Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-07-31, 12:57   #136
Peter Hansen
Registered User
 
Peter Hansens avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Mariefred
Inlägg: 511
OO verkar vara roligt upplägg detta! ska testa i september förhoppningsvis
Peter Hansen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-07, 21:03   #137
Västkustarn
Registered User
 
Västkustarns avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 352
påbörjade detta schemat idag kommer att köra det 3v fram till operation
Västkustarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 17:33   #138
coloz
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 228
Funkar det att börja med lutande hantelpress som första pressövning istället för plan på push-passet? Kör då detta på ena push-passet och börjar med vanlig bänk på det andra , nåt som skulle funka om jag vill fokusera lite mer på övre bröst? Btw gillar jag upplägget som fan, man har galen pump under hela passet

Senast redigerad av coloz den 2013-08-13 klockan 17:34.
coloz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 18:16   #139
Proxy
Registered User
 
Proxys avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oslo/Vänersborg
Inlägg: 4 136
Citat:
Ursprungligen postat av Crippa90 Visa inlägg
En tanke jag hade va lite det Sparven tog upp att presspasset kan bli tufft, speciellt i början. Hur bör man tänka den första perioden man kör programmet; köra snällare i bänken ett tag tills resterande övningar "kommer ikapp", eller köra på och öka i bänken och låta resten ta den tid det tar för att komma upp på lite vikter? Hoppas frågan var tydlig nog.

En annan sak är om du har nån tanke utifall man skulle vilja köra lite konditionsträning också, närmare bestämt mer åt sprinthållet? Syftet med det är då främst för hälsan, och varför sprint är för att löpning är så jävla tråkigt.
Det du kan göra är att "lägga bänkpressen på is". D.v.s. att du flyttar bak den i ordningen och väljer att köra en annan övning före. Om du känner att du behöver öka i triceps-styrka/volym, så kan du lägga triceps före bröst ett tag.
Då kommer du kort och gott inte att kunna öka på samma sätt. Något annat du kan göra om du stagnerar i en övning, är att byta övning.

Jao, cardio får du ju köra i den mån du vill! I det ämnet har jag verkligen ingen visdom att bidra med.

Citat:
Ursprungligen postat av Idefi Visa inlägg
Kan man lägga in bröstdips som första alt. andra övning på ett av passen? Just för bröst, eller tycker du att man bör fokusera på varianter av bänk alt. hantelpressar?
Det jag hade i tanke var något liknande:

Pass 1: Bänk, Hantelpress, Militärpress + 2 tricepsövningar + sidolyft
Pass 2: Bröstdips (Lite mer framåtlutad än vanliga), Bänk, 2 tricepsövningar + sidolyft. Skippar alltså militärpressen här då dipsen tar mycket på axlarna också.

Anledningen är helt enkelt att jag gillar övningen och vill bli riktigt bra i den. Fast bör man kanske lägga den som andraövning, efter bänk?
Om du känner att det är en övning som fungerar för dig och att du vill öka i den, så kör på! För bröst tycker jag att man bör ha fokus på pressar, men att dipsa i en period är inte heller det fel.
Du kan ju annars köra triceps först i ditt pass och då ha dips som primärövning.

Citat:
Ursprungligen postat av Bozar Visa inlägg
Kör du någon kondition med, typ HIIT eller lågintensivt? Jag gillar verklien upplägget och behöver variera min träning lite men vet inte var jag ska få plats med mina två HIIT pass. 6 träningstillfällen på gymmet ser jag dock fram emot från dagens 4.
Jag tränar så ofta, så jag anser mig inte riktigt behöva någon cardio. Om jag hade tränat för hälsans skull så hade jag kanske kört lite, men nu gör jag inte det. Den enda cardion jag utför är i ärlighetens namn sex, och när jag cyklar till och från jobb och gym, vilket inte är långt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Proxy

Hur länge kör du schemat innan du tar deload, eller kör du bara på och anpassar dig efter känsla?
Kör detta schema jämt eller byter mot något annat, eller byter övningar?
Och till sist, när kommer version 2?
Kör på och anpassar efter känsla. Deload kan vara en god idé, men jag har inte kört en deloadperiod i mitt liv.

