Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-20, 10:43   #31
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Tack för alla svar, uppskattas!
Det som händer är när jag drar bak skulderbladen är att på högersida gör jag nästan likt en shrug medans vänster åker rakt bak istället för uppåt och bakåt.

Ifall det är sned höft, borde det inte vara snea axlar hela tiden då och inte bara när jag för ihop skuldrorna?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 14:41   #32
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Tack för alla svar, uppskattas!
Det som händer är när jag drar bak skulderbladen är att på högersida gör jag nästan likt en shrug medans vänster åker rakt bak istället för uppåt och bakåt.

Ifall det är sned höft, borde det inte vara snea axlar hela tiden då och inte bara när jag för ihop skuldrorna?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är du helt 100% på att dina axlar är i samma höjd trotts att du inte för ihop skulderbladen? Ta en bild framifrån och bakifrån där man ser axlarna klart och tydligt där du står avslappnat. Posta dem om du vill. Försäkra dig om att kameran står rakt och att du har jämn vikt på båda fötterna.

Det är nämligen väldigt vanligt att den ena axeln är något högre än den andra och man ser detta i princip dagligen om man tittar efter det. Jobbar man på kontor så brukar man se dett ganska lätt. En av de tänkbara orsakerna till detta är för att många sitter snett eller med ena handen längre fram än den andra (*hint* datormusen). Sen så är det inte så att alla har besvär (ont, stramhetm, stelhet osv.) men om man upplever besvär och att den ena axeln är i en "felaktig" position (dvs. sittter för långt ner i detta fallet) så kan detta vara en indikation på att något inte står riktigt rätt till. En annan anledning jkan ju vara att man har scolios.

Läs länkarna, dem besvarar många av dina initiala frågor.

Senast redigerad av Hyperion1 den 2017-09-20 klockan 14:45.
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 17:58   #33
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Golvet kanske lutar.
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 20:18   #34
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperion1 Visa inlägg
Är du helt 100% på att dina axlar är i samma höjd trotts att du inte för ihop skulderbladen? Ta en bild framifrån och bakifrån där man ser axlarna klart och tydligt där du står avslappnat. Posta dem om du vill. Försäkra dig om att kameran står rakt och att du har jämn vikt på båda fötterna.



Det är nämligen väldigt vanligt att den ena axeln är något högre än den andra och man ser detta i princip dagligen om man tittar efter det. Jobbar man på kontor så brukar man se dett ganska lätt. En av de tänkbara orsakerna till detta är för att många sitter snett eller med ena handen längre fram än den andra (*hint* datormusen). Sen så är det inte så att alla har besvär (ont, stramhetm, stelhet osv.) men om man upplever besvär och att den ena axeln är i en "felaktig" position (dvs. sittter för långt ner i detta fallet) så kan detta vara en indikation på att något inte står riktigt rätt till. En annan anledning jkan ju vara att man har scolios.



Läs länkarna, dem besvarar många av dina initiala frågor.

När jag drar bak skulderbladen:


Avslappnat:




Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 20:54   #35
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Vänster axel är längre ner än den högra och musklerna (av bilden att bedöma) ser ut att vara mer "på" runt vänster skulderblad. Jämför med hur det ser ut på högra sidan, höjd och musklerna. Jag skulle misstänka att ett av de problem som du har är att din vänstra trap är lite för "lång", den jobbar inte som den ska. Står beskrivet rätt bra om just detta i länkarna jag skickade.
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 21:34   #36
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperion1 Visa inlägg
Vänster axel är längre ner än den högra och musklerna (av bilden att bedöma) ser ut att vara mer "på" runt vänster skulderblad. Jämför med hur det ser ut på högra sidan, höjd och musklerna. Jag skulle misstänka att ett av de problem som du har är att din vänstra trap är lite för "lång", den jobbar inte som den ska. Står beskrivet rätt bra om just detta i länkarna jag skickade.


