Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är du kristen?
Ja. Jesus är min herre och frälsare. 29 17.26%
Nej. Jag är för lat för att läsa bibeln och avfärdar den i ignorans. 26 15.48%
Nej. Jag har läst hela bibeln och det är ren smörja. 53 31.55%
Nej. Jag är agnostiker/jude/muslim/buddist/hindu/scientolog/asatroende 60 35.71%
Antal röster: 168. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-13, 14:31   #61
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Sen är bibeln rätt motsägelsefull med en hel del dödsstraff samtidigt som ett av budorden är du skal inte dräpa. Sedan stod det att Moses med guds hjälp besegrade Egyptens gudar. Vilkagudar då om den Abrahamitiske är den enda? Och hur lyckades hebréerna irra runt i 40 år på en sträcka som tar ca en vecka till fots?
Poängen är ju att du inte skall avgöra på eget bevåg vad som är rätt och fel och vem som ska leva och dö utan du ska gå efter de uppsatta reglerna. Tex öga för öga, tand för tand i det gamla testamentet. Sedan är ju väl att bemärka inte alla människor lika mycket värda i den bibliska filosofin.

Man irrade inte runt. Gud genom Moses såg ytterst medvetet till att de stannade i öknen tills alla som levt under slavtiden var döda.

Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Sedan finns inga tidstämplar så hur långt ned måste man gräva för att hitta lämningar efter syndafloden? På det så även om vi skulle smälta alla isar och dra ned allt vatten från molnen så skulle det inte räcka för att översvämma hela världen. Och hur lyckades de få pingvinerna och isbjörnarna enda till Mellanöstern? Samt både med Adam och Eva och sedan Noak och hans fru så skulle det inte funka så bra genetiskt med en sådan liten genpool Utah inavel skulls ställa till det. Bara attestera på flera av Egyptens faraos.
Bibeln är en handbok för etik och moral. Tid och plats är inte en del av informationen som du måste ta till dig för att nå frälsning. Inte ens Jesus själv vet när domens dag skall komma. Jesus är för övrigt bättre historiskt attesterad än många andra vedertagna figurer såsom tex Alexander den store. Förnekar du även honom?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 14:43   #62
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Gud är knappast en god karaktär utan framstår som småsint och hämndlysten. Knappast någon jag skulle vilja ta hand om min själ i efterlivet.
Trots att "vinnaren skriver historian" så lyckas de inte riktigt sälja in varför denna karaktär ska respekteras utanför dess omnipotenta makt.

Tack men nej tack.

Alltid undrat hur Bibeln skulle framstå på äldre hebreiska och mer likt hur den skrevs från början , för 1900 år av "viskleken" kan nog färgat en hel del.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu

Senast redigerad av Alexton den 2020-01-13 klockan 14:45.
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 15:04   #63
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag känner ej till bibeln men är den inte lite motsägelsefull? Tand för tand enligt Gud men Jesus säger att man skall vända andra kinden till. På nåt sätt är det lustigt att de som tror på Gud och anser att bibeln är sann inte tar upp saker som slaktande av folk, tand för tand osv. Det som också förvånar är att folk ödslar energi på att debattera med kristna/troende. Jag tycker det är bra ifall folk är troende. De verkar vara snälla människor av det jag sett. Om det dessutom ger dom hopp osv så är det ju väldigt bra. Själv tror jag att Jesus har levt men att historierna har ändrats lite grann för att väcka uppmärksamhet.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 15:28   #64
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag känner ej till bibeln men är den inte lite motsägelsefull? Tand för tand enligt Gud men Jesus säger att man skall vända andra kinden till. På nåt sätt är det lustigt att de som tror på Gud och anser att bibeln är sann inte tar upp saker som slaktande av folk, tand för tand osv. Det som också förvånar är att folk ödslar energi på att debattera med kristna/troende. Jag tycker det är bra ifall folk är troende. De verkar vara snälla människor av det jag sett. Om det dessutom ger dom hopp osv så är det ju väldigt bra. Själv tror jag att Jesus har levt men att historierna har ändrats lite grann för att väcka uppmärksamhet.
Jesus säger:

