Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-14, 10:15   #1
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Var fixar man redskap för å träna nacken?

Tjena! Tänkte börja träna nacken så att den inte ser pinnsmal ut i förhållande till axlarna, brösten och armarna.

Vad heter redskapet som man kan sätta på huvudet runt pannan som man sen kopplar fast i ställen som har öglor för handtag om man vill köra standing cable flying, fast man kör istället nacken genom att böja huvudet framåt?

Alltså jag menar detta slags redskap: http://www.exrx.net/WeightExercises/...CBNeckFlx.html
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 10:20   #2
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Lägg dig på rygg. Gå upp i brygga och träna nacken med gamla hederliga brottarövningar. Samma sak framåt, du kan börja på knäna och rulla runt på nacken. Tänk som du gör en curl, du ska curla kroppen upp med hjälp av nacken. Är det för tungt att ligga på rygg och stå med enbart benen så tar du hjälp av händerna.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 11:34   #3
thebandit
Registered User
 
thebandits avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 223
Nackhuva. Funkar grymt bra, antingen med viktskivor eller i cable.
thebandit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 12:12   #4
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Nackhuva finns t.ex. på den gul-och-svarta kosttillskottssidan. "Bad Boy Neck Harness" heter den. Jag köpte min från Ironminds hemsida, USA.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 12:36   #5
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Lustigt att det inte finns sådant här redskap på gymmet, är ju en relativt stor och viktig muskel/muskler att träna för att man inte ska se ut som en glasspinne ovanför solarplexus.

Ska kika på den där Bad Boy Head Harness, var slut på CDON. Hittade en på gulsvarta sidan men dåligt omdöme för att vikten var för tung och gick sönder. Vad är rekommenderad högsta vikt för en nackhuva i princip?

Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Lägg dig på rygg. Gå upp i brygga och träna nacken med gamla hederliga brottarövningar. Samma sak framåt, du kan börja på knäna och rulla runt på nacken. Tänk som du gör en curl, du ska curla kroppen upp med hjälp av nacken. Är det för tungt att ligga på rygg och stå med enbart benen så tar du hjälp av händerna.
När jag tittat på hur bryggan ser ut så ser det inte ett dugg säkert ut för mig att lära mig med tanke på att "bryta nacken" inte är samma sak som att "bryta armen"

EDIT: aha man fick inte länka dit såg nu.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 14:10   #6
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Lustigt att det inte finns sådant här redskap på gymmet, är ju en relativt stor och viktig muskel/muskler att träna för att man inte ska se ut som en glasspinne ovanför solarplexus.

Jag har tränat på gym som haft dessa redskap. Nästan ingen använde dom dock, man ser ju lite ut som en idiot med dom.
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 14:11   #7
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Börja med att göra dessa mot en vägg (glöm ej att ha nåt mjukt mellan huvud och vägg) innan du gör på golvet.





http://www.exrx.net/WeightExercises/...eckBridge.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/...eckBridge.html
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 16:42   #8
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Det funkar utmärkt att bara sätta en remögla runt huvudet om man har en kabelhiss med högt placerar trissa. Det funkar också att lägga en vikt på huvudet om man ligger på en bänk med huvudet utanför bänken.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 18:13   #9
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Hur pass effektivt är det att köra med viktskiva på pannan liggandes på bänk? Antingen på mage eller rygg.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 18:51   #10
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Stämmer det att nacken växer väldigt fort? Gör nacken så att trapsen blir och/eller ser större ut? Min nacke är större än mina vader och armar så vet ej om man ska lägga så mycket fokus på den för symmetri? (Vill få större traps dock)
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-16, 11:28   #11
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Har sett folk träna nacken i liggande lårcurlen. Utöver detta så finns naturligtvis diverse bryggor och shruggs.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Börja med att göra dessa mot en vägg (glöm ej att ha nåt mjukt mellan huvud och vägg) innan du gör på golvet.





http://www.exrx.net/WeightExercises/...eckBridge.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/...eckBridge.html
Vet inte riktigt varför man skulle behöva något mjukt i mellan så länge man nyttjar en vägg,blir inget jättetryck där,däremot kan jag ha viss förståelse för det om man nyttjar golv utan matta,en matta funderar däremot mycket bättre om man övar på golvet eftersom du håller kvar mattan med fötterna.

Mvh/utövar gärna kinesisk båge på hårda underlag lite då och då men då mer i syfte att öva viljestyrka.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-16, 21:37   #12
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
häng en vikt från en gummislang
bit tag i gummislangen
curla med nacken

funkar nog bra med läderbälte också #mysecretkink

Senast redigerad av dmoller den 2017-09-16 klockan 21:38.
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-17, 04:00   #13
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Vet inte riktigt varför man skulle behöva något mjukt i mellan så länge man nyttjar en vägg,blir inget jättetryck där,
Har du verkligen testat detta? Om jag står en meter från en vägg och lutar mig in och enbart har kontakt med pannan mot väggen så är det extremt oskönt utan nån typ av liggunderlag eller nåt mellan. Skulle det vara betongvägg så finns det inte en chans att jag ens skulle testa utan nåt mellan...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 09:21   #14
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Har du verkligen testat detta? Om jag står en meter från en vägg och lutar mig in och enbart har kontakt med pannan mot väggen så är det extremt oskönt utan nån typ av liggunderlag eller nåt mellan. Skulle det vara betongvägg så finns det inte en chans att jag ens skulle testa utan nåt mellan...
Det är en kvarleva från den tiden försvarets värdegrund var helt annorlunda men kör någon kinesisk båge så har den testat.
Sen håller jag självklart med om att man bör ha något mjuk som stöd då det inte fyller någon funktion att inte ha det.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 12:08   #15
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Använd en pilatesboll mot väggen. Stabilisera nacken så den inte rör sig. Börja "studsa" kroppen bakåt utan att tappa nackpositionen. Bollens eftergivlighet ger ett motstånd och aktivering av nackmusklerna.

Variera kraft/amplitud, set, reps, tid, whatever. Stegra genom att stå längre bort. Nästa steg blir sittandes på baken bakåtlutad på golvet, sedan ev. upp i en slags brygga. Samtliga övningar går även att göra med pannan mot istället (hypertrofi sternocleidomastoideus ftw!)

Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)