 18:25   #6
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Hmm, jag har precis hittat rätt kalorimängd för att gå upp långsamt i vikt (mellan 3800-3900 kcal). 600K, 77F & 180P. Om jag ändrar till 550K, 77F & 240P vilket innebär samma kaloriintag, lär inte det innebära att jag då inte går upp i vikt?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-30, 22:01   #7
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Hmm, jag har precis hittat rätt kalorimängd för att gå upp långsamt i vikt (mellan 3800-3900 kcal). 600K, 77F & 180P. Om jag ändrar till 550K, 77F & 240P vilket innebär samma kaloriintag, lär inte det innebära att jag då inte går upp i vikt?
testa och utvärdera väl. Återkom gärna med svar!

Det kanske innebär att du går upp i vikt i form av mer fettfri massa t.ex.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-06, 20:56   #8
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
testa och utvärdera väl. Återkom gärna med svar!

Det kanske innebär att du går upp i vikt i form av mer fettfri massa t.ex.
Har bara kört detta i en vecka nu, men har bibehållit vikten/gått upp långsamt samt ser mer definierad ut. Är antagligen för att jag var lite vattnigare med mer carbs. Jag har dock blivit mycket hungrigare nu med mer protein, det går dock inte ihop med vad som brukar sägas?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 11:03   #9
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Har bara kört detta i en vecka nu, men har bibehållit vikten/gått upp långsamt samt ser mer definierad ut. Är antagligen för att jag var lite vattnigare med mer carbs. Jag har dock blivit mycket hungrigare nu med mer protein, det går dock inte ihop med vad som brukar sägas?
Du är inte bara mer sugen då? Många varor med hög proteinprocent är ju ganska dåliga för att besvara ens cravings.

Protein har ju även den potentiella vinsten (vid deff) att den faktiska energimängden blir något längre pga den termogena effekten. Det har snackats om ca 20-25 procent av energin i protein som i snitt försvinner vid upptaget. I så fall minskar energiupptaget med ungefär 1 kalori per gram protein (25 procent av 4 kalorier är 1 kalori). Så ökar man proteinintaget med 60 gram som i ditt fall så minskar den effektiva kalorimängden med ca 60. Väldigt lite per dag men kan ge effekter på sikt.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 11:11   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Dom där 25 % som går bort är redan borträknade i proteinets 4.1 kcal per gram. Protein ger egentligen över 5 kcal per gram.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 11:15   #11
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Dom där 25 % som går bort är redan borträknade i proteinets 4.1 kcal per gram. Protein ger egentligen över 5 kcal per gram.
Okej! Tack för info, då har jag läst fel på andra håll. Eller så hade personen i fråga bara fel.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 11:22   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267


Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 12:49   #13
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Så proteiner i grönsaker ger färre kalorier än kött? Jag får alltså den önskade effekten (färre upptagna kalorier) om jag till större del lägger mitt proteinintag från t.ex. broccoli?

Även om effekten förstås är ganska liten, som nämnt.

Senast redigerad av Jarp den 2017-12-07 klockan 12:50.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 13:05   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Ja, alla olika aminosyror ger olika mängder energi. 4.1 kcal är bara ett genomsnitt. BCAA är kaloririkast, 6 till 6.5 kcal per gram, så proteiner som har mycket BCAA ger mer energi. Protein av dålig kvalitet har lite EAA och BCAA och är energifattigare.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 13:10   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267


Eur J Nutr. 2007 Feb;46(1):1-11. Estimation of the metabolizable energy equivalence of dietary proteins.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)