Jag använder faktiskt inte mitt egna schema just nu, även om jag tränar på liknande vis. Anledningen till det är att jag inte just nu satsar på styrkebyggning, utan har mer specifika och grenspecifika mål.

Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Oh en fråga till.

Jag är klen i mark och i böj, men kör dem bägge, men kör mark ena dagen tungt och andra dagen explosivt 3 set med runt 5 reps. Går bra so far även om det är lite emot vad du hade rekommenderat.

Du körde antingen mark tungt eller böj tungt samma vecka eller hur var det?
Det är en väldigt god idé. Gunhamn rekommenderade mig att varva explosiva pass med tunga pass, och det rådet bör man ta.

Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
En till sak, om jag kör mark varannan pull pass, andra roddövningen, vilket rep intervall ska jag ligga på?
Det vanliga, eller något högre.

Citat:
Ursprungligen postat av coloz Visa inlägg
Funkar det att börja med lutande hantelpress som första pressövning istället för plan på push-passet? Kör då detta på ena push-passet och börjar med vanlig bänk på det andra , nåt som skulle funka om jag vill fokusera lite mer på övre bröst? Btw gillar jag upplägget som fan, man har galen pump under hela passet
Det fungerar absolut!
__________________
Journalen - Tyngdlyftning på amatörnivå
Min del på Renvilja.com
Instagram: Danieljsjo
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Proxy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-15, 21:07   #140
Crippa90
IKBF
 
Crippa90s avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Linköping
Inlägg: 291
Tack för svar Proxy!

Har kört detta ett par pass nu och måste säga att jag hade mer kraft kvar för resten under presspasset än vad jag trodde att jag skulle ha. Gillar det helt klart!

Ska nog slänga in militärpressar först nångång ibland, sådär var 14e dag ungefär (eller när bänkpressen är upptagen).
Crippa90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-15, 21:44   #141
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Hur är tanken med uppvärmning mellan de olika muskelgrupperna?
T ex mellan bröst och triceps. Köttar ni direkt ?
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 07:01   #142
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av te1on Visa inlägg
Hur är tanken med uppvärmning mellan de olika muskelgrupperna?
T ex mellan bröst och triceps. Köttar ni direkt ?
Nu är jag inte direkt insatt i det här specifika programmet. Men jag tror att om du inte är varm i triceps efter några set bänk och/eller hantelbänk så gör du något knasigt.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 11:24   #143
Hackenschmidt
Ilerminaty confirmed
 
Hackenschmidts avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Katrineholm
Inlägg: 341
Har kört detta programmet ca två månader nu. Det är det bästa och roligaste programmet jag har provat.

Eftersom jag har tränat under sommarens ledigheter (student) så har det blivit väldigt mycket alkohol och halvdan diet då jag har bott hos vänner/familj. Jag har medvetet gått upp i vikt, dock lite väl snabbt märker jag nu när jag kommer hem och kan väga mig på min egen våg igen.

Hur som helst, har gått från ungefär

12 Jun -> 16 Aug

Vikt: 90-91kg -> 94kg (+3-4kg)
Midja: 89cm->91cm (+2cm)
Biceps: 36.85cm -> 38.45cm (+1.6cm)
Bänkpress: 100x5 -> 110x4 (+9kg enligt strstd.com)

Tycker jag fått en bra fin massaökning över lag och blivit starkare i alla övningar. Tidigare skador har begränsat mig i mark och böj, efter mycket mobilitetsträning och rehab är jag nu igång med dom på riktigt igen. Men jag ökar medvetet långsamt i dem och har inte tillräckligt mycket tidigare data för att kunna säga att jag har ökat bra.
Hackenschmidt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 13:06   #144
xanton
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 276
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenschmidt Visa inlägg
Har kört detta programmet ca två månader nu. Det är det bästa och roligaste programmet jag har provat.

