Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-20, 21:30   #1
Hattifnatt89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 16
Latsdrag. Skillnad mellan olika grepp, variera?

Hej!

Gått och funderat lite på vad det egentligen är för skillnad mellan de olika greppen man kan nyttja när man kör latsdrag. Kanske bara är en smaksak?
Tänker främst på pronerat, supinerat och det neutrala greppet som brukar köras smalt med det där v-formade handtaget.

Jag kör nämligen latsdrag två gånger i veckan och det blir pronerat varje gång. Tänker om det finns någon idé att variera greppet det andra passet för att få lite annat stimuli?
Hattifnatt89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 02:45   #2
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Skillnaden blir bla ROMet som blir kortare med smalt grepp och väldigt brett. Utöver det blir det div bryt/vridkrafter på axlar och armbågar, lättast att undvika detta (om man nu vill det) är att hålla underarmarna i samma linje som vajern.
Hur du håller händerna är mer smaksak, men biceps kopplas oftare in mer med suprinerat grepp.
Men att variera är sällan en dålig ide. Enhandsdrag är också en fin variant.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 08:59   #3
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Om du tex alltid kör med brett grepp med rak stång så kommer du bli starkare med tiden med det greppet. Om du sedan börjar köra med det smala v-greppet kommer du bli starkare i det, men om du efter ett tag går tillbaks till breda greppet kommer du ha blivit svagare i det greppet. Så någon skillnad gör det vilket grepp du har men jag tror inte att det gör någon större skillnad utseendemässigt.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 09:56   #4
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Har alltid dissat brett grepp och kört smalt, mellan eller neutralt. Testade brett för nån vecka sedan och jag tycker jag kan isolera ryggen kanon med det, känner inget i biceps
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 10:02   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24662157
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 16:26   #6
stromming
Registered User
 
strommings avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Lund
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
För den som är för lat för att klicka:

Citat:
A medium grip may have some minor advantages over small and wide grips; however, athletes and others engaged in resistance training can generally expect similar muscle activation which in turn should result in similar hypertrophy gains with a grip width that is 1-2 times the biacromial distance.
Eller på ren svenska: kör som du vill
__________________
Fisk
stromming är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 07:41   #7
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
I citatet så handlar det om från axelbrett ut till dubbla axelbredden, att köra med smalt grepp för mig handlar om att hålla någon eller några decimeter isär dvs t ex ett triangelformat roddhandtag. Jag vet inte om jag någonsin kan säga att jag upplevt någon skillnad på muskelvolym/styrka om jag jämfört olika övningar då jag oftast kört flera olika handtag under samma period eller pass men jag får en annan stretch av ett smalt handtag. Kikar jag på anatomin så är det inte heller så konstigt om det skulle vara så.
Anledningen att jag kört flera handtag är mest att det blir tradigt att köra samma handtag och/eller att jag helt enkelt inte brytt mig om att byta om det som hänger i kabeln är något jag trivs med.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)