Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-01, 07:49   #12436
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Fattar fortfarande inte hur HFT fungerar utan TA.

Kan någon förklara det för mig

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 07:58   #12437
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Fattar fortfarande inte hur HFT fungerar utan TA.

Kan någon förklara det för mig

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Läs boken Flashboys

High Frequency Trading är ju bara ett samlingsnamn för positioner man öppnar och stänger väldigt snabbt. Finns ju inte ens någon tydlig definition, men det kan vara positioner som hålls i allt ifrån millisekunder till flertal minuter. Det finns ju massor av olika strategier här, som inte har så mycket med varandra att göra.

En klassiker på något som kan vara HFT är olika typer av risk arbitrage. Enkelt exempel är en dubbelnoterad aktie. Om priset sticker iväg på ena marknaden så säljer man aktien som är dyr och köper på den andra börsen där den är billig. När priserna konvergerar säljer man igen. Detta är kanske inte bästa exemplet på HFT, då man kan sitta på positionen i dagar innan det konvergerar. Men det finns liknande exempel där man är in och ut betydligt snabbare. T.ex. arbitrage mellan Futures kontrakt och ETFer på samma index. Eller underliggande aktier mot Futures/ETF, osv.

Mer klassiskt det man pratar om i Flashboys är när man spoofar orderdjupet och försöker fronta de flöden som kommer. Det är verkligen trades under en sekund.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 20:28   #12438
KlopFer
Mr.KlopFis
 
KlopFers avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: ...
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Kan ni se nån anledning till att äga Nordea?
På kortsikt äger jag aktien. Bra utdelning och med nya vd som verkar förstå vart utvecklingen är på väg så kan jag tänka mig att äga att äga bolaget.

Blir det lågkonjak så tror jag alla flera av alla nischbanker som som dykt upp kan få det kämpigt och jag satsar då hellre på en av storbankerna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Tycker man så om sin egen pillesnopp tycker jag synd om den lilla pillesnoppen. Min mus ska ha det fint som snus iaf!
KlopFer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-09, 13:04   #12439
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Rekommenderar att läsa denna tråden mellan 2007 och 2010. Gör en lite ödmjukare inför börsen.

Kul att många från då fortfarande hänger kvar här.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 01:13   #12440
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Har för tillfället sparkonto åt barnen. Men det känns lite tradigt. Känns vettigare att fondspara istället. Men hur bör man göra då? Avanza Auto eller Zero kanske? Vill ju helst Justera så lite som möjligt.

Inser ju att mina börsskillz inte är världsklass när man sitter med Gladiator i portföljen. Så nåt enkelt och hyfsat säkert vore väl att föredra. Fast lite risk kan man ju ta om horisonten är på 18 år.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 02:34   #12441
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Har för tillfället sparkonto åt barnen. Men det känns lite tradigt. Känns vettigare att fondspara istället. Men hur bör man göra då? Avanza Auto eller Zero kanske? Vill ju helst Justera så lite som möjligt.

Inser ju att mina börsskillz inte är världsklass när man sitter med Gladiator i portföljen. Så nåt enkelt och hyfsat säkert vore väl att föredra. Fast lite risk kan man ju ta om horisonten är på 18 år.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
En billig global indexfond blir aldrig fel.

Ett alternativ kan vara robottjänsten Lysa som verkar göra ett bra jobb.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 07:39   #12442
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Har Avanza global och Länsförsäkringar global indexnära.

Senaste året skiljer det en % i avkastning till fördel Länsförsäkringar i skrivande stund.

Zero är endast omx30, dvs de 30 största bolagen i Sverige.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 08:55   #12443
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Få verkar ju ta hänsyn till att det faktiskt finns en premie för att investera i småbolag. Jag tror absolut att det är möjligt att få överavkastning med aktiv investering även om det är svårt och den absoluta majoriteten kommer att misslyckas (efter avgift) per definition. Nu när det blivit allt populärare med passiv investering torde det däremot vara ett något mer gynnsamt klimat för aktiva investerare. Därför skulle jag försöka hitta en del småbolagsexponering till ett rimligt pris.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 13:23   #12444
myggan84
Registered User
 
