Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-02-19, 22:37   #16
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Pizza-kit. Skinka, burkchampinjoner, burkananas och lagrad ost. Blir sådär.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-20, 06:47   #17
nisse1976
Registered User
 
nisse1976s avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 679
Citat:
Ursprungligen postat av Filipb Visa inlägg
Skaffade mig en Ooni koda som julklapp till mig själv.
Kör faktiskt oftast Polpa muttis egna Pizzasås, tycker den funkar bra. Kokade egen förr, men tycker att det blir bättre med okokad sås.
Gjorde igår test i pizzaugnen med pizza gjord på surdeg och jäst (alltså separata). Surdeg reste sig inte lika mycket, kan lika gärna bero på att jag gjorde något tokigt.
Båda 65% hydrering.

Bifogad fil 117764

Bifogad fil 117765
Satan vilka fina pizzor!
Får du till kanterna att bli luftiga?
Ibland när de ser ut sådär är det mest deg.
Om du får till kanterna att bli luftiga - är det tack vare ugnen eller fick du det med vanlig ugn också?
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-20, 07:33   #18
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Citat:
Ursprungligen postat av nisse1976 Visa inlägg
Satan vilka fina pizzor!
Får du till kanterna att bli luftiga?
Ibland när de ser ut sådär är det mest deg.
Om du får till kanterna att bli luftiga - är det tack vare ugnen eller fick du det med vanlig ugn också?
Temperaturen är tyvärr lite av ett krav, Ooni-ugnen går upp till ca 500 grader. Min vanliga ugn går bara upp till 275, så även med pizzasten gick det inte lika bra. Här är bilder från bara ugn

IMG_20201212_185528.jpg

IMG_20201212_185734.jpg
__________________
Journal


Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-22, 11:12   #19
nisse1976
Registered User
 
nisse1976s avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 679
Alright, tack.
Får fundera på om man skall satsa på en pizzaugn.
Jag gillar verkligen när man får till kanterna sådär luftiga
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 09:36   #20
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Jag lider också av att ha en ugn som bara går upp till 275... drömmen är ju en riktig vedeldad bakugn, men det ligger långt in i framtiden.

Jag brukar följa det här receptet på deg, men med dubbla mängden jäst och tipo 00-mjöl istället för special.

Jag köper en burk mutti passerade tomater och reducerar i kastrull, kryddar med salt, svartpeppar och lite färsk, finhackad basilika. Jag föredrar när såsen är närmre en puré än en sås, mycket pga att ugnen inte är tillräckligt varm för att vattnet ska förångas snabbt nog för att inte sjunka ner i degen. En blöt pizza är inte kul.
Därpå buffelmozarella och halva körsbärstomater. Hela, färska basilikablad som topping när den är färdigbakad. Klart.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-08, 09:39   #21
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Ett pizzastål är överlägset baksten för vanlig hemmaugn. En vanlig långjäst deg + pizzastål = bra hemmapizza.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20200919_181220.jpg (186.3 KB, 0 visningar)
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-14, 07:26   #22
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Har kört igång pizzabakandet under pandemin också! Grymt kul. Har inte möjlighet att ha riktig pizzaugn just nu, så kör en simpel setup med billig sten i vanlig ugn. Blir riktigt bra ändå, men suktar ju efter en Ooni eller liknande varje gång man bakar.

Brukar köra poolish, 48h (24+24) jäsning, ~67% hydration och antingen 00-mjöl eller special. Basic tomatsås; italienska tomater på burk som man mosar lätt för hand, salt, olivolja och färsk basilika.

Blir en del avsteg från margherita också; favoriterna just nu är nog coppa, parmesan och färsk buffalomozzarella (brukar grädda buffalon lite, men var önskemål att lägga på när pizzan togs ut den här gången...) samt en med picanha, rödlök, vitlöks creamcheese, mozzarella och tomatsås. Bra skit!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMG_20210220_185122.jpg (125.0 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg IMG_20210220_185015.jpg (174.5 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg IMG_20210220_185645.jpg (201.3 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg IMG_20210228_172036.jpg (285.2 KB, 0 visningar)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-15, 08:39   #23
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88 Visa inlägg
Har kört igång pizzabakandet under pandemin också! Grymt kul. Har inte möjlighet att ha riktig pizzaugn just nu, så kör en simpel setup med billig sten i vanlig ugn. Blir riktigt bra ändå, men suktar ju efter en Ooni eller liknande varje gång man bakar.

Brukar köra poolish, 48h (24+24) jäsning, ~67% hydration och antingen 00-mjöl eller special. Basic tomatsås; italienska tomater på burk som man mosar lätt för hand, salt, olivolja och färsk basilika.

Blir en del avsteg från margherita också; favoriterna just nu är nog coppa, parmesan och färsk buffalomozzarella (brukar grädda buffalon lite, men var önskemål att lägga på när pizzan togs ut den här gången...) samt en med picanha, rödlök, vitlöks creamcheese, mozzarella och tomatsås. Bra skit!
Välkommen tillbaka Mr T!
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-16, 04:53   #24
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Välkommen tillbaka Mr T!
Scratch!

