Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-12, 17:33   #16
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 449
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Jag har ett anektotiskt fall av detta. En bekant gick på en kost med lite kolhydrater. Han utmanade sig själv att göra ett enda set med 100 reps bicepscurl med bara stången. Det räckte för att han skulle åka på Rhabdo.
Jupp och han är inte den enda jag har hört talas om som fått rhabdo rätt så lätt. Det man ska veta är att det är en helt naturlig grej som händer om man bryter ned musklerna hårt. Kosten är A och O. Har man inte ätit som man bör för ändamålet så finns alltid risken att man får rhabdomyolysis. Det ska man ha väldigt klart för sig.
Man ska alltid se till att vara ordentligt förberedd om man planerar att ta ut sig fysiskt. Rhabdo är ju inte det enda som man kan råka ut för heller för den delen. Det finns många risker med att ta ut sig hårt om man äter dåligt.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 17:38   #17
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 449
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Så bra att du kan uppvisa statistik på detta. Gissningsvis har du koll på alla fall som förekommit inom CrossFit?
Nej, varför skulle jag ha det?

Man kan få rhabdo av all typ av träning om man inte äter ordentligt och tar ut sig för hårt. Rätt så kul att du inte tror det, prova själv så får du se
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 18:51   #18
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Du kommer med vida påståenden om rhabdo som om dom stämmer kan vara viktigt att veta för hårt tränande individer som hänger här, bevisbördan ligger på dig.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 20:08   #19
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Hittade inget konklusivt direkt, men en artikel gav väl lite olika perspektiv på kolhydrater. I en del argumenterar de för risk med kolhydrater:
Citat:
Besides proteins, carbohydrate intake may also play a role in exRML. One male marathoner in his 30s who controlled carbohydrate intake through glycogen loading died from heat stroke accompanied with exRML and increased levels of CK after finishing the race.77 According to Bank,88 among track and field athletes who exhibited brown urine after glycogen loading, were reported to develop ARF. The manifestation of exRML appeared to originate from acidification and reduction of normal energy stores in muscles by increasing lactic acid as results of an increase in glycogen.77 Although the exact mechanism has not been determined, it is possible that track and field athletes are more vulnerable to myoglobinuria attributed to glycogen loading.88 Park et al.42 suggested that hypokalemia induced by increased insulin from excessive intake of carbohydrate may be a possible reason for exRML in a body builder after finishing exercise.
I en annan del rekommenderar de kolhydrater (men kanske inte på samma sätt som just glycogen loading inför en tävling...?)

Citat:
5.5. Consideration of alimentation

Excessive exercise consumes large amounts of body energy. Thus, supplying the body with major nutrients after completing exercise, including protein, carbohydrates, and fat, is preferable and prudent practice. When muscles are damaged, catabolic state may aggravate the damage. These changes could be diminished by proper intake of balanced nutrients.135 To promote the recovery and regeneration of damaged muscles, ingesting protein together with carbohydrate is more effective since carbohydrate improves the rate of glycogen synthesis.136, 137 Sweating and muscular contraction may induce excessive loss of electrolytes as results of intense exercise or training. Thus, drinking fluids containing electrolytes during and after exercise is desirable.138 Proper maintenance of fluids and nutrients after completing exercise could provide damaged muscles with necessary fuel for recovery and regeneration and prevent the potential to develop RML.
I en tråd grub postade för ett tag sedan fick ju nästan en femtedel så pass mycket muskelskador att det klassades som rabdo av enabart ett träningspass i intensiv tabata-stil.
Citat:
Program:
Citat:
The individuals performed four minutes of HIIRT (squat exercises in the Tabata style). The HIIRT session consisted of eight sets of squats performed with the fastest speed and highest number of repetitions achievable for 20 seconds with 10 seconds of rest between sets.
19 % som hade så höga nivåer av CK att det klassades som rhabdomyolys:
Citat:
In the current study, HIIRT induced early and progressive muscle injury, as shown by the muscle soreness, and significant changes in serum CK and myoglobin in the majority of the individuals assessed, with CK elevation indicative of rhabdomyolysis in 19% of the participants.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 21:03   #20
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Jag har ett anektotiskt fall av detta. En bekant gick på en kost med lite kolhydrater. Han utmanade sig själv att göra ett enda set med 100 reps bicepscurl med bara stången. Det räckte för att han skulle åka på Rhabdo.
Intressant.

