Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-16, 17:38   #16
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Är det inte bättre att äta "på dagen"?

Vad jag förstått det som så är det optimalt att äta från att solen går upp och sen ha ett födo-fönster i 9 timmar.

Alltså första målet mat vid ~07-08:00 och sen sista vid 16-17:00.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 17:44   #17
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det fungerar inte i en Ramadanstudie.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 17:51   #18
derko
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 92
Nu dricker jag väldigt mycket light drycker, men jag får inte "traditionell" hungerkänsla. Jag märker av att jag äter lite då jag får enormt kort stubin och kan brinna av för minsta lilla sak.
derko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 18:30   #19
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av Lawliet Visa inlägg
såklart är de stora massor religiösa ramadan fastare en större mängd...
Det borde inte vara omöjligt att jämföra cancer/diabetet incidensen hos de som strikt ramadanfastat större delen av sitt liv med de som inte gjort det.
Finns det en tydlig effekt borde det synas då.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 22:02   #20
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Varför är det så bra för kroppen att fasta när vi är jägare i grunden?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 22:10   #21
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Varför är det så bra för kroppen att fasta när vi är jägare i grunden?
Kropppen har system för att vi ska kunna vara funktionella även under längre period av att inte äta.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 22:50   #22
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Varför är det så bra för kroppen att fasta när vi är jägare i grunden?
Om det nu är så att vi är jägare i grunden så bör vi vara anpassade till långa fasteperioder. Predatorer i naturen misslyckas väldigt ofta med sin jakt och får gå hungriga resten av dagen. Ju hungrigare desto mer kopplas jaktinstinkten in. Man skulle ju dra paralleller till den mentala skärpa och den uppiggande effekt många får av fasta.
Betande djur däremot är ju anpassade för att äta konstant.

Troligtvis är vi något mellanting.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 00:50   #23
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Om det nu är så att vi är jägare i grunden så bör vi vara anpassade till långa fasteperioder. Predatorer i naturen misslyckas väldigt ofta med sin jakt och får gå hungriga resten av dagen. Ju hungrigare desto mer kopplas jaktinstinkten in. Man skulle ju dra paralleller till den mentala skärpa och den uppiggande effekt många får av fasta.
Betande djur däremot är ju anpassade för att äta konstant.

Troligtvis är vi något mellanting.
Fast det är ju av en "normal" fasta, dvs ett klassiskt 8 timmars fönster.

Den här fastan som det pratas om i studien tror jag inte många skulle uppleva som direkt trevlig. Att jaga på det till fots med spjut skulle ju vara direkt farligt tänker jag mig.

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2020-01-17 klockan 00:51.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 08:59   #24
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Fast det är ju av en "normal" fasta, dvs ett klassiskt 8 timmars fönster.

Den här fastan som det pratas om i studien tror jag inte många skulle uppleva som direkt trevlig. Att jaga på det till fots med spjut skulle ju vara direkt farligt tänker jag mig.
Huh, ”normal” fasta är ju 16 timmar utan mat i studien var den runt 14 timmar. Inga problem för människa att gå ut och jaga efter 16 timmars fasta, inte efter 32 timmar heller för den delen.
16-24 timmar fasta är enligt mig rätt trevligt och inget som påverkar min motorik eller mentala kapacitet negativt.

Kul att du i princip utgår från att man blir en snubblande idiot om man inte äter på 14 timmar...
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 10:29   #25
Shotdowninflames
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 12
I muslimska länder som jag besökt ser man samma skräpmatskultur som ”överallt” annars, förutom att pepperonin på pizzan är av nöt eller kalkon. En poäng med ätmönstret under ramadan är att de flesta äter nog måltiderna hemma och då mest traditionell mat kan man gissa. När de är ute på stan och är exponerade för junket så äter de inte.

Problemet ut folkhälsoperspektiv i muslimska länder är väl att 11 månader per år är det inte ramadan. Studien kollade bara hälsomarkörer före, i slutet och en vecka efter fastemånaden. Folkhälsa handlar om hur folk sköter sina liv 12 månader per år.

Senast redigerad av Shotdowninflames den 2020-01-17 klockan 10:31.
Shotdowninflames är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 18:35   #26
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Huh, ”normal” fasta är ju 16 timmar utan mat i studien var den runt 14 timmar. Inga problem för människa att gå ut och jaga efter 16 timmars fasta, inte efter 32 timmar heller för den delen.
16-24 timmar fasta är enligt mig rätt trevligt och inget som påverkar min motorik eller mentala kapacitet negativt.

Kul att du i princip utgår från att man blir en snubblande idiot om man inte äter på 14 timmar...
Tror det är en minoritet som inte blir det.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 18:56   #27
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
14 timmar utan mat är ingenting. Man kan bli lite irriterad och spänd, men rent fysiskt så fungerar man som vanligt. Att fasta under dagen och träna hårt är absolut inga problem. Klyschor som "frukost är det viktigaste målet för då har kroppen varit i svält", "man måste äta varannan timma" osv är moderna påhitt. När människoarter var jägare och samlare (5 milj år) och var ute på äventyr hade man knappast med sig en rullande buffévagn som man åt från med jämna mellanrum.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 20:32   #28
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
14 timmar utan mat är ingenting. Man kan bli lite irriterad och spänd, men rent fysiskt så fungerar man som vanligt. Att fasta under dagen och träna hårt är absolut inga problem. Klyschor som "frukost är det viktigaste målet för då har kroppen varit i svält", "man måste äta varannan timma" osv är moderna påhitt. När människoarter var jägare och samlare (5 milj år) och var ute på äventyr hade man knappast med sig en rullande buffévagn som man åt från med jämna mellanrum.
Jag talar så klart inte av egen erfarenhet då jag kan gå dagar utan att behöva äta, men vi har nog alla en nära vän eller känner någon som "måste stanna och äta" när man är ute och gör något eller någon som blir smått personlighetsförändrad när denna inte fått mat.

Det har väl till och med gjorts en hel reklamkampanj om det från Snickers? "Du är inte dig själv när du är hungrig"

Sen vad man klarar av om man verkligen behöver är ju en annan sak.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 20:46   #29
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Hur står detta mot att man bör äta under dagen? Medans det är ljust.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 10:28   #30
KAR340
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 18
Väldigt intressant ämne. Har själv kört denna typ av IF en period för att gå ned i vikt, passade mig perfekt som inte är hungrig på morgonen och gärna vill äta mig riktigt mätt när jag väl äter sen. Min fru är dock raka motsatsen och är inte rolig att ha att göra med om hon inte får frukost omgående när hon går upp Så vem det passar är nog ganska personligt.
Har dock aldrig kört det ihop med styrketräning. Tänker spontant att det borde vara väldigt jobbigt (om inte omöjligt?) att få i sig tillräckligt med kalorier och protein under bara 4h för en hel aktiv dag inklusive ett hårt gympass, låt säga 4000 Kcal för att säga nått. Förutsatt att man vill äta någorlunda nyttigt. Får ju dra i sig 2 pizzor för att ens komma i närheten..?
Ni som säger att det fungerat utmärkt även när ni gymmar, pratar vi bara under deff då eller hur bar ni er åt??
KAR340 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)