Händer att jag lurkar här, med ordentligt ojämna mellanrum
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 10:28   #25
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88 Visa inlägg
Har kört igång pizzabakandet under pandemin också! Grymt kul. Har inte möjlighet att ha riktig pizzaugn just nu, så kör en simpel setup med billig sten i vanlig ugn. Blir riktigt bra ändå, men suktar ju efter en Ooni eller liknande varje gång man bakar.

Brukar köra poolish, 48h (24+24) jäsning, ~67% hydration och antingen 00-mjöl eller special. Basic tomatsås; italienska tomater på burk som man mosar lätt för hand, salt, olivolja och färsk basilika.

Blir en del avsteg från margherita också; favoriterna just nu är nog coppa, parmesan och färsk buffalomozzarella (brukar grädda buffalon lite, men var önskemål att lägga på när pizzan togs ut den här gången...) samt en med picanha, rödlök, vitlöks creamcheese, mozzarella och tomatsås. Bra skit!
Trevliga mackor! Hur gör du eftersom du tillagar i ugn, kör du in allt samtidigt eller börjar du bara med tomatsås?
__________________
Journal


Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 14:09   #26
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Ahhh....Giuseppe. Jag brukar njuta av en vit pizza ibland. Creme fraiche, någon god svamp, mozarella och hårdost. Kanske någon skink-, eller fläskbit.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 17:40   #27
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av Filipb Visa inlägg
Trevliga mackor! Hur gör du eftersom du tillagar i ugn, kör du in allt samtidigt eller börjar du bara med tomatsås?
Maxvärme (250) varmluft i 1h för att värma upp stenen.

Sen kör jag bara tomatsås först tills pizzan börjar få lite färg på kanterna, 3-4ish minuter. Ut, på med resten och in några minuter till. Vissa ingredienser kan säkert funka att köra från början, men generellt blir det bättre att dela upp.

Kör du gas eller pellets/trä i Oonin förresten? Testat båda? Längtar tills dagen man kan ha en riktig ugn själv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-19, 08:24   #28
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Ahhh....Giuseppe. Jag brukar njuta av en vit pizza ibland. Creme fraiche, någon god svamp, mozarella och hårdost. Kanske någon skink-, eller fläskbit.
Syrad grädde är magiskt på en bianco
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-19, 11:44   #29
Lövbiffen
Registered User
 
Lövbiffens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Norrtälje
Inlägg: 966
Är det någon av er andra som försöker göra napoletansk-inspirerade pizzor som också följer Vito Iocappelis tips? Jag började gå enligt ett av hans degrecept ungefär i mitten av 2017 och bytte sedan till ett annat av hans recept som han visade senare. Det känns som att det är jäkligt svårt att få till en jämn kvalité på degen då vissa omgångar ej blir lika luftiga som andra. Jag kom på förra helgen att jag kanske knådar degen för hårt och pressar ut luften och det kan eventuellt vara så. Sedan har man väl inte världens bästa teknik för att platta till degen heller. Det känns som att man till en viss grad alltid tar "död" lite på kanterna när degen skall stretchas. Har ni några problem med att få en jämn kvalité på fluffet?
__________________
"Han jobbar med vinklar. Små vinklar."
HADES
Lövbiffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-19, 14:02   #30
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av Lövbiffen Visa inlägg
Är det någon av er andra som försöker göra napoletansk-inspirerade pizzor som också följer Vito Iocappelis tips? Jag började gå enligt ett av hans degrecept ungefär i mitten av 2017 och bytte sedan till ett annat av hans recept som han visade senare. Det känns som att det är jäkligt svårt att få till en jämn kvalité på degen då vissa omgångar ej blir lika luftiga som andra. Jag kom på förra helgen att jag kanske knådar degen för hårt och pressar ut luften och det kan eventuellt vara så. Sedan har man väl inte världens bästa teknik för att platta till degen heller. Det känns som att man till en viss grad alltid tar "död" lite på kanterna när degen skall stretchas. Har ni några problem med att få en jämn kvalité på fluffet?
Hm, har knådat pizzor till och från i tio år, så har fått in en bra teknik som går fort och inte knådar sönder degen. Så kvalitén blir samma varje gång och kanterna blir alltid fluffiga. Jobba sig inifrån och ut och aldrig röra kanterna
Men det tar ju tid att få in en bra teknik som på pizzerior. Men när man väl har lärt sig rörelserna så märker man en extrem skillnad och man glömmer aldrig bort hur man gör det.

En äkta napoletansk deg ska man ju knappt arbeta med, den ska ju i princip dras ut till sin form. Inte knådas/bakas ut som på en vanlig pizzeria. Dom är väldigt svårarbetade och långt ifrån lika enkla att hantera som en mjöligare deg.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)