Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-20, 21:45   #12526
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
KoloKillen har rätt i sak, det finns utfall som är extremt gynnsamma när man jobbar med daglig hävstång sådär, men väntevärdet av att göra en sådan investering är ändå neutralt, vilket innebär att det finns en majoritet av scenarier där man förlorar massor. Föjdaktligen
faller det sig inte naturligt för en (riskavert) människa att ligga investerad i sådana produkter.
Man får köpa och sälja ofta helt enkelt. Gärna över dagen.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 21:55   #12527
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
KoloKillen har rätt i sak, det finns utfall som är extremt gynnsamma när man jobbar med daglig hävstång sådär, men väntevärdet av att göra en sådan investering är ändå neutralt, vilket innebär att det finns en majoritet av scenarier där man förlorar massor. Föjdaktligen
faller det sig inte naturligt för en (riskavert) människa att ligga investerad i sådana produkter.
För att vara lite seriös då, skulle säga att man har oddsen mot sig.

Till att börja med är det courtage och spread du får betala vid varje transaktion.

Sen satsar du mot marknaden, så där är sannolikheten att du går back eftersom börsen på sikt går plus. Om man nu inte vet mer själv om marknaden än marknaden i sig, vilket är till synes svårt.

Jag håller mig borta från både bull/bear hävstänger.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 22:41   #12528
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
För att vara lite seriös då, skulle säga att man har oddsen mot sig.

Till att börja med är det courtage och spread du får betala vid varje transaktion.

Sen satsar du mot marknaden, så där är sannolikheten att du går back eftersom börsen på sikt går plus. Om man nu inte vet mer själv om marknaden än marknaden i sig, vilket är till synes svårt.

Jag håller mig borta från både bull/bear hävstänger.
Jo, du har rätt. Jag uttryckte mig väl enkelt. Väntevärdet för investeringen blir faktiskt väntevärdet för utfallet multiplicerat med hävstången (bortsett från courtage och avgifter), vilket var det jag menade med "neutralt".

Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Man får köpa och sälja ofta helt enkelt. Gärna över dagen.
Buy low, sell high? Jag förstår inte varför folk någonsin gör det omvända!
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 08:59   #12529
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Hej alla klippare!

Slår ni index? Om ja; hur många år i rad har ni lyckats med det? Pratar om indexet omx ståckholm 30 gi. Det ska ju inte vara för lätt va? He-he
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 09:23   #12530
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Hej alla klippare!

Slår ni index? Om ja; hur många år i rad har ni lyckats med det? Pratar om indexet omx ståckholm 30 gi. Det ska ju inte vara för lätt va? He-he
Glöm inte bifoga bevis.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 09:27   #12531
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Glöm inte bifoga bevis.
Sant, och försök inte ens photoshoppa bilderna. Jag upptäcker sådant på en nanosekund.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 09:55   #12532
luderlasse
Registered User
 
luderlasses avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 974
Ja det är lätt att slå, köp en global indexfond så slår du sthlm gi...
Vilket jag för övrigt gjort...
luderlasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 10:00   #12533
Kimball
Registered User
 
Kimballs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 351
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Hej alla klippare!

Slår ni index? Om ja; hur många år i rad har ni lyckats med det? Pratar om indexet omx ståckholm 30 gi. Det ska ju inte vara för lätt va? He-he
Knappt, kom inte igång ordentligt förrän för 2 år sen dock:

__________________
Citat:
“Where attention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.”
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 10:26   #12534
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Hej alla klippare!

Slår ni index? Om ja; hur många år i rad har ni lyckats med det? Pratar om indexet omx ståckholm 30 gi. Det ska ju inte vara för lätt va? He-he
Eftersom detta är hur mitt fondkonto har presterat så tar jag mig friheten att använda ett annat jämförelseindex än OMXS30 GI då portföljen varit av mer blandad karaktär både branschmässigt och geografiskt. Jag har under tiden sedan jag började investera också fipplat runt med enskilda aktier och hade en liten investering i krypto när senaste stora rusningen var som jag lyckades gå på plus ur men inte alls så pass mycket som om jag hade sålt på toppen (duh).
Sedan jag började har jag i princip varje månad satt in och investerat x antal tusen kronor vilket står för majoriteten av portföljens storleksökning.

