Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-12-17, 21:39   #1411
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Nej tänkte nog inte ens tanken på det varken där eller på kebnekaise. Vet inte vid vilka höjder det börjar komma emot.
ungefär hur många bar låg lufttrycket på högst upp? en uppskattning räcker
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 12:05   #1412
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
ungefär hur många bar låg lufttrycket på högst upp? en uppskattning räcker
Jag citerar:
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
ingen aning, sök lite
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 08:57   #1413
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Hej, jag och min familj bor i Norrköping. Morsan bastar 60 i maj och älskar sin hund samt friluftsliv. Således tänkte vi åka till något naturskönt ställe dit hunden kan hänga med. Destinationen får alltså inte ligga åt helvete långt ifrån Norrköping utan det kanske bör rymmas inom en femtimmarsradie. Glasskogen var min brors alternativ, tänkte fråga om ni har något tips också?

Vi gillar väl allt som har med friluftsliv att göra egentligen - utom tältande Paddla, vandra, springa, bestiga berg etc. är nice.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 09:46   #1414
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hej, jag och min familj bor i Norrköping. Morsan bastar 60 i maj och älskar sin hund samt friluftsliv. Således tänkte vi åka till något naturskönt ställe dit hunden kan hänga med. Destinationen får alltså inte ligga åt helvete långt ifrån Norrköping utan det kanske bör rymmas inom en femtimmarsradie. Glasskogen var min brors alternativ, tänkte fråga om ni har något tips också?

Vi gillar väl allt som har med friluftsliv att göra egentligen - utom tältande Paddla, vandra, springa, bestiga berg etc. är nice.
Kajak i skärgården e najs, förslagsvis http://fejanoutdoor.se/ (börv äl vara nära er?)
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 09:51   #1415
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Viktigaste är att man har en Sony Walkman/kasett-spelare med sig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 09:57   #1416
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Kajak i skärgården e najs, förslagsvis http://fejanoutdoor.se/ (börv äl vara nära er?)
Det är det absolut men det är inte riktigt det vi är ute efter, går väl i och för sig att ha med sig hund om någon paddlar kanot och inte kajak men vi söker snarare efter något som inte bara involverar paddling. Fin natur, bra vandringsleder o.s.v. Ett vandrarhem eller hotell att bo på.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 10:16   #1417
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det är det absolut men det är inte riktigt det vi är ute efter, går väl i och för sig att ha med sig hund om någon paddlar kanot och inte kajak men vi söker snarare efter något som inte bara involverar paddling. Fin natur, bra vandringsleder o.s.v. Ett vandrarhem eller hotell att bo på.
Ah okej. Förslagsvis sök på STF vandrarhem. Dessa brukar oftast ligga i bra koppling till vandringsleder.

Jag rekommendera att ni tar er till Tiveden nationalpark, ca 3½ timme från Norrtälje,

https://www.google.com/maps/dir/Norr...58.7171092!3e0

Nationalpark; https://www.tiveden.se/
Bo här; https://www.tiveden.se/bo/aktorer/tivedstorp/#anchor
Ät här; http://www.tivedensmat.se/

Har sovit där, har ätit där och vandrat i nationalparken. Jag kommer definitivt att återvända dit.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!

Senast redigerad av Snubben den 2020-01-20 klockan 10:17.
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 10:27   #1418
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
om någon paddlar kanot och inte kajak
Tur att öppen kanot är fullkomligt överlägsen fjuttiga kajaker, paddelerfarenhetsmässigt.
Manuell växellåda jämfört med automat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 11:00   #1419
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Ah okej. Förslagsvis sök på STF vandrarhem. Dessa brukar oftast ligga i bra koppling till vandringsleder.