Läste de precis, är inte så bra på engelska men fattade jag det rätt att jag behöver jobba mer med övre traps? Typ shrugs.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 21:51   #37
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Antagligen är utåtrotatorer inblandade och du förlorar rörlighet i skuldran samt kompenserar i resten av skuldran. En bild ljuger dock väldigt lätt... Men du ser ut att utåtrotatora olika i armarna vilka är viktiga i horisontell abduktion. Gör rörelsen med hängande armar för att fokusera på vad som händer i trapezius, rhomboideer mm. Och använd dagsljus från ett stort fönster rakt bakifrån för att minimera skuggor.

Om du tittar på en luckan mellan överkropp och arm i avslappnat ser du en liten sidoskillnad men inget du behöver tänka på.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 22:07   #38
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Antagligen är utåtrotatorer inblandade och du förlorar rörlighet i skuldran samt kompenserar i resten av skuldran. En bild ljuger dock väldigt lätt... Men du ser ut att utåtrotatora olika i armarna vilka är viktiga i horisontell abduktion. Gör rörelsen med hängande armar för att fokusera på vad som händer i trapezius, rhomboideer mm. Och använd dagsljus från ett stort fönster rakt bakifrån för att minimera skuggor.

Om du tittar på en luckan mellan överkropp och arm i avslappnat ser du en liten sidoskillnad men inget du behöver tänka på.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk






Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 22:09   #39
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Läste de precis, är inte så bra på engelska men fattade jag det rätt att jag behöver jobba mer med övre traps? Typ shrugs.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Precis! Wall Slides är en väldigt bra övning, där du även kan lägga till en shrugg i toppläget. Bra övning att även använda i sin uppvärmning.
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 06:36   #40
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperion1 Visa inlägg
Precis! Wall Slides är en väldigt bra övning, där du även kan lägga till en shrugg i toppläget. Bra övning att även använda i sin uppvärmning.


Vad sägs om att lägga till en shrug i slutet av en militärpress?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 06:51   #41
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg




Skickat från min iPhone med Tapatalk



Som sagt alltid svårt med bilder. Här ser det dock mer normalt ut. Min upplevelse: Hö sida lite mer retraherad och lite mer övre trapezius är påkopplad. Om du tränar upp full retraction på vä sida hamnar du kanske på nästan exakt samma ställe? Kan sitta i huvudet eller vara stelhet som hämmar dig. Det handlar troligtvis snarare om kontroll än styrka.

Vilken är din starka/stabila sida?

Om du struntar i utseende en stund. I vilka övningar och var i övningarna upplever du dina begränsningar?


Skickat från min iPad med Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 19:05   #42
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Alltså ingen aning ifall det bara var placebo men efter att jag körde 3 set shrugs idag så provade jag att bänka. Kändes mycket rakare helt plötsligt, brukar typ varenda gång råka slå i på höger sidan med vikten i ställningen, idag hände inte det, kändes mycket rakare...

Men 3 set shrugs kan väl inte rätta till axlarna eller är det placebo??


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 19:39   #43
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Alltså ingen aning ifall det bara var placebo men efter att jag körde 3 set shrugs idag så provade jag att bänka. Kändes mycket rakare helt plötsligt, brukar typ varenda gång råka slå i på höger sidan med vikten i ställningen, idag hände inte det, kändes mycket rakare...

Men 3 set shrugs kan väl inte rätta till axlarna eller är det placebo??


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kan ju hända att det åtminstone rättade till axlarna tillfälligt tack vare pumpet
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 10:12   #44
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Du troligen fick igång aktiveringen av musklerna, det gör att det både upplevs till synes och känns mindre spänt/stramt/stelt/ont/obehagligt etc. Effekten är temporär ifall du inte fortsätter med att träna rätt muskler. Ett förslag, som tidigare nämnts från mig, är att göra Wall Slides. Lägg in det som en del av uppvärmingen innan varje pass.
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 20:28   #45
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Idag när jag tränade med bar överkropp såg jag att min mage sticker ut mer på höger sida, det indikerar väl att min höft är sne?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)