Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-07-30, 14:15   #466
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av skattefusk Visa inlägg
Nej, men om man ska avstå allt gott så bör det vara en god anledning för att få en liten prestationsförbättring.



Tror ingen gör om hela vardagen och genomlider måltider som kunde varit mycket godare bara för att orka springa lite mer den sista minuten i korpenfotbollen.


Det beror på, alla har sina personliga målsättningar och man måste få hitta det som funkar bäst för en själv. Alla tycker inte att bea är gott till maten, och om den lilla prestationen är viktigt för personen ifråga så låt det vara så.

Vad som är gott och inte är också
Väldigt subjektivt och något man kan lära sig "koppla på/av".

Lägg ner den negativa tonen nu, Ät din bea till maten och låt folk få leva som passar dem bäst!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-30, 18:34   #467
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Vilken kolhydratskälla är mest lättsmält? Ris är väl i topp, men hur är det med potatis och pasta?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-30, 18:40   #468
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Bröd.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-30, 18:58   #469
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Glukos.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-30, 19:13   #470
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Jag tänkte mig mera utav ris/pasta/potatis
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-31, 09:50   #471
Bulta
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 383
Finns det bra studier för hur upptaget av vitaminer/mineraler är ifrån vegetabilier kontra animalier?

T ex så innehåller pumpakärnor gott om magnesium, zink och vitamin E. Men frågan är hur mycket lägre biotillgängligheten är jämfört med om man fick i sig de vitaminer/mineraler ifrån ägg, mjölk och kött.
Bulta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-31, 18:37   #472
skogstanke
Registered User
 
skogstankes avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av skattefusk Visa inlägg
Oj då, tillhör du eliten och i så fall, vilken sport utövar du där du presterar bättre p.g.a. det? Måste vara en grym karriär om du känner att du kan ge upp allting gott i livet för det.
Jag är elitmotionär inom löpning. Jag märker bättre ork på mina pass och snabbare återhämtning. Har du någonting emot vegansk kosthållning eller vad är ditt problem?

Fortsätt du doppa ostmackor i oboy, ingen hindrar dig.
skogstanke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-01, 09:28   #473
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av skogstanke Visa inlägg
Jag är elitmotionär inom löpning. Jag märker bättre ork på mina pass och snabbare återhämtning. Har du någonting emot vegansk kosthållning eller vad är ditt problem?

Fortsätt du doppa ostmackor i oboy, ingen hindrar dig.
Åt du "bra" innan du blev vegan? För i många fall så känns det som att en vanlig person som övergår till veganism automatiskt börjar äta bra mat istället för korv o pulvermos med läsk etc och så skyller man på de animaliska produkterna.

Jag menar inget illa utan är bara intresserad. :-) Jag tror att jag skulle kunna klara mig bra på vegankost, använder redan en del ris o ärtprotein för att komma upp i den proteinmängden Jag personligen vill ha.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-05, 06:41   #474
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Hur mycket fullvärdigt protein behövs för att måltiden i sig ska anses som fullvärdig? Om jag potatis, mungbönor och ett ägg som en måltid, är den att anse som fullvärdig enbart på grund av proteinet i ett ägg? Hela måltiden är kring 35 gram protein men bara 8 av dessa 35 gram kommer från ägget?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-05, 10:12   #475
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Hur skulle ni äta för muskelbygge med minimal fettinlagring? Är för första gången nöjd med mitt utseende visuellt och skulle verkligen inte vilja lägga på mig mer fett. Det enda jag har gjort är egentligen att bara äta vanlig mat, dvs ingen processerad sådan. Kan tänka mig att det ska vara ett riktigt lågt överskott för detta mål? Högt proteinintag och långt fettintag? Vet inte om kaloribalans är aktuellt, tror ej att jag bör gå mycket lägre i kroppsfett.

Senast redigerad av smerk den 2017-08-05 klockan 10:14.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-07, 06:54   #476
skogstanke
Registered User
 
skogstankes avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Åt du "bra" innan du blev vegan? För i många fall så känns det som att en vanlig person som övergår till veganism automatiskt börjar äta bra mat istället för korv o pulvermos med läsk etc och så skyller man på de animaliska produkterna.

Jag menar inget illa utan är bara intresserad. :-) Jag tror att jag skulle kunna klara mig bra på vegankost, använder redan en del ris o ärtprotein för att komma upp i den proteinmängden Jag personligen vill ha.
Jag åt "bra". Kyckling, ris, broccoli, köttfärs, proteinpulver, kvarg och keso var väl min kost. Nu är det bönor, linser, grönsaker, frukt och potatis.
skogstanke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-07, 07:41   #477
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Hur skulle ni äta för muskelbygge med minimal fettinlagring? Är för första gången nöjd med mitt utseende visuellt och skulle verkligen inte vilja lägga på mig mer fett. Det enda jag har gjort är egentligen att bara äta vanlig mat, dvs ingen processerad sådan. Kan tänka mig att det ska vara ett riktigt lågt överskott för detta mål? Högt proteinintag och långt fettintag? Vet inte om kaloribalans är aktuellt, tror ej att jag bör gå mycket lägre i kroppsfett.
Svagt överskott (~+250kcal)

Högt proteinintag (~3-3.5g /kv)

Modererat med fett (~1-1.5g/kv)

resten kolhydrater

Tänka lite på näringstiming, låta bli processerad mat & för mycket socker*, samt äta mycket frukt och grönt, baljväxter och generellt näringsrik föda.

Att slänga in extra rörelse i form av kondition eller liknande tror jag är gynnsamt för att behålla en bra (och funktionell) kropp även vid överskott. Inte i överdrift så klart.

*Här kommer näringstiming in.

detta tror jag är väsentligt för målet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-07, 10:51   #478
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Är det fördelaktigt att dricka ett par proteinshakes under en "fastedag" jämfört med att låta bli, i avseende att behålla muskelmassa, eller spelar det ingen roll när det bara är en dag?
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-07, 11:48   #479
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Är det fördelaktigt att dricka ett par proteinshakes under en "fastedag" jämfört med att låta bli, i avseende att behålla muskelmassa, eller spelar det ingen roll när det bara är en dag?


Det blir ju ingen fasta dock, utan endast dag med ett kraftigt underskott om du nu intar proteinshakes. Lite VLCD-stuk, och då är det självklart en fördel med proteinintag för att förhindra nedbrytning


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-07, 16:02   #480
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Vilka kosttillskott bör man ta som vegan?

Det jag hittat som verkar rimligt är
B12
järn
vitamin D
selen
kalcium
DHA/EPA
jodberikat salt

bonus:
leucin?
L-karnitin?
beta-alanin?

Missar man något då, om man äter vettigt i övrigt?
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)