Ni har hört att det är sagt:
Öga för öga och tand för tand. Jag säger er:
Stå inte emot den som är ond,
utan om någon slår dig på den högra kinden,
så vänd också den andra åt honom.
(Matteus 5:38-39)

Ni har hört vad man sagt till er i synagogan och i annan undervisning. Där diskuterade man vedergällningens lag. Hur skall man tillämpa ordet från Mose: Öga för öga och tand för tand (2 Mos 21:22-25, 3 Mos 24:19-20, 5 Mos 19:21). Den lagen var given för att sätta stopp för ondskan. Man får inte ostraffat behandla varandra hur som helst. Om någon gör dig illa, skall hon själv få känna hur ont det gör. Samhällets uppgift är att genom sin lagstiftning står det onda emot. I ett samhälle måste det finnas lagar så att de svaga skyddas.

Ibland kan det vara viktigt att låta brottslingen konfronteras med sitt offer. Han måste lära sig hur ont det gjorde att bli nedslagen på gatan eller hur det kändes att få se sitt hem vandaliserat. Vedergällningens lag var i Israel given åt domarna. Man tillämpade inte budet bokstavligen, utan det var fråga om hur man skulle gottgöra den skada man åstadkommit. Det gällde att bestämma hur mycket man skulle betala efter skiljedomares prövning (2 Mos 21:22). I vardagslivets konflikter använder vi ofta vedergällningens lag och tillämpar den mycket bokstavligt. Är någon ohövlig är man ohövlig tillbaka. Sätter någon krokben för mig, blir det värst för honom själv. Man lönar ont med ont. Lika för lika. Öga för öga och tand för tand.

Jesus vet Guds innersta tankar. Den Enfödde, som själv är Gud och står Faderns hjärta närmast, han har gjort honom känd (Joh 1:18, Giertz). Jesus talar om hur vi kan leva ut Guds kärlek i konflikter.

Vad är det som händer, om du ger dig i strid med den som gör dig illa?

Du blir besegrad av det onda.
Du dras in i den onda cirkeln.
Och du drar andra in i den.
Djävulskapet bara fortsätter.
Är någon oförskämd, är du oförskämd tillbaka.
Du tar emot surhet och dåligt humör
och ger det sedan vidare till andra.

Det måste finnas ett annat sätt att komma ur konflikter och sätta stopp för det onda. Paulus skriver: Låt dig inte besegras av det onda utan besegra det onda med det goda (Rom 12:21). Vapnet mot det onda är det goda. Den helige Ande vill hjälpa dig att hitta det. Du kan be om Guds kärlek i ditt hjärta. Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande (Rom 5.5). Och när kärleken strömmar igenom oss, sker också ett helande inuti. Bitterhetens och hatets och besvikelsens sår läks. Ty det är ju detta att det gör så ont inuti, som gör att jag måste värja mig och slå igen. Men med Kärleken inombords har vi råd att vara generösa. Om någon slår dig på den högra kinden, så vänd också den andra åt honom (Matt 5:39). Man träffar den högra kinden hos den andre om man slår framifrån med högerhandens utsida. På det sättet förolämpade och skymfade man den andre. Om du får ett sådant slag och då vänder vänster kind till mot den som slår dig, förvirrar du din motståndare. Han förlorar stinger. Bli osäker.

Man träffar den högra kinden om man med höger hand slår bakifrån. De slag vi ger varandra kommer ofta bakifrån. Tissel, tassel, förtal - allt sådant svider ofta mer än en rejäl örfil. Om du då vänder den andra kinden till, får du ögonkontakt med den som slår dig. Öga mot öga. Du ser med all den kärlek Jesus ger dig in i hans ögon. Också det förvirrar honom. Han måste tänka om. Du kunde ha slagit tillbaka. Men då hade det onda bara fortsatt. Du kunde ha svalt förtreten och lagt locket på dina aggressioner och blivit en dörrmatta som den andre kunde fortsätta att trampa på. Men när du vänder andra kinden till, överraskar du din motståndare. Du hittar på något som gör att den andre tappar hakan. Kärleken, som du tar emot från Jesus, gör dig uppfinningsrik.

