Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-13, 12:44   #1
Magnusi
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 30
Vassle + hetvatten

Hej!
Eftersom jag älskar varmchoklad undrar jag om det finns någon nackdel att dricka sin vassle med hetvatten istället för kallvatten? Dumfråga kanske, men ändå en fråga
Magnusi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 12:46   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Inte för proteinets skull, men det kommer att koagulera på nolltid. Du kanske får problem med klumpar.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 12:49   #3
Magnusi
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inte för proteinets skull, men det kommer att koagulera på nolltid. Du kanske får problem med klumpar.
Tackar, förvånandsvärt lite klumpar med bananchoklad vasslen från Bodyscience iaf; helt klart godkänt och gott.
Magnusi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 12:53   #4
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Magnusi Visa inlägg
Hej!
Eftersom jag älskar varmchoklad undrar jag om det finns någon nackdel att dricka sin vassle med hetvatten istället för kallvatten? Dumfråga kanske, men ändå en fråga
Var vattnet "varmt" eller hett? Var det hett så kan man misstänka att de har "spikat" vasslet.. ;-/
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 12:53   #5
Magnusi
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 30
Hett, från kaffeautomaten på jobbet.
Vidareutveckla "spikat" så jag förstår.
Magnusi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 13:00   #6
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Magnusi Visa inlägg
Hett, från kaffeautomaten på jobbet.
Vidareutveckla "spikat" så jag förstår.
Att de blandat någon annan fuskingrediens. Jag har Alltid fått klumpar av att blanda vassleprotein i hett vatten. Sen vet jag inte om det reagerar annorlunda om vasslet är specialbehandlat på något vis? Någon annan här kanske vet?
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 13:16   #7
WhiteJellyBerry
Registered User
 
WhiteJellyBerrys avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Att de blandat någon annan fuskingrediens. Jag har Alltid fått klumpar av att blanda vassleprotein i hett vatten. Sen vet jag inte om det reagerar annorlunda om vasslet är specialbehandlat på något vis? Någon annan här kanske vet?
Bodyscience vassle hade glycin som sk spikningsmedel förut så det förvånar mig inte.
WhiteJellyBerry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 13:19   #8
Magnusi
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteJellyBerry Visa inlägg
Bodyscience vassle hade glycin som sk spikningsmedel förut så det förvånar mig inte.
Borde jag byta vassle-protein till något bättre?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Magnusi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 13:35   #9
Magnusi
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 30
https://www.mmsports.se/Kosttillskot...-Whey-100.html

Denna jag kör.
Magnusi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 10:55   #10
WhiteJellyBerry
Registered User
 
WhiteJellyBerrys avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av Magnusi Visa inlägg
Borde jag byta vassle-protein till något bättre?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Se över ett annat märke skulle jag tippa på. Alternativt skippa proteinpulver helt, verkar vara en fulmarknad det där.
WhiteJellyBerry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 11:10   #11
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Magnusi Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteJellyBerry Visa inlägg
Bodyscience vassle hade glycin som sk spikningsmedel förut så det förvånar mig inte.
Då har du svaret också.

Däremot ska sägas att innehållsförteckningen på din produkt inte nämner några större mängder glycin, som du kan likställa med overksamt utfyllnadsmaterial för detta syfte.

Senast redigerad av Rahf den 2019-11-14 klockan 11:11.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 11:32   #12
Magnusi
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 30
Tack för svaren, ska nämnas att jag nyligen (5 mån sedan) börjat styrketräna och har dåliga grundkunskaper om protein. De jag snappat upp är att 2g per kg per dygn minimum och sedan har jag fått proteinpulver som förslag utöver proteinrik kost.

Men ju mer jag hör om protein tillskott desto mer förstår jag att det finns olika sorters protein och att vissa syror i princip mer eller mindre är helt odugliga för muskelåteruppbyggnad.

Kanske bättre som sagt att skippa pulvret och satsa på mer föda (kött)?

Vågar jag fråga om BCAA och forumets konsensus om denna produkt? Känns också som ett rätt infekterat ämne?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Magnusi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 11:39   #13
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Magnusi Visa inlägg
Tack för svaren, ska nämnas att jag nyligen (5 mån sedan) börjat styrketräna och har dåliga grundkunskaper om protein. De jag snappat upp är att 2g per kg per dygn minimum och sedan har jag fått proteinpulver som förslag utöver proteinrik kost.

Men ju mer jag hör om protein tillskott desto mer förstår jag att det finns olika sorters protein och att vissa syror i princip mer eller mindre är helt odugliga för muskelåteruppbyggnad.

Kanske bättre som sagt att skippa pulvret och satsa på mer föda (kött)?

Vågar jag fråga om BCAA och forumets konsensus om denna produkt? Känns också som ett rätt infekterat ämne?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
BCAA har faktiskt visat sig verkningslöst, eller ett klart sämre alternativ, för det syfte man marknadsför den. I jämförelse med vassle- och kaseinprotein som har erkänd effekt, även om den inte är så dramatisk som man kanske kan tro i början av en träningskarriär. Jag lägger in några länkar du kan skumma igenom, där den översta kan ses som träffande för din situation:

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...highlight=BCAA
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...highlight=BCAA

Sen ett citat från en verklig auktoritet på ämnet:

Citat:
We conclude that the claim that consumption of dietary BCAAs stimulates muscle protein synthesis or produces an anabolic response in human subjects is unwarranted.

- Robert R. Wolfe

(https://jissn.biomedcentral.com/arti...970-017-0184-9)
---

Använd ditt proteinpulver, det är ett bra komplement till din kost, och inget annat. Kom dock ihåg att om du byter produkt kan det hända att drinken klumpar sig.

För övrigt tycker jag du ska besöka hemsidorna Styrkelabbet och Träningslära. Två väldigt goda svenska informationskällor.

Senast redigerad av Rahf den 2019-11-14 klockan 11:43.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 11:59   #14
Magnusi
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 30
Tack för svaret, läste igenom båda länkarna; och drog slutsatsen att jag i princip slängt pengarna i sjön på lite dyrare saft. Använder slut på förrådet och övergår till vatten istället. Fortsätter med vasslen i kombination med min nuvarande kost.

Kasein har jag tidigare käkat, men läste någonstans att kvarg till stor del innehåller Kasein så har övergått helt till att äta kvarg på kvällarna (Finner det godare tillsammans med en god osötad Muesli)
Magnusi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 12:03   #15
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Magnusi Visa inlägg
Tack för svaret, läste igenom båda länkarna; och drog slutsatsen att jag i princip slängt pengarna i sjön på lite dyrare saft. Använder slut på förrådet och övergår till vatten istället. Fortsätter med vasslen i kombination med min nuvarande kost.

Kasein har jag tidigare käkat, men läste någonstans att kvarg till stor del innehåller Kasein så har övergått helt till att äta kvarg på kvällarna (Finner det godare tillsammans med en god osötad Muesli)
Om du känner att rutinen funkar bra med kvarg, kör vidare på det. Någonstans måste det finnas en balans mellan liv och träning för att rutinen ska bestå, så det är bra att du redan nu sätter gränser.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)