Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-03-23, 15:12   #1426
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Frukt är nästan bara vatten, socker, vitamin c och lite kostfiber. Att dricka frukt i form av juice ger dessutom sämre påverkan på blodsocker och insulin än naturell frukt. Juice är inget substitut och är inte mycket bättre än sockerlösning med c-brus.

Överhuvudtaget är frukt sämre än grönsaker.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 15:14   #1427
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Okej. Tack för infon!
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 22:52   #1428
rbn
Registered User
 
rbns avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 339
Vad brukar ni äta för grönsaker egentligen? Jag vill variera med hittar inga bra mixer. Broccoli, bryssel- och vitkål köper jag i förpackningar.

Wokmixer finns med det är mest majs, vattenkastanj och lite broccoli (som jag redan köper i påse) så det är inte mycket jag vill ha där. Vad räknar ni mer in för att variera färger? Paprika? Morötter?
rbn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 23:11   #1429
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av rbn Visa inlägg
Vad brukar ni äta för grönsaker egentligen? Jag vill variera med hittar inga bra mixer. Broccoli, bryssel- och vitkål köper jag i förpackningar.

Wokmixer finns med det är mest majs, vattenkastanj och lite broccoli (som jag redan köper i påse) så det är inte mycket jag vill ha där. Vad räknar ni mer in för att variera färger? Paprika? Morötter?
Brukar över en vecka få i mig dessa olika:

Rödkål
Vitkål
Grönkål (färsk/frusen)
Surkål
Spenat (färsk/frusen)
Broccoli (färsk/frusen)
morötter
paprika
gurka
grönsallad
tomat
Rödlök
Vitlök
Gullök
Harricot vertes
Gröna ärtor
Wokmix
Färsk chili
Färsk ingefära

Dagligen intas:

Färsk ingefära
Grönkål (färsk/frusen)
Spenat (färsk/frusen)
morot
Vitlök
surkål om det finns hemma


sen varieras resten lite beroende på vad jag äter. Tonfisk vill jag gärna blanda och göra en röra med rödlök och mjukost som helst äts med pasta och gröna ärtor. En köttbit vill jag äta med gullök (helst stekt), och koka upp ett gäng harricot vertes. Kyckling är gott med grönsakswok (wokmix, broccoli, vitkål, vitlök, färsk ingefära & chili t.ex.). Färsk ingefära är gott att ha till mycket, té, i gröt, till yoghurt etc.

Surkål är något jag lärt mig äta på sistone, ska vara bra med bakteriekulturen tydligen. Tycker det är riktigt gott nu!

Morötter har jag ätit dagligen sen jag kunde tugga själv. Grymt gott bara som de är, när som helst, var som helst.

Grönsaker är gott!!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/

Senast redigerad av Ozziking den 2018-03-23 klockan 23:15.
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 23:15   #1430
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Frukt är nästan bara vatten, socker, vitamin c och lite kostfiber. Att dricka frukt i form av juice ger dessutom sämre påverkan på blodsocker och insulin än naturell frukt. Juice är inget substitut och är inte mycket bättre än sockerlösning med c-brus.

Överhuvudtaget är frukt sämre än grönsaker.
Hur står sig bär till här?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 08:00   #1431
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Finns det några grönsaker som man kan äta råa och ändå tillgöra sig näringsinnehållet?

Eller har jag fått allt om bakfoten, som fått för mig att man ska koka /upphetta grönsakerna för att människan ska kunna ta upp mer näring?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 08:22   #1432
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Hur står sig bär till här?
Beror självklart på vilka bär, men många är ju rika på t.ex olika antioxidanter, olika vitaminer och ibland mineraler. Jag skulle definitivt klassa bär som bättre än frukt i större mängder.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 08:28   #1433
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Beror självklart på vilka bär, men många är ju rika på t.ex olika antioxidanter, olika vitaminer och ibland mineraler. Jag skulle definitivt klassa bär som bättre än frukt i större mängder.


Precis det jag syftade på.

Äter en hel del blåbär och hallon t.ex.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 09:07   #1434
Kasstkostschema
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Finns det några grönsaker som man kan äta råa och ändå tillgöra sig näringsinnehållet?

Eller har jag fått allt om bakfoten, som fått för mig att man ska koka /upphetta grönsakerna för att människan ska kunna ta upp mer näring?