myggan84s avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 91
Ursäkta en total amatörmässig fråga men; jag har aktier i Kinnevik. Fick notis om att jag fått utdelning, men i samband med det störtdök aktien. Är det pga utdelningen?
Sen var hamnar min utdelning? Sker det per automatik att det återköps, eller hamnar det som lösa pengar på mitt ISK?
myggan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 13:30   #12445
myggan84
Registered User
 
myggan84s avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 91
Såg nu att Kinnevik knoppade av millicom. Men hur det rör mig och vad jag behöver göra fattar jag inte än....
myggan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 13:37   #12446
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av myggan84 Visa inlägg
Ursäkta en total amatörmässig fråga men; jag har aktier i Kinnevik. Fick notis om att jag fått utdelning, men i samband med det störtdök aktien. Är det pga utdelningen?
Sen var hamnar min utdelning? Sker det per automatik att det återköps, eller hamnar det som lösa pengar på mitt ISK?
Citat:
Ursprungligen postat av myggan84 Visa inlägg
Såg nu att Kinnevik knoppade av millicom. Men hur det rör mig och vad jag behöver göra fattar jag inte än....
Om du använder Avanza tycker jag du ska kasta ett getöga på deras Placera-forum--faktiskt även om du inte använder det. När man väl sållat bort rösterna som skanderar katastrof eller Eldorado brukar det finnas rimliga medlemmar som lägger ut fina uppställningar med information, så kan man få sig en överblick.

Gällande utdelning ska väl det hamna som likvider på det berörda kontot? Däremot vet jag inte om alla banker/mäklare har samma tajming när det kommer till själva utbetalningen.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 13:58   #12447
myggan84
Registered User
 
myggan84s avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 91
Såg nu att jag får inlösenaktier som jag kan handla för under en begränsad period, eller låta vara så blir det till millicomaktier. Utdelningen kom antagligen (det var så lite så jag märkte inte det ) på ISK som likvida medel.
myggan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 21:31   #12448
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Har aktier i ett onoterat bolag som nu ska säljas (och samtidigt slås samman med några andra), och har erbjudits att gå in i det nya bolaget. Låt säga att jag gick in med 1000kr, som nu är värda 5300kr. Jag vill köpa in mig i det nya för runt 2000kr. Är det bäst då att omvandla gamla aktier till nya för 2000kr, och sen plocka ut resten i vinst? Skattar jag endast på vinsten som plockas ut, eller räknar skattmasen på något sätt in de som konverteras till nya aktier?
Edit: Äger aktierna som privatperson, ej jur.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 07:52   #12449
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Har aktier i ett onoterat bolag som nu ska säljas (och samtidigt slås samman med några andra), och har erbjudits att gå in i det nya bolaget. Låt säga att jag gick in med 1000kr, som nu är värda 5300kr. Jag vill köpa in mig i det nya för runt 2000kr. Är det bäst då att omvandla gamla aktier till nya för 2000kr, och sen plocka ut resten i vinst? Skattar jag endast på vinsten som plockas ut, eller räknar skattmasen på något sätt in de som konverteras till nya aktier?
Edit: Äger aktierna som privatperson, ej jur.
Skulle tro att du skattar på allt, ungefär som då du "flyttar" aktier från aktiekonto till isk. Dock ingen skattmas bakom tangentbordet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-16, 01:21   #12450
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Har för tillfället sparkonto åt barnen. Men det känns lite tradigt. Känns vettigare att fondspara istället. Men hur bör man göra då? Avanza Auto eller Zero kanske? Vill ju helst Justera så lite som möjligt.

Inser ju att mina börsskillz inte är världsklass när man sitter med Gladiator i portföljen. Så nåt enkelt och hyfsat säkert vore väl att föredra. Fast lite risk kan man ju ta om horisonten är på 18 år.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Skulle vara vettigt att börja med en fondrobot för dem tänker jag. Iom att det är barn och inga större summor förmodar jag så börja med 60% aktier och 40% indexfonder.

Jag har själv börjat fundera på att börja med en fondrobot istället för att bara gå och köpa in sig i någon indexfond.

Sök på youtube om Lysa t.ex. om du inte är insatt alls.

Ser nästan bara fördelar med en fondrobot ju mer jag läst på om det. Men kanske finns någon som skriker stopp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)