Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-09-20, 19:30   #16351
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Min elakhet och ondska mot svenbanan är på stadig nivå. Goda nyheter är att den inte ökat

Kvällens pass var en lärdom i att springa bland folk, då banan var befolkad av allsköns löpare. Den dåliga nyheten är att mitt tempo sjönk lite i mitten av passet, men den goda nyheten är att jag hade stuns i benen även på sista intervallerna. Inte illa pinkat för en som tangerade PB i frivändning kvällen innan, och även knäböjde en hel del

Vad har veteranerna för tips gällande blodiga tår? Fila naglar och tejpa?

Senast redigerad av Rahf den 2017-09-20 klockan 19:32.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 09:57   #16352
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Min elakhet och ondska mot svenbanan är på stadig nivå. Goda nyheter är att den inte ökat

Kvällens pass var en lärdom i att springa bland folk, då banan var befolkad av allsköns löpare. Den dåliga nyheten är att mitt tempo sjönk lite i mitten av passet, men den goda nyheten är att jag hade stuns i benen även på sista intervallerna. Inte illa pinkat för en som tangerade PB i frivändning kvällen innan, och även knäböjde en hel del

Vad har veteranerna för tips gällande blodiga tår? Fila naglar och tejpa?
Att inte klara av att hålla tempot på denna typ av intervaller kan vara något av en varningsklocka angående att tempot kanske är överoptimistiskt och inte hållbart... Be afraid, be very afraid.

Det kan vara att du inte hinner återhämta dig på en vecka. I det riktiga schemat är det två veckor mellan dessa pass.

Blev det 2x3k + 2x2k igår eller? Springer du dessa intervaller på skogsstigar eller på friidrottsbana eller hur gör du?

Det är ju McMillan du ska var arg på, inte mig. Don't kill the messenger.

Dessutom är mitt tips att du inte ska försöka klämma in hela det där åttaveckors schemat på 5 veckor. Så skyll inte på mig.

Angående tår så gillar jag inte tejp. Det brukar bara lossna mitt i passet, och så ligger det en tejpknöl och skaver också.

Ifall det är blånaglar så är det bara att klippa naglarna, och se till att punktera alla blåsvarta naglar för att släppa ut eländet. Då sjunker trycket och det blir mycket skönare. Den nya nageln kommer växa under den gamla döda vilket gör att hela skiten blir tjockare och tjockare, vilket kan vara oskönt efter några veckor. Jag brukar försöka slita loss den döda blånageln efter några dagar. Då är den nya nageln bara som ett skinn. Att springa utan nagel är dock inga problem (inte för mig iaf). Ifall det bara är en partiell blånagel så kan man inte slita loss den (eftersom den inte är död överallt). Då får man försöka klippa bort det blåa aggressivt (eller fila ner den så den blir tunnare).

Bra strumpor gör ju annars hela tå/nagelsituationen mer uthärdlig och kan förebygga allt möjligt. Jag brukar ha ett par tunna tvålagersstrumpor innerst. Två lager gör att friktionen blir mellan lagren istället för mot strumpan och huden. Sen brukar jag ha ett par strumpor med lite mer "vaddering" utanpå dessa tunna. Ifall skorna är för tajta för att tillåta detta så brukar jag försöka ha ett tjockare par tvålagersstrumpor.

Det viktigaste för tårna är nog snarare dock att det inte är en massa "strumpknörvel" framma vid tårna som ligger och skaver. Vissa strumpor är ju "seamless" vilket är kanon.

Sen får man ju gärna problem med tårna om skorna är för stora. Då glider foten framåt och duttar i innersidan av skon då man springer i nedförsbacke. Några tusen sådana duttar under en löprunda så har man en blånagel. Att snöra skorna stabilt över vristen så de inte "glappar" lika mycket kan hjälpa.

För små skor som klämmer konstant på tårna är lika illa det. Tunnare strumpor är vad jag brukar försöka med.

Det är vad jag kommer på på rak arm. Alltid lika hopplöst med blånaglar och sån skit.

Senast redigerad av svenbanan den 2017-09-21 klockan 10:01.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 12:55   #16353
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Vad har veteranerna för tips gällande blodiga tår? Fila naglar och tejpa?
Bättre skor.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 13:12   #16354
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ifall någon skulle vara intresserad av vad Sage Canaday ska göra framöver för att lyckas bättre än han gjurde på UTMB. Dock verkar fokuset framöver ligga på maraton och inte ultror. Spännande att se hur elitlöpare faktiskt lägger upp sin träning och resonerar kring den tycker jag.

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 13:35   #16355
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Det går att springa utan tånaglar också.

Med vänlig hälsning,
person som precis har fått en stortånagel igen efter att ha krossat tån under en byrå i massiv furu i våras.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 13:53   #16356
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Vad är tånagel?
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 14:09   #16357
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Yo!

Jag vill bara skryta om att jag har börjat löpa*.

*3km två ggr i veckan, oklart om det räknas som löpa. Men ändå.

Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 14:37   #16358
Silvermunk
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 34
Jag kommer löpa en lite längre sträcka den sista september ca 3.9 mil och tänkte höra vad panelen tycker vore vettigt upplägg såhär sista dagarna.

har 15km i fredags samt 12.5km i måndags i ryggen vilka båda kändes helt okej. Min plan är att få in ett till längre pass ca 15-20km på lördag och sedan något lättare tempopass ca 5-6km onsdag för att sedan vila tom lördagen.

tempot har legat runt 5:10-5:30 på ovanstående pass och tänker mig liknande på lördag och sedan ett snabbar tempo runt 4:50 för 5-6km på onsdag

Låter det vettigt eller borde jag tänka om helt ? Har tidigare under säsongen dragits med lite skador och volymen har inte varit så stor, men en ca 4-5 rundor runt 20km har det blivit.

Tempot kommer vara lugnt på 3.9 sträckan ca 6-6:30 och vi kommer springa i grupp.

Tacksam för svar!
Silvermunk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 15:05   #16359
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
En legend bland ultralöpare, Marshall Ulrich opererade bort alla sina naglar för att slippa sina bekymmer.



http://www.espn.com/espn/page2/story...uskey%2F091123

Jag läste bara inledningen i den artikeln, och där stod att han betalade nån för att rycka ut alla naglarna. Jag har läst tidigare att det rörde sig om en operation på nåt sjukhus. Det låter ju lite olika beroende på hur man formulerar det...

EDIT: Hittade en annan artikel också... http://trailrunnermag.com/training/i...-toenails.html

Senast redigerad av svenbanan den 2017-09-21 klockan 15:06.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 15:19   #16360
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermunk Visa inlägg
Jag kommer löpa en lite längre sträcka den sista september ca 3.9 mil och tänkte höra vad panelen tycker vore vettigt upplägg såhär sista dagarna.

har 15km i fredags samt 12.5km i måndags i ryggen vilka båda kändes helt okej. Min plan är att få in ett till längre pass ca 15-20km på lördag och sedan något lättare tempopass ca 5-6km onsdag för att sedan vila tom lördagen.

tempot har legat runt 5:10-5:30 på ovanstående pass och tänker mig liknande på lördag och sedan ett snabbar tempo runt 4:50 för 5-6km på onsdag

Låter det vettigt eller borde jag tänka om helt ? Har tidigare under säsongen dragits med lite skador och volymen har inte varit så stor, men en ca 4-5 rundor runt 20km har det blivit.

Tempot kommer vara lugnt på 3.9 sträckan ca 6-6:30 och vi kommer springa i grupp.

Tacksam för svar!
Se bara till att träna som du brukar inför längre långpass, och se framförallt till att du hunnit återhämta dig fullt från alla pass. Ha inte fler vilodagar än du brukar (då är det bara risk att benen blir sega) men spring kanske lite kortare sista veckan.

Jag tycker det låter lite nära med ett tufft pass på onsdagen om du vill "lagra upp energi" till lördagen. Men det är väl inte riktigt lika kritiskt med "toppning" som ifall du skulle tävla, så det kanske kan funka för dig. Men som sagt du vill ju gärna ha energidepåerna tokmaxade om du ska springa 4mil.

Jag har sprungit 35km nån gång under en "vanlig" träningsvecka och gjorde nog inget speciellt för att "toppa". Förmodligen gjorde jag nåt lite snabbare pass under veckan också (troligen hyfsat lugna tröskelintervaller på runt en kilometer) och sprang förmodligen 3-4 pass utöver det superlånga långpasset. Då hade jag nog trixat till det med nån extra vattenflaska utplacerad längs vägen, och hade nog med mig lite kolhydrater också. Det blir lätt att man hamnar på tomgång annars, även om man springer sakta.

Tror iofs att jag inte gjorde ett så drastiskt hopp från långpass på 20k till 40k. Mina långpass var nog uppåt 25-28k ifall jag fick för mig att testa 35k. Så det kanske blir lite mer dramatisk stegring för dig.

Räkna med att benmusklerna kommer vara som gelé sista milen dock.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 15:32   #16361
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermunk Visa inlägg
Jag kommer löpa en lite längre sträcka den sista september ca 3.9 mil och tänkte höra vad panelen tycker vore vettigt upplägg såhär sista dagarna.
...
Ditt träningstempo känns väldigt fort i förhållande till ditt tänkta "tävlingstempo". Om inte det ovana långsamma tempot strular med ditt löpsteg så borde det bli lätt.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 16:48   #16362
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Att inte klara av att hålla tempot på denna typ av intervaller kan vara något av en varningsklocka angående att tempot kanske är överoptimistiskt och inte hållbart... Be afraid, be very afraid.

Det kan vara att du inte hinner återhämta dig på en vecka. I det riktiga schemat är det två veckor mellan dessa pass.