Jag rekommendera att ni tar er till Tiveden nationalpark, ca 3½ timme från Norrtälje,

https://www.google.com/maps/dir/Norr...58.7171092!3e0

Nationalpark; https://www.tiveden.se/
Bo här; https://www.tiveden.se/bo/aktorer/tivedstorp/#anchor
Ät här; http://www.tivedensmat.se/

Har sovit där, har ätit där och vandrat i nationalparken. Jag kommer definitivt att återvända dit.
Jättebra förslag! Där har vi en konkurrent till Glasskogen Ska kasta upp det som ett förslag samt kolla in det mer noggrant.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 11:59   #1420
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Tack själv för Glasskogen, den åker upp på attgöra-listan. Sambons föräldrar bor vid Vänern så det är inte mer än en dagsutflykt. perfekt.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 12:20   #1421
KalleBalik
Drill Sergeant
 
KalleBaliks avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hej, jag och min familj bor i Norrköping. Morsan bastar 60 i maj och älskar sin hund samt friluftsliv. Således tänkte vi åka till något naturskönt ställe dit hunden kan hänga med. Destinationen får alltså inte ligga åt helvete långt ifrån Norrköping utan det kanske bör rymmas inom en femtimmarsradie. Glasskogen var min brors alternativ, tänkte fråga om ni har något tips också?

Vi gillar väl allt som har med friluftsliv att göra egentligen - utom tältande Paddla, vandra, springa, bestiga berg etc. är nice.
Kloten kanske? Har själv inte varit där, men hört från många att det ska vara väldigt fint. Inte svinlångt från Norrköping heller.

http://kloten.nu/
KalleBalik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 13:44   #1422
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
låter härligt! en fråga: är det svårt att andas på 1600 m med tanke på syretillgången? tex om det blir mer krävande att klättra osv
Att syrehalten minskar ger inte svårigheter att andas. Det som börjar hända runt ca 2000 meter (vilket är den höjd som konditionselitidrottare brukar förlägga höghöjdträningsläger på) är att du upplever din ork som något sämre, dvs du orkar inte springa lika snabbt som vid havsnivå. Det är dock väldigt individuellt hur mycket och vid vilken höjd man påverkas - jag åkte från havsnivå till 2000 meter och sprang ett marathon för några år sedan, det gick hur bra som helst (jag vann t.o.m. loppet).

Det som kallas höjdsjuka sägs kunna inträffa redan vid ca 2500 meter, men jag tror att det är vanligare att man börjar känna av det runt 3500-4000 meter (det är också vad jag själv upplevde när jag befann mig på den höjden). Om du inte anpassat kroppen för höjden så får du ont i huvudet, blir slö i skallen och kroppen (jag hade problem att minnas multiplikationstabellen när jag var på 4000 meters höjd och rörde mig som en 90-åring), samt blir ofta illamående och dålig i magen. "Normal" höjdsjuka känns ungefär som att ha influensa och vara superbakis samtidigt, vid allvarligare tillstånd (som jag tack och lov inte upplevt) kan man få vatten i lungorna (HAPE) och/eller svullnad i hjärnan (HACE).

En topptur på Kebnekaise påverkar sannolikt väldigt få människor höjdmässigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 14:09   #1423
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Ah okej. Förslagsvis sök på STF vandrarhem. Dessa brukar oftast ligga i bra koppling till vandringsleder.

Jag rekommendera att ni tar er till Tiveden nationalpark, ca 3½ timme från Norrtälje,

https://www.google.com/maps/dir/Norr...58.7171092!3e0

Nationalpark; https://www.tiveden.se/
Bo här; https://www.tiveden.se/bo/aktorer/tivedstorp/#anchor
Ät här; http://www.tivedensmat.se/

Har sovit där, har ätit där och vandrat i nationalparken. Jag kommer definitivt att återvända dit.
Det lutar starkt åt att det blir detta, bara två h från Norrköping. Tar gärna mer specifika tips på vad man "måste" göra när man är där samt undrar vad du anser är en lagom lång vistelse där? Pappa och brorsan hade initial varit inställd på rätt många nätter i stuga men då hade de också räknat med att behöva resa längre. Jag tar väldigt ogärna mer än en semesterdag och tänker att man åker upp torsdag efter jobbet och får torsdag kväll, hela fredagen, hela lördagen och mycket av söndagen till att göra saker på. Hur länge har du varit där när du har varit där?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-10, 08:07   #1424
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Hej. Här är mitt preliminära schema för en av mina sommaraktiviter:

