Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-09, 08:58   #1
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Äter jag en "varierad kost"?

Jag äter mest snabbmat till middag typ pizza, kebab, hamburgare och kyckling nuggets.
Till frukost är det oftast bara proteinpulver, Kaffe och en smörgås och till lunch brukar jag bara äta kvarg.
Äter en banan till mellanmål i snitt varannan dag.

Når normalt strax över 200g protein per dag och och minst 3000 Kcal men siktar alltid på att hamna närmare 3500 Kcal.
På råd av släkting så kompletterar jag frukosten med en tesked kreation och en vitamintablett som heter MvM (mittvalman)
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-09, 09:04   #2
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Nej det gör du inte och din kosthållning håller tämligen låg kvalité utefter den information du ger.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-09, 10:11   #3
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Knäckebröd med riktigt smör, Ägg, broccoli, kycklinfile´, ris, lax som alt till kycklingfile´.

Möjligtvis komplettera med nån multivitamin och Omega 3 beroende på hur ofta du äter lax. Och så vassleprotein (~25g) 1-2 ggr om dagen.

Detta fungerade finfint för mig. Vill du öka kalorimängden så ät mer ris eller drick lite mjölk.

Snabbmat, neeeeej!
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-09, 11:52   #4
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Nej det gör du inte och din kosthållning håller tämligen låg kvalité utefter den information du ger.
Vad är det jag skulle behöva addera för att få det mer varierat?
Är det helt enkelt så att jag borde äta mer frukt och grönt?
Det känns som att jag får i mig det mesta inom mat, Kött(nöt och fläsk), fågel, fisk, potatis, ris från middagarna
Frukosten är som sagt proteinpulver (med mjölk) och bröd med smör ost och skinka
Lunchen är som sagt kvarg så den är ju väldigt neutral
De grönsaker som brukar ingå vid middagen är Isbergssallad, gurka och tomat.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-09, 11:54   #5
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Snabbmat, neeeeej!
Vad har du mot snabbmat?
Förstår om du är en sån där som försöker undvika fett men annars så ser jag inte riktigt något problem.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-10, 05:36   #6
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Du beskriver alltså hur du äter nästan likadant hela tiden (extremt näringsfattig mat dessutom) och sen undrar om du äter varierat?
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-10, 06:02   #7
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Du beskriver alltså hur du äter nästan likadant hela tiden (extremt näringsfattig mat dessutom) och sen undrar om du äter varierat?
Kan du förtydliga?
Vad är det som gör att min mat inte blir näringsrik?
Citat:
Det känns som att jag får i mig det mesta inom mat, Kött(nöt och fläsk), fågel, fisk, potatis, ris från middagarna
Frukosten är som sagt proteinpulver (med mjölk) och bröd med smör ost och skinka
Lunchen är som sagt kvarg så den är ju väldigt neutral
De grönsaker som brukar ingå vid middagen är Isbergssallad, gurka och tomat.
Alla "vanliga" livsmedel äter jag uppenbarligen redan, okej att jag inte äter exotiska frukter eller något godis alls men jag har som sagt väldigt svårt att se vad jag faktiskt missar med maten.

Förklara vad du menar istället för att idiotförklara tack
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-10, 06:07   #8
Gnusram
Registered User
 
Gnusrams avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 1 703
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Vad är det jag skulle behöva addera för att få det mer varierat?
Är det helt enkelt så att jag borde äta mer frukt och grönt?
Det känns som att jag får i mig det mesta inom mat, Kött(nöt och fläsk), fågel, fisk, potatis, ris från middagarna
Frukosten är som sagt proteinpulver (med mjölk) och bröd med smör ost och skinka
Lunchen är som sagt kvarg så den är ju väldigt neutral
De grönsaker som brukar ingå vid middagen är Isbergssallad, gurka och tomat.
Var hittar du fisken? Anjovis på pizzan?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det här är internet, och vi kan vara precis vilka dårar som helst bakom skärmen.
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-10, 07:42   #9
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Kan du förtydliga?
Vad är det som gör att min mat inte blir näringsrik?


Alla "vanliga" livsmedel äter jag uppenbarligen redan, okej att jag inte äter exotiska frukter eller något godis alls men jag har som sagt väldigt svårt att se vad jag faktiskt missar med maten.