Blev det 2x3k + 2x2k igår eller? Springer du dessa intervaller på skogsstigar eller på friidrottsbana eller hur gör du?
Återigen läser du orden och ignorerar smileyn. Detta är ett klart tecken på avancerad ålder

Jag löper intervallerna på bana för korrekt distansbedömning (2x3,2 + 2x1600 denna gång, ja). Distanspassen går i lite mer kuperat och varierat underlag. Problemet denna gång var löpare framför som alldeles precis höll ett för långsamt tempo, dock fortfarande snabba nog att vara svåromsprungna. Men som sagts hade jag så bra stuns i benen att det var lätt återvunnet på korta intervallerna.

Får experimentera med strumpor. Storleken på skorna tål inte att bli mindre.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 19:02   #16363
Silvermunk
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Se bara till att träna som du brukar inför längre långpass, och se framförallt till att du hunnit återhämta dig fullt från alla pass. Ha inte fler vilodagar än du brukar (då är det bara risk att benen blir sega) men spring kanske lite kortare sista veckan.

Jag tycker det låter lite nära med ett tufft pass på onsdagen om du vill "lagra upp energi" till lördagen. Men det är väl inte riktigt lika kritiskt med "toppning" som ifall du skulle tävla, så det kanske kan funka för dig. Men som sagt du vill ju gärna ha energidepåerna tokmaxade om du ska springa 4mil.

Jag har sprungit 35km nån gång under en "vanlig" träningsvecka och gjorde nog inget speciellt för att "toppa". Förmodligen gjorde jag nåt lite snabbare pass under veckan också (troligen hyfsat lugna tröskelintervaller på runt en kilometer) och sprang förmodligen 3-4 pass utöver det superlånga långpasset. Då hade jag nog trixat till det med nån extra vattenflaska utplacerad längs vägen, och hade nog med mig lite kolhydrater också. Det blir lätt att man hamnar på tomgång annars, även om man springer sakta.

Tror iofs att jag inte gjorde ett så drastiskt hopp från långpass på 20k till 40k. Mina långpass var nog uppåt 25-28k ifall jag fick för mig att testa 35k. Så det kanske blir lite mer dramatisk stegring för dig.

Räkna med att benmusklerna kommer vara som gelé sista milen dock.
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Ditt träningstempo känns väldigt fort i förhållande till ditt tänkta "tävlingstempo". Om inte det ovana långsamma tempot strular med ditt löpsteg så borde det bli lätt.

Tacksam för svar! tror jag gör så att jag ser hur det känns på lördag och anpassar längden efter vad som känns bra och inte tar ut mig för mycket.

jo men det är ingen tävling jag ska löpa utan bara ett anordnat event med farten satt till 6-6:30 antagligen för att alla ska känna att de kan delta vore bara kul att slippa kliva av efter vägen men jag brukar kunna vara rätt så tjurskallig!
Silvermunk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 07:52   #16364
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Återigen läser du orden och ignorerar smileyn. Detta är ett klart tecken på avancerad ålder
Jodå jag såg smileyn, jag lade ju till nån egen då jag svarade också... Inte för att detta säger emot en tidig demens på något sätt.

Om du bara var pga att folk var ivägen så är det såklart ingen fara för överträning. Annars är ju ett vanligt "problem" som jag själv gjort mig skyldig till ibland att man springer 75% av intervallen i för lågt tempo och "tar igen" det med en långspurt i för högt tempo. Då får man ju inte riktigt den effekt man tänkte sig då man planerade passet. Det blir ju rimligen lite samma grej med att ta igen tid på kortare intervallerna för dig. Men detta "problem" är ju som sagt inte i närheten av lika allvarligt som att springa aeroba intervaller anaerobt...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 10:07   #16365
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Skogsvallen. Den nedgånga idrottsarena i staden där ingen bryr som om sommaridrotter. Distriktsmästerskapet 10 000 m lockar 8 tappra själar, så här tätt inpå lidingöloppet. Vädret, +7, snålblåst och regn i luften hjälper inte heller. Samt att förbundet är fullt av trössmössor och inte fått ut inbjudan i tid. (plus, hur lockar man folk från andra städer än Luleå till ett DM på en vardag?)

Hur som helst, jag är sugen på 34:30. Ingen på startlinjen är, vad jag vet, god för detta, då min enda egentliga konkurrent sprang maraton för 10 dar sen. Så jag drar iväg, ska hålla 1:23 per varv. Jag märker att det inte går, de flesta stannar liksom på 1:24. En okänd kille släpper aldrig min rygg, och hans steg och andning låter relativt fräscha men hjälper inte till att dra en meter. Jag bryr mig egentligen mer om en bra tid så jag vågar inte slå av på takten.

Viss fartökning sista 4 varven. Med 250 meter kvar går killen om, men han vet såklart inte vem han försöker spurta om. På ryggen på hans tröja finns en mindre skidförenings logga på. Skidåkare har såklart överkapacitet kondismässigt jmfm mig, men bör inte ha så bra spurt. Jag ligger i rygg i kurvan men sen smäller det. På upploppsrakan går jag om och är 10m före. DM-guld, och pers med 34:40. Oerhört skönt med tanke på motvind ena långsidan samt att jag körde klubbmästersskap i onsdags, 5 km terräng där jag iofs bara gick på 96%.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)