Du helga eld, all världens tröst,
låt kärlek brinna i vårt bröst.
Och hjälp oss att bli kärleksöverraskare.

(Från Bibelskolan).
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 15:31   #65
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag känner ej till bibeln men är den inte lite motsägelsefull? Tand för tand enligt Gud men Jesus säger att man skall vända andra kinden till. På nåt sätt är det lustigt att de som tror på Gud och anser att bibeln är sann inte tar upp saker som slaktande av folk, tand för tand osv. Det som också förvånar är att folk ödslar energi på att debattera med kristna/troende. Jag tycker det är bra ifall folk är troende. De verkar vara snälla människor av det jag sett. Om det dessutom ger dom hopp osv så är det ju väldigt bra. Själv tror jag att Jesus har levt men att historierna har ändrats lite grann för att väcka uppmärksamhet.
Jesus introducerade ju uttryckligen ett nytt förbund som avlöste det gamla förbundet på många punkter. Tex de komplicerade renhetsreglerna kring helgedomen, altare och offergåvor, döda kroppar, klädsel, högtider och mat. Resonemanget var att folket hade hakat upp sig på form istället för princip och Jesus gjorde poängen att saker som inte görs i god tro är värdelösa. Att bara saker som kommer ur en kan göra en oren, inte mat som man intar eller kläder man kläder sig i.

Just specifikt att vända andra kinden till är ju egentligen en extrapolering av det gamla testamentets öga för öga, tand för tand där betoning görs på att våld som inte resulterar i kroppslig skada är en relativt mild förseelse. Om någon annan utdelar ett slag som inte rörde dig i ryggen så ska du vara stor nog att vända andra kinden till och därigenom etablera hur liten den andra är invid dig.

Senast redigerad av Klein den 2020-01-13 klockan 15:33.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 15:41   #66
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Poängen är ju att du inte skall avgöra på eget bevåg vad som är rätt och fel och vem som ska leva och dö utan du ska gå efter de uppsatta reglerna. Tex öga för öga, tand för tand i det gamla testamentet. Sedan är ju väl att bemärka inte alla människor lika mycket värda i den bibliska filosofin.

Man irrade inte runt. Gud genom Moses såg ytterst medvetet till att de stannade i öknen tills alla som levt under slavtiden var döda.



Bibeln är en handbok för etik och moral. Tid och plats är inte en del av informationen som du måste ta till dig för att nå frälsning. Inte ens Jesus själv vet när domens dag skall komma. Jesus är för övrigt bättre historiskt attesterad än många andra vedertagna figurer såsom tex Alexander den store. Förnekar du även honom?
Och vem bedömer vad som är trollkonster och vad är vetenskap? En hel del kloka gummor blev brända som häxor på grund av "en trolkona skal du icke låta leva." Och även en del vetenskapsmän

Vilken skitstövel. Var det inte för att de skulle komma till det fria landet som de uttågade?

Var omnämns Jesus mer än i bibeln/koranen/ kanske thoran? Och framför allt var omnämns hans mirakler mer än i dessa skrifter? Alexander lämnade ju en hel del skrifter efter sig och även monument och statyer genom sitt imperium. Sen är jag väl skeptisk till historien om den där knuten han skar upp. Sedan även om inte Jesus (är inte gud och Jesus samma för bitvis låter det ju så?) vet om när framtida sker bör det som redan enligt bibeln ha skett ha någon form av tidsstämplar så att man kan verifiera exempelvis syndafloden. Till på köpet så hittar jag ingen länk till någon syndaflod vare sig i hinduismen, buddismen, den grekiska mytologin eller inom det vi fått fram från asatron. Inte heller inom shintoismen som min mor tillhör.
Sedan om bibeln är en moralisk handbok skulle jag redan ha varit gift med fyra rövhål enligt Femte mosebok 22:28-29. Ingen vidare moralisk handbok i mitt tycke.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism

Senast redigerad av Wrenchgirl den 2020-01-13 klockan 15:50.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 15:59   #67
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Sedan om bibeln är en moralisk handbok skulle jag redan ha varit gift med fyra rövhål enligt Femte mosebok 22:28-29. Ingen vidare moralisk handbok i mitt tycke.
Du får cherrypicka ur Gamla Testamentet hur mycket som helst, det vi i dagens västvärld generellt klassifierar som gott är uppbyggt på kristen moral. Men då du tycker det inte är vidare moraliskt får du gärna omlokalisera till Afghanistan eller någon annan plats som är mer i riktning med din inre moraliska kompass.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 16:00   #68
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Och vem bedömer vad som är trollkonster och vad är vetenskap? En hel del kloka gummor blev brända som häxor på grund av "en trolkona skal du icke låta leva." Och även en del vetenskapsmän

Vilken skitstövel. Var det inte för att de skulle komma till det fria landet som de uttågade?

