Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-16, 20:12   #16
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Det tror jag inte. Har kört serratus armhävningar par gånger i veckan i halvår nu typ, och som uppvärmning för överkroppspass.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Okej, bra.
Om du tar en lättare hantel på rak arm, skulderbladet vill inte vinga ut lite bak på ryggen på någon sida?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-16, 20:26   #17
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Okej, bra.
Om du tar en lättare hantel på rak arm, skulderbladet vill inte vinga ut lite bak på ryggen på någon sida?


Rakt ut från kroppen eller va?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-17, 06:05   #18
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Rakt ut från kroppen eller va?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, rakt fram med armen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-17, 11:54   #19
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Högeraxel högre upp när jag drar ihop skulderbladen

Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Ja, rakt fram med armen.


Såg ingen skillnad.
Idag när jag körde kondition i form av roddmaskin så fick jag en konstig känsla i biceps typ, svårt att exakt peka ut vart "smärtan" satt, men åt biceps hållet iallafall. Jag är nästan säker på att det är min ojämna muskulatur som ställer till det. Frågan är bara vilka muskler jag måste stärka.
Har kört utåt och inåt rotationer, serratus anterior övningar, baksida axlar med mera utan några resultat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-17, 19:47   #20
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Kan tillägga att jag alltid känner mig stelare i vänster skuldra, mer muskelknutor också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 07:39   #21
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Dragövningar alltifrån låg rodd upp till facepulls och variation däremellan ex 45 och 80 grader (anpassa rotation i överarm så övningarna funkar för dig) med fokus på dra ihop skulderbladen utan att lyfta axlar brukar kunna hjälpa fint. Militärpress/hantelpress med ett gummiband runt handlederna är en väldigt bra övningar. Vanlig militärpress (fokus på rotation i skulderbladen) och hantelpress (fokus på att orka dra in skulderblad) likaså. Kort sagt anpassa vikt så du orkar träna musklerna runt skulderbladet. Att minska statiskt arbete på den sidan kanske kan hjälpa gott.


Skickat från min iPad med Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-19, 14:23   #22
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Jag gissar på att det snarare är problem med din vänsta skuldra/axel då du även beskriver att det är den som känns stelare och stramare.
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-19, 15:34   #23
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperion1 Visa inlägg
Jag gissar på att det snarare är problem med din vänsta skuldra/axel då du även beskriver att det är den som känns stelare och stramare.


Undrar vad bara, har gjort massa skulderstabilitet en lång tid utan resultat...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-19, 18:34   #24
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Ståtlig hållning och bålstabilitet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-19, 18:37   #25
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Ståtlig hållning och bålstabilitet.


Gick hela sommaren spikrakt men kände att det bara förvärrade det hela, gick spänd hela tiden vilket gjorde att jag blev ännu stelare.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 05:27   #26
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Gick hela sommaren spikrakt men kände att det bara förvärrade det hela, gick spänd hela tiden vilket gjorde att jag blev ännu stelare.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Då kanske du bara trodde dig ha en bra hållning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 06:25   #27
SpjellLuv
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Undrar vad bara, har gjort massa skulderstabilitet en lång tid utan resultat...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har själv problem med ena axeln vilket enligt sjukgymnasten kommer från svaghet i musklerna som ska hålla fast skulderbladet.

Min erfarenhet är att det inte är helt enkelt att träffa de musklerna när jag utför mina rehabövningar. Det är lätt hänt att större muskler, i mitt fall latsen, tar över arbetet. För mig tog det några månader innan jag tillsammans med sjukgymnasten hade hittat övningar och en teknik som fungerade.
SpjellLuv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 07:58   #28
emoris
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av SpjellLuv Visa inlägg
Jag har själv problem med ena axeln vilket enligt sjukgymnasten kommer från svaghet i musklerna som ska hålla fast skulderbladet.

Min erfarenhet är att det inte är helt enkelt att träffa de musklerna när jag utför mina rehabövningar. Det är lätt hänt att större muskler, i mitt fall latsen, tar över arbetet. För mig tog det några månader innan jag tillsammans med sjukgymnasten hade hittat övningar och en teknik som fungerade.
Skulle du kunna skriva ner dom där övningarna så jag skulle kunna prova?

Om jag har mina armar hängande avslappnat neråt så ser man att högersida är några en bra bit nedanför min vänstra.. Detta får ju min bänk och sådant att lida för att jag är så skev i armarna om jag inte verkligen lägger in högra skuldran mycket längre än den vänstra.
Blir lite jobbigt i längden att konstant ha det i åtanke.
emoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 08:45   #29
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Undrar vad bara, har gjort massa skulderstabilitet en lång tid utan resultat...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Att ena axeln är lägre ner än den andra kan bero på följande:

* Ena höften är högre än den andra, dvs. sneställd höft.
* Ryggmusklerna på ena sidan är starkare än på andra sidan som drar skulderbladet nedåt.
* Ena trappen är svagare än den andra.
* Du har mindre muskler på ena sidan (axeln, trappen)

Oftast så är det en kombination av flera av ovanstående saker och där finns självklart fler anledningar än bara de jag listar.

FYI
Något som ofta bidrar till detta är att man sitter, sover, står, går snett. Många sitter exempelvis snett, dvs. låtar kroppen lite mer åt ena sidan under dagarna. Detta bidrar till dysfunktionen. Bär man exempelvis en väska, eller annat tungt föremål, på ena axeln i sitt jobb, vardagen etc. kommer detta också att bidra dysfunktionen. Ditt problem skulle även kunna bero på att du tränar ryggmusklerna alldeles för mkt i förhållande till de muskler som ansvrar för att föra skulderbladet och axeln uppåt. Tänk dig att latsen är bra mkt söttre och starkare muskler än trappsen och de andra små musklerna som ansvara för att föra skulderbladet och axeln uppåt.

Läs den här och de länkar som det länkas till:
https://b-reddy.org/2013/08/18/examp...-low-shoulder/

Den här förklrar också bra för dig vad jag pratar om:
https://ericcressey.com/train-overhead
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 08:54   #30
SpjellLuv
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av emoris Visa inlägg
Skulle du kunna skriva ner dom där övningarna så jag skulle kunna prova?

Om jag har mina armar hängande avslappnat neråt så ser man att högersida är några en bra bit nedanför min vänstra.. Detta får ju min bänk och sådant att lida för att jag är så skev i armarna om jag inte verkligen lägger in högra skuldran mycket längre än den vänstra.
Blir lite jobbigt i längden att konstant ha det i åtanke.
Det är nog ganska standardövningar för stabilitet som jag fått. För närvarande kör jag utåtrotationer, stående enarmshantelpress, plankan med händerna på boll medan jag pressar isär skulderbladen. Jag kör dessutom en övning där jag står vänd mot väggen och för händerna snett upp i ett "V" till axelhöjd för att där släppa väggen och hålla i några sekunder.

Svårigheten jag upplever är att aktivera rätt muskel för att hålla skulderbladet på plats innan jag börjar övningen och att sedan hålla den positionen genom hela settet. Sjukgymnasten säger att jag ska dra den nedersta spetsen av skulderbladet nedåt. För mig släppte det när jag slutade "ta i" och istället försöker dra ned skulderbladet så långsamt som möjligt. Jag har dock fortfarande svårt att hålla den positionen genom hela övningen. Framförallt i pressar och drag över huvudet.
SpjellLuv är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)