Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-09-13, 17:32   #616
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Finns det någon fördel med mättat fett över huvud taget? Tänker på fett från mjölk, ost och kött.


Anabolt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 18:07   #617
Xead
Registered User
 
Xeads avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 583
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Finns det någon fördel med mättat fett över huvud taget? Tänker på fett från mjölk, ost och kött.
Att det är gott?
Xead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 18:45   #618
Tristan1
Registered User
 
Tristan1s avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: SnapCity
Inlägg: 323
Finns det något kan göra om ens proteinpulver smakar skit? Spyr bokstavligen när jag ska dricka det.
Tänker mig om man kan blanda det med något så att smaken försvinner?
Tristan1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 19:24   #619
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Tristan1 Visa inlägg
Finns det något kan göra om ens proteinpulver smakar skit? Spyr bokstavligen när jag ska dricka det.
Tänker mig om man kan blanda det med något så att smaken försvinner?
Det beror på vilken smak du har men oboy brukar kunna rädda många pulver.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 20:07   #620
Tristan1
Registered User
 
Tristan1s avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: SnapCity
Inlägg: 323
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Det beror på vilken smak du har men oboy brukar kunna rädda många pulver.
Tack blev drickbart nu
Tristan1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 20:18   #621
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av Tristan1 Visa inlägg
Finns det något kan göra om ens proteinpulver smakar skit? Spyr bokstavligen när jag ska dricka det.
Tänker mig om man kan blanda det med något så att smaken försvinner?
Håll för näsan när du dricker, sen håll kvar och skölj ur munnen med vatten efteråt, är det något riktigt elakt så skölj med mjölk eller kanske vinäger. Med den här tekniken så funkar allt.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 21:24   #622
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Har ökat träningsvolymen lite senaste veckan, inte jättemycket men en del. Verkar som att jag plötsligt behöver några hundra kalorier mer per dag. Är detta rimligt?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 08:09   #623
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Det jag egentligen menade med min förra fråga var hur man hittar sin kaloribalans? Har startat på 3000 och legat mellan 3000-3400 kalorier och försökt lista ut var min balans är. Det jag har märkt är dock att jag verkar ligga i balans vad jag än gör.

Det jag funderar på är om jag t.ex. ligger på 3100kcal, kan det då vara så att mina glykogendepåer är halvfulla men att jag sedan ligger still i vikt? Äter jag t.ex. 3400kcal så kanske det innebär att glykogendepåerna är fulla och att jag sedan ligger still i vikt. Hoppas ni förstår min fråga!
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 08:30   #624
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Det jag egentligen menade med min förra fråga var hur man hittar sin kaloribalans? Har startat på 3000 och legat mellan 3000-3400 kalorier och försökt lista ut var min balans är. Det jag har märkt är dock att jag verkar ligga i balans vad jag än gör.

Det jag funderar på är om jag t.ex. ligger på 3100kcal, kan det då vara så att mina glykogendepåer är halvfulla men att jag sedan ligger still i vikt? Äter jag t.ex. 3400kcal så kanske det innebär att glykogendepåerna är fulla och att jag sedan ligger still i vikt. Hoppas ni förstår min fråga!
Om dom är konstant halvfulla på 3100 kcal så lär dom ju fyllas på på 3400 kcal och vara så fyllda att överskottet lagras in i fett så att du efter ett tag börjar öka i vikt.

Jag skulle däremot tro att din kropp anpassar sig och blir lite mindre sparsam med kalorierna, och även ökat NEAT när du äter lite mer.
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 10:23   #625
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Om dom är konstant halvfulla på 3100 kcal så lär dom ju fyllas på på 3400 kcal och vara så fyllda att överskottet lagras in i fett så att du efter ett tag börjar öka i vikt.

Jag skulle däremot tro att din kropp anpassar sig och blir lite mindre sparsam med kalorierna, och även ökat NEAT när du äter lite mer.
Frågan är då var man lägger sig. Vill gå upp långsamt i vikt. Är glykogeninlagringen oberoende av kalorier? Jag skulle kunna äta 3100 kcal men med mer kolhydrater och minskat protein t.ex.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 13:41   #626
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Den färskpotatisen som säljs ut nu, har den samma kcal nu som i somras?