Eftersom jag har tränat under sommarens ledigheter (student) så har det blivit väldigt mycket alkohol och halvdan diet då jag har bott hos vänner/familj. Jag har medvetet gått upp i vikt, dock lite väl snabbt märker jag nu när jag kommer hem och kan väga mig på min egen våg igen.

Hur som helst, har gått från ungefär

12 Jun -> 16 Aug

Vikt: 90-91kg -> 94kg (+3-4kg)
Midja: 89cm->91cm (+2cm)
Biceps: 36.85cm -> 38.45cm (+1.6cm)
Bänkpress: 100x5 -> 110x4 (+9kg enligt strstd.com)

Tycker jag fått en bra fin massaökning över lag och blivit starkare i alla övningar. Tidigare skador har begränsat mig i mark och böj, efter mycket mobilitetsträning och rehab är jag nu igång med dom på riktigt igen. Men jag ökar medvetet långsamt i dem och har inte tillräckligt mycket tidigare data för att kunna säga att jag har ökat bra.

Jag har också testat det, dock bara 2 veckor för o känna igenom det för jag hade ett annat program som passade mig bättre just då. Roligt upplägg osv. Du verkar inte ha nåt problem med återhämtningen, med tanke på det är 6pass i veckan. Återkommer nog till detta framöver
xanton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 14:05   #145
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Drog PB 180x3 i mark under deff idag. Hade kunnat grisa upp en x4a tror jag men känns inte värt under deff. Så jävla bra program!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 16:09   #146
mycketbrännvin
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 799
Jag började med detta system idag. Kör på dragpasset som tyngsta övning 1 set i marklyft på 1-6 rep till fail, var det inte så du menade att man kan göra proxy? annars tror jag at det kan löna sig att träna 5 pass i veckan istället för sex ,kan bli ganska tungt fastän volymen inte är gigantisk. Kanske en vilodag mellan drag och benpasset.
mycketbrännvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-20, 18:59   #147
xeto
Beamer
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Götet
Inlägg: 12
Är det någon som känner att det är tungt att köra ben dagen efter ryggpasset?Vänjer man sig med tiden? Funderar annars på att lägga benpasset innan push.
xeto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-21, 08:02   #148
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Citat:
Ursprungligen postat av xeto Visa inlägg
Är det någon som känner att det är tungt att köra ben dagen efter ryggpasset?Vänjer man sig med tiden? Funderar annars på att lägga benpasset innan push.
Jag tycker det går bra. Värre att köra markpasset efter ett benpass då, men man vänjer sig tycker jag. Bara att kötta på i varje pass så löser det sig
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-21, 09:08   #149
mycketbrännvin
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 799
Lägg en vilodag mellan drag och ben
mycketbrännvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-21, 17:29   #150
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Har modifierat passet lite.

Vartannat pushpass blir det:
Bänkpress 3-6, 6-10, 10-15 (enligt schemat)
Bänkpress 4-5 x 3-6 explosivt.

Vartannat underkroppspass:
Knäböj 1-4, 6-10, 10-15 (enligt schemat)
Knäböj 4-5 x 3-6 explosivt

Vartannat pullpass:
Marklyft 1-6 (maxlyft enligt schemat)
Marklyft 4-5 x 3-6 explosivt

Har tidigare endast gjort så i mark och böjpassen, men nu implementarar jag det även till bänkpasset. Känns "dumt" att inte göra det där med. Så istället för att köra 2 tunga pass tuttar i veckan blir det ett tungt och ett mer explosivt, men ändå med stabila vikter. Annars är övningarna enligt schemat. Tyckte det var tungt att köra så tunga böj och mark så ofta, så ska vi se om det blir ett lyft för tuttarna med. Antalet reps totalt blir inte så stor skillnad, så volymen är relativt densamma. La till med 4-5 set på explosiva dagarna för att få upp volymen lite.

Bra eller totalt anus?

Tycker det känns vettigt att mosa tuttarna med tunga vikter 1 ggr i veckan och sen pyramida, och en ggr i veckan explosivt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)