Ett enda set som i att han höll igång kontinuerligt och reppade?
Eller vilade han på nåt sätt under setet?

Hur mycket grejade han som mest i curl om han grejade 100 reps på 20kg i ett svep?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 21:17   #21
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Pratar ni möjligen i svartvita termer om något som egentligen är en gråskala här?

För mig (som har dålig koll) innebär Rhabdomyolys att man tränat på nåt sätt att man "tagit ut sig till nära döden" (alternativt råkat ut för nån typ av allvarlig skada typ ramlat ner från taket och mosat kroppen) och att detta leder till att mikroskador på muskelfibrerna hamnar i blodet och att dessa ska tas om hand av njurarna som får för stor arbetsbörda och man pissar brunsvart och komplikationer uppstår som man behöver akut läkarvård för att komma till rätta med.

Det är detta jag tror Rahf menar att man får lov att verkligen anstränga sig med att träna över sin förmåga under en längre tid för att råka ut för.

Jag har inte heller hört talas om (förutom alldeles nyss då) att någon råkat ut för motsvarande genom dålig kost och ett idiotset bicepscurl.

Pratar vi verkligen om samma sak?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 08:09   #22
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Torde väl inte betyda att crossfit:ish träning är dödsknarksfarlig utan snarare att man itne skall överdriva, mer är inte alltid bättre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 08:50   #23
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Torde väl inte betyda att crossfit:ish träning är dödsknarksfarlig utan snarare att man itne skall överdriva, mer är inte alltid bättre.
Eller att LCHF-maffian ska hålla sig borta från sådan träning
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 08:54   #24
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Eller att LCHF-maffian ska hålla sig borta från sådan träning
Verkar rimligt då poängen med keto väl var att man skulle kunna gå ned i vikt utan att slita ihjäl sig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 09:31   #25
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Jag personligen anser att det är olyckligt att medverka till mytbildning kring. En sanning som kan vara värd att upprepa är att korrelation är inte detsamma som kausalitet.

Betvivlar inte för en sekund de anektdotiska vittnesmålen om individer på lågkolyhydratsdiet som drabbats av Rhabdo efter enstaka högvolymset. Men, och det är ett men med stort M, det finns en hel del olika faktorer som kan leda till Rhabdo.

Hög värme, kaliumbrist, underliggande sjukdomstillstån, droger eller helt enkelt att individen är en av de som dragit nitlotten i genlotteriet och lättare drabbas.

Tolka nu inte det här som att jag är någon rabiat föresparåkare av lågkolhydratskost, tvärtom så har jag inte mycket till övers alls för de olika varianterna som finns. Men jag anser att man inte bör sprida ogrundade myter och skapa hälsoångest.
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 09:38   #26
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Pratar ni möjligen i svartvita termer om något som egentligen är en gråskala här?

För mig (som har dålig koll) innebär Rhabdomyolys att man tränat på nåt sätt att man "tagit ut sig till nära döden" (alternativt råkat ut för nån typ av allvarlig skada typ ramlat ner från taket och mosat kroppen) och att detta leder till att mikroskador på muskelfibrerna hamnar i blodet och att dessa ska tas om hand av njurarna som får för stor arbetsbörda och man pissar brunsvart och komplikationer uppstår som man behöver akut läkarvård för att komma till rätta med.

Det är detta jag tror Rahf menar att man får lov att verkligen anstränga sig med att träna över sin förmåga under en längre tid för att råka ut för.

Jag har inte heller hört talas om (förutom alldeles nyss då) att någon råkat ut för motsvarande genom dålig kost och ett idiotset bicepscurl.