Dag 1) Bila 10 h till Storulvåns fjällstation
Dag 2) Springa Jämtlandstriangeln, 47 km
Dag 3) Bestiga Syltoppen
Dag 4) Röra mig hemåt i kanske 3-6 h, stanna och tälta någonstans
Dag 5) Köra resterande sträcka hem

Tanken är att jag hinner vara i så bra form då att Jämtlandstriangeln är jobbig men att jag inte blir helt förstörd av att springa den. Löpningen består av lugnt tempo med fokus på upplevelsen. Efteråt tältar jag vid Storulvåns fjällstation. Logistiken för Syltoppen ser ut så här:

- Storulvån-Sylarnas fjällstation --> 15 km
- Bestiga Syltoppen --> Max 5,5 h
- Sylarnas fjällstation-Storulvån --> 15 km

För att spara tid(att vandra allting tar ca 15-16 h) är tanken att springa så mycket som jag orkar. Nu till mina frågor:

1) Någon som hunnit med allting i min "Sylarna-logistik" ovan på en dag? Inga konstigheter att ge sig upp på berget med lätt packning om väderprognosen är lovande? Öppen för alla erfarenheter ni har av detta.

2) Min snabbaste färd hemåt är ungefär Östersund-Gävle-Stockholm-Norrköping. Har redan besökt Höga Kusten. Har ni något tips på fint område som ligger på ungefär den vägen? Har varit sugen på Grövelsjön men det innebär en 3 h omväg som jag inte vet om jag vill ta.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-10, 08:53   #1425
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hej. Här är mitt preliminära schema för en av mina sommaraktiviter:

Dag 1) Bila 10 h till Storulvåns fjällstation
Dag 2) Springa Jämtlandstriangeln, 47 km
Dag 3) Bestiga Syltoppen
Dag 4) Röra mig hemåt i kanske 3-6 h, stanna och tälta någonstans
Dag 5) Köra resterande sträcka hem

Tanken är att jag hinner vara i så bra form då att Jämtlandstriangeln är jobbig men att jag inte blir helt förstörd av att springa den. Löpningen består av lugnt tempo med fokus på upplevelsen. Efteråt tältar jag vid Storulvåns fjällstation. Logistiken för Syltoppen ser ut så här:

- Storulvån-Sylarnas fjällstation --> 15 km
- Bestiga Syltoppen --> Max 5,5 h
- Sylarnas fjällstation-Storulvån --> 15 km

För att spara tid(att vandra allting tar ca 15-16 h) är tanken att springa så mycket som jag orkar. Nu till mina frågor:

1) Någon som hunnit med allting i min "Sylarna-logistik" ovan på en dag? Inga konstigheter att ge sig upp på berget med lätt packning om väderprognosen är lovande? Öppen för alla erfarenheter ni har av detta.

2) Min snabbaste färd hemåt är ungefär Östersund-Gävle-Stockholm-Norrköping. Har redan besökt Höga Kusten. Har ni något tips på fint område som ligger på ungefär den vägen? Har varit sugen på Grövelsjön men det innebär en 3 h omväg som jag inte vet om jag vill ta.
Varför inte förlägga några extra dagar vid Storulvån? Speciellt med tanke på att det är lite trist att bestiga en topp med noll sikt om vädret är dåligt den dagen du planerat att göra bestigningen.

Jag har inte varit på Syltoppen, däremot spenderade jag en vecka i Kebnekaise för några år sedan och gjorde liknande grejer som du planerar. Vi tog oss till fjällstationen på måndagen, sprang upp på Sydtoppen på tisdagen (ca 1800 höjdmeter, tror det tog oss 9 h), sprang till Tarfala på onsdagen (ca 12 km), chillade torsdag-fredag, sprang en fjällmara runt Kebnekaisemassivet på lördagen (i mycket tuffare terräng än Jämtlandstriangeln), och vandrade tillbaka till Nikkaloukta på söndagen (ca 18 km med typ 15 kg packning på ryggen). Det var ett alldeles lagom schema.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)