Var omnämns Jesus mer än i bibeln/koranen/ kanske thoran? Och framför allt var omnämns hans mirakler mer än i dessa skrifter? Alexander lämnade ju en hel del skrifter efter sig och även monument och statyer genom sitt imperium. Sen är jag väl skeptisk till historien om den där knuten han skar upp. Sedan även om inte Jesus (är inte gud och Jesus samma för bitvis låter det ju så?) vet om när framtida sker bör det som redan enligt bibeln ha skett ha någon form av tidsstämplar så att man kan verifiera exempelvis syndafloden. Till på köpet så hittar jag ingen länk till någon syndaflod vare sig i hinduismen, buddismen, den grekiska mytologin eller inom det vi fått fram från asatron. Inte heller inom shintoismen som min mor tillhör.
Sedan om bibeln är en moralisk handbok skulle jag redan ha varit gift med fyra rövhål enligt Femte mosebok 22:28-29. Ingen vidare moralisk handbok i mitt tycke.
Vem vet vad vi gör idag som kommer att verka helt barbariskt och idiotiskt om 2000 år? Typ att förstöra miljön. Folk kanske kommer att vara lika upprörda över det som du nu är angående häxbränningar?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 16:09   #69
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Du får cherrypicka ur Gamla Testamentet hur mycket som helst, det vi i dagens västvärld generellt klassifierar som gott är uppbyggt på kristen moral. Men då du tycker det inte är vidare moraliskt får du gärna omlokalisera till Afghanistan eller någon annan plats som är mer i riktning med din inre moraliska kompass.
Det är snarare mer mot min moraliska kompas att flytta dit utan föredrar nästan då hur vi hade det innan bibeln kom till oss här där en våldtäktsman blev fredlös. Hellre det än att behöva gifta sig med den som gjorde en illa. Och en del grejor har vi frångått av det som är uppbyggt enligt bibeln gällande lagstiftning. Däriband våldtäkt inom äktenskapet är brottsligt men har för mig tillåtet i bibeln, våld i nära relationer (den man älskar den agar man), att kvinnan ska lyda mannen med mer.

Sen återigen så finns det inte så mycket vetenskapliga bevis som understödjer bibeln. Och menar då inte bara historiskt utan även fysik, astronomi med mer. Sen har jag fortfarande inte ät svar på vilka gudar som Moses besegrade med Javhes hjälp i Egypten om nu Jahve är den enda.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 16:11   #70
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Vem vet vad vi gör idag som kommer att verka helt barbariskt och idiotiskt om 2000 år? Typ att förstöra miljön. Folk kanske kommer att vara lika upprörda över det som du nu är angående häxbränningar?
Påpekar mer just att bibeln fortfarande motsäger sig själv med bland annat Du skal icke dräpa samtidigt som den ger en hög med dödsstraff som går att tolka hur man vill. om inga instruktioner om vad som kvalificerar en till att bli en trollkona.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 16:18   #71
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Jesus inte alls kom till jorden för att skapa fred, kärlek och förståelse utan han kom som ett svärd med hårt språk, begränsat tålamod, och stor urskiljning.
Random Jesushatare skulle tro att det är en uppmaning att börja använda våld om de bara läser: "Jag har inte kommit med fred utan med svärd." Det här kan säkert mycket väl skapa fel tolkning om man inte läser det i sin kontext.

"Var och en som känns vid mig inför människorna, honom skall jag kännas vid inför min fader i himlen. Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen. Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender. Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. Den som inte tar sitt kors och följer efter mig är inte värd att tillhöra mig. Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det."