Pratar vi verkligen om samma sak?
Krosstraumaskador är ju en mekanism. Träningsvarianten kallas ju exertional rhabdomyolysis. Den studien jag hänvisade till ovan tar ju dock upp och visar att det inte behöver vara ansträngningar under lång tid utan att ett enskilt, riktigt hårt (men troligen en ovan ansträngning) pass kan ge det.

Det är inte alltid man behöver åka till akuten för det. Det finns säkert ett mörkertal av hårt tränande individer som har råkat ut för mildare varianter som gått över med vila och vätskeintag som aldrig fattat vad som hänt.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4065559/
Citat:
In mild cases, ER may go undiagnosed and could be managed on an outpatient basis with oral hydration and rest.14 For an athlete with severe symptoms (CK greater than 5 times the upper limit of normal or darkening of the urine), hospital admission is indicated for intravenous hydration with normal saline (1-2 L/h) maintaining a urine output of 200 mL/h.15
Även t.ex. "Acute Exertional Upper-Extremity Rhabdomyolysis as a Result of a Single Training Event: Report of 3 Female Trainees"

Citat:
The second case involved a 27-year-old white female without any underlying disease who was not taking any medications and was in excellent physical health. Following the workout of 125 push-ups and 85 pull-ups, she experienced muscle soreness and fatigue. Over the next 3 days, she experienced continued muscle soreness/pain, increasing weakness, and marked swelling of her arms. On day 4 postworkout, she presented to the clinic in moderate distress. Her urine showed trace blood and protein, and her serum CK level was > 8,000 U/L (the hospital stopped dilutions when the CK level exceeded 8,000 U/L)

The patient was diagnosed with rhabdomyolysis and admitted to the hospital. She received IV therapy, improved, and was discharged after 7 days, and had no sequelae.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 11:26   #27
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
Jag har tränat 30 år, gjort massor med extrema saker på gymmet, droppset tills jag inte ens kan lyfta utan vikt etc. och även tävlat flera gånger i strongman, där det har varit maximala urladdningar i flera grenar under många timmar. Känner också massor med personer som tränar snorhårt allt från Sl till Triathlon utan att någonsin hört om någon av de som åkt på det här.

Jag känner EN person som gjorde det, han var totalt otränad och skulle egentligen bara hjälpa sina vänner under vasaloppet (var själv anmäld men hade inte tränat något och skulle skita i det), men där och då körde han också utan någon som helst förberedelser, totalt tjurskalle som på ren vilja tog sig i mål på ca 13 timmar (sista av alla som gick i mål). Det tog 6 månader innan han var helt ok igen.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 11:58   #28
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Eller att LCHF-maffian ska hålla sig borta från sådan träning


Vad jag har förstått det så om det finns någon dietmaffia i crossfit så är det paleo utav någon anledning. Och inget skapar mer debatt även i den sfären än just olika dieter.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 14:39   #29
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Krosstraumaskador är ju en mekanism. Träningsvarianten kallas ju exertional rhabdomyolysis. Den studien jag hänvisade till ovan tar ju dock upp och visar att det inte behöver vara ansträngningar under lång tid utan att ett enskilt, riktigt hårt (men troligen en ovan ansträngning) pass kan ge det.

Det är inte alltid man behöver åka till akuten för det. Det finns säkert ett mörkertal av hårt tränande individer som har råkat ut för mildare varianter som gått över med vila och vätskeintag som aldrig fattat vad som hänt.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4065559/


Även t.ex. "Acute Exertional Upper-Extremity Rhabdomyolysis as a Result of a Single Training Event: Report of 3 Female Trainees"
Intressant. Tack för grävandet.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 12:04   #30
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Intressant.

Ett enda set som i att han höll igång kontinuerligt och reppade?
Eller vilade han på nåt sätt under setet?

Hur mycket grejade han som mest i curl om han grejade 100 reps på 20kg i ett svep?
Rättning, det var med 15 kg och 115 reps. Allt i ett oavbrutet set. Han har styrkelyftbakgrund och är ganska van med styrketräning men tränar biceps väldigt sällan.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)