Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-06, 15:13   #1216
Laksen
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 531
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
När man pratar om att man ska ha minst lika många set för rygg som bröst, räknar man då in pressar över huvudet eller bara bröstpressar så att säga?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Själv räknar jag inte set utan reps. Orkar ändå inte alltid göra lika många reps Men om jag kör t.ex 5x5 i bänk kan jag göra 3x10 rodd, försöker då se till att seten är ungefär lika tunga i rpe.
Laksen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-06, 16:01   #1217
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Får man fråga hur du orkar 30 minuter innan ett styrkepass, vart hittar du orken och motivationen?
Jag har inte tid att dela upp passen och vill ägna mig åt både kondition och lyftning. 30 minuter är inte särskilt länge, men det handlar mycket om vilken intensiteten man väljer.
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-07, 09:51   #1218
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Vad tror ni om att göra 10-20000 armhävningar per år för axelhälsa och serratus anterior? Blir ca 50st per dag. Många verkar förespråka det, och att man samtidigt ska rotera armarna och hålla inne armbågarna, jag tycker dock den tekniken blir så sjukt jobbig i främre axlar nästan så att det tar återhämtning från vanliga träningen. Kan göra typ 20-25st med den tekniken kontra 50+ med vanlig teknik.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-07, 09:54   #1219
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad tror ni om att göra 10-20000 armhävningar per år för axelhälsa och serratus anterior? Blir ca 50st per dag. Många verkar förespråka det, och att man samtidigt ska rotera armarna och hålla inne armbågarna, jag tycker dock den tekniken blir så sjukt jobbig i främre axlar nästan så att det tar återhämtning från vanliga träningen. Kan göra typ 20-25st med den tekniken kontra 50+ med vanlig teknik.
Armhävningar är helt ok. Det här låter bara dumt.

Jag tror att det finns mycket bättre assistansövningar för generell axelhälsa, och specifika övningar för serratus. Eller hade du tänkt att enbart framsidan är det som spelar roll för stabilitet och långvarighet?

Det låter som någonting en slumpmässig person skrivit på ett forum, utan någon som helst reflektion över hur träningen såg ut generellt under detta år de utfört testet. Eller så är det någon irriterande YouTube-person som egentligen inte följer ett sånt schema, men sagt att de gör det i en video för att få en massa uppmärksamhet.

Senast redigerad av Rahf den 2017-09-07 klockan 09:56.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-07, 10:09   #1220
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Armhävningar är helt ok. Det här låter bara dumt.

Jag tror att det finns mycket bättre assistansövningar för generell axelhälsa, och specifika övningar för serratus. Eller hade du tänkt att enbart framsidan är det som spelar roll för stabilitet och långvarighet?

Det låter som någonting en slumpmässig person skrivit på ett forum, utan någon som helst reflektion över hur träningen såg ut generellt under detta år de utfört testet. Eller så är det någon irriterande YouTube-person som egentligen inte följer ett sånt schema, men sagt att de gör det i en video för att få en massa uppmärksamhet.
https://www.youtube.com/watch?v=omVegjb1Uto&t=439s

Det var här jag först hörde det, och har hört det nämnas på andra ställen. Må vara en irriterande youtube-person, är dock en av de få på youtube vars videor jag funnit lärorika.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-07, 10:14   #1221
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
I rest my case.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-07, 10:21   #1222
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 710
Om man nu vill göra 50 stycken per dag så behöver det ju inte vara i ett set? Lär ju fungera minst lika bra att sprida ut det, kanske göra 10 reps utspritt på fem tillfällen under dagen. Plus att det skulle slita minimalt.

Lite som att gå och göra chins då och då när man går förbi ett ställe.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-07, 10:21   #1223
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
I rest my case.
Vad rekommenderar du för axelhälsa och serratus anterior? Jag är väldigt instabil i militärpress, speciellt i toppläget vilket jag hört kan bero på klen serratus?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-07, 10:40   #1224
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad rekommenderar du för axelhälsa och serratus anterior? Jag är väldigt instabil i militärpress, speciellt i toppläget vilket jag hört kan bero på klen serratus?
Det låter som att du självdiagnosticerar enligt internetprincipen: sök efter specifika problem i rörelser och övningar; applicera problemen en efter en och börja utför assistansövningar eller annat skit som kanske inte hjälper ett dugg.