Det som dessvärre står är att Vi ska vara hatade och förföljda.

"Då skall man utlämna er till att plågas och dödas, och al*la folk skall ha*ta er för mitt namns skull."

"Ni skall bli ha*ta*de av al*la för mitt namns skull. Men den som håller ut till slu*tet skall bli räddad."

"Sa*li*ga är ni när man för Människo*so*nens skull ha*tar er och stöter bort er och smädar er och gör ert namn av*skytt."

"Jag säger er: Älska era fiender och be för dem som förföljer er.”

"Om världen hatar er, ska ni veta att den har hatat mig före er. Hade ni tillhört världen, skulle världen ha älskat er som sina egna. Men ni tillhör inte världen, utan jag har utvalt er och tagit er ut ur världen. Därför hatar världen er. Kom ihåg vad jag sagt: tjänaren är inte större än sin herre. Har de förföljt mig, ska de också förfölja er. Har de bevarat mitt ord, ska de också bevara ert ord. Men allt detta kommer de att göra mot er för mitt namns skull, därför att de inte känner honom som har sänt mig.”

"Hämnas inte, mina älskade, utan ge rum för Guds vrede. Det står ju skrivet: Min är hämnden, jag ska utkräva den, säger Herren. Men om din fiende är hungrig, så ge honom att äta. Om han är törstig, ge honom att dricka. Gör du det, samlar du glödande kol på hans huvud. Låt dig inte besegras av det onda, utan besegra det onda med det goda."
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 16:43   #72
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Och vem bedömer vad som är trollkonster och vad är vetenskap? En hel del kloka gummor blev brända som häxor på grund av "en trolkona skal du icke låta leva." Och även en del vetenskapsmän
Du tänkte på Hypatia?

Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Vilken skitstövel. Var det inte för att de skulle komma till det fria landet som de uttågade?
Läs bibeln så får du svaret. Long story short så ville de tillbaka till Egypten och fortsätta leva sina slavliv där och dessutom började de dyrka avgudar.

Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Var omnämns Jesus mer än i bibeln/koranen/ kanske thoran? Och framför allt var omnämns hans mirakler mer än i dessa skrifter?
Den judiske (alltså icke kristna) historikern Flavius Josephus omnämner Jesus och hans dåd i sitt 20 volymer långa verk Judiska antikviteter daterat till år 93.

Den romerka historikern Tacitus skrev även han kring år 116 om Kristus som dömdes till döden av Pontius Pilatus.

Det finns i princip inga arkelogiska bevis för någon individ som levde på Jesus tid i regionen i fråga så det är knappast en diskvalificerande faktor.

Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Alexander lämnade ju en hel del skrifter efter sig och även monument och statyer genom sitt imperium. Sen är jag väl skeptisk till historien om den där knuten han skar upp.
Jag betvivlar inte att Alexander den store existerade men man bör beakta att den huvudsakliga skriftliga källan, Arrian, skrev i andra hand 400 år efter Alexanders död och att Plutarchs verk ofta tar formen av vild dramatisering. Att jämföras med de 4 evangelierna som samtliga skrevs ned inom 30-70 år och Paulus brev som skrevs inom 20-30 år av Jesus uppståndelse.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 17:01   #73
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Alexton Visa inlägg
Alltid undrat hur Bibeln skulle framstå på äldre hebreiska och mer likt hur den skrevs från början , för 1900 år av "viskleken" kan nog färgat en hel del.
Ett exempel är ju att ordet främling är en översättning av det hebreiska ger vilket är betydligt mer specifikt än så. Det är i moderna termer en medborgare av ett annat land som fått TILLFÄLLIGT uppehållstillstånd i ditt land på villkoret att han försörjer sig själv och strikt följer och respekterar de lagar och sedvänjor som värdnationen håller sig med.

