Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-21, 09:38   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Hamstringaktivering vid olika typer av kettlebellsvingar

Citat:
Kettlebell exercises have become an increasingly popular form of resistance training and component of lower body rehabilitative training programs; despite a lack of scientific literature illustrating internal mechanisms and effectiveness of these approaches. Participants (n=14) performed three different styles of kettlebell swings (hip hinge, squat and double knee extension) and were assessed for medial hamstrings (MH) and biceps femoris (BF) myoelectrical activity via surface electromyography (sEMG). Bipolar pre-gelled Ag/AgCl surface electromyography (sEMG) electrodes (10mm diameter, 20mm inter-electrode distance) were placed on the participant's dominant limb after correct skin preparation.There was a main effect for swing type (p = 0.004), where the hip hinge swing elicited a greater overall MH and BF sEMG in comparison to the squat swing (mean difference = 3.92; 95% CI = 1.53 to 6.32; p = 0.002) and the double knee extension swing (mean difference = 5.32; 95% CI = 0.80 to 9.83; p = 0.020). Across all swing types, normalised percentage of MH sEMG was significantly higher compared to the BF (mean difference = 9.93; 95% CI = 1.67 to 18.19; p = 0.022). The hip hinge kettlebell swing produced the greatest amount of hamstring sEMG for the three styles of kettlebell swings assessed. These findings have implications for the application of kettlebell swing exercises in strength and conditioning, injury prevention and rehabilitation programs.
J Strength Cond Res. 2017 Sep 11. Hamstring myoelectrical activity during three different kettlebell swing exercises.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 09:56   #2
Pepparspray
Mätt är bara en känsla
 
Pepparsprays avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: V-vik
Inlägg: 85
Så jag ska fortsätta köra mina svängar alltså?
Pepparspray är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 11:58   #3
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag antar att jag förstår vad en hip-hinge variant och squat variant är. Men vad är en double knee extension variant egentligen?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 12:52   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 13:25   #5
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag fattar inte den beskrivningen heller.

De initierar alltså rörelsen (från stående) genom att räta i knäna och sedan en neddippning (dvs böj i både knän och höft antar jag). Sedan böjer de ännu mer på knäna då de skjutsar kettlebellen framåt/uppåt igen?

Jag får det till två knäböjningar och en knärätning. Men rimligen måste de ju också räta på knäna för att komma tillbaka till ursprungspositionen.


Det låter helt bakvänt. Hittar inget klipp heller...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)