Tror du fått det. Skulle svara alla. Fast nu när du nämner det så har jag hört någonstans att det är något ämne i morot som kroppen lättare tar upp om man kokar den (fast samtidigt är även det något ämne det blir mindre av också)
Kasstkostschema är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 09:38   #1435
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Hur står sig bär till här?
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Beror självklart på vilka bär, men många är ju rika på t.ex olika antioxidanter, olika vitaminer och ibland mineraler. Jag skulle definitivt klassa bär som bättre än frukt i större mängder.
Det blir som ett mellansteg. Bättre näringsprofil men inte riktigt som grönsaker. Däremot gäller också där att nästan alla kolhydrater kommer från fruktos, och ganska lätt att trycka i sig stora mängder.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 10:17   #1436
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Det blir som ett mellansteg. Bättre näringsprofil men inte riktigt som grönsaker. Däremot gäller också där att nästan alla kolhydrater kommer från fruktos, och ganska lätt att trycka i sig stora mängder.
500g hallon är 200 kcal, det överlever man fruktosmässigt.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 11:07   #1437
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Lyckas inte hitta information från tillverkare - innehåller vanligt vassleproteinpulver vitamin b12?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 12:03   #1438
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av rbn Visa inlägg
Vad brukar ni äta för grönsaker egentligen? Jag vill variera med hittar inga bra mixer. Broccoli, bryssel- och vitkål köper jag i förpackningar.
Frysta mixpåsar. Broccolimix, wokmix och sommargrönsaker. Det innebär för det mesta broccoli, morötter, blomkål, minimajs, vattenkastanj, haricots verts, ärtor.

Färska svenska grönsaker när det är säsong.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 12:23   #1439
Wequ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 77
Vad händer om man äter minimalt med grönsaker? Tror inte jag ens kommer upp i 50 gram om dagen. Många gånger 0 gram om dagen.

Är 27 år och äter i princip aldrig grönsaker, är det blandat i en gryta pillar jag oftast bort det osv. Som mest tar jag typ en näve ruccola/spenat o bara stoppar i mig det någon gång i veckan. Frukt i form av ett äpple/banan får jag i mig kanske 5 ggr i veckan.

Är väldigt sällan sjuk,mår bra, har fått extremt bra resultat av träning/gymmet.

Folk har alltid sagt till mig , "aa men om några år kommer du må dåligt i kroppen och få dåligt immunförsvar",det har dom sagt i över 15 år men jag mår bara bättre för varje år som går?

Det är lite ironiskt, människor i min närhet trycker i sig grönsaker som om det inte fanns en morgondag, jag skiter i det helt och ser yngre ut än vad dom är, mår bättre, är mer sällan sjuk och är i 10 ggr bättre fysisk form.

Vad går jag miste om? Kommer jag få problem i framtiden? Jag tvivlar starkt på det.

Senast redigerad av Wequ den 2018-03-24 klockan 12:26.
Wequ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 13:42   #1440
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Wequ Visa inlägg
Vad händer om man äter minimalt med grönsaker? Tror inte jag ens kommer upp i 50 gram om dagen. Många gånger 0 gram om dagen.

Är 27 år och äter i princip aldrig grönsaker, är det blandat i en gryta pillar jag oftast bort det osv. Som mest tar jag typ en näve ruccola/spenat o bara stoppar i mig det någon gång i veckan. Frukt i form av ett äpple/banan får jag i mig kanske 5 ggr i veckan.

Är väldigt sällan sjuk,mår bra, har fått extremt bra resultat av träning/gymmet.

Folk har alltid sagt till mig , "aa men om några år kommer du må dåligt i kroppen och få dåligt immunförsvar",det har dom sagt i över 15 år men jag mår bara bättre för varje år som går?

Det är lite ironiskt, människor i min närhet trycker i sig grönsaker som om det inte fanns en morgondag, jag skiter i det helt och ser yngre ut än vad dom är, mår bättre, är mer sällan sjuk och är i 10 ggr bättre fysisk form.

Vad går jag miste om? Kommer jag få problem i framtiden? Jag tvivlar starkt på det.
Du kanske är i form/frisk/ung etc TROTS att du inte äter grönsaker?
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)