Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-25, 16:06   #1
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Zma

Tänkte höra vad som är bäst mellan att köra på ZMA eller att ta zink och magnesium som separata? jag har varit utan nu ett litet tag och märker väl lite på sömnen att den inte är som när jag tog det.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-25, 16:18   #2
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Tänkte höra vad som är bäst mellan att köra på ZMA eller att ta zink och magnesium som separata? jag har varit utan nu ett litet tag och märker väl lite på sömnen att den inte är som när jag tog det.
Jag körde ZMA och märkte skillnad i minskat antal kramper och djupare sömn. Dessutom ökad sexlust (troligen låg jag lågt i zink. Köpt separat zink och magnesium. Enklare att få tag i kvalitativa tillskott på det sättet. Brist av vitamin B6 är extremt ovanligt så det behöver du inte köpa tillskott av. Zink är det enda tillskott jag kört konstant och ända sedan jag började med det har jag inte varit sjuk en enda dag.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-25, 16:21   #3
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Jag körde ZMA och märkte skillnad i minskat antal kramper och djupare sömn. Dessutom ökad sexlust (troligen låg jag lågt i zink. Köpt separat zink och magnesium. Enklare att få tag i kvalitativa tillskott på det sättet. Brist av vitamin B6 är extremt ovanligt så det behöver du inte köpa tillskott av. Zink är det enda tillskott jag kört konstant och ända sedan jag började med det har jag inte varit sjuk en enda dag.
Tackar för svar. En annan fördel (vet dock inte hur kvaliteten är) är att det är lättare på exempelvis ICA att hitta dem separata medan ZMA måste man nästan antingen köpa på gymmet eller beställa.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 16:45   #4
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Tackar för svar. En annan fördel (vet dock inte hur kvaliteten är) är att det är lättare på exempelvis ICA att hitta dem separata medan ZMA måste man nästan antingen köpa på gymmet eller beställa.
Kanske dock inte bästa kvaliteten på tillskotten där. Skulle nog satsa på zink och magnesium från Hollistics eller Green Earth.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 17:44   #5
Zachpersson
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 129
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Tackar för svar. En annan fördel (vet dock inte hur kvaliteten är) är att det är lättare på exempelvis ICA att hitta dem separata medan ZMA måste man nästan antingen köpa på gymmet eller beställa.
Undvik Magnesium Oxid på grund av låg biotillgänglighet runt 4-5%. På grund av denna låga bio-tillgänglighet av tarmarna används mest denna form av magnesium som laxeringsmedel. Till skillnad från Magnesium citrat som har en bio tillgänglighet på 25-30% och är den vanligaste formen av magnesium man hittar på marknaden.

Men om du hittar magnesium bisglycinat hade jag köpt det över alla andra former av magnesium då den har bättre stöd i vetenskapliga studier när det kommer till sömn än vad citrat har.

Ett utav Magnesium bisglycinats funktioner är att den bidrar med glycin till GABA, vilket är en signalsubstans som hjälper till med att göra sinnet lugnare och mer avslappnat , så vi blir redo för att sova
__________________
Instagram: https://www.instagram.com/zachpersson/?hl=en

PM för hjälp med kost upplägg och/eller träning
Zachpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 18:29   #6
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Zachpersson Visa inlägg
Undvik Magnesium Oxid på grund av låg biotillgänglighet runt 4-5%. På grund av denna låga bio-tillgänglighet av tarmarna används mest denna form av magnesium som laxeringsmedel. Till skillnad från Magnesium citrat som har en bio tillgänglighet på 25-30% och är den vanligaste formen av magnesium man hittar på marknaden.

Men om du hittar magnesium bisglycinat hade jag köpt det över alla andra former av magnesium då den har bättre stöd i vetenskapliga studier när det kommer till sömn än vad citrat har.

Ett utav Magnesium bisglycinats funktioner är att den bidrar med glycin till GABA, vilket är en signalsubstans som hjälper till med att göra sinnet lugnare och mer avslappnat , så vi blir redo för att sova
Jo vet att oxiderna oavsett mineral ska man helst undvika. Så jag läser alltid på vad de innehåller innan jag handlar. Tillika kollar jag RDI-procenten då man vill ju ha valuta för pengarna.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 21:08   #7
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Detta är positivt positivt eftersom vi vill ha DHT men på rätt plats. Forskning visar att zinkets hämmande effekt på 5AR verkar synergistisikt med vitamin B6 som även ingår i ZMA.
Stämmer detta? Har även för mig att jag läst att B6 ska ha en effekt på melatonin.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 21:55   #8
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Stämmer detta? Har även för mig att jag läst att B6 ska ha en effekt på melatonin.
Kan ju faktiskt ha effekt på båda?
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 22:03   #9
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Kan ju faktiskt ha effekt på båda?
Ja.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)