Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-13, 22:31   #16
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Tack för alla intressanta svar, det verkar milt uttryckt inte råda någon konsensus kring att kronlyft allmänt skulle ses som säkrare än traditionellt marklyft.
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 08:22   #17
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Phjanton Visa inlägg
Bland tävlande svenska styrkelyftare så är det vanligare att man skadar sig vid bänk eller knäböj än marklyft. De gick genom detta i styrkelabbets podcast, kommer ej ihåg avsnitt.
Förvånar mig inte, mark är ju förhållandevis "enkel" och lättast att dumpa vikten i, blir nog farligare om man knyter fast sig i stången iofs.

Citat:
Ursprungligen postat av sydskaningen Visa inlägg
Tack för alla intressanta svar, det verkar milt uttryckt inte råda någon konsensus kring att kronlyft allmänt skulle ses som säkrare än traditionellt marklyft.
Inte om du kompenserar med tyngre vikt iaf.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 07:14   #18
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Marklyft och kronlyft är en sådan övning som även om man kör högreps så blir vikten rätt hög. Även om man är svag blir vikten rätt hög. Jag tror inte på lätta vikter i marklyft, eftersom det inte finns några lätta vikter i marklyft, bara känslan av att det är lätta vikter.

Tex 100kg det är ju ingenting att marklyfta, men det är ändå 100 jävla kg. Vikten av en lagom fet man, att grinda ut 3*20 på det är jäkligt riskabelt.

Man får hålla tekniken, och det är svårt att göra i högreps med "lätt" vikt. istället för att då använda 100kg som i exemplet tycker jag att det skulle vara vettigare att lasta på 140kg (eller så) och köra ett par kanske 5-7:or på det. Man kan sabba ryggen lika illa på 100kg som 140 för även att det känns lätt är det tungt oavsett, och tunga vikter i höga reps i en övning som är väldigt svår att ha vettig teknik i höga reps är inte en bra grej.

Kronlyft har jag aldrig kört men gissar att det är samma problem fast värre.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)