Har enbart fonder i dagens läge och i princip allt jag äger i form av pengar är på börsen. Funderar på att flytta till Stockholm inom de kommande 1-2 åren (vilket ju kräver en rätt saftig kontantinsats om man vill kunna bo någonstans och hyresrätt kan man ju antagligen glömma) så egentligen borde jag sälja av och kolla på säkrare investeringsalternativ för att inte riskera för mycket.

2017-2018 (juli-dec): Första året på börsen. Hade dålig koll på det mesta och gick in och ut ur fonder och andra investeringar ganska mycket. Sen hade jag väl lite otur också men det drabbar alla bitvis. Slutade iaf på liiiite + men långt ifrån index.



2018-2019: Andra året. Lite svajigt i inledningen, gick ur helt ett tag och hade fin ökning mellan lägsta och högsta punkten för portföljen. Året avslutades med en tydlig sättning i marknaden som slog ut all ökning som skett dittills. Slutade på negativt 3-4%



2019-2020: Tredje året: I princip uppåt hela året med en stark inledning efter andra årets kassa avslut. I november gav jag upp allting vad heter att försöka välja aktier och slängde in allt i fonder och har kört på det spåret sedan dess. Fondportföljen är mer diversifierad men (förmodligen) långt ifrån perfekt. Hade det alltid varit så här hade livet varit kanon men det lär ju snart komma en väldans nedgång (ta i trä).


2020- : Fjärde året som bara är drygt tre veckor gammalt. Fortsatt mycket uppåt i en lyckosam men nästan oroväckande hög fart.


Totalt: Som man ser utifrån de ovanstående bilderna och den som visar hela resan nedanför så var de första 1,5 åren ganska dåliga. Andra halvan av 2018 hade jag kommit i kapp index men följde det sedan nedåt runt 12-13% kanske. 2019 och framåt har varit kanon och jag läste någonstans att 2019 var näst bästa året på börsen under denna sida milleniet (bästa var 2009).
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 11:38   #12535
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av luderlasse Visa inlägg
Ja det är lätt att slå, köp en global indexfond så slår du sthlm gi...
Vilket jag för övrigt gjort...
Tomma ord, fulla halsar. Som Strebers sjunger.

Via bild! Men ingen Photoshop!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 15:30   #12536
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
De senaste två åren har jag överavkastat mot OMX30 men detta beror på att jag satsat på breda indexfoder, totalt sett ligger jag back skulle jag tro - jag var ingen vidare trader.

https://imgur.com/BUjCzTe


Under den tid då jag var aktiv med aktier och minifutures var det svårt att slå index över tid. Den aktiestrategi som fungerat bäst är Piotroski F-score som jag körde i två år med bra resultat. Andra strategier som the magic formula fungerade sämre och robothandel med minifutures presterade dåligt.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 15:31   #12537
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Nissar det framgår ju inte att det är era portföljer, vänligen bifoga taxeringsuppgifter.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 20:36   #12538
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Hej alla klippare!

Slår ni index? Om ja; hur många år i rad har ni lyckats med det? Pratar om indexet omx ståckholm 30 gi. Det ska ju inte vara för lätt va? He-he
Sen 2008, har dock bara gjort 3 affärer (med flera köp och sälj iof under kortare perioder)

Ren tur. Inget annat

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.

Senast redigerad av agazza den 2020-01-22 klockan 20:38.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 21:14   #12539
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Varför togs mitt inlägg om att korta omx30 med x15 hävstång bort? I morgon kortar jag och jag vill att folk ska veta det på förhand eftersom man inte kan bevisa det i efterhand. Titta och se i morgon.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 21:15   #12540
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Sen 2008, har dock bara gjort 3 affärer (med flera köp och sälj iof under kortare perioder)

Ren tur. Inget annat

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Varför spekulerar du med pengar på ren tur?
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)