Ett annat exempel är väl att det inte står något i bibeln om någon jungfrufödsel. Så vet inte var katolikerna fått det ifrån. Felöversättning av det hebreiska ordet för ung kvinna?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 17:15   #74
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Det är snarare mer mot min moraliska kompas att flytta dit utan föredrar nästan då hur vi hade det innan bibeln kom till oss här där en våldtäktsman blev fredlös. Hellre det än att behöva gifta sig med den som gjorde en illa. Och en del grejor har vi frångått av det som är uppbyggt enligt bibeln gällande lagstiftning. Däriband våldtäkt inom äktenskapet är brottsligt men har för mig tillåtet i bibeln, våld i nära relationer (den man älskar den agar man), att kvinnan ska lyda mannen med mer)
Mannen äger kvinnan men kvinnan äger även mannen. Det görs ganska tydligt i nya testamentet att idealet är ett äktenskap mellan en kvinna och en man. Om man är intresserad av det arabiska perspektivet på månggifte så kan man läsa tusen och en natt där det motiveras så här:

En fru är inte bra för då käftar hon emot dig och tror att hon är din jämlike. Två fruar är inget sällskap och gör inte stort annat än grälar med varandra. Om du har tre fruar så kommer två av dem att gadda ihop sig mot den tredje och snällaste av dem. Fyra fruar, däremot, det är ett sällskap det och huset kommer att ha frid.

Om du tycker det var bättre förr innan kristendomen kom hit så förstår jag att du specifikt gillar sjöröveri, slaveri och människooffer. Trevlig tjej du.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 17:38   #75
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Mannen äger kvinnan men kvinnan äger även mannen. Det görs ganska tydligt i nya testamentet att idealet är ett äktenskap mellan en kvinna och en man. Om man är intresserad av det arabiska perspektivet på månggifte så kan man läsa tusen och en natt där det motiveras så här:

En fru är inte bra för då käftar hon emot dig och tror att hon är din jämlike. Två fruar är inget sällskap och gör inte stort annat än grälar med varandra. Om du har tre fruar så kommer två av dem att gadda ihop sig mot den tredje och snällaste av dem. Fyra fruar, däremot, det är ett sällskap det och huset kommer att ha frid.

Om du tycker det var bättre förr innan kristendomen kom hit så förstår jag att du specifikt gillar sjöröveri, slaveri och människooffer. Trevlig tjej du.
På jämställdhetsfronten blev det sämre med kristnandet. För en fri kvinna innan kunde skilja sig om hon inte gillade sitt förhållande Det blev betydligt svårare efter kristnandet och det står väl något i gamla testamentet (vet inte om det upplöstes i det nya) att en kvinna som inte var oskuld vid giftemålet skulle stenas. Och det är faktiskt vad som står idag. Sen om det är en feläöversättning låter jag vara osagt men finner inte det speciellt civiliserat heller. Och det var långt ifrån alla som drog ut i vikingatåg och kan jämföras lite med vad ställde inte korsriddarna till med under sina strapatser? Inte klappade de folk på huvudet direkt utan det var bitvis rena plundringståg även det. Människooffren däremot kan jag hålla med men vi vet ju egentligen inte hur pass vanlig den sedvänjan var då det enbart finns två nedtecknade fall varav ena var av en kristen som vi inte vet hur sanningsenligt det var och hur mycket han bredde på för att demonisera "hedningarna". Mycket information om vikingarnas samhälle förstrdes tyvärr id kristnandet då det ansågs kättiskt. Sedan den andra var en muslim som noterade offrandet av en trälinna som skickades med sin "ägare" till eftervärlden. Däremot har vi en hög med häxbränningar dokumenterade varav några av de första från 1700-talets masshysteri skedde inte så lång från där jag bor i en liten by vid namn Lillhärdal i Härjedalen.

Och jag skrev nästan och det gällde just biten om att enligt bibeln har våldtäktsmannen möjlighet att gifta sig med offret medan vikingarna istället fråntog denne allt människovärde. Och det är en grej som berör mig väldigt personligt som överlevare.

Dock tror jag inte att vi kommer så mycket längre eftersom jag har svårt att få någon gudom att passa in i den information vi har om vår omvärld med det som står i de heliga skrifterna (räknar nu alla och inte bara bibeln). Och jag kan inte köra på blind tro utan jag måste ha någon form av bevis som stödjer hypotesen att någon gudom existerar. Speciellt med så många oklarheter i den boken.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism

Senast redigerad av Wrenchgirl den 2020-01-13 klockan 17:40.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)