Den som säljs nu är ju betydligt grövre, större och inte lika lättsamma.

höst/vinterpotatis har ju högre kcal t.ex.

Om ja, ska man börja räkna höstpotatis-kcal eller något mellanting?

Om nej, ligger färskpotatis på typ 60 kcal/100g?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 13:44   #627
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Den färskpotatisen som säljs ut nu, har den samma kcal nu som i somras?

Den som säljs nu är ju betydligt grövre, större och inte lika lättsamma.

höst/vinterpotatis har ju högre kcal t.ex.

Om ja, ska man börja räkna höstpotatis-kcal eller något mellanting?

Om nej, ligger färskpotatis på typ 60 kcal/100g?
Jag räknar all typ av potatis (förutom sötpotatis) på 77-78 kcal/100 gram, vilket är det normala för potatis. Ibland är det förmodligen lite över, ibland lite under. Man kommer aldrig att kunna pricka rätt ändå. Den kan lika gärna ligga på 65 som 80.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 14:01   #628
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Jag räknar all typ av potatis (förutom sötpotatis) på 77-78 kcal/100 gram, vilket är det normala för potatis. Ibland är det förmodligen lite över, ibland lite under. Man kommer aldrig att kunna pricka rätt ändå. Den kan lika gärna ligga på 65 som 80.
Ja okej.

Jag räknar sommarfärsk potatis på 60 kcal / 100g enligt livsmedelverket. Verkar ha stämt bra, de är lättare, luftigare, mer vätska etc etc.

Då kör jag också på 70-80 kcal / 100g från och med nu. Winter is coming
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 15:29   #629
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Frågan är då var man lägger sig. Vill gå upp långsamt i vikt. Är glykogeninlagringen oberoende av kalorier? Jag skulle kunna äta 3100 kcal men med mer kolhydrater och minskat protein t.ex.
Jag har för mig att man kan lagra ungefär 500g glykogen i kroppen, i muskler och lever.

Du ligger förmodligen oftare med fulla/nära fulla glykogenlager om du äter mycket, och närmare tomma oftare om du ligger på underskott.

Om du utgår från tomma lager och ligger på ett lätt överskott så tar det ju ett tag innan dom är helt fulla. Jag antar att du kan lagra in mer glykogen snabbare om du äter mer, jag antar också att lagrena har samma kapacitet oavsett hur mycket du äter. Är dom fulla så är dom, ett större överskott ger alltså ingan ökad inlagring av glykogen, utan istället fett (och musklermasseökningar).

Lägg dig där du sakta går upp i vikt, det kan ju faktiskt vara så att du ligger på balans både på 3000 och 3100 kcal, om du omedvetet gör av med mer energi på ett högre energiintag. Kanske ligger du till och med på balans på 3200. Öka långsamt och väg dig ofta =)
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 17:08   #630
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Jag har för mig att man kan lagra ungefär 500g glykogen i kroppen, i muskler och lever.

Du ligger förmodligen oftare med fulla/nära fulla glykogenlager om du äter mycket, och närmare tomma oftare om du ligger på underskott.

Om du utgår från tomma lager och ligger på ett lätt överskott så tar det ju ett tag innan dom är helt fulla. Jag antar att du kan lagra in mer glykogen snabbare om du äter mer, jag antar också att lagrena har samma kapacitet oavsett hur mycket du äter. Är dom fulla så är dom, ett större överskott ger alltså ingan ökad inlagring av glykogen, utan istället fett (och musklermasseökningar).

Lägg dig där du sakta går upp i vikt, det kan ju faktiskt vara så att du ligger på balans både på 3000 och 3100 kcal, om du omedvetet gör av med mer energi på ett högre energiintag. Kanske ligger du till och med på balans på 3200. Öka långsamt och väg dig ofta =)
Ja det låter vettigt! Låg dock på balans i några veckor med 3080 kcal sen gick jag stadigt ned 1kg med samma intag på några veckor och blev ännu mer rippad så då fick jag nog Åt 3400 kcal och gick upp 1kg utan att lägga på mig nått runt midjan. Men jag vettitusan är nog för mycket med ett sådant intag. Är väl bara att vara mer tålmodig med utvärderandet!
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)