Förklara vad du menar istället för att idiotförklara tack
På vilket sätt får du det till att du äter alla "vanliga" livsmedel? Du lever på kvarg, ostmackor och skräpmat. Du äter dessutom extremt enformigt ovanpå det hela.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-10, 08:20   #10
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Gnusram Visa inlägg
Var hittar du fisken? Anjovis på pizzan?
Ansjovis, tonfisk och div skaldjur brukar finnas på pizzan, normal fisk i snabbmat är annars panerad vit fisk. Dock äter jag nästan aldrig exempelvis lax då det är lite för mycket "Lyx" Äter lax ungefär lika ofta som oxfilé typ max en gång per månad dvs den 25e
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-10, 08:34   #11
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
På vilket sätt får du det till att du äter alla "vanliga" livsmedel? Du lever på kvarg, ostmackor och skräpmat. Du äter dessutom extremt enformigt ovanpå det hela.
Jag hör vad du säger men jag förstår det ändå inte.
Hur får du min mat till att jag lever på kvarg, ostmackor och skräpmat?

Under en normal vecka så äter jag Fisk 2 gånger, kyckling, 2 gånger, nötkött en gång, fläsk en gång och vegetariskt en dag till middag, detta kompletteras med potatis och ris + div vanliga grönsaker.

Att jag äter lite kvarg till lunch för att boosta proteinintaget lite extra bör väl knappast ses som något negativt?

Och vad ostmackor? Jag äter en smörgås till frukosten är det nåt onormalt?


Vad lite mer exakt är det som gör att mat blir "skräpmat" för att det kallas "snabbmat"?
Innehåller en kebabtallrik mer ris mindre näring än hemlagat nötkött med ris?

Om jag steker köttfärs hemma och äter mellan två bröd är det då mer näringsrikt än om Ahmed på Max steker min hamburgare?

Jag vill verkligen förstå men det känns som att när folk bara skriver "skräpmat" så leder det ingen vart alls.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-10, 09:35   #12
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
jag får inte ihop dina meningar !

Det går från snabbmat till att inte äta lax(fisk) sen äter du fisk 2 ggr i veckan. Lax är inte dyrt, 4 x 125g bitar oftast 69:- för ett paket.

"Dock äter jag nästan aldrig exempelvis lax då det är lite för mycket "Lyx" Äter lax ungefär lika ofta som oxfilé typ max en gång per månad dvs den 25e "

"Under en normal vecka så äter jag Fisk 2 gånger, kyckling, 2 gånger, nötkött en gång, fläsk en gång och vegetariskt en dag till middag, detta kompletteras med potatis och ris + div vanliga grönsaker."

Du verkar ha lite koll på kalorier osv men svajar för mycket med intaget..svårt att få en helhet.
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-10, 10:50   #13
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
jag får inte ihop dina meningar !

Det går från snabbmat till att inte äta lax(fisk) sen äter du fisk 2 ggr i veckan. Lax är inte dyrt, 4 x 125g bitar oftast 69:- för ett paket.

"Dock äter jag nästan aldrig exempelvis lax då det är lite för mycket "Lyx" Äter lax ungefär lika ofta som oxfilé typ max en gång per månad dvs den 25e "

"Under en normal vecka så äter jag Fisk 2 gånger, kyckling, 2 gånger, nötkött en gång, fläsk en gång och vegetariskt en dag till middag, detta kompletteras med potatis och ris + div vanliga grönsaker."

Du verkar ha lite koll på kalorier osv men svajar för mycket med intaget..svårt att få en helhet.

Jag äter fisk ungefär två gånger per vecka men det är fortfarande i snabbmatsform, dvs ganska stor del tonfisk eller vit fisk (troligtvis torsk).

Jämför man Lax med torsk och tonfisk så uppfattar jag att laxen är betydligt dyrare.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-10, 11:34   #14
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
ägg kan du lägga till, istället för Isbergssallad kan du äta tomat,broccoli,blomkål.

kan du inte sätta upp exakt vad du äter ? klockslag och vad maten innehåller ?
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-10, 11:39   #15
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
ägg kan du lägga till, istället för Isbergssallad kan du äta tomat,broccoli,blomkål.

kan du inte sätta upp exakt vad du äter ? klockslag och vad maten innehåller ?
Ägg...dom har jag glömt bort att man kan äta
Innehåller Ägg bra saker som jag missar med nuvarande kost?
Salladen får jag alltid "på köpet" när jag handlar snabbmat men dom andra två kan man ju ångkoka själv vid sidan om när tid finns.
Synd bara att iallafall broccolin mättar så mycket trots att den är så kalorisnål.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)