Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-10-07, 07:43   #46
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten Visa inlägg
det är faktiskt så att allt hokus pokus folk håller på med funkar inte..
.. förutom bolusdoser av C-vitamin? Eller du kanske inte räknar det till hokus pokus.

https://www.empr.com/home/news/vit-c...-optimal-dose/
Citat:
Study authors concluded both studies showed a “significant dose-response relationship” between the vitamin C dose and duration of the common cold, with a linear trend up to 6–8g/day. Higher doses of vitamin C may result in even shorter duration of the common cold, Dr. Hemilä added.

Other studies suggesting that the optimal dose of vitamin C should be >15g/day for the best treatment of common colds were also noted but the maximum doses evaluated in randomized trials have been much lower.

Dr. Hemilä concludes that, “given the consistent effect of vitamin C on the duration of colds, and its safety and low cost, it would be worthwhile for individual common cold patients to test whether therapeutic 8g/day vitamin C is beneficial for them.” Vitamin C should be started as soon as possible after the onset of cold symptoms to see the greatest benefit, the study concluded.
Studien från 1974

Hittar inte studien från 1975, men här är en lång diskussion om den eftersom det verkar som att författarna själva ville bortförklara resultaten med hänvisning till placeboeffekten.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 09:00   #47
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Vitamin C inaktiverar virus.

https://link.springer.com/chapter/10...4613-0325-1_11
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 12:17   #48
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Senaste är från 93, finns det verkligen inte nyare forskning på högdoser C?
Vill minnas du nämt att det finns på upp till 1g men att det varken verkade göra till eller från.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 12:26   #49
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Riktiga högdosstudier på vitamin C slutade man med på 40-talet. Inte därför att de visade på nolleffekt, utan därför att läkemedelsbolagen inte vill finansiera studier på något som är billigt, utan bieffekter och effektivare än dyra, patenterade mediciner.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 12:34   #50
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
To treat the onset of a cold, the therapy is perhaps a minimum of 10 g of oral ascorbic acid, followed by at least 2 g each hour
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1236801/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 12:36   #51
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag tycker det här med enorma C-vitamindoser känns ytterst ovetenskapligt. Vad kommer härnäst, homeopati för att "inaktivera" cancer?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 12:48   #52
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag tycker det här med enorma C-vitamindoser känns ytterst ovetenskapligt. Vad kommer härnäst, homeopati för att "inaktivera" cancer?
Tycker du studierna verkar ovetenskapliga? På vilket sätt?
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 12:53   #53
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Tycker du studierna verkar ovetenskapliga? På vilket sätt?
Jag får känslan att forskarna kanske skyfflar runt data för att göra C-vitaminföretagen glada och mer generösa med eventuellt finansiellt stöd. Det fanns läkare förr i tiden som tyckte att homeopati för världens bästa grej, men var det verkligen så?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 13:24   #54
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag får känslan att forskarna kanske skyfflar runt data för att göra C-vitaminföretagen glada och mer generösa med eventuellt finansiellt stöd. Det fanns läkare förr i tiden som tyckte att homeopati för världens bästa grej, men var det verkligen så?
Då tycker jag snarare att forskarna försöker få gehör för att C-vitamin bör användas precis tvärtemot hur det i stort används idag: inte en (1) liten fjuttig, verkningslös dos (för alla utom pirater i sjönöd) varje dag, vilket troligtvis ger jättestora intäkter till tillverkarna, utan istället använda det som behandling några gånger per år.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 13:49   #55
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag får känslan att forskarna kanske skyfflar runt data för att göra C-vitaminföretagen glada och mer generösa med eventuellt finansiellt stöd. Det fanns läkare förr i tiden som tyckte att homeopati för världens bästa grej, men var det verkligen så?
27g askorbinsyra kostar typ 10kr på ICA...
Santa Maria kanske blir lite gladare men den största delen går ju till matindustrin ändå..

Det var just förr i tiden som homeopati funkade hyffsat jämfört med den tidens läkekonst. Det var då mer saker än skakat vatten.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 14:11   #56
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
27g askorbinsyra kostar typ 10kr på ICA...
Santa Maria kanske blir lite gladare men den största delen går ju till matindustrin ändå..
Har du hört talas om något som kallas "economies of scale"? 10 kronor för jättemycket askorbinsyra kanske inte låter som mycket för Ett Orm när han shoppar på Ica. Men det finns många människor i världen, närmare bestämt tio miljarder snart. Om tio miljarder människor faller för forskningspropaganda för t.ex. C-vitamin och vips börjar köpa 27 gram askorbinsyra varje vecka, blir det helt plötsligt 100 miljoner kronor omsättning i veckan för Santa Maria och Friggs.

Jag vet inte hur hög lön du har, men jag tycker iallafall att 100 miljoner SEK extra i veckan låter som ganska mycket. Finns mängder av folk som hade mördat för det, än mer som hade fuskat med lite vetenskap.
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Det var just förr i tiden som homeopati funkade hyffsat jämfört med den tidens läkekonst. Det var då mer saker än skakat vatten.
Okej, vi fattar. Du har en positiv ställning pseudovetenskapliga, homepotatiska behandlingar som C-vitamin och kolloidalt silver trots att de ofta orsakar iatrogenes.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 14:17   #57
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Då tycker jag snarare att forskarna försöker få gehör för att C-vitamin bör användas precis tvärtemot hur det i stort används idag: inte en (1) liten fjuttig, verkningslös dos (för alla utom pirater i sjönöd) varje dag, vilket troligtvis ger jättestora intäkter till tillverkarna, utan istället använda det som behandling några gånger per år.
Du har en poäng där. Äntligen någon med välgrundade argument, till skillnad från alla C-vitaminshills som ploppat upp här på brädan. Jag har ändrat mig, tack.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 17:05   #58
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Har du hört talas om något som kallas "economies of scale"? 10 kronor för jättemycket askorbinsyra kanske inte låter som mycket för Ett Orm när han shoppar på Ica. Men det finns många människor i världen, närmare bestämt tio miljarder snart. Om tio miljarder människor faller för forskningspropaganda för t.ex. C-vitamin och vips börjar köpa 27 gram askorbinsyra varje vecka, blir det helt plötsligt 100 miljoner kronor omsättning i veckan för Santa Maria och Friggs.

Jag vet inte hur hög lön du har, men jag tycker iallafall att 100 miljoner SEK extra i veckan låter som ganska mycket. Finns mängder av folk som hade mördat för det, än mer som hade fuskat med lite vetenskap.

Okej, vi fattar. Du har en positiv ställning pseudovetenskapliga, homepotatiska behandlingar som C-vitamin och kolloidalt silver trots att de ofta orsakar iatrogenes.
"Vi fattar"?
Du och vilken trollarme?
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 17:21   #59
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Hävdar ändå att varm mjölk, vitlök, honung och 12årig(minst) whiskey funkar.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 17:24   #60
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Tycker synd om mig själv och tar det lugnt.

Tycker det är lite oschysst att gå till gymmet sjuk och eventuellt smitta andra. Gör man det är det viktigt att man verkligen sköter hygienen.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)