Vet du att serratus är svag? Du tror inte det kan vara så enkelt att du har lite undermålig teknik i militärpress? Hur ser styrkan ut just nu? När blir det svajigt? Alltid?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-07, 10:58   #1225
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Det låter som att du självdiagnosticerar enligt internetprincipen: sök efter specifika problem i rörelser och övningar; applicera problemen en efter en och börja utför assistansövningar eller annat skit som kanske inte hjälper ett dugg.

Vet du att serratus är svag? Du tror inte det kan vara så enkelt att du har lite undermålig teknik i militärpress? Hur ser styrkan ut just nu? När blir det svajigt? Alltid?
Har säkert inte perfekt teknik, men till synes är det inget fel med den. Jag blir jättesvajig så fort stången kommer förbi huvudet.

Det är väl det man får göra, testa sig fram?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-07, 13:46   #1226
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Har säkert inte perfekt teknik, men till synes är det inget fel med den. Jag blir jättesvajig så fort stången kommer förbi huvudet.

Det är väl det man får göra, testa sig fram?
Har du ett bra buktryck?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-07, 18:36   #1227
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Hur komme det sig att när jag kör typ mer än 2 set i någon övning (bänk är värst) så får jag sån sjuk pump att jag håller på att få sendrag? Brukade tycka det var fränt hur jag kunde bygga upp en bra pump fort medans polarna typ inte fick det alls, men nu är det ju bara kontraproduktivt.

Sen en fråga, skakningar i ben (främst vänsta ben) finns det något sätt att bli av med det? Började efter en rejäl vurpa med BMX'en för många år sedan då jag halvt slet itu ligement/ledband osv i knä. Idag många år senare kan jag faktiskt gå rätt långa sträckor utan smärtor i knät, samt äntligen börjat kunna köra böj utan nå som helst värk. Men det räcker typ att jag böjer på vänster knä ett par gånger så blir jag alldeles skakig så fort man lägger vikt på eller spänner benet även fast styrkan finns där. (120kg böj, 220+ benpress).

Tacksam för svar!
__________________
#Trasigmengårändå

Senast redigerad av waspen123 den 2017-09-07 klockan 18:38.
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-07, 20:10   #1228
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av waspen123 Visa inlägg
Hur komme det sig att när jag kör typ mer än 2 set i någon övning (bänk är värst) så får jag sån sjuk pump att jag håller på att få sendrag? Brukade tycka det var fränt hur jag kunde bygga upp en bra pump fort medans polarna typ inte fick det alls, men nu är det ju bara kontraproduktivt.

Sen en fråga, skakningar i ben (främst vänsta ben) finns det något sätt att bli av med det? Började efter en rejäl vurpa med BMX'en för många år sedan då jag halvt slet itu ligement/ledband osv i knä. Idag många år senare kan jag faktiskt gå rätt långa sträckor utan smärtor i knät, samt äntligen börjat kunna köra böj utan nå som helst värk. Men det räcker typ att jag böjer på vänster knä ett par gånger så blir jag alldeles skakig så fort man lägger vikt på eller spänner benet även fast styrkan finns där. (120kg böj, 220+ benpress).

Tacksam för svar!


Hur fan gör du för att få sådan pump? Please tell
Me your secrets

Jag blir glad om jag får pump av 10x10


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-07, 20:17   #1229
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av waspen123 Visa inlägg
Hur komme det sig att när jag kör typ mer än 2 set i någon övning (bänk är värst) så får jag sån sjuk pump att jag håller på att få sendrag? Brukade tycka det var fränt hur jag kunde bygga upp en bra pump fort medans polarna typ inte fick det alls, men nu är det ju bara kontraproduktivt.
Låter mer som att muskeln är på väg att krampa. Brist på någon mineral eller obalans i salt/vätskebalans. Kan bero på kosten?
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-07, 23:58   #1230
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Låter mer som att muskeln är på väg att krampa. Brist på någon mineral eller obalans i salt/vätskebalans. Kan bero på kosten?
Tänkt på det där med nå mineraler eller så jag o, slutade nyligen med vitamintillskott också. Dock har ju problemet funnits långt före det. Dricker mycket vatten, får nog i mig något för mycket salt enligt dom flesta dock. Men ska köpa nå bra vitamintillskott igen i alla fall.
__________________
#Trasigmengårändå
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)