Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-10, 14:15   #16
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Jag tänker i viss utsträckning att jag inte gör av med så mycket energi...
Men vänta nu.. förstår jag rätt att du:

- Cyklar 45-50 minuter motionscykel varje dag
- Samt cyklar 40 minuter till/från jobbet varje dag
- Samt styrketränar varannan dag

.. och du tycker inte att du gör av med så mycket energi?
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 14:39   #17
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Majonäs, garanterat. Kroppen känner av kalorier också, speciellt på längre tidshorisonter.
Inte för mig i alla fall. Jag blir mätt av volymen. Men sen äter jag för snabbt egentligen så jag kanske hade känt mig mätt om.jag avvaktat. Jag har inga problem med att gå upp i vikt. Det är svårare för mig att vara mätt och ligga på balans.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 14:52   #18
wessmen
It's on now!
 
wessmens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 271
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Majonäs, garanterat. Kroppen känner av kalorier också, speciellt på längre tidshorisonter.
Marabou Daimbitar begs to differ.

Äter mer än en påse utan att blinka men jag skulle verkligen få kämpa med samma kalorier i form av kycklingfile och sötpotatis.
wessmen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 16:18   #19
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Men vänta nu.. förstår jag rätt att du:

- Cyklar 45-50 minuter motionscykel varje dag
- Samt cyklar 40 minuter till/från jobbet varje dag
- Samt styrketränar varannan dag

.. och du tycker inte att du gör av med så mycket energi?
Att jag i övrigt är stillasittande är väl den stora faktorn för energiförbrukningen? Jag är ju inte byggarbetare eller så. Får gärna rätta mig om jag har fel.

Men du har ju rätt, jag tränar mer kondition än de flesta. Kanske det är därför det är svårt för mig att veta hur mycket energi jag behöver också. Jag umgås med människor som inte tränar, och de tycker jag äter mycket...
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 16:22   #20
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Att jag i övrigt är stillasittande är väl den stora faktorn för energiförbrukningen? Jag är ju inte byggarbetare eller så. Får gärna rätta mig om jag har fel.

Men du har ju rätt, jag tränar mer kondition än de flesta. Kanske det är därför det är svårt för mig att veta hur mycket energi jag behöver också. Jag umgås med människor som inte tränar, och de tycker jag äter mycket...
Får mig att undra om det är anorektiker du umgås med

Jag har i och för sig noll socialt live så jag vet inte hur svensson äter.

Hur som helst, gällande dina kalorier. Vi har som sagt liknande stats och jag rör mig mindre än vad du gör. Jag är viktstabil på 3450 kalorier.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 16:34   #21
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Haha, jag ställde mig precis på vågen på gymmet. Domen var 75,6 kg. Mitt på dagen efter att ha druckit en massa vatten också. Var övertygad om att jag var tyngre. Det här var inte bra. Men den här tråden har fått mig att inse en del, vilket är en början.

Ska försöka komma ihåg att räkna kalorier. Ska jag sträva efter att få i mig 3000 på ett ungefär? Vill inte se ut som en lägerfånge i sommar men vill inte heller bli fet på kuppen. Har lågt kroppsfett i nuläget, och den statusen är ju trevlig att behålla.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 16:39   #22
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Kan rekommendera en bytta ben&jerrys i sängen varje kväll, precis innan du somnar. Det går jag upp i vikt på iaf.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 17:02   #23
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Haha, jag ställde mig precis på vågen på gymmet. Domen var 75,6 kg. Mitt på dagen efter att ha druckit en massa vatten också. Var övertygad om att jag var tyngre. Det här var inte bra. Men den här tråden har fått mig att inse en del, vilket är en början.

Ska försöka komma ihåg att räkna kalorier. Ska jag sträva efter att få i mig 3000 på ett ungefär? Vill inte se ut som en lägerfånge i sommar men vill inte heller bli fet på kuppen. Har lågt kroppsfett i nuläget, och den statusen är ju trevlig att behålla.
3000 kalorier låter rimligt till en början.

Vill du få bra koll så se till att väg dig varje dag vid samma tillfälle (typ efter morgontoan) och notera.

Vikten kan fluktuera vilt mellan olika dagar så få inte panik på enstaka resultat.

Räkna istället ut ett medelvärde för varje vecka och utvärdera hur veckorna har förändrats över säg en månads tid.

Är trenden fortfarande en nedgång ökar du kalorierna. Är du viktstabil ökar du. Går du upp för snabbt sänker du. You get the point

Senast redigerad av sumialic den 2019-05-10 klockan 17:03.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 19:36   #24
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
3000 kalorier låter rimligt till en början.

Vill du få bra koll så se till att väg dig varje dag vid samma tillfälle (typ efter morgontoan) och notera.

Vikten kan fluktuera vilt mellan olika dagar så få inte panik på enstaka resultat.

Räkna istället ut ett medelvärde för varje vecka och utvärdera hur veckorna har förändrats över säg en månads tid.

Är trenden fortfarande en nedgång ökar du kalorierna. Är du viktstabil ökar du. Går du upp för snabbt sänker du. You get the point
Jag är lite kluven till att börja räkna kalorier. Mat är mer än bara energi för mig och jag vill äta när jag är hungrig, tills jag är mätt. Om kaloriräkning är det enda alternativet kanske det är bäst att börja så smått dock.

Mott "problem" är kanke att jag äter för mycket mat med låg energidensitet. Innan varje middag brukar jag äta en skål med grönsaker, för att jag har intalat mig själv att det är nyttigt. Har märkt att denna skål mest ger en obekväm bujkfylla framåt kvällen, men jag är fortsatt lite hungrig trots att magen är full med mat. En ganska obekväm känsla att vara full i magen men ändå hungrig på något vis.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 22:16   #25
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Jag har då aldrig varit hungrig om jag varit fylld i magen. Men jag är alltid hungrig och min mage är aldrig full. Minst en dag i veckan äter jag ca 1kg diverse kött i en sittning. Rätt vanligt med en fläskstek på danskt vis med knaprig svål. Det är en av få gånger jag känner mig riktigt mätt. Då brukar jag hålla mig mätt medans jag sover i alla fall. Kan sägas att där är rätt mycket kalorier i den fet/skinn/kött biten xD
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 12:33   #26
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av wessmen Visa inlägg
Marabou Daimbitar begs to differ.

Äter mer än en påse utan att blinka men jag skulle verkligen få kämpa med samma kalorier i form av kycklingfile och sötpotatis.
Jag förstår inte vad du argumenterar nu, att det är lättare att äta x antal kcal godis än x antal kcal bra mat? Givetvis.

Det jag påstår; 100g Marabou chokladkaka mättar mer, speciellt över tid, än 100g potatis(som i sig är väldigt mättande)
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 18:10   #27
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Men vänta nu.. förstår jag rätt att du:

- Cyklar 45-50 minuter motionscykel varje dag
- Samt cyklar 40 minuter till/från jobbet varje dag
- Samt styrketränar varannan dag

.. och du tycker inte att du gör av med så mycket energi?
Det här min standardmåltid efter 50 min cykel + 50 min styrketräning (halvkropp). Vägde allt

1 rågkus med två skivor kokt kycklingpålägg
35 gram kaseinpudding
105 gram havregryn med 1 msk kakao
150 gram lättmjölk
280 gram blandade kålgrönsaker

Efter en sån här måltid är jag proppmätt.

Det, tillsammans med pytt i panna till lunchen och mackor till mellanmål.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 60060636_486710925202599_4907270057194684416_n.jpg (157.7 KB, 0 visningar)
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 19:06   #28
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Jag slog ihop allt jag åt i ett kostregistreringsprogram. Hamnade på ungefär 2300 kcal. Då har jag dock inte räknat med kaffemjölken, som är lättmjölk, men var noga med att få med varenda liten bit gul lök i pytten och och morötter / övriga snack under dagen. En felmarginal på 10% är det säkert dock.

Det låter lite, utifrån vad andra äter. Men kan inte hjälpa att tycka att jag äter väldigt mycket mat. Äter jag för nyttigt?

Jag tänker i viss utsträckning att jag inte gör av med så mycket energi, eftersom jag ju inte särskilt aktiv förutom träningen.
Du äter inte nödvändigtvis för nyttigt, men det kan vara en god idé att se till att få i dig mer energipackade matvaror. Byt ut lättmjölken mot vanlig mjölk. Stuva pytten i lite grädde, o.s.v.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 19:41   #29
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Det här min standardmåltid efter 50 min cykel + 50 min styrketräning (halvkropp). Vägde allt

1 rågkus med två skivor kokt kycklingpålägg
35 gram kaseinpudding
105 gram havregryn med 1 msk kakao
150 gram lättmjölk
280 gram blandade kålgrönsaker

Efter en sån här måltid är jag proppmätt.

Det, tillsammans med pytt i panna till lunchen och mackor till mellanmål.
Förstår att du är mätt.. men hur många kalorier är det? Och vad är kaloribalansen när du drar bort träningen? Jag gissar att det inte är många hundra kcal plus...
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 12:17   #30
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Du äter inte nödvändigtvis för nyttigt, men det kan vara en god idé att se till att få i dig mer energipackade matvaror. Byt ut lättmjölken mot vanlig mjölk. Stuva pytten i lite grädde, o.s.v.
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Förstår att du är mätt.. men hur många kalorier är det? Och vad är kaloribalansen när du drar bort träningen? Jag gissar att det inte är många hundra kcal plus...
Jag tror att jag hamnar kring 2500 kalorier om dagen. Då äter jag verkligen en STOR lunch, ett bra mellanmål och en brakmiddag. Att äta fler gånger tycker jag är omständigt, det tar sån tid att laga och äta.

Men jag ska försöka addera mer lättätna livsmedel i min kost. Bröd är lättätet så ett par mackor